Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Lavkarbo-veganisme

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-07-14, 18:22   #1
Ladybird88
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2013
Innlegg: 83
Ladybird88 er på en erverdig vei

Lavkarbo-veganisme

Masse grønnsaker, proteiner fra proteinbrød, tofu, nøtter, bønner, samt sunt fett fra linfrøolje, eller tran hvis du vil. Jeg er ikke 100% konsekvent, spiser litt fisk innimellom.

Har aldri følt meg så bra eller gått ned i vekt så fort! Snart kvitt all overvekten nå!

det skal sies at jeg begynte på vanlig lavkarbo og la om derfra. Men merket store endringer i humøret (til det bedre) etter at jeg droppet melkeprodukter, egg og kjøtt. Absolutt sammenlignbart med endringene man opplever når man går fra vanlig kost til lavkarbo, men sterkere faktisk.

Føler at jeg har funnet opp dette konseptet, noen som har hørt noe om dette før?


Sist redigert av Ladybird88 : 06-08-14 kl 13:26.
Ladybird88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 18:27   #2
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: LavkarboVeganisme

Jupp, Atkins har faktisk sin egen vegetar-variant av den opprinnelige dietten Eco-Atkins. Finnes mange som lever etter disse prinsippene og det finnes utallige blogger og oppskriftssider så noe nytt er det jo ikke

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 20:01   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: LavkarboVeganisme

Sultekurer har det vel eksistert i lange tider.....
Slik jeg leser i tråden din, så er det en ren sultekur du driver på med, noe som absolutt ikke er sunt på sikt.
Eneste fettkilden din er i grunnen tran og linfrøolje (det er fett i nøtter men slik jeg forstår det i tråden din, så spiser du bare litt av det) og det gir deg, om du også spiser 100 gram tofu og 50 gram tørre bønner daglig, kun 37 gram fett og 15,4 gram protein pr dag. En halv brødskive av lavkarbobrød klarer ikke å få opp mengden av fett/protein som du trenger.
Du spiser så lite protein at kroppen din etterhvert vil spise opp musklene dine, og tro meg; det er rett og slett vondt! Jeg er selv alvorlig underernært takket være sykdom (spiser mellom 3000 og 4000 kcal pr dag) og det er absolutt ikke noe å trakte etter.

Det jeg forbinder med lavkarbo er å spise ren og uprossesert mat der man begrenser karbohydratene og øker opp fettmengden. Fett er forøvrig firkjent fra stempelet som usunt, står en intressant artikkel i det siste VOF/Helsemagasinet.
Det å sulte seg er veldig langt fra det jeg forbinder med lavkarbo.........
Bare min personlige mening.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 23:43   #4
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: LavkarboVeganisme

Jeg tror ikke jeg hiver meg på diskusjonen om du spiser nok eller ikke, men det er klart at det er ekstra viktig å sjekke at man får i seg næringen man trenger når man velger et vegetarkosthold! Her er en tråd med oppskrifter på lavkarbovegetarkost, hvis du er litt på leit etter det! Finnes flere tråder om temaet, tror jeg!

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 08:41   #5
Ladybird88
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2013
Innlegg: 83
Ladybird88 er på en erverdig vei

Sv: LavkarboVeganisme

----


Sist redigert av Ladybird88 : 06-08-14 kl 13:27.
Ladybird88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 09:26   #6
Ladybird88
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2013
Innlegg: 83
Ladybird88 er på en erverdig vei

Sv: LavkarboVeganisme

----


Sist redigert av Ladybird88 : 06-08-14 kl 13:28.
Ladybird88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 09:58   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: LavkarboVeganisme

Det er fint at du brenner for dette altså. Har sikkert flere gode poenger.

Om du spiser vegant eller ei er av de siste tingene å henge seg opp i. At du spiser under 1000 kalorier om dagen, for å rase ned i vekt, det er bekymringsverdig. "Sultekur" begrepet går ikke bare på sulten man føler. Vi kan alle lære oss til å ikke være sultne etter å ha pint kroppen i en stund. Men du, som virker kunnskapsrik, vet helt sikkert at kroppen trenger næring for å holde alle prosesser i gang, på en optimal måte. Dette gir du ikke kroppen per nå. Det er 100% din rett, men du overbeviser ingen her om at dette opplegget er tipp topp tommel opp, kjempe strålende for kroppen din, på sikt.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 10:26   #8
Ladybird88
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2013
Innlegg: 83
Ladybird88 er på en erverdig vei

Sv: LavkarboVeganisme

----


Sist redigert av Ladybird88 : 06-08-14 kl 13:29.
Ladybird88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 13:43   #9
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: LavkarboVeganisme

Opprinnelig lagt inn av Ladybird88, her.

jeg er ikke ernæringsfysiolog og vet jo egentlig ikke hva jeg snakker om

Åpenbart

Lavkarbo-vegetar/veganisme er hverken nytt, revolusjonerende eller noe som helst galt i. Det kreves bare en del mer planlegging og kreativitet for å få i seg det kroppen trenger. Men det DU driver med er sulteforing, helt uavhengig av hvordan kostholdet ditt er sammensatt, og det er ikke noe å anbefale til noen. Punktum.

Det er selvsagt din business hvordan du velger å gå ned, men jeg vil i hvert fall anbefale deg å gå svært forsiktig til verks når du skal tilbake til normalt energiinntak igjen hvis du vil opprettholde vekttapet.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 13:51   #10
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: LavkarboVeganisme

Opprinnelig lagt inn av Ladybird88, her.

Men jeg velger å stole på patologer som obduserer folk og ser tjukke avleiringer av mettet fett på innsiden av årene til folk, enn kvasi-vitenskap på et forum om at det er bra med enorme mengder fett.

Patologer som finner tjukke avleiringer av mettet fett finner som oftest dette hos folk som har en høykarbo-høyfett livsstil, eller har du linker til seriøse kilder på at folk som spiser mettet fett i en lavkarbo sammenheng har tjukke avleiringer med fett i kroppen?

Det er vel de færrest her på forumet som sier at det er bra med enorme mengder fett, men de fleste spiser mer fett (av ulik opprinnelse) enn det som er gitt i norske kostholdsråd og er av den oppfatningen at mettet fett ikke er farlig. Dersom du tror/mener at lavkarbo handler om å få i seg mest mulig mettet fett bør du kanskje vurdere å heve kunnskapsnivået med seriøs litteratur på området (både det som gjelder lavkarbo generelt og inntak av mettet fett) og ikke bare lese her på forumet. Det finnes mengder med seriøs litteratur, studier og forskning å området og ikke bare "kvasi-vitenskapen" her på forumet

At du velger å kjøre et vegan variant pga av ulike overbevisninger skal jeg ikke legge meg oppi i det hele tatt, men det jeg leser ut av innleggene dine er at du har, som de fleste andre her inne, blitt innprentet med at fett er farlig, spesielt mettet, og at det er kun antall kcal som har noe å bety for vekttap eller ei.

Dessuten reagerer jeg på ordlyden din i innleggene, for det høres ut som om du har den eneste løsningen både kostholdsmessig og klimamessig og at alle vi som velger å ha mer fett i dietten vår er en gjeng med kvasi-lærde som ikke hører på hva leger, patologer, ernæringseksperter, vg og db har og si om dette. Det kan godt være at det ikke er slikt ment, men du virker ekstremt krass og belærende i noen av innleggene dine (og ja jeg vet at det er en del andre her inne som desverre også er slik i sine innlegg). For mange her inne som har levd lavkarbo i mange år og lest seg opp på all den litteraturen og forskningen som finnes, virker dette veldig nedlatende. Det er vel få eller ingen her inne som har utdanning i dette, vi er selvlærte, men vi gir oss heller ikke ut for annet. Men den kunnskapen mange av oss sitter med er ikke bare basert på egen erfaring, men også fra seriøs litteratur skrevet av leger og forskere.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out



Sist redigert av Lillemy71 : 01-08-14 kl 10:18.
Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 13:55   #11
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: LavkarboVeganisme

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Åpenbart

Lavkarbo-vegetar/veganisme er hverken nytt, revolusjonerende eller noe som helst galt i. Det kreves bare en del mer planlegging og kreativitet for å få i seg det kroppen trenger. Men det DU driver med er sulteforing, helt uavhengig av hvordan kostholdet ditt er sammensatt, og det er ikke noe å anbefale til noen. Punktum.

Det er selvsagt din business hvordan du velger å gå ned, men jeg vil i hvert fall anbefale deg å gå svært forsiktig til verks når du skal tilbake til normalt energiinntak igjen hvis du vil opprettholde vekttapet.

Jeg vil i tillegg anbefale å lese seg opp på litteratur for veganere og gå forsiktig til verks med hele veganeropplegget. Jeg har selv sett hva et veganerkosthold kan gjøre av skade dersom man ikke vet hva man holder på med.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 15:07   #12
karbo-hell
Medlem
 
karbo-hell sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2014
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
karbo-hell er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo-veganisme

"det at vi i vesten slanker oss ved å pøse på med fett synes jeg er litt perverst for å være ærlig" ...."Den "klassiske" lavkarbodietten er en klimakatastrofe .... hahaha sorry må bare le litt. og din PC eller iphone som som du skriver dette innlegget fra er ikke det?

stakkars må barn i tredje verden landi over oppheta fabrikker som lager disse fine gadgets til deg! eller vent who knows kanskje du lager din egen BH fra sauen du har i hagen.


jeg håper dette var bare tull fra din side.

__________________




Startvekt 17/06/2014 86,3
karbo-hell er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 15:20   #13
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo-veganisme

Opprinnelig lagt inn av karbo-hell, her.

"det at vi i vesten slanker oss ved å pøse på med fett synes jeg er litt perverst for å være ærlig" ...."Den "klassiske" lavkarbodietten er en klimakatastrofe .... hahaha sorry må bare le litt. og din PC eller iphone som som du skriver dette innlegget fra er ikke det?

stakkars må barn i tredje verden landi over oppheta fabrikker som lager disse fine gadgets til deg! eller vent who knows kanskje du lager din egen BH fra sauen du har i hagen.


jeg håper dette var bare tull fra din side.

Nå er det en velkjent diskusjon som handler om lavkarbokostholdet og konsekvenser for miljøet (kuer og gasser fra kuen og mark kua kan beite på osv), så helt tatt ut av løse lufta er det jo ikke, men jeg liker svaret ditt. Det setter endel ting i perspektiv....
f eks driver jeg og sykler, og begrunner dette blant annet med miljøhensyn. Men den ene flyreisen til København i sommer har vel spist opp hele miljøgevinsten og mere til av at jeg sykler vil jeg tro....

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 01-08-14, 20:40   #14
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo-veganisme

spiser du fisk, så spiser du ikke veganisk, luretittel fra trådstarter.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? hermanlizm Spørsmål og svar 11 24-02-11 16:55
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? Jolly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 03-02-11 21:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no