Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Løpeskoanbefaling

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-10-11, 20:00   #1
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Løpeskoanbefaling

Tester ut løpesko for tiden og kan anbefale følgende sko for de som er opptatt av vekt.
Adidas Adizero Tempo er typisk lettvektssko for de som normalpronerer med en viss støtte for lett overpronering. De føles svært lette sammenliknet med eksvis Asics Gel kayano og gir deg bedre løpsfølelse (kontakt med bakken)

Hvorfor lettvektssko? Jo, Kayano skoene veier vel 380 gram mot Adidas Adizero Tempos 280 gram. 100 gram mer på hver fot merkes godt når milene blir mange.

Dog så bør du nok ikke veie så mye mer enn 75 kg for å benytte Adidas skoene da det er begrenset dempning i de. Tyngre løpere ka med fordel benytte Kayano skoene. Kona bruker Kayano for kvinner og liker spesielt dempning i de, men så er hun ikke mer enn 65 kilo heller.

Ellers så skal jeg teste et par Asics Gel DS-Racer på kun 210 gram nå. Gleder meg som en unge til det.

  Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 22:54   #2
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Løpeskoanbefaling

Jeg liker nike free sine som mer tradisjonelle lettvektere, kanskje litt vel lett for de som søker mer demping. Evt VFF - Vibram FiveFingers Eller vivobarefoot på vinteren. Det er mine lettvektfavoritter. I slapsete terreng har jeg blitt avhengig av mine inov8, uovertruffent godt grep!

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 14:13   #3
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Løpeskoanbefaling

Har akkurat kjøpt et par Inov8 280 nå for snø/is/slapseføre. Ser frem til å teste disse ut.
Har tifdligere benyttet Icebug her, men de er vel harde med minimal demping synes jeg.

Men er de skoene du refererer til mer for normapronasjon eller lett overpronasjon?

Hva veier de Nike skoene og hva er prisen ?

  Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 15:32   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Løpeskoanbefaling

Prisene?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 16:50   #5
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Løpeskoanbefaling

Yrla, de vil variere veldig. Du kan spare mye på å prøve sko hos løplabbet, for så å bestille de på nett i USA.
Men de Adidas Adizero Tempo ligger rundt 12-1300,- pr par i Norge. Asics Gel-DS Trainer tilsv ligger rundt 1000-1200,-. DS Racer rundt det samme.

Asics Gel Kayano 17 koster rundt 14-1700,- avhengig av hvor du kjøper de. veil er vel 1699,-, men som sagt her er store penger å spare på å kjøpe over nett.

  Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 20:42   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Løpeskoanbefaling

Tusen takk for svar!

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 20:46   #7
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Løpeskoanbefaling

sverger dessverre til asics ettersom alt annet later til å skade legg og fot hos meg

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 22:32   #8
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Løpeskoanbefaling

Sko er høyst individuelle behov. Asics kan for enkelte være gode, mens andre må ha Saucony eller Nike. Fotens oppbygning, kroppsstrørrelse og steg styrer.

Men innenfor hvert enkelt skomerke er det stooore variasjoner. Asics Gel Kayano er en sko beregnet for de som kanskje tendenserer mot overpronasjon, mens Asics Kinsei mer mot normalpronasjon (tatt fra hukommelsen, tror det var slik).

  Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 22:34   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Løpeskoanbefaling

I en periode var det kun Nike som passet foten min. Jeg er nesten plattfot og når oppbyggingen "bommer" i frohold til fotbuen hos meg så blir det vondt. Nå jogger jeg lite, men har brukt Vibrams og selv om det er en liten pine å venne seg til dem så fungerer de mye bedre for meg.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 22:39   #10
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Løpeskoanbefaling

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Sko er høyst individuelle behov. Asics kan for enkelte være gode, mens andre må ha Saucony eller Nike. Fotens oppbygning, kroppsstrørrelse og steg styrer.

Men innenfor hvert enkelt skomerke er det stooore variasjoner. Asics Gel Kayano er en sko beregnet for de som kanskje tendenserer mot overpronasjon, mens Asics Kinsei mer mot normalpronasjon (tatt fra hukommelsen, tror det var slik).

Jeg underpronerer VELDIG, og har prøvd det meste av sko, enten får jeg gnagsår over, under eller på siden, eller så får jeg betennelse i fotbladet, ankel, legg eller akilles etterkort tid, noe som gjør at hvergang jeg har kjøpt ett par nye stabilitetssko som ikke er asics så blir de ikke brukt så lenge før jeg har kjøpt ett par nye asics.

MBT blir for tunge, easytone funker best til gåtur og disse rare skoene med tær er bare heslige. Og jada, jeg vet at jo mer man pakker foten inn istabilitet jo mer blir den vant til det, men det ER nok bedre at foten min får hjelp fra sko og spesialbygde såler til å vinkle rett enn at jeg ikke hjelper den også blir skaden verre.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 29-10-11, 23:51   #11
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Løpeskoanbefaling

Det kan nok være lurt å holde seg til et skomerke om man får den støtten som trengs. På den annen side, så er det ikke dumt å legge inn en økt eller to jevnlig for å ikke bli for monoton i bevegelsen også, men da bør det jo være av et skomerke som også har sko som passer til din fot.

men har du vært hos Løpelabbet og fått sjekket hvordan løpssett du har? Jeg har sjelden opplevd av hverken Intersport, G-sport eller xxl har særlig god peiling på løpesko til mennesker. Du må gjerne inn på spesialbutikker hvor personalet kan løpsteknikk og sko (en del Intersport, Sport-1, G-sport har spesialisert seg da).

Har selv god erfaring med Løplabbet eller en annen sportsbutikk som har spesialisert seg på løpesko.

  Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 07:35   #12
smitch
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 2
smitch er på en erverdig vei

Sv: Løpeskoanbefaling

Sjekk ut denne siden http://www.nikefreesko.org/
Det er deres egen nettbutikk med "lagersalg" og prisene er noe helt annet. Har ikke bestillt enda men skal på tirsdag(da kommer lønn) Sjekket ut frakten og den kom på 85 kroner hjem til meg på ett forblåst vestlandsbygd.

Hvilke type anbefaler dere til nybegynner? Joggesko? ballerinasko?

smitch er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 18:23   #13
Thomasina
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 110
Thomasina er ny på veien

Sv: Løpeskoanbefaling

Jeg blir veldig forvirret når jeg er i butikken.
Har et par Nike trail sko, men de er nok ikke helt for å løpe på asphalten.
Jeg har slitasje gikt i kneet, så trenger noe med masse dempning. Men når jeg kommer i butikken ser jeg så mange beskrivelser..
er det noe som har erfaring med en sko med god støtdemping, som jeg kan prøve neste gang jeg er i butikken?

__________________
-36 kg på Atkins nå, ønsker litt til. Å gå ned i vekt trenger masse motivasjon, og en endring i livsstil, både i mattinntak og bevegelse!!! Men det er sikkert verd det!!!
Thomasina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 00:01   #14
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Løpeskoanbefaling

Opprinnelig lagt inn av Emy, her.

Jeg blir veldig forvirret når jeg er i butikken.
Har et par Nike trail sko, men de er nok ikke helt for å løpe på asphalten.
Jeg har slitasje gikt i kneet, så trenger noe med masse dempning. Men når jeg kommer i butikken ser jeg så mange beskrivelser..
er det noe som har erfaring med en sko med god støtdemping, som jeg kan prøve neste gang jeg er i butikken?

Normalpronerer du, underpronerer eller overpronerer du? Å kjøpe sko er vitenskap, minst like mye vitenskap som det er å sy sammen et kosthold som fungerer for akkurat DEG.

Men, en helt konkret anbefaling med god stabilitet, mye dempning er enten Asics Gel Kayano 17, evt Asics Gel Kinsei eller Asics Gel Nimbus. Nike så har jeg selv brukt flere typer, men min fot passer bedre i Asics, jeg har smal fot og lav vrist.
Av Nike så er Nike Air bra sko.


En regel finnes og den er at pris henger sammen med dempning. Jo dyrere en sko er, jo mer dempning og stabilitet får du. Joggesko som koster fra 500-1000,- er enten sparsommelige med dempning (og beregnet for aktive løpere) eller de er budsjettsko. Sko som koster mellom 12-1700,- er ofte de som regnes som "mengdetreningssko" og har massive dempesåler, god støtte og beregnet for løping på asfalt osv. Det beste er å kjøpe sko på tilbud, men da kjøpe årets modell.

Mange butikker selger jo Asics Kayano sko fra 2009/2010 til halv pris i 2011. Dette er ikke gode sko, fordi sko mister dempeevnene ila 1 år, selv om de ikke blir brukt. Vær obs på dette selv om selgeren sikkert forteller deg noe annet....

  Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 00:07   #15
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Løpeskoanbefaling

Opprinnelig lagt inn av smitch, her.

Sjekk ut denne siden http://www.nikefreesko.org/
Det er deres egen nettbutikk med "lagersalg" og prisene er noe helt annet. Har ikke bestillt enda men skal på tirsdag(da kommer lønn) Sjekket ut frakten og den kom på 85 kroner hjem til meg på ett forblåst vestlandsbygd.

Hvilke type anbefaler dere til nybegynner? Joggesko? ballerinasko?

Veldig begrenset utvalg der da.....
Joggesko er noe man bør prøve før man kjøper. Jeg hadde ikke kjøpt sko på nett uten å vite at det er akkurat disse jeg skal og kan ha.

Alt for mange kjøper joggesko uten å vite om det er disse man trenger og det er disse som passer....

Dra til Løplabbet og løp på tredemølle for å bli filmet, da får du sko som passer til din kropp, tyngde og teknikk (evt mangel på teknikk)

Særlig gjelder dette de av dere som sliter med tunge kropper og gikt, belastningsskader osv.

  Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 09:52   #16
Thomasina
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 110
Thomasina er ny på veien

Sv: Løpeskoanbefaling

Takk Hypah, hjelper å vite hva men skal tenke på, før man går inn i butikken og blir snakket om av ansatte der..
Har nok litt underpronering, men siden jeg har gått så mye nede i vekt har det rettet seg mye, har sikkert med støtte i skoene å gjøre også, som nå er sterk nok.
Har ellers breie føtter.

Er det noen som vet hvordan men's sko er annerledes enn kvinne sko?

__________________
-36 kg på Atkins nå, ønsker litt til. Å gå ned i vekt trenger masse motivasjon, og en endring i livsstil, både i mattinntak og bevegelse!!! Men det er sikkert verd det!!!
Thomasina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 17:09   #17
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Løpeskoanbefaling

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

sverger dessverre til asics ettersom alt annet later til å skade legg og fot hos meg

Jeg også,Asics gel-nimbus er det eneste som duger for meg!

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 18:30   #18
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Løpeskoanbefaling

Opprinnelig lagt inn av Emy, her.

Takk Hypah, hjelper å vite hva men skal tenke på, før man går inn i butikken og blir snakket om av ansatte der..
Har nok litt underpronering, men siden jeg har gått så mye nede i vekt har det rettet seg mye, har sikkert med støtte i skoene å gjøre også, som nå er sterk nok.
Har ellers breie føtter.

Er det noen som vet hvordan men's sko er annerledes enn kvinne sko?

Kvinnesko kan ha noe smalere lest. Kvinner med høy vrist kan med fordel prøve ut herrestørrelser.

Her er en link til kvinner som testet 47 par sko. Nå er nok gjennomsnittet av disse kvinnene over norm interessert i løping, men det gir igjen de beste faglige rådene fra kvinner som kan løping.

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/t...icle697437.ece

  Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 18:32   #19
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Løpeskoanbefaling

Opprinnelig lagt inn av Emy, her.

Takk Hypah, hjelper å vite hva men skal tenke på, før man går inn i butikken og blir snakket om av ansatte der..
Har nok litt underpronering, men siden jeg har gått så mye nede i vekt har det rettet seg mye, har sikkert med støtte i skoene å gjøre også, som nå er sterk nok.
Har ellers breie føtter.

Er det noen som vet hvordan men's sko er annerledes enn kvinne sko?

Under pronering er typisk "kalvbeinte", overpronasjon har gjerne de som er hjulbeinte... jeg er mer hjulbeint enn en gammel cowboy, så jeg overpronerer når jeg løper. Etter at jeg løp på en mølle som filmet så var jeg vel det man kan kalle et prakteksemplar på en som overpronerer..hehe.

  Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 22:05   #20
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Løpeskoanbefaling

Asics Gel DS-Race er nå testet ut. Utrolig bra løpsfølelse. Omtrent som å løpe barbeint, utrolig god kontakt med bakken og du får virkelig fremdrift i denne. All energi brukes til å drive deg fremover, ikke noe går tapt i demping og støtte.

Skoen kjenner du ikke på foten og bare det gjør noe med steget. Jeg har tendens til overpronering og synes den gir god nok støtte. Vektbalansen er slik at du blir på mange måer tvunget noe til å løpe på forfoten, noe som igjen gir en økonomisk løpestil. Dvs du sparer krefter for hvert steg.

Jeg vil på det høyeste anbefale skoen for de som virkelig vil ha fremdrift på asfalten!

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no