Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Tilvenning og kastrering av katt

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-06-12, 10:20   #26
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av bligravid?, her.

Da satser jeg på at du med udannelse har innsikt, og kan neste gang legge litt mer vekt bak den påstanden! Er ganske sikker på at mine har fått fjernet alt, mener det var det veterinæren sa, det var også et ganske omfattende inngrep. Det var ihvertfall forståelsen jeg fikk. Har derimot ingen oversikt over vanlig praksis.

Det er derimot vanligere å fjærne "alt" på landlige klinikker, enn i større byer
Og er forresten mye lettere tekninsk å fjerne alt, da man slipper å ta hensyn til å ikke "ødelegge" det omkringliggende kjønnsorganer( livmor etc)...det er litt klabb og babb å kun fjerne eggeledere. .. men DOG ren rutine.

Å kastrere/sterilisere hunnkatt er rutine, og medfører veldig sjendent komplikasjoner. Om det er noe, så er det gjerne i forbindelse med bedøvelse og narkose, og ikke selve inngrepet

Forøvrig syns jeg det er best å kastrere, når man likevel er inni der og roter..slipper man å tenke på livmorkreft, inbilt svangerskap, livmorbetennelse..etc.

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 11:17   #27
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Nordmørsloppa, her.

Forøvrig syns jeg det er best å kastrere, når man likevel er inni der og roter..


Det var vel omtrent slik man tenkte da lobotomering var i bruk som medisinsk behandling...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 11:58   #28
*Røyskatt*
Medlem
 
*Røyskatt* sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 78
*Røyskatt* er på en erverdig vei

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Så.... du syns ingen kjæledyr skal kastreres? Slik at man til stadighet må avlive en gjeng kattunger? Skattevekst og kattehiv sprer seg hovedsaklig i dag pga ukastrerte hannkatter som slåss. Kastrerte katter slåss langt mindre. P-piller er en mulighet, men forårsaker jurkreft hos kattene, noe som gir en smertefull død. Eller er du en av de som syns det er helt greit at hokatter kastreres, men alle med baller må få ha disse i behold?

__________________


*Røyskatt* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ett sted mellom Lindberg og moderat Lchf Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 11:59   #29
*Røyskatt*
Medlem
 
*Røyskatt* sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 78
*Røyskatt* er på en erverdig vei

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Helvetes autokorrekt.. Kattepest ble til skattevekst...

__________________


*Røyskatt* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ett sted mellom Lindberg og moderat Lchf Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 12:06   #30
Fancy
Medlem
 
Fancy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 34
Innlegg: 282
Fancy er ny på veien

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av *Røyskatt*, her.

Helvetes autokorrekt.. Kattepest ble til skattevekst...

hihi

__________________


Fancy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 15:43   #31
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Det er noe prinsipielt galt når man må fjerne halve innmaten i katten for å legge forholdene maksimalt til rette for "eierne". Slike operative inngrep i et fullstendig friskt individ byr meg i mot.

Da er det bedre å la være å ha katt som kjæledyr.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 16:00   #32
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det er noe prinsipielt galt når man må fjerne halve innmaten i katten for å legge forholdene maksimalt til rette for "eierne". Slike operative inngrep i et fullstendig friskt individ byr meg i mot.

Da er det bedre å la være å ha katt som kjæledyr.


-

Så mennersker burde også holde seg unna slike inngrep? Mange som gjør div. inngrep både pga kreft eller prevantivt. P-piller på katt er IKKE greit. Å ikke kastrere fører til dyremishandling i mange tilfeller( ja, jeg bor på landet og folk SLÅR i hjel kattunger enda fordi de ikke kastrerer de).

Det er klart vi kunne latt være ha katter, å heller følge opp 100 musefeller hver dag for å ikke få mus i fòret til hønene. Osv.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 16:29   #33
Fancy
Medlem
 
Fancy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 34
Innlegg: 282
Fancy er ny på veien

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det er noe prinsipielt galt når man må fjerne halve innmaten i katten for å legge forholdene maksimalt til rette for "eierne". Slike operative inngrep i et fullstendig friskt individ byr meg i mot.

Da er det bedre å la være å ha katt som kjæledyr.


-

Men det byr deg ikke i mot, at folk landet over, slår i hjel kattunger? Drukner dem? Å kaste levende kattunger i søpla? Du må se det store bildet. Det at eiere kastrerer kattene sine, er ikke en fæl ting, tvert i mot.

Å man fjerner da vitterlig ikke halve innmaten i katten.

Forøvrig syns jeg heller ikke lobotomering av mennesker for x antall år siden, overhode ikke kan sammenlignes med kastrering av katter.

Når de lobotomerte gjorde de det for at de ikke visste om det ble bedre/verre. Det var endeløs tortur, som oftes i våken tilstand, med horrible konsekvenser.

Når man kastrerer en katt, vet man hvorfor man gjør det, man er klar over risikoene, å hva som skjer etter det er gjort.

__________________


Fancy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-06-12, 22:40   #34
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det er noe prinsipielt galt når man må fjerne halve innmaten i katten for å legge forholdene maksimalt til rette for "eierne". Slike operative inngrep i et fullstendig friskt individ byr meg i mot.

Da er det bedre å la være å ha katt som kjæledyr.


-

I all verden?! Finnes det virkelig noen så uopplyste personer i 2012? Er du for dyremishandling, så hold for guds skyld på meningene dine....

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 09:24   #35
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Fancy, her.

Men det byr deg ikke i mot, at folk landet over, slår i hjel kattunger? Drukner dem? Å kaste levende kattunger i søpla? Du må se det store bildet.


I all verden, hva har jeg gitt uttrykk for som kan gi inntrykk av at jeg syns det er i orden å kaste levende kattunger i søpla. Maken til idiotisk forsøk på diskusjon har jeg sjelden vært ute for. Jeg tror ikke engang at du evner å se bildet, uansett hvor stort det måtte være.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 09:25   #36
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

I all verden?! Finnes det virkelig noen så uopplyste personer i 2012? Er du for dyremishandling, så hold for guds skyld på meningene dine....


Ditto.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 09:30   #37
Fancy
Medlem
 
Fancy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 34
Innlegg: 282
Fancy er ny på veien

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

I all verden, hva har jeg gitt uttrykk for som kan gi inntrykk av at jeg syns det er i orden å kaste levende kattunger i søpla. Maken til idiotisk forsøk på diskusjon har jeg sjelden vært ute for. Jeg tror ikke engang at du evner å se bildet, uansett hvor stort det måtte være.


-

For du mener kastrering av katter ikke burde forekomme, med mindre det er en medisinsk grunn for det.

Å trist nok, når folk ikke kastrerer kattene sine, er det -det- som skjer. Mange uønskede kattunger og kull.

Hvert eneste år, melder DB at de har overflod av katter, og ikke minst kattunger. Som har blitt funnet i esker, og søppeldunker. Mange av de blir også funnet, drept. Enten med knust skalle, eller på andre horrible måter.

Det blir konsekvensene av at det enda går tusenvis av ukastrerte (Både ho og han katter) i Norge.

__________________


Fancy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 09:34   #38
silje21
Seniormedlem
 
silje21 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 34
Innlegg: 736
silje21 har en fantastisk aura rundt segsilje21 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Fra norskhuskattforening.no
"Sterilisering og kastrering av katter er viktig både for kattenes egen helse og for å redusere antall hjemløse katter.
En kjønnsmoden usterilisert hunnkatt og en ukastrert hannkatt vil, hvis de får gå fritt, i gjennomsnitt produsere 12 unger i løpet av et år. Året etter vil disse 14 kattene kunne produsere 84 kattunger. Innen 10 år vil man kunne ende opp med over 89 millioner katter. Selvsagt skjer dette ikke i virkeligheten, men det illustrerer hvilken enorm formeringsevne katten har."

Vi kommer definitivt kastrere katten vi har nå og eventuelle andre, om det blir flere

__________________




SiljeC sin Journal
silje21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ketogent Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 10:23   #39
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Det er vel på tide at katteeiere også blir pålagt et ansvar for husdyret sitt, på lik linje med f.eks. hundeeiere. Det er forbudt å kastrere hunder. Det var også forbudt å kastrere katter inntil 1993. Det var antakelig en grunn til det - god eller ikke.

Hvis man først velger å skaffe seg en katt som husdyr får man passe på den. På samme måte som hundeeiere er pålagt. Mange hevder at en katt ikke skal holdes i bånd, den må få gå fritt for å ha det bra. Jeg lurer på om de samme menneskene tror at en hund er skapt for å gå i bånd eller stå i en luftegård? Hovedproblemet er at katteeiere ønsker en lettvint løsning som er best for dem, ikke for katten som individ.

Jeg er ikke mer tungnem enn at jeg forstår at kastrering av katter er effektivt for å få ned bestanden. Hvis alle katter ble kastrert før kjønnsmoden alder, ville det gå ganske kort tid før katten som rase var utdødd. Det jeg stiller spørsmål til er om det er den eneste muligheten man har?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 10:33   #40
Fancy
Medlem
 
Fancy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 34
Innlegg: 282
Fancy er ny på veien

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det er vel på tide at katteeiere også blir pålagt et ansvar for husdyret sitt, på lik linje med f.eks. hundeeiere. Det er forbudt å kastrere hunder. Det var også forbudt å kastrere katter inntil 1993. Det var antakelig en grunn til det - god eller ikke.

Hvis man først velger å skaffe seg en katt som husdyr får man passe på den. På samme måte som hundeeiere er pålagt. Mange hevder at en katt ikke skal holdes i bånd, den må få gå fritt for å ha det bra. Jeg lurer på om de samme menneskene tror at en hund er skapt for å gå i bånd eller stå i en luftegård? Hovedproblemet er at katteeiere ønsker en lettvint løsning som er best for dem, ikke for katten som individ.

Jeg er ikke mer tungnem enn at jeg forstår at kastrering av katter er effektivt for å få ned bestanden. Hvis alle katter ble kastrert før kjønnsmoden alder, ville det gå ganske kort tid før katten som rase var utdødd. Det jeg stiller spørsmål til er om det er den eneste muligheten man har?


-

Da stemmer jeg for at bønder også har sauene sine i bånd, i stedet for å sette dem ut på beite uten å følge med dem. Vi kjørte over dovre i fjor sommer, å da den turen tok vel sikkert 1 time mer enn nødvendig, for at sauene lå spredt langs hele asfalten, midt på, å i veikantene.

Katten ville slettes ikke død ut, oppdrettere ville fortsatt avlet katter. Da hadde kanskje folk betalt litt for kattene sine, i stedet for å ha dem som "bruk og kast".

Å det er forresten ikke ulovlig å kastrere hunder.

__________________


Fancy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 11:10   #41
*Røyskatt*
Medlem
 
*Røyskatt* sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 78
*Røyskatt* er på en erverdig vei

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Nei, Kula, som jeg har skrevet tidligere er det ikke eneste muligheten man har. Man kan gi hokattene p-piller, men som tidligere påpekt forårsaker de nesten alltid jurkreft ved langvarig bruk. Man kan eventuelt også bare ha raser som trives best innendørs, og som aldri går ut, men da mister man mangfoldet, og risikerer innavl. Det enkleste hadde vel vært om man bare kastreres hannkatter, siden det er ett lite inngrep i forhold til hokattene, men når det sjeldent skjer (Siden mange netteiere tenker at om de eier ukastrert hannkatt vil de ihvertfall ikke trenge å bekymre seg for kattunger selv), så må man gjøre noe. Katter er nå iferd med å bli sett på som ett husdyr like verdifull som en hund, men det er bare fordi det ikke lenger er så mange gratis kattunger å få tak i. Når ingen steriliserer og kastreres, blir kattunger en gratis forbruksvare, som man egentlig ikke trenger å bry seg så mye om. Mange skaffer gratis katt, og dreper den når de skal på ferie. Så lite verdi har disse dyrene hatt for oss fordi markedet for de har vært overfullt. Det at det ikke lenger fødes like mange har avhjulpet dette kraftig.

Du skriver at man kan ha de innendørs, men dette er upraktisk på mange måter. En hannkatt er innstilt fra naturens side til å streife, og komme seg ut for å sjekke damer. De blir langt mer desperat enn den gjengse tennåringsgutt. Til og med gabske store katter kan presse seg ut gjennom ett vindu som står på minste innstilling på gløtt. Hokattene blir like desperat etter å komme seg ut når de har løpetid. Med mindre du aldri skal åpne en dør eller ett vindu vil de komme seg ut.

__________________


*Røyskatt* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ett sted mellom Lindberg og moderat Lchf Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 11:16   #42
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Jeg synes Kula skal prøve å ha en hunn-innekatt jeg. Den vi overtok hadde vært innekatt i 3 år(!) og hadde løpetid 2-3 ganger i måneden. Hun LED pga hun hadde løpetid så ofte, brukte all tid på å majeu og skrike og var kjempefrustrert. Hun ble kastrert og er i dag utekatt, har det supert og løpetidene og den frustrerende oppførselen ble borte( ja det var FÆLT for henne også).

Men Kula mener kanskje hun hadde hatt det bedre om vi luftet henne i bånd, at hun skrek og var helt fra seg så og si hele tiden og aldri fikk jaktet en mus.

Og nei, hundene går ikke i bånd hele tiden, de løper fritt på inngjerdet område. Hunder skal også få sin frihet.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 11:59   #43
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg synes Kula skal prøve å ha en hunn-innekatt jeg.


Her er du ved sakens kjerne. Jeg velger å la være. Det burde flere ha gjort. I alle fall de som ikke er klare for å ta ansvaret for husdyret sitt.


Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Og nei, hundene går ikke i bånd hele tiden, de løper fritt på inngjerdet område. Hunder skal også få sin frihet.

Kan ikke katter også løpe fritt på inngjerdet område - slik at de også får sin frihet?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 12:02   #44
Fancy
Medlem
 
Fancy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 34
Innlegg: 282
Fancy er ny på veien

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

De som kastrerer kattene sine, tar mer ansvar enn de som ikke gjør det.

__________________


Fancy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 12:10   #45
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Her er du ved sakens kjerne. Jeg velger å la være. Det burde flere ha gjort. I alle fall de som ikke er klare for å ta ansvaret for husdyret sitt.




Kan ikke katter også løpe fritt på inngjerdet område - slik at de også får sin frihet?


-

Men du mener egentlig at våre katter LED fordi de ble kastrert? De hadde ikke vondt da eller senere. De har ikke vondt av det nå. Og katter i løpegård, stakkatrs dyr, vi bor på landet, her har kattene det supert. Aldri i verden om kattene som jo er helt anderledes enn hunder, skal få være innsperret. For en katt er det naturlig å jakte mus. For en rasehund er ikke dette like naturlig i 2012.

Jeg elsker dyr ja, men jeg er ikke den som holder bikkja i live når den er så gammel at den lider( fytti så mange hundeelskere som gjør det) eller sperrer hesten inne i en boks 22 timer i døgnet for så å slippe den ut i en luftegård på 4x20meter. Den dagen en katt virkelig har vondt av å bli kastrert( og jeg kan love deg at en ukastrert hannkatt vil man ikke ha i hus, den markerer gjerne der den vil mm), da skal jeg ikke ha katt mere.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 12:11   #46
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Fancy, her.

De som kastrerer kattene sine, tar mer ansvar enn de som ikke gjør det.

Presis. Vi har noen her i nærheten som ikke gjør det, enden på visa er mange villkatter, kattunger som blir slått i hjel, og de villkattene de blir MANGE!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 12:16   #47
Fancy
Medlem
 
Fancy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 34
Innlegg: 282
Fancy er ny på veien

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Presis. Vi har noen her i nærheten som ikke gjør det, enden på visa er mange villkatter, kattunger som blir slått i hjel, og de villkattene de blir MANGE!

Ikke bare blir det villkatter, men innavl også. Et vennepar av oss, fikk ei hokatt som kom seg inn på loftet deres. Hun har gravid, å fødte der oppe. Mesteparten ble født med åpen skalle/åpen mage. Den ene kattungen som overlevde, krøp av gårde å falt ned i veggen i gangen deres. De måtte rive halve veggen for å få den stakkars katten ut

De tok seg av katten, men hun var dessverre så preget av innavl å sykdom at hun døde kort tid etter.

__________________


Fancy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 12:55   #48
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Men du mener egentlig at våre katter LED fordi de ble kastrert? De hadde ikke vondt da eller senere. De har ikke vondt av det nå. Og katter i løpegård, stakkatrs dyr, vi bor på landet, her har kattene det supert. Aldri i verden om kattene som jo er helt anderledes enn hunder, skal få være innsperret. For en katt er det naturlig å jakte mus. For en rasehund er ikke dette like naturlig i 2012.

Jeg elsker dyr ja, men jeg er ikke den som holder bikkja i live når den er så gammel at den lider( fytti så mange hundeelskere som gjør det) eller sperrer hesten inne i en boks 22 timer i døgnet for så å slippe den ut i en luftegård på 4x20meter. Den dagen en katt virkelig har vondt av å bli kastrert( og jeg kan love deg at en ukastrert hannkatt vil man ikke ha i hus, den markerer gjerne der den vil mm), da skal jeg ikke ha katt mere.


Hvis jeg har forstått det riktig, bor du på landet - og kanskje på en gård? Å da ha en katt som holder musebestanden nede er vel helt naturlig. Det er ikke de som har gårdskatt som er grunnen til problemet med kattebestanden. Det er alle de andre som har katt (og andre kjæledyr) uten å ha forutsetningen til å gi dyret et mest mulig naturlig og godt liv jeg reagerer på. Hvis jeg hadde vært katt, ville jeg foretrukket å være ute og slåss om damene - slik hannkatter gjør - fremfor å ligge lat og feit på sofaen og dø av diabetes.

Hvis "alle" katter må kastreres for å passe inn i menneskets forestilling om godt dyrehold, må man innse at katter egentlig ikke egner seg som kjæledyr. Jeg forstår at mine meninger går på tvers av den gjengse katteeiers, men gå en runde til med egne holdninger og spør deg selv om det er kattens beste eller egne bekvemmelighetsbehov som har høyest prioritet. Det er skremmende lesning når veterinærer bruker et helseargument for å få folk til å kastrere kattene sine: "En hunnkatt som har fjernet livmoren kan ikke få livmorkreft". Fantastisk tankegang, gudskjelov at helsevesenet vårt ikke bygger på slike prinsipper.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 13:18   #49
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Fancy, her.

Da stemmer jeg for at bønder også har sauene sine i bånd, i stedet for å sette dem ut på beite uten å følge med dem.


Den dagen bøndene begynner å holde sauer som kjæledyr kan det være på sin plass med båndtvang for sauer også. Inntil så skjer er det en meningsløs sammenligning. At sau på beite i utmark burde vært passet bedre på - se det er en annen sak. Men igjen er det økonomiske og bekvemmelighetsmessige hensyn som går foran dyrevelferd.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-06-12, 13:45   #50
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av Fancy, her.

Å det er forresten ikke ulovlig å kastrere hunder.



Det er egentlig mer interessant å diskutere med folk som vet hva de snakker om, men skitt la gå...

Sjekk §9 i Lov om dyrevelferd, sist revidert 19. juni 2009:

"Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner."


For hunder betyr det at det skal være en medisinsk eller annen tungtveiende grunn til å foreta en kastrering. Da er det selvsagt tillatt - det gjelder jo også for mennesker. Det vi her diskuterer er jo den automatikken som tydeligvis gjelder for å kastrere katter.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Schrødingers katt VSB Trening 10 29-04-12 12:41
Tilvenning av progressive briller? Charlott Generell diskusjon 23 20-10-11 20:17
Tung tilvenning? Går det over? Anerikke Lavkarbo generelt 4 18-02-10 12:55
Tilvenning til lavkarbo Cornelia Lavkarbo generelt 9 08-05-09 15:09
Katt og ormekur.. Amica Generell diskusjon 11 01-05-05 00:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no