Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Går ikke ned i vekt, Hjelp!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-06-06, 20:46   #1
Nasse Nøff
Gjest
 
Innlegg: n/a

Går ikke ned i vekt, Hjelp!

I 1 mnd har jeg nå gått på ketolysekuren og jeg hadde forventet et bedre resultat enn 1 kg. Jeg har snakke med personen som anbefalte meg kuren og han skjønner ikke noe. Jeg får fra rosa til mørk rosa på stixen, så det skulle være riktig. Nå er jeg frustrert. Jeg har ikke trent så mye, men jeg går en del på jobben. Jeg kan ikke for alt i verden skjønne hvor jeg gjør feil. Kan det være at jeg har tatt med et par glass hvitvin i helgen eller kan det være andre grunner. Er ikke så veldig motivert lenger, så jeg håper noen kan komme med gode råd om hva jeg kan gjøre??

  Svar med sitat
Gammel 07-06-06, 21:09   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned i vekt, Hjelp!

Har du lest boka ?

Hva spiser du ? Nok grønnsaker, proteiner og fett er viktig. Den vanligste feilen er at folk spiser feil. Eller for mye/for lite. Kan du poste en typisk dagsmeny, med mengder, så ser vi på det ?

Drikker du nok vann ?

Noen opplever stans eller manglende vekttap om de

  • drikker for lite vann
  • drikker for mye koffeinholdige drikkevarer
  • drikker for mye kunstig søtet drikke
  • inntar for mye kunstig søtstoff
  • inntar for mye kunstig søtet "mat" godteri, barer etc.
  • tar spesielle medisiner, spesielt noen anti depressiva og sovemedisiner kan føre til vektøkning
  • har udiagnostiert stoffskifte problem
  • har PCOS og/eller insulinresistens
  • Spiser for lite (under 15 karber pr dag)
  • Spiser for mye (skjulte karber eller for store porsjoner)
  • Spiser for mye ost og meieriprodukter (mange reagerer på det)
Det kan være mange årsaker, men uten å vite hva du spiser etc. er det umulig å si om hva ditt problem kan være. Det er skjeldent at man ikke tar av på Ketolysekuren om man gjør den riktig !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-06-06, 21:33   #3
Nasse Nøff
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Går ikke ned i vekt, Hjelp!

En typisk dagsmeny for meg er:

Frokost: 5-6 skiver bacon, noen ganger med eggerøre etter oppskrif i ketolyseboka. Ett lite glass med 7-up light

Lunsj: Salat med agurk og litt tomat med ost og skinke, med dressing. Eller diverse ost og kjøttpålegg, eggerøre, fisk, legger ved litt dressing så det ikke blir for tørt. Drikker vann til maten.

Middag: Som regel kjøtt i alle varianter, 150-200 gram, kokt brokkoli og blomkål + litt saus. Drikker light brus til. Tar ofte litt lavkalori gelé til dessert, noen ganger med krem.

Kvelds:Ost, noen ganger med bacon.

Drikker ellers mye vann på jobben, men lite hjemme. (ikke så godt vann).

Hvis jeg skal trene så passer jeg på å spise litt ost først.

Er det for lite mat?

  Svar med sitat
Gammel 07-06-06, 23:52   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned i vekt, Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Nasse Nøff

En typisk dagsmeny for meg er:

Frokost: 5-6 skiver bacon, noen ganger med eggerøre etter oppskrif i ketolyseboka. Ett lite glass med 7-up light

Lunsj: Salat med agurk og litt tomat med ost og skinke, med dressing. Eller diverse ost og kjøttpålegg, eggerøre, fisk, legger ved litt dressing så det ikke blir for tørt. Drikker vann til maten.

Middag: Som regel kjøtt i alle varianter, 150-200 gram, kokt brokkoli og blomkål + litt saus. Drikker light brus til. Tar ofte litt lavkalori gelé til dessert, noen ganger med krem.

Kvelds:Ost, noen ganger med bacon.

Drikker ellers mye vann på jobben, men lite hjemme. (ikke så godt vann).

Hvis jeg skal trene så passer jeg på å spise litt ost først.

Er det for lite mat?

Det ser ikke ut som om du spiser for lite. Om du ikke spiser eggerøre til frokosten, spiser du bare bacon ? I så fall er det for lite. Litt grønt er også lurt til hvert måltid. En tomat lanskje ? Et par cherry tomater ? 7Up'en bør du kutte. Lunchen ser bra ut om du paser på å få BÅDE proteiner, grønt og fett i måltidet. Middagen er flott.

I første omgang ville jeg prøvd å kutte ut alt kunstig søtstoff, som lettbrus og lett/lavkalori produkter som geleen. Brusen bør du bytte ut med vann. Drikk minst 2,4 liter vann pr dag. Sjekk hvaor mange karber dressingen din inneholder. Er det under/rundt 5 karber pr 100 gram er den sikkert OK. Er det mer bør du tenke på å finne en annen type.
Det er veldig viktig å få i seg nok grønnsaker. Torkil sier til en annen i samme situasjon:

Sitat:

Du er ikke helt alene, når det gjelder problemer med stagnasjon i vekttapet, enkelte opplever det. Jeg har analysert kosten til disse og ser, at det jevnt over er svært lite grønnsaker/salater i kosten, og at den moderate mosjon lider i tidsklemma. Ketose er en kostbar forbrenning, som krever hundreder forskjellige enzymer i kroppen for å fungere. Disse enzymer utgjør den kjemiske " fabrikk" som skaffer oss ketoner fra kroppsfettet. De fleste enzymer inneholder mineraler eller er avhengige av vitaminer for å fungere. Det ser ut som om det er viktig med en variert blanding av grønnsaker forå skaffe seg alle slike vitaminer og mineraler.

Når det gjelder vanndrikking, se HER hvorfor det er viktig.

Det som er viktig nå er å finne ut om det er noen matvarer som stanser ditt vektap. Vi tåler forskjellige ting. Det kan hende at du er en av dem som reagerer på kusntig søtstoff. Prøv å kutte ut kunstig søtstoff og koffeinholdige drikkevarer et par uker. Pøs på med vann og spis mer grønnsaker. Om du må ha dessert, prøv med litt blåbær eller bringebær (ikke mye om gangen) med en kremklatt på. 0,5 dl krem blir mer enn nok nok til f.eks. 50-60 gram bringebær. Om ikke vekten beveger seg da får
Torkil komme med skytset her. Om vekten beveger seg kan du legge til en og en ting av de du har kuttet ut. Med en til to ukers mellomrom. Da dser du om du fortsetter å gå ned. Stanser vekta igjen må du kutte det ut igen. Skjønner ?

Det blir litt prøv og feil, men det er den eneste som funker siden det ikke finnes noen fasit svar !

Lykke til !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-06-06, 06:49   #5
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned i vekt, Hjelp!

Hei
Nille har som vanlig rett i sine råd. Jeg skal helt generellt anbefale økt fettmengde og redusert mengde protein mens du fortsetter med grønnsaker og salat.
I praksis ; Mer fet saus til middagen, de feteste ostene, litt mindre rent kjøtt, laks fremfor torsk etc.
Det er demotiverende når man ikke får vekttapet når man følger kuren til "punkt og prikke"
Jeg håper det raskt løsner for deg.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 08-06-06, 10:20   #6
Nasse Nøff
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Går ikke ned i vekt, Hjelp!

Takk for gode råd. Det har vært veldig demotiverende, men jeg får trekke fra litt og plusse på litt, så får jeg håpe på bedre resultat.

  Svar med sitat
Gammel 08-06-06, 12:59   #7
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Går ikke ned i vekt, Hjelp!

Og ta også kosttilskudd... Det hjalp i allefall meg i gang..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 16-06-06, 11:05   #8
Nasse Nøff
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Går ikke ned i vekt, Hjelp!

Dette er virkelig deprimerende og demotiverende. Jeg går fremdelses ikke ned i vekt, og nå begynner jeg virkelig å lure om denne kurene virker på meg i det hele tatt. Jeg har spist mere fett, mere fete oster, mere grønnsaker og salat, jeg har kuttet ut lavkarbo geléen, light brusen, drikker nå bare vann(ensformig), det skjer fremdeles ingenting. Så nå gidder jeg snart ikke mer. Sorry, men jeg er skikkelig frustrert. Jeg føler ikke at jeg gjør noe galt, så hvorfor går jeg ikke ned????????

  Svar med sitat
Gammel 16-06-06, 11:11   #9
susanna
Medlem
 
susanna sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 47
Innlegg: 182
susanna er ny på veien

Sv: Går ikke ned i vekt, Hjelp!

Er fersk på ketolysekuren så jeg har desverre ikke noen råd.

Men vil sende deg en klem å håper det løsner snart.
Måler du deg, kanskje går du ned i cm selv om vakten står stille?

__________________

Etter et vekttap på 20kg, har jeg jojo'et mellom 75kg og 79kg i 1 år nå.
Drømmen har hele tiden vært å komme ned til 69kg.

Nå må disse siste kg av en gang for alle
susanna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg'ish var planen.... Svar med sitat
Gammel 16-06-06, 11:33   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned i vekt, Hjelp!

Huffda, det var ikke kjekt å høre. Om du har gjort de foreslått endringene og ikke har gått ned vet jeg ikke riktig hva jeg sskal foreslå. Tr du medisiner av noen art, har du vært hos legen og sjekket om du kan ha en medisinsk tilstand som hemmer vekttap ?

Opprinnelig lagt inn av Nille

  • tar spesielle medisiner, spesielt noen anti depressiva og sovemedisiner kan føre til vektøkning
  • har udiagnostiert stoffskifte problem
  • har PCOS og/eller insulinresistens

Nå har det bare gått en uke, og har du målt også, - eller bare veid ? Det er mange som gpår end flere størrelser klær mens vekta står om stille. Og det er jo bare en uke siden du begynte med endringene dine.
Orker du å prøve en uke til ?

Det er uvanlig at "disse kurene" som du kaller dem, ikke virker. Men det er dessverre slik at ikke alle type "kurer" passer for alle. Kanskje du er av den typen som rett og slett på telle kalorier og at Grete Rohde varianten passer best for DIN kropp. Det er det bare du som kan finne ut.

Jeg har tatt av 15 kilo på lavkarbo. Så var det full stopp. Uansett hva jeg gjør så tar jeg ikk av mer. For meg er det OK fordi jeg er fornøyd med vordan jeg ser ut nå. Og fasongen min/størrelsen min endrer seg i positiv retning. Jeg nærmer meg 1 størrelse mindre enn i fjor (da jeg var "ferdig slanket") uten at vekta har gått ned. Jeg fortsetter med lavkarbo kosthold på grunn av de helsemessige fordelene. Jeg liker hva det gjør med huden, håret, neglene, følelsen i kroppen. Jeg er ikke oppblkåst og harmagesmerter lenger (så lenge jeg holder meg unna kuntig søtstoff). Og følelsen av velvære er mange ganger større enn på lett/lavkalori. Dessuten liker jeg bedre maten jeg spiser - dvs. lavkarbo mat !

Det er ikke lett å finne "sin" måte. Som du ser på forumet er det noen få som strever slik du gjør, men desto flere som lykkes og trives med kostholdet.

Håper det snart løsner for deg !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-06-06, 12:10   #11
Nasse Nøff
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Går ikke ned i vekt, Hjelp!

Jeg har gått på Grete Roede før i 1 år og gikk ned 20 kilo. Forsåvidt greit det, men det er så utrolig kiipt å drive å telle og måle alt man skal spise. Det liker jeg med denne kuren. Jeg bruker ikke medisiner, men jeg har ikke vært hos legen vedr. evt stoffskifte problematikken, har ikke hatt noe problem med det før. Jeg har ikke merket noe spesielt med klærne heller, så jeg står nok på det samme jeg har gjort hele tiden. Men jeg har sagt jeg skal fortsette til ut måneden, så det skal jeg klare, selv om jeg extremt frustrert. Må jo være litt posistiv, selv om det ikke går som jeg hadde håpet. Takk for rådene og støtten!

  Svar med sitat
Gammel 16-06-06, 14:39   #12
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Går ikke ned i vekt, Hjelp!

Har du holdt på siden begynnelsen av juni?
Vet ikke hvordan det er med ketolysekuren, men på Fedon kan det ihvertfall i verste fall ta flere måneder før man kommer i balanse og kroppen begynner å kvitte seg med fettet ettersom jeg har forstått. Da er det vel snakk om dem som har bedrevet sultekurer. Kanskje det er Grete Roede-kuren som gjør at det tar tid.
Jeg veier ofte det samme to måneder på rad, men med forskjellig kroppssammensetning, så selv om vekten din ikke sier at du har gått ned kan du ha gått ned i fettmasse.

Hvor mye overlast har du?

Ellers kan det jo være andre ting også.. Mye stress f.eks.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-06-06, 10:54   #13
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Går ikke ned i vekt, Hjelp!

Stress tenkte jeg også på, men også dette med sykluser og hormonendringer i kroppen. Forøvrig stoppe jeg opp da jeg ikke tok de rette kosttilskuddene og da jeg fikk i meg for lite vann. Og nå trener jeg igjen etter et avbrekk.. Dermed regner jeg med stillstand eller vektoppgang av den grunn. Først fordi kroppen lagrer noe mer vann i musklene ved oppstart av trening og fordi på sikt vil jeg utvikle større muskelmasse og det veier jo mer enn fett. Så da forventer jeg at livvidden går inn, mens vekta står stille/øker. Og 1 uke er lite i et slankeperspektiv. Du bør kjøre endringene i minst 4 uker før du kan si at de funker eller ikke. Det å gå ned i vekt er en møysommelig prosess. Kroppen er finurlig og må være i perfekt balanse for at du skal lykkes. Ergo må du ikke gi opp, men fortsette å prøve. Gi kroppen tid til å fordøye alle endringene du har satt i gang. Gi deg selv 4 uker. Skjer det ikke noe da, bør du se om det er andre ting som kan forårsake stansen.

Du sier forøvrig i ditt siste innlegg at det er pes å veie maten og telle kalorie. Har jeg da rett i mine antagelser om at du derfor ikke teller karber heller. Gjør du det ikke bør du starte med det nå. I starten er det uhyre viktig å finne ut hvor mye karber du faktisk får i deg pr dag og øve opp evnen til å se karbene i de ulike matsortene. Øyemålet er upålitelig og porsjoner har en tendens til å vokse seg stadig større. Kan jo være at du faktisk ligger langt over 15 - 20 karber pr dag av den grunn. Så da kan det være du ikke er i ketose og derfor heller ikke går ned.

Gjør jobben grundig så vil du tjene på det i form av tapte kilo. Garantert.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 19-06-06, 10:56   #14
Nasse Nøff
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Går ikke ned i vekt, Hjelp!

Jeg har holdt på siden begynnelsen i mai, og jeg har jo gått på vekta jevnlig. Jeg har så å si stått helt stille, har gått ned en kilo, så i helga viste vekta ned en kilo til, men i dag morges så var jeg tilbake på det samme. Jeg har ca 25 kilo jeg vil kvitte meg med. Egentlig så burde jeg vel ha tatt av mellom 5-10 kilo nå, men er jo ikke i nærheten engang. Jeg får håpe det løsner snart.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
trenger gode råd - går ikke ned nok... bikini Lavkarbo generelt 5 06-05-06 23:16
Du går ikke ned pga. kaffe! Marianne Generell ernæringsdebatt 42 24-02-05 04:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no