Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

En solskinnshistorie! Bør leses;)

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-10-09, 22:31   #1
cillesnuppa
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 123
cillesnuppa har en fantastisk aura rundt segcillesnuppa har en fantastisk aura rundt seg

En solskinnshistorie! Bør leses;)

Denne lå på bloggen til Anna Jacobssen, "Veien fra 137 kilo". Måtte kopiere denne!

Ännu en solskenshistoria

Hej Anna!

Var bara tvungen att maila detta till dig istället efter att jag insett att det nog inte får plats som en blogg-kommentar.
Efter att jag varit inne på din härliga blogg och läst för första gången var jag bara tvungen att skriva av mig!
Även om jag inte just kämpat mot vikten så har jag kämpat mot sockerberoende
och allmän ohälsa hela mitt liv.. LCHF har nu hjälpt mig med allt detta.

Hoppas inte mitt "råa" språk skrämmer vettet ur dig..



Jag pratade lite med de två väldigt trevliga "fadern och dottern" i din lilla kub på bokmässan kände återigen "kämparglöden" tändas, man vill verkligen sprida budskapet till alla!

Tänkte att det kunde vara intressant med en kort berättelse från en 27-årig kille för ovanlighetens skull

Jag har varit sockermissbrukare så länge jag kan minnas men har nu ätit enligt ganska strikt LCHF i ca 6 månader.
För några år sen så kunde jag äta en hel Ica-kasse full med, kakor, godis, tårta, bullar, choklad och kex VARJE DAG ! ! Idag när jag inte längre äter socker så har jag insett att jag i stort sett hade bulimi, hetsätning med följden av kraftig ångest (om jag inte hunnit somna framför teven i socker-koma först)


Jag kom långsamt ifrån det med hjälp av GI-metoden.. men suget fanns alltid där.. Usch vilken kamp! Men med GI och en pojkvän som kan laga mat så fick jag åtminstone i mig näringsrik mat varje dag vilket måste varit himlen för min stackars kropp.. Ibland undrar jag vad den är byggd av? Prinsesstårta?

Redan andra dagen med LCHF så var sockersuget borta.. det kändes helt otroligt! Jag bara satt efter frukosten och kände mig lugn.. ingen längtan efter socker?!

Det är obeskrivligt underbart att inte behöva längta efter socker dygnet runt, att inte behöva tänka på mat alla dygnets vakna timmar?

Inga mer nattliga drömmar om inbrott på bagerier/godisaffärer och frossa natten lång! Halleluja!

Hur som helst, visst har jag fått några återfall, men varje gång så känner jag mer och mer avsmak för skräpet eftersom jag direkt mår så dåligt av det.

Jag har aldrig varit jätteöverviktig, kanske hade 10-15 kg för mycket under min värsta period.. Men dom är iaf borta nu och min vikt har stabiliserat sig på trivsamma 67-68 kg.

Eftersom jag aldrig haft så mycket övervikt som du och många andra som börjat med LCHF så var det för mig just Hälsoeffekterna jag var ute efter.

(Tänk då också på att jag inte hetsåt varken godis eller socker sen åtminstone nåt år eller två tillbaka när jag började med LCHF, dvs det räckte med fullkorns-ris-pasta-potatis-bröd-osv för att hålla alla välfärdsjukdomar vid liv.)

Pollenallergin: Försvann efter några dagar.

Sömnen: Sov hela natten, varje natt, hela första veckan.. utan att drömma dessutom! Har nog aldrig hänt innan, jag har alltid haft sömnproblem.

Svamp på tungan och på tånaglar: Tånaglarna ser fantastiskt friska ut nu, även om det tagit nästan ett halvår. Halva tungan är ren och rosa och jag gissar med 99.99 procents säkerhet att den andra halvan också kommer bli det inom sin tid på denna hälsokost.

Toalettbesök: MYCKET FÄRRE! Istället för att behöva kissa 10-15 ggr om dagen så räcker det nu med 3-5. "Tvåan" gör jag nu i genomsnitt 1 gång varannan dag istället för 3-5 ggr/dag och gör knappt av med toapapper längre. Fantastiskt! (Hur hade det sett ut på jägartiden om man var helt kladdig där bak dygnet runt, hur överlevde de utan toapapper? SNACKA INTE SKIT OM LÖV! Nej, de åt rätt sorts mat, de åt det människor är gjorda för att äta och fick därmed den avföring de var ämnade att ha, dvs, en som inte kladdade! ) AHAHAA, herregud, men jag måste väl få uttrycka mig?

Jag var törstig jämt! Drack litervis med vatten varje dag! Begynnande diabetes?
Nu dricker jag bara när jag är törstig, vilket jag blir med lagom mellanrum.


Leder: Jag var tvungen att röra på mig jämt för att inte stelna till i knäna. Ibland fick jag så svåra smärtor att jag inte kunde gå.
Nu fungerar knän sådär som jag bara gått runt och fantiserat om när jag sett andra människor springa runt på stan, dvs, man tänker inte på att att man har knän!


Tänder: Mitt tandkött blödde jämt. Jag har alltid borstat noga två gånger om dagen, men det hjälpte inte när det hela tiden låg kolhydrater och jäste under tandköttskanten.
Nu är mitt tandkött rosa och fint, och det är verkligen skönt att inte känna en pågående föruttnelseprocess jämt i munnen längre.

Hjärnan:
Jag trodde på fullt allvar att jag hade ADHD. Läste om det och chattade med andra som hade diagnosen och var helt säker på det..
MEN, symptomen försvann med LCHF, jag blev lugn. Kan idag sitta och koncentrera mig i flera timmar i sträck på en uppgift, medans innan så blev jag rastlös och flöt bort i tankarna efter bara 20 min.. Den oros-känsla jag haft i bröstet hela livet försvann.. Låter helt sjukt, men så var det. (Kroppen kanske hade försökt få mig att sluta med kolhydraterna (som jag uppenbarligen inte tålde) hela livet??)


Nu börjar livet äntligen..Men hela min ungdom har gått förlorad pga dessa människor inom livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin som tjänar enorma pengar på
alla stackars människors ohälsa genom felaktiga kostråd från både dietister och läkare... (Jag vill bli matematiker och fysiker som liten, men klarade aldrig av skolan.. och varför gjorde jag inte det?)

USCH! Kan inte tänka på det utan försöker göra det bästa jag kan av livet som det är nu, och nu får jag åtminstone må bra!

Haha, hjälp vad långt det där blev! Jag blir bara så inspirerad av dina vardagsberättelser om lycka osv
Jag är i jämförelse med innan denna kostomställning lycklig nästan varje dag nu, det är himmelriket på jorden det!

Hm..Tror det är bättre om jag mailar detta istället

Fortsätt sprid sanningens och hälsans budskap!

Mvh: Daniel Högberg

__________________
Min blogg: www.fristendelavkarbo.wordpress.com
cillesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 23:29   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: En solskinnshistorie! Bør leses;)

Herlig lesning !

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 00:25   #3
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: En solskinnshistorie! Bør leses;)

Veldig oppløftende

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Denne må bare leses.. Fjonken Lavkarbo generelt 0 15-03-06 12:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no