Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

En liten soya-diskusjon...

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-11-10, 12:00   #26
Sothøna
Seniormedlem
 
Sothøna sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Møre & Romsdal
Alder: 57
Innlegg: 6.752
Sothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastisk

Sv: En liten soya-diskusjon...

Dette må jeg lese mer om

Sothøna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest mulig lavkarbo for å ha det bra. Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 12:04   #27
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: En liten soya-diskusjon...

[quote=ada-emilie;969948]

Opprinnelig lagt inn av -marie-, her.

Hmm, dette skulle jeg likt å se noen linker på Ikke det jeg har blitt fortalt av leger i hvertfall... Men leger er jo ikke alltid til å stole på

DEtte er innholdet i osten "så lett" fra synnøve finden. Å få i seg nok kalsium med denne osten er ikke vanskelig siden den ikke er så fet.


980 mg (122 %)kalsium per 100 gram
http://www.synnove.no/produkter/gulo...-vitamin/37/0/

Jeg kan ikke formelen men siden den og inneholder protein så er ikke opptaket 980mg!
Samt at vist man har et kosthold med mye salt, oksalat og protein så er også opptaket lavere.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 21:07   #28
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: En liten soya-diskusjon...

Oj, her var det mange svar siden sist... Og det ser ut som det ikke er så enkelt som å bare gi han et glass H-melk. Prøvde i dag og det vil han ikke ha Han spiser litt gulost da, men ikke mye. Biola, yogurt og andre melkeprodukter vil han ikke ha, ikke en gang de supersøte Litagoyogurtene (har prøvd flere ganger, han tar ei lita skje også vil han ikke ha mer).

Men et lyspunkt er at etter vi var til utredning for cøliaki så fikk jeg beskjed av legen at om ikke alt var perfekt innen uke 49 så skulle hun henvise oss til sykehusets ernæringsfysiolog Der må det jo være mulig å få svar på dette...

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 22:45   #29
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: En liten soya-diskusjon...

Skjønner ikke at det er noe vits i å bekymre seg over kalsiummangel spesielt. Magnesium er det lettere å komme i mangel av. Og hva med å stole på kroppen hans og hva han gir uttrykk for at han vil ha? Kanhende han vil ha mer ost etc om du kutter ut andre kalsiumkilder. Det er ikke mye soya i soyamelk.Det er tross alt utvannet en god del. Jeg drikker mye av det.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 07:33   #30
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: En liten soya-diskusjon...

Det er ikke verre enn en å et par kalsium/magnesium tabletter til et måltid (som helt er lavt i oksalat).

Noen soya melker er beriket med kalsium men styr unna soya. Spesielt til gutter!!!

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 12:09   #31
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: En liten soya-diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Det er ikke verre enn en å et par kalsium/magnesium tabletter til et måltid (som helt er lavt i oksalat).

Noen soya melker er beriket med kalsium men styr unna soya. Spesielt til gutter!!!

Han er 2.5 år, da er det ikke bare, bare med tabletter

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 12:26   #32
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: En liten soya-diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av -marie-, her.

Han er 2.5 år, da er det ikke bare, bare med tabletter

De har kalsium tabletter for barn, smaker som love hearts.. Min sønn har spist de med glede siden han var 2 år han Kjøper de på apoteket, og mener å ha sett de på dagligvarebutikken og

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 12:50   #33
Mat er min medisin
Medlem
 
Mat er min medisin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Stavanger
Innlegg: 52
Mat er min medisin er ny på veien

Sv: En liten soya-diskusjon...

Hei

Dette er min mening om kalsium:

I Norge er det ett gjeldene paradoks når det kommer til kalsium og benskjørhet. Vi drikker mest melk og får i oss mest kalsium av alle land i verden, men vi har samtidig mest benskjørhet. Hva gjør vi? " Jo vi prøver å få i oss enda mer kalsium, som om det er bevist at det ikke hjelper noenting".
De veldig mange forskere nå er klar over er at sollys er den avgjørende faktoren, Og det er absolutt en veldig fornuftig teori.
1. Frykten for kreft og bruken av solfaktor er jevnt økende med tilfeller av benskjørhet.
2. I Norge får vi veldig lite sollys i forhold til andre land.
3. Får du ikke nok sollys på kroppen vil ikke kroppen ta opp kalsium uansett hvor mye du tilskudd du tar og du blir benskjør.
Det beste du kan gjøre for barna dine og deg selv er å la de springe ute i solen med minst mulig på kroppen, ta de med til syden og la de evt ta litt solarium (5 min i slengen). Frykten for kreft og overdreven bruk av solfaktor forårsaker mye unødvendige lidelser, spesielt for nordmenn som får lite sol i utgangspunktet.

mvh http://www.facebook.com/pages/Mat-er...01285086597054

Mat er min medisin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fornuft og vitenskap Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 12:53   #34
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: En liten soya-diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av misslinda, her.

De har kalsium tabletter for barn, smaker som love hearts.. Min sønn har spist de med glede siden han var 2 år han Kjøper de på apoteket, og mener å ha sett de på dagligvarebutikken og

Merke? Navn????? Det må da forsyne meg mine to kresenpeiser også like!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 12:56   #35
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: En liten soya-diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av Mat er min medisin, her.

Hei
1. Frykten for kreft og bruken av solfaktor er jevnt økende med tilfeller av benskjørhet.
2. I Norge får vi veldig lite sollys i forhold til andre land.
3. Får du ikke nok sollys på kroppen vil ikke kroppen ta opp kalsium uansett hvor mye du tilskudd du tar og du blir benskjør.

Jeg er fremdeles overbevist om at benskjørheten skyldes at vi spiser for lite fett. D-vitamin (joda, vi får det fra sollyset så vi er inne på det samme) er et fettløselig vitamin som vi trenger for å ta opp kalsium og vi trenger fett for å kunne nyttiggjøre oss d-vitaminet. Spiser vi ikke fett spiller det neppe noen rolle hvor mye d-vitamintilskudd vi kjører i oss. Så enkelt mener jeg det er. Jeg kommer ikke til å bli benskjør med det første.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 13:01   #36
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En liten soya-diskusjon...

Ja, nå er dette bare personlig erfaring, men jeg har aldri hatt så mye menstruasjonskluss som da jeg var veggis, og det følgelig gikk noen soyaprodukter.
Om jeg får i meg soya nå, eksempelvis et glass soyamelk, så verker puppene ... Har hørt om andre som opplever det samme også.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 13:19   #37
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: En liten soya-diskusjon...

"Det er ikke så lett som å bare gi dem melk, ost eller youghurt, fordi ditten og fordi datten". Er det nødvendig å komplisere ting så veldig egentlig?

Sunne, aktive barn er nettopp sunne og har en fordel fordi de ikke blir beinskjør så lett pga godt skjelett. Har de ett greit kosthold så tipper jeg at kalsiumen også er helt grei. Det er sikkert verre med d-vitaminen.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 15:07   #38
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: En liten soya-diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av Mat er min medisin, her.

Hei

Dette er min mening om kalsium:

I Norge er det ett gjeldene paradoks når det kommer til kalsium og benskjørhet. Vi drikker mest melk og får i oss mest kalsium av alle land i verden, men vi har samtidig mest benskjørhet. Hva gjør vi? " Jo vi prøver å få i oss enda mer kalsium, som om det er bevist at det ikke hjelper noenting".
De veldig mange forskere nå er klar over er at sollys er den avgjørende faktoren, Og det er absolutt en veldig fornuftig teori.
1. Frykten for kreft og bruken av solfaktor er jevnt økende med tilfeller av benskjørhet.
2. I Norge får vi veldig lite sollys i forhold til andre land.
3. Får du ikke nok sollys på kroppen vil ikke kroppen ta opp kalsium uansett hvor mye du tilskudd du tar og du blir benskjør.
Det beste du kan gjøre for barna dine og deg selv er å la de springe ute i solen med minst mulig på kroppen, ta de med til syden og la de evt ta litt solarium (5 min i slengen). Frykten for kreft og overdreven bruk av solfaktor forårsaker mye unødvendige lidelser, spesielt for nordmenn som får lite sol i utgangspunktet.

mvh http://www.facebook.com/pages/Mat-er...01285086597054

Hvordan er det da med tran? Hjelper det noe særlig mot D-vitaminmangel?

Tror kanskje jeg begynner å bli litt omvendt... At kroppen hans styrer det han selv trenger Da satser jeg på det, så får vi være mest mulig ute og håpe at det er nok. Noen sydenreise blir det ikke med det første. Skal en tur til Namsos til helga, teller det?

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 10:02   #39
Mat er min medisin
Medlem
 
Mat er min medisin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Stavanger
Innlegg: 52
Mat er min medisin er ny på veien

Sv: En liten soya-diskusjon...

VITAMIN D I NORGE:
Siden en vanlig norsk kost ikke gir nok vitamin D, med mindre man spiser fet fisk regelmessig, anbefales tilskudd av vitamin D. Det er spesielt viktig i vintermånedene, da vi får lite sollys, og dermed ikke danner vitaminet selv.
En barneskje tran gir oss den vitamin D vi trenger daglig, og tilfører dessuten vitamin A og E, samt essensielle fettsyrer som er med på å styrke immunforsvaret.
Hentet fra http://www.nettdoktor.no/ernaering/v...r/vitamind.php

VITAMIN D OG KALSIUM OPPTAK
Den form av vitamin D som dannes i huden er litt annerledes enn den vi spiser.
Denne forskjellen kan være avgjørende for kalsiumopptaket, ref tidl. innlegg, så jeg vil absolutt anbefale at det tilstrebes å få mest mulig solys på kroppen.

Solys er ekstremt effektivt som D-vitamin kilde.

mvh

__________________
MAT ER MIN MEDISIN
http://www.facebook.com/pages/Mat-er...01285086597054

Ned 16 kg og 6 størrelser på 9 måneder med fett.
Mat er min medisin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fornuft og vitenskap Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 11:39   #40
mygg
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 1
mygg er på en erverdig vei

Sv: En liten soya-diskusjon...

Asiatisk kost

Vil du ha et hjertevennlig kosthold, har du også noe å lære av asiatene. Både kinesisk og japansk kosthold er basert på planter. Grunnstammen i hverdagsmaten er ris og soyaprodukter og forbruket av kjøtt minimalt. Høyt forbruk av fisk er typisk for Japan.
I Japan bor det 127 mill mennesker, og levealderen er blant de høyeste i verden, de ligger som nummer 5. Dette stemmer jo overhodet ikke med hverken det ene eller det andre. Har ikke hørt om store misdannelser pga av soya, ei heller hormonforstyrrelser. Tynne og slanke er de fleste også, og friske. er det noen som har forklaringen? Har det med gener å gjøre? Tåler asiatiske mennesker ris og soya, men det gjør ikke vi?

mygg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 13:54   #41
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: En liten soya-diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av mygg, her.

Asiatisk kost

Vil du ha et hjertevennlig kosthold, har du også noe å lære av asiatene. Både kinesisk og japansk kosthold er basert på planter. Grunnstammen i hverdagsmaten er ris og soyaprodukter og forbruket av kjøtt minimalt. Høyt forbruk av fisk er typisk for Japan.
I Japan bor det 127 mill mennesker, og levealderen er blant de høyeste i verden, de ligger som nummer 5. Dette stemmer jo overhodet ikke med hverken det ene eller det andre. Har ikke hørt om store misdannelser pga av soya, ei heller hormonforstyrrelser. Tynne og slanke er de fleste også, og friske. er det noen som har forklaringen? Har det med gener å gjøre? Tåler asiatiske mennesker ris og soya, men det gjør ikke vi?

Så vidt jeg har forstått og lest meg frem til så spiser asiatene kun litt soya som garnityr/saus/av og til som tofu. De spiser lite og ikke hver dag. Men dette er høykvalitets soya som er fermentert, ikke industrielt bearbeidet slik den vi får kjøpt.

Soyaproteinet som finnes i så mange matvarer (bla. leverpostei og mange halvfabrikata) er et avfallsprodukt fra margarinproduksjon, og dermed sterkt bearbeidet. Soyamelken vi får kjøpt er ikke fermentert/gjæret. Den soyaen vi får kjøpt har ofte et misforhold mellom de essensielle fettsyrene (ja de har alle, men ikke riktig balanse) og dermed kan det medføre div uheldige effekter på kroppen vår. Et av dem var for mye homocystein (eller noe sånt, bare arrester meg om jeg tar feil her) som er kjent for å øke risikoen for hjerte/karsykdommer... Hmm, har ikke fått med meg alt her kjenner jeg, men hodet er fullt av snørr og gørr, er hjemme syk i dag. Da funker ikke hjernen som den skal

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 13:55   #42
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: En liten soya-diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av Mat er min medisin, her.

VITAMIN D I NORGE:
Siden en vanlig norsk kost ikke gir nok vitamin D, med mindre man spiser fet fisk regelmessig, anbefales tilskudd av vitamin D. Det er spesielt viktig i vintermånedene, da vi får lite sollys, og dermed ikke danner vitaminet selv.
En barneskje tran gir oss den vitamin D vi trenger daglig, og tilfører dessuten vitamin A og E, samt essensielle fettsyrer som er med på å styrke immunforsvaret.
Hentet fra http://www.nettdoktor.no/ernaering/v...r/vitamind.php

VITAMIN D OG KALSIUM OPPTAK
Den form av vitamin D som dannes i huden er litt annerledes enn den vi spiser.
Denne forskjellen kan være avgjørende for kalsiumopptaket, ref tidl. innlegg, så jeg vil absolutt anbefale at det tilstrebes å få mest mulig solys på kroppen.

Solys er ekstremt effektivt som D-vitamin kilde.

mvh

Ok, takk

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 14:20   #43
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: En liten soya-diskusjon...

Jeg leste en plass (som jeg selvfølgelig ikke finner igjen nå) at pga av at kumelk er homogenisert og pasteurisert er den på en måte "ødelagt" og derfor vil ikke kroppen vår klare og utnytte næringsstoffene. Det at vi skal drikke melk eller spise ost for å dekke kalsiumbehovet er egentlig en hype fra meieribransjen. Vi har jo en ganske så stor forekomst av laktoseintoleranse i dette melkesupende landet. Forfatteren som skreiv dette anbefalte faktisk at dersom man skulle ha kumelk burde man absolutt få tak i ubehandla melk, altså melk rett fra kua (eller tanken som jeg sier ), eller la vær og drikke melk

Selv drikker jeg latte med soyamelk av og til så lenge jeg er på strikt lavkarbo, men kommer til å gå over på mandelmelk eller havremelk når jeg er mer på generell lavkarbo. Bruker overhodet ikke soya ellers siden jeg har lest en del om de negative effektene av soya. Dessuten kunne guiden som vi hadde i Japan fortelle oss at asiatere spiser ikke så mye soya som vi tror (bare litt av og til), for "alle" vet jo at soya er, det som hun kalte, "anti-food". Ser at dette begrepet også blir brukt i den ene artikkelen, antinæringsstoffer.

Tror nok jeg ville revurdert å gi barn soya for det blir jo advart over hele linjen mot å gi barn for mye soyaprodukter så jeg ville nå heller prøvd å gi havremelk, rismelk, mandelmelk, quinoa (amaranth)melk o.l dersom du absolutt må ha noe melkeaktig. Kalsium kan man jo få gjennom grønne bladgrønnsaker, fisk, mandler m.m. (se her f.eks)

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 22:00   #44
lommerusk
Juniormedlem
 
lommerusk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Akershus
Alder: 31
Innlegg: 32
lommerusk er på en erverdig vei

Sv: En liten soya-diskusjon...

Æsj, jeg er avhengig av soyamelk, siden jeg ikke tåler melk særlig bra

lommerusk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 07:16   #45
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: En liten soya-diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av lommerusk, her.

Æsj, jeg er avhengig av soyamelk, siden jeg ikke tåler melk særlig bra

Prøv heller å lage ris melk, mandel melk e.l. selv. MYE mye bedre for kroppen.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 08:24   #46
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: En liten soya-diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Jeg leste en plass (som jeg selvfølgelig ikke finner igjen nå) at pga av at kumelk er homogenisert og pasteurisert er den på en måte "ødelagt" og derfor vil ikke kroppen vår klare og utnytte næringsstoffene.

Det har jeg hørt også - at homogeniseringen ødelegger melka fordi de "knuser" fettcellene i melka på et vis slik at de ikke skal legge seg på toppen, men fordeles seg rundt i melka.

Jeg reagerer på melk med utslett i ansiktet, men en sommer her spiste jeg i 3 dager mer eller mindre bare mat laget på melk rett fra kua (seterferie kan man si), altså både melk, gomme, prim og alskens mysitske gamle oppskrifter og hadde babyhud i ansiktet! Ikke tørr og prikkete nei. Så at det skjer noe lite sunt med melka på meieriet er jeg ikke i tvil om.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 09:00   #47
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: En liten soya-diskusjon...

Pasteuriseringen skal også ha noe å si for bakteriebalansen i melka slik at vi ikke utnytter den skikkelig. Blir skremt jeg når jeg ser at barn får drikke litervis med melk hver dag for det er jo så sunt. Er mange voksne som også super melk som en kalv, har udefinerte plager også når de kutter på melka blir de bedre. Kumelk er for kalver, enkelt og greit.

Har faktisk hørt at i USA har de begynt å selge upasteurisert/uhomogenisert melk i enkelte helsekostbutikker. Jeg kjenner heldigvis bønder slik at jeg kan få melk rett fra tanken, selv om de strengt tatt ikke har lov til det

Jeg kan ikke drikke kartongmelk da sitter jeg på ramma med noen helt utrolige magekramper , men tankmelk og fløte går fint i moderate mengder. Jeg er akkurat som katten nemlig, Katter skal heller ikke ha melk, men kan få litt fløte og melk rett fra kua.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 23:24   #48
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: En liten soya-diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Jeg leste en plass (som jeg selvfølgelig ikke finner igjen nå) at pga av at kumelk er homogenisert og pasteurisert er den på en måte "ødelagt" og derfor vil ikke kroppen vår klare og utnytte næringsstoffene. Det at vi skal drikke melk eller spise ost for å dekke kalsiumbehovet er egentlig en hype fra meieribransjen. Vi har jo en ganske så stor forekomst av laktoseintoleranse i dette melkesupende landet. Forfatteren som skreiv dette anbefalte faktisk at dersom man skulle ha kumelk burde man absolutt få tak i ubehandla melk, altså melk rett fra kua (eller tanken som jeg sier ), eller la vær og drikke melk

Interessant, det har jeg ikke hørt før, men det gir jo mening! Må lese mere!!

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Selv drikker jeg latte med soyamelk av og til så lenge jeg er på strikt lavkarbo, men kommer til å gå over på mandelmelk eller havremelk når jeg er mer på generell lavkarbo. Bruker overhodet ikke soya ellers siden jeg har lest en del om de negative effektene av soya. Dessuten kunne guiden som vi hadde i Japan fortelle oss at asiatere spiser ikke så mye soya som vi tror (bare litt av og til), for "alle" vet jo at soya er, det som hun kalte, "anti-food". Ser at dette begrepet også blir brukt i den ene artikkelen, antinæringsstoffer.

Tror nok jeg ville revurdert å gi barn soya for det blir jo advart over hele linjen mot å gi barn for mye soyaprodukter så jeg ville nå heller prøvd å gi havremelk, rismelk, mandelmelk, quinoa (amaranth)melk o.l dersom du absolutt må ha noe melkeaktig. Kalsium kan man jo få gjennom grønne bladgrønnsaker, fisk, mandler m.m. (se her f.eks)

Har nå kuttet ut soya helt. H-melk vil han ikke ha, men har rismelk stående i kjøleskapet som han drikker av og til. Han er heldigvis glad i vann

Også digger han brokkoli, det passer jo fint siden det i følge linken din er en god kalsiumkilde hvor vi tar opp ca 50%... Han spiser også en del ørret og laks, litt frukt, og en del nøtter Kanskje han har det greit allikevel?

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 20:34   #49
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: En liten soya-diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av -marie-, her.

Skal sies at Relisartikkelen ble skrevet i 2007, mye kan ha skjedd siden da. Jeg har sendt spm til Relis om de kan finne oppdatert forskning på dette

Relis har svart Se her: https://docs.google.com/viewer?a=v&p...nF2fanMc6-J1-g

De konkluderer ikke med så mye annet enn sist gang, men jeg synes allikevel at det de skriver maner til 'føre var' prinsippet!

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Liten presentasjon! (Ser at den ble ikke så liten allikevel ...) ~Buble~ Ketolysekuren 7 07-01-09 22:29
Diskusjon? Lava Generell diskusjon 29 20-09-07 09:00
Harry Potter 6 - diskusjon! Karin Generell diskusjon 38 12-01-06 23:16
Diskusjon og diskusjon.... Nille Generell diskusjon 4 05-05-04 18:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no