Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Hjernetåke eller "brain fog"

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-11-13, 08:17   #1
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a
Question

Hjernetåke eller "brain fog"

Flere som sliter med dette, jeg har hatt det så lenge jeg kan huske, og har det både med og uten lavkarbo. Før og under mensen er den veldig tydelig, men et par uker før mensen, ca rundt eggløsning er jeg helt klar i hodet. Mistenker at dette kan ha hormonene årsaker, men også at ting jeg spiser kan forverre og forbedre det. Jeg tatt blodprøver for alt av vitaminer og mineraler, såret er neppe her problemet ligger.
De tingene jeg mistenker at forverrer tåken er te, kakao, sukker og sukrin, og for lite søvn. Jeg holder på å bli sprø av dette. Jeg fungerer perfekt en uke hver måned, mens resten av måneden har jeg hjernetåke i større heller mindre grad. På det verste er det så ikke at jeg nesten ikke klarer å holde en samtale, for alt virker bare grøtete, og jeg forsvinner i meg selv.
Er nøye med å legge meg tidlig, spise sunt og variert, men å bli helt kvitt tåken et vanskelig uten å vite hva som utløser den.

  Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 10:05   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

Hvor lenge er det siden du la om til lavkarbo? Mange opplever at en del ting blir tyngre - både i kroppen og i hodet - mens kroppen venner seg til det nye kostholdet. Å snu om en forbrenning fra i hovedsak karbohydrater til fett koster kroppen mye energi. Dette kan ta opp til flere uker.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 11:43   #3
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hvor lenge er det siden du la om til lavkarbo? Mange opplever at en del ting blir tyngre - både i kroppen og i hodet - mens kroppen venner seg til det nye kostholdet. Å snu om en forbrenning fra i hovedsak karbohydrater til fett koster kroppen mye energi. Dette kan ta opp til flere uker.

Jeg la om til fullstendig lavkarbo for tre uker siden, men ikke over natta, jeg har gradvis godt over til mindre og mindre karbohydrater over flere år, og har allerede vært et par år nesten uten brød og sukkerholdige varer. Spiste blant annet bare rugsprø istedenfor brød, og nesten ikke noe juice, aldri brus, godteri eller kaker, men litt frukt daglig.
Hjernetåken har ingen ting med lavkarboen å gjøre, for den har jeg hatt så lenge jeg kan huske, i hvertfall siden tenårene, og nå er jeg nesten 30.

  Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 11:50   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

Ah, ok. Nei, da vet jeg ikke, dessverre ... Håper du finner ut av det! Har selv hatt tett brain fog da jeg var på mitt sykeste med stoffskifteproblemer, og vet hvor frustrerende det er!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 12:21   #5
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ah, ok. Nei, da vet jeg ikke, dessverre ... Håper du finner ut av det! Har selv hatt tett brain fog da jeg var på mitt sykeste med stoffskifteproblemer, og vet hvor frustrerende det er!

Ja, utrolig frustrerende. Føler jeg har prøvd alt, men kan jo være lavkarbo vil hjelpe litt over tid hvis det får hormonene mine til å stabilisere seg. Mistenker likevel at det kan være fler ting jeg må holde meg unna, f.eks oksalater eller salisyre.

  Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 12:49   #6
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

Regner med at du har sjekket stoffskiftet?
Hadde en periode for høyt stoffskifte, og kunne f eks ikke lese bøker da jeg glemte hva jeg hadde lest på siden før...
Nå er jeg frisk igjen, men jeg har en følelse av at ikke alt er rettet opp igjen, siden jeg ofte opplever det du beskriver. Ikke på vanskelige ting, der er jeg faktisk ganske så klar, men på slike dagligdagse ting som koder og å huske oppskrifter osv. Og navn er jeg helt blank på, dumt siden jeg er lærer

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 13:24   #7
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Regner med at du har sjekket stoffskiftet?
Hadde en periode for høyt stoffskifte, og kunne f eks ikke lese bøker da jeg glemte hva jeg hadde lest på siden før...
Nå er jeg frisk igjen, men jeg har en følelse av at ikke alt er rettet opp igjen, siden jeg ofte opplever det du beskriver. Ikke på vanskelige ting, der er jeg faktisk ganske så klar, men på slike dagligdagse ting som koder og å huske oppskrifter osv. Og navn er jeg helt blank på, dumt siden jeg er lærer

Ja, har testet alt hos legen, eneste jeg vet om som ikke er helt som det skal er at jeg har litt lavt blodtrykk. For meg er det både det ar jeg glemmer ord, men også at jeg generelt føler jeg går rundt helt koma. Hører om mødre from forteller om ammetåka, det er vel omtrent sånn jeg har det, bare at jeg har hatt det sånn konstant i mange år. I de verste periodene ser leiligheten min helt bomba ut, osv, for jeg klarer ikke å holde orden på noe som helst.

  Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 14:05   #8
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

Etter å ha googlet litt kan det se ut som det faktisk er det lave blodtrykket mitt som er problemet. Har en dårlig periode nå, og det kan stemme bra med at det svartnet for meg og jeg så stjerner når jeg reiste meg opp i dusjen i dag.
Har hørt at salt og lakris hjelper. Så nå har jeg spist litt salt, og sitter her med en lakriste. Noen som vet om mer som kan øke blodtrykket?

  Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 14:34   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

Opprinnelig lagt inn av FriskogGlad, her.

Etter å ha googlet litt kan det se ut som det faktisk er det lave blodtrykket mitt som er problemet. Har en dårlig periode nå, og det kan stemme bra med at det svartnet for meg og jeg så stjerner når jeg reiste meg opp i dusjen i dag.
Har hørt at salt og lakris hjelper. Så nå har jeg spist litt salt, og sitter her med en lakriste. Noen som vet om mer som kan øke blodtrykket?

Drikk et par glass vann i ganske full fart. Det øker trykket, men det MÅ være vann, annen væske funker ikke.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 14:43   #10
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Drikk et par glass vann i ganske full fart. Det øker trykket, men det MÅ være vann, annen væske funker ikke.

Hvor ofte må jeg gjøre det?

  Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 14:49   #11
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

Opprinnelig lagt inn av FriskogGlad, her.

Etter å ha googlet litt kan det se ut som det faktisk er det lave blodtrykket mitt som er problemet. Har en dårlig periode nå, og det kan stemme bra med at det svartnet for meg og jeg så stjerner når jeg reiste meg opp i dusjen i dag.
Har hørt at salt og lakris hjelper. Så nå har jeg spist litt salt, og sitter her med en lakriste. Noen som vet om mer som kan øke blodtrykket?

Jeg har også kronisk lavt blodtrykk - salt er viktig, bytter gjerne ut noe av vannet jeg drikker med mineralvann, starter dagen med en stor kaffe, og passer på å ha drukket en flaske vann før jeg går i dusjen, for å slippe å svime av. Høye temperaturer gjør alt verre, og jeg kan ikke feks ta et varmt bad, da svartner det fort.


Har som regel noen salte nøtter eller lignende som "nødmedisin" i veska.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 14:51   #12
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

Det kan kanskje forklare hvorfor jeg er så sliten og utmattet på sommeren, men trives best i kulde... Har aldri svimt av, men føler meg ofte døsig og ser stjerner.

  Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 03:28   #13
Brimstone
Seniormedlem
 
Brimstone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 767
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

Vet ikke om dette er relevant for deg eller ikke, men jeg fikk seriøst brain fog for en tid siden. Og muskelømhet/stivhet og ekstrem fatigue (kommer ikke på noe bedre ord på norsk). Så ille at det gjorde vondt å gå opp eller ned en trapp og at jeg var helt ferdig etter bare noen timer på jobb.

Jeg begynte å bli litt bekymra, men kvia meg for å gå til lege. Så datt tiøringen ned... Jeg har tatt magnesium (varierende mellom 300mg og 150mg) hver kveld i minst 5 år og har vært plaget med løs mage. Jeg kuttet ut magnesium og ble bedre nesten over natta. Har googla litt på dette og mine symptomer stemmer overens med magnesiumoverdose

__________________
Det er min legg, og jeg driter når jeg vil!
Brimstone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman light Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 12:04   #14
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

Opprinnelig lagt inn av Brimstone, her.

Vet ikke om dette er relevant for deg eller ikke, men jeg fikk seriøst brain fog for en tid siden. Og muskelømhet/stivhet og ekstrem fatigue (kommer ikke på noe bedre ord på norsk). Så ille at det gjorde vondt å gå opp eller ned en trapp og at jeg var helt ferdig etter bare noen timer på jobb.

Jeg begynte å bli litt bekymra, men kvia meg for å gå til lege. Så datt tiøringen ned... Jeg har tatt magnesium (varierende mellom 300mg og 150mg) hver kveld i minst 5 år og har vært plaget med løs mage. Jeg kuttet ut magnesium og ble bedre nesten over natta. Har googla litt på dette og mine symptomer stemmer overens med magnesiumoverdose

Hva slags magnesium tok du siden du fikk løs mage? Høres ut som billig magnesiumoksid/hydrokosid. Den gir løs mage og jeg føler jeg blir sløv av den. Andre varianter gir meg IKKE løs mage og tar krampene og ikke hjernetåke. Jeg bruker solaray sin.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 03:50   #15
Brimstone
Seniormedlem
 
Brimstone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 767
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

Siden jeg fikk disse symptomene etter lang tids bruk, så tror jeg at kroppen faktisk hadde fått nok magnesium og sa ifra

__________________
Det er min legg, og jeg driter når jeg vil!
Brimstone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman light Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 07:38   #16
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

Har tatt magnesium i perioder, men et nok ikke det som er problemet mitt i og med at jeg har hatt det nesten hele livet. Det jeg kan si sikkert, er at jeg føler meg helt klar i hodet rundt eggløsning, og mest tåkete rett før mensen.

  Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 08:10   #17
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

Opprinnelig lagt inn av FriskogGlad, her.

Har tatt magnesium i perioder, men et nok ikke det som er problemet mitt i og med at jeg har hatt det nesten hele livet. Det jeg kan si sikkert, er at jeg føler meg helt klar i hodet rundt eggløsning, og mest tåkete rett før mensen.

Regner med at du er grundig sjekket for vitaminer og mineraler og alt sammen? (Det er jo ikke helt unormalt å oppleve noe syklusbetinget jernmangel/anemi, og det kan man vel også bli temmelig tåkete av...)

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 12:42   #18
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Regner med at du er grundig sjekket for vitaminer og mineraler og alt sammen? (Det er jo ikke helt unormalt å oppleve noe syklusbetinget jernmangel/anemi, og det kan man vel også bli temmelig tåkete av...)

Ja, alt som kan sjekkes, er sjekket. Både hos fastlegen, og hos Balderklinikken. Det er jo syklusbetinget, men problemet er at jeg bare har en uke i måneden hvor jeg fungerer optimalt. Jeg mistenker i grunn at lavt blodtrykk er problemet, for på de verste dagene er jeg svimmel og ser masse stjerner når jeg reiser meg. Har ikke ekstremt lavt blodtrykk, men har målt det til 100/60 hos legen, kan godt hende det er lavere i de verste periodene mine.

  Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 14:22   #19
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Hva slags magnesium tok du siden du fikk løs mage? Høres ut som billig magnesiumoksid/hydrokosid. Den gir løs mage og jeg føler jeg blir sløv av den. Andre varianter gir meg IKKE løs mage og tar krampene og ikke hjernetåke. Jeg bruker solaray sin.

Bare litt på siden: jeg bruker magnesiumolje, altså sprayer på huden. Etter det er mitt nivå stabilt, noe jeg ikke fikk til med tabeletter. Ikke får jeg løs mage heller

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 18:30   #20
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

D-vitaminer i minst dobbel dose er det eneste som hjelper meg når jeg er i tåka. Jeg er også like plaget både på og av lavkarbo. Ligger innenfor referanseområdene på vitaminer, men må ha litt ekstra tydeligvis.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 12:20   #21
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjernetåke eller "brain fog"

Jeg opplever også hjernetåke, men langt fra så ille som du. Jeg har litt lavt blodtrykk og jeg tror søvnmangel også er en grunn. I går da jeg hadde det hjalp det å få et gråteanfall. Det klarnet opp for meg etter det, som om jeg hadde grått ut alle duggdråpene, liksom

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lage "lavkarbobrød" UTEN miksmaster eller foodprosessor? FrkMarge Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 24-07-13 01:31
Er det noen som praktiserer "spisedag",eller "karbo-måltid"? Borealis Lavkarbo generelt 4 02-11-10 14:14
Sjokoladegratinerte bringebær- enkel eller "småavansert restaurantversjon" mål:littavetmenneske Kake/dessert og snacks 2 27-07-10 13:56
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
"Nikko" eller "Nikken" magnetplate ? Nille Generell diskusjon 5 22-03-06 11:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no