Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Forteller du de rundt deg at du er på ketolysekur?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-11, 23:19   #1
caramba
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Nannestad
Innlegg: 92
caramba er på en erverdig vei

Forteller du de rundt deg at du er på ketolysekur?

Er du åpen eller skjult på ketolyse for omverden?

Forrige gang jeg gikk på ketolyse, så gjorde jeg det skjult, og hadde mange unnskyldninger for å ikke spise ute med andre, og generelt være "vanskelig" i matveien.

Denne gangen prøver jeg å fortelle at jeg går på ketolysekur når noen inviterer på pizza, alkohol, brus og annet som jeg ikke vil ha i kroppen akkurat nå. Det fungerer faktisk mye bedre enn jeg trodde, da lavkarbo og ketolyse er blitt mer allment akseptert de siste årene, virker det som. Det er ikke like omstritt lengre, og de fleste kjenner noen som har fått ned i vekt ved å "spise masse fett og lite karbohydrater".

caramba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 23:23   #2
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Forteller du de rundt deg at du er på ketolysekur?

Jeg er på lavkarbodiett sier jeg, ketolyse regner jeg med at de fleste ikke skjønner så da tar jeg det enkelt. Til nå har det ført til at de nøder meg med sjokolade, chips, sukkerbrus o.l så enten har de misforstått lavkarbo-begrepet eller så er de bare teite.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 23:38   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Forteller du de rundt deg at du er på ketolysekur?

Jeg sier også jeg er på lavkarbo - til alle som ikke kommer unna raskt nok når jeg setter i gang hahaha! Neida, spøk til side - jeg har vært svær åpen - fordi dette er viktig for meg. Dessuten er misunnelse svært påtakelig i lunsjrommet

Besøk får også lavkarbomat - tidligere har jeg jo laget høykarbo-ekstra til besøket - men det slutta jeg med - de spiser jo uansett opp MIN lavkarbo-mat FØRST ...

Eks: kjøttsaus med spaghetti til gjestene - og etter å ha lært - et TONN med kokte grønnsaker - som ble oppspist mens det var spaghetti igjen... MAKAN!
En annen gang - godt kjøtt og saus - MASSE kokte grønnsaker til meg - og poteter og gulrot til de andre - jepp, grønnsakene ble VEKKE og potetene lå mye igjen..
Grillmiddag - med blomkålsalat til meg og potetsalat til resten (salat i tillegg da) - vel... gjett hva som forsvant og hva som ble igjen??

Så nå er det slutt - nå er det lavkarbo uansett hvem som kommer på besøk - til og med sambo (som IKKE trenger miste vekt) er kjempebegeistret for salatene, blomkålsalaten, fetaostkrem, coleslaw osv - han får potet og gulrot en gang i blant - men det går alltid hardest utover MINE grønnsaker

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 23:42   #4
Bolla :)
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 6
Bolla :) er på en erverdig vei

Sv: Forteller du de rundt deg at du er på ketolysekur?

Jeg sier det til noen (les; nærmeste familie og venner)..men ikke til alle. Får litt prestasjonsangst jeg da,tenker de har forventninger om at jeg skal raaaaaase fort ned i vekt og bli supertynn fort liksom..og tenk om denne kuren ikke funker for meg på den måten

Bolla :) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 07:52   #5
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Forteller du de rundt deg at du er på ketolysekur?

Nei, jeg forteller bare folk at jeg har diabetes og ikke kan spise den og den maten dersom jeg kommer opp i en situasjon som gjør det nødvendig for meg å forklare meg, f.eks. når det er bursdag og kake på jobben. Ved forrige kakedag fikk jeg forresten en egen liten tallerken med egg og litt blandet salat (pluss en brødskive, men den lot jeg jo bare være å spise), syns det var fint og omtenksomt

Det er ikke sånn at jeg nødvendigvis skjuler kostholdet mitt for folk, det er bare aldri noe tema. Ingen som spør meg om hvorfor jeg ikke spiser som de gjør, og jeg tror ikke det er noen som oppfatter meg som vanskelig heller når jeg ber om å få grønnsaker i stedet for poteter når jeg spiser ute. Men det har kanskje noe med at de jeg omgir meg med generelt ikke er redd for å spørre om å få ting på sin egen måte selv når man spiser ute Men om noen spør meg, så forteller jeg at jeg går på ketogent kosthold. Er de interressert spør de om hva det går ut på, men erfaringsmessig er man mest opptatt med seg og sitt og bryr seg ikke om hva jeg velger å putte i munnen

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 07:59   #6
Señora
Seniormedlem
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 806
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forteller du de rundt deg at du er på ketolysekur?

Jeg sier fra at jeg lever lavkarbo og takker pent nei til kaker og andre søtsaker. Når folk synes synd på meg for dette, sier jeg at jeg tross alt har valgt dette selv og at det ikke er synd på meg.

Jeg blir beklemt når folk prøver å tilby meg det ene og det andre, eks. frukt og kjeks, og at jeg dermed også må avslå. Jeg liker ikke å være til bry for noen pga. maten jeg har valgt å spise.

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 08:09   #7
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forteller du de rundt deg at du er på ketolysekur?

Jeg forteller det i situasjoner hvor folk spør, feks på jobb, fest ol... Det er mange på jobb som spiser lavkarbo etter jeg begynte

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 08:25   #8
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forteller du de rundt deg at du er på ketolysekur?

Mange som er skeptiske til annet kosthold enn det "normale" for Kari og Ola Normann. Hva jeg sier til de som ikke alt vet det...... kommer helt ann på dagsformen. Sier bare at jeg ikke tåler sukker og hvetemel ( er ikke løgn heller det) poteter, ris og pasta spiser jeg heller ikke. Eller enkelt forklart, jeg spiser kun ren mat laget fra bunnen. Da synes mange synd på meg og spør..... HVA SPISER DU DA Ikke mye igjen å ta av da mener de ha,ha de skulle bare vist hva de går glipp av Om jeg er i humør til å forklare litt mer utfyllende, så sier de ÅJA.... er du også på den fettkuren Fettkur. Jeg er ikke på noe kur, jeg lever slik 12 mnd i året jeg
Greit at vi blir fler og fler lavkarboere her i landet.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 08:49   #9
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Forteller du de rundt deg at du er på ketolysekur?

Jeg sier at jeg ikke tåler å spise noe særlig sukker og stivelse, jeg. Om noen prøver å nøde med "bare litt, vel?!" så gjentar jeg bare at det er fælt for magen min, og jeg blir dårlig av det.

Nå har jeg jo hatt dette kostholdet så lenge at det uansett ville føles misvisende å kalle det en kur eller diett. Men det er min erfaring at de fleste slår seg til ro med "tåler ikke". Og det er på ingen måte løgn - når man har det bedre uten en matvare enn med den, så er vel det grunn god nok til å ikke spise den...

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 09:17   #10
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Forteller du de rundt deg at du er på ketolysekur?

Sier at jeg lever lavkarbo. Kan jo ikke skjule på jobb at jeg plutselig ikke spiser samme lunsj som de andre.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 09:35   #11
Namba
Seniormedlem
 
Namba sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 607
Namba er på en erverdig vei

Sv: Forteller du de rundt deg at du er på ketolysekur?

jeg verken skjuler eller fronter at jeg har lagt om til lkhf. Jeg er åpen og forklarer for de som er interessert, men det er ikke noe jeg snakker mye om lenger. Da jeg begynte å gå ned i vekt var folk rundt meg veldig nysgjerrige på hvordan jeg klarte det, så da fortalte jeg. Nå er jo folk vant til det, så det er ikke vanligvis noe tema.

Namba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LKHF Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 09:38   #12
Eucalyptus
Seniormedlem
 
Eucalyptus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Vestfold
Alder: 45
Innlegg: 568
Eucalyptus er ny på veien

Sv: Forteller du de rundt deg at du er på ketolysekur?

Forteller de som spør eller lurer... Hvis vi blir bedt bort på middag, forteller jeg i forkant, og enten blir vi enige om at jeg tar med egen mat eller så tilrettelegger de måltidet. Og jeg blir like rørt hver gang jeg kommer et sted og de faktisk har funne fram en oppskrift og laget noe jeg kan spise. Da føler jeg at jeg blir respektert for mine valg! Når vi var på vei til Bergen, så skulle vi spise et sted på veien. Gubben valgte hamburgertallerken, og jeg tok det samme, bare med salat og kjøtt. Hun som tok bestillingen lurte om jeg hadde gluten allergi, men jeg sa nei. Isåfall, når maten kom hadde de laget en nydelig tallerken med grovt hamburgerkjøtt, salat, rømmedressing og blokkål og sellerimos!!! Ble rørt atter en gang jeg, og skjønner at lavkarbo livsstilen øker, og flere begynner å vite hva det går ut på! Alle må finne hva som passer for seg og sine, men for meg personlig er lavkarbo best

__________________
Min journal



Eucalyptus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Å være mett!!! Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 12:07   #13
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Forteller du de rundt deg at du er på ketolysekur?

Jeg sier at jeg spiser ikke karbohydrater. Og er åpen om det. Synes det er bedre- ingenting å skjemmes over. Snakker mest om det dersom jeg blir spurt.
På jobb spiser jeg ofte pizzamuffin eller pizzasnurr til lunsj, mens andre sitter med de tørre matpakkene sine og misunner meg., og alle vet at jeg ikke spiser brød eller kake, så derfor er dette min mat.

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 13:00   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forteller du de rundt deg at du er på ketolysekur?

Nå har jeg spist lavkarbo så lenge (snart fem år) at jeg ikke har så mye forklaringsbehov lenger, og om jeg kommer i situasjoner hvor det blir et tema, så er jeg helt ærlig og sier at jeg ikke kan spise det og det, for jeg blir dårlig av det, at jeg er disponert for diabetes og unngår mat som gir meg høyt blodsukker. Det har aldri noen krangla med meg på.
Og så hender det jo at noen sier "ja, er du fortsatt på den dietten din", da bare ler jeg litt tørt og spør om vedkommende ville ha gått tilbake til å spise matvarer som de er allergiske eller har en intoleranse mot.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Erfaringer rundt røykeslutt Kitt Generell diskusjon 78 03-01-13 14:04
Går dere ned rundt MAGEN? iren84 Lavkarbo generelt 12 30-11-07 15:08
Er på min dag 2 og har mistet 3 cm rundt magen :D linnipinni Ketolysekuren 7 19-09-07 23:17
NED i CM rundt magen linkn Spørsmål og svar 1 07-04-07 18:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no