Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Er det farlig?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-08-07, 12:13   #1
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Er det farlig?

En ting jeg har lurt på i det siste! Har en venninne (en ganske "gammel" venninne) som var hos legen fordi hun hadde noen spm ang ketolysekuren. Pga at man skulle spise så mye fett var hun veldig skeptisk og måtte da rådføre seg. Hun fikk da beskjed av legen at hun skulle være veldig forsiktig med denne kuren pga alt fettet fordi det er mange i hennes familie som har dødd av hjerte og karsykdommer, tette blodårer, blodpropp, husker ikke helt alt hun nevte, men "sykdommer" pga mye fett i blodårene. Hennes bror har fått streng beskjed om å holde seg laaaangt unna denne ketolyse.
Ble litt skeptisk da jeg hørte dette, kan det være farlig for blodårene med alt fettet??? Vet at det er forskjell på fett, metta og umetta, har det kanskje noe med saken å gjøre?? (har lånt bort boka, så får ikke sjekka om det står noe der)

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 12:15   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Er det farlig??

Opprinnelig lagt inn av Lindabtn, her.

En ting jeg har lurt på i det siste! Har en venninne (en ganske "gammel" venninne) som var hos legen fordi hun hadde noen spm ang ketolysekuren. Pga at man skulle spise så mye fett var hun veldig skeptisk og måtte da rådføre seg. Hun fikk da beskjed av legen at hun skulle være veldig forsiktig med denne kuren pga alt fettet fordi det er mange i hennes familie som har dødd av hjerte og karsykdommer, tette blodårer, blodpropp, husker ikke helt alt hun nevte, men "sykdommer" pga mye fett i blodårene. Hennes bror har fått streng beskjed om å holde seg laaaangt unna denne ketolyse.
Ble litt skeptisk da jeg hørte dette, kan det være farlig for blodårene med alt fettet??? Vet at det er forskjell på fett, metta og umetta, har det kanskje noe med saken å gjøre?? (har lånt bort boka, så får ikke sjekka om det står noe der)

har ikke boka med meg på jobb. Men dette står det veldig mye og godt forklart om i boka. Står kanskje noe her og: www.ketolyse.no

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 12:50   #3
Alfamann74
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Alder: 50
Innlegg: 31
Alfamann74 er ny på veien

Sv: Er det farlig??

Alltid greit å forhøre seg med legen, men Atkins hevder jo at du ikke får dårligere helse av å spise lavkarbo, tvert imot.

__________________


Alfamann74 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 12:55   #4
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: Er det farlig??

Opprinnelig lagt inn av Alfamann74, her.

Alltid greit å forhøre seg med legen, men Atkins hevder jo at du ikke får dårligere helse av å spise lavkarbo, tvert imot.

Ja det er det jeg også har hørt (med ketolyse). At "alt" lizm skal bli bedre. Minske risiko for hjerte og karsykdommer osv.... hmm, skal jo egentlig ikke gå på den lengre enn 6 mnd for så og trappe gradvis oppover, er kanskje en grunn til det

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 12:56   #5
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Er det farlig?

desverre finnes det oppdaterte leger og ikke oppdaterte leger på lavkarbo.
så man skal ikke ta alt legen sier for god fisk.

men det er et par sykdommer som ikke bør matces med ketolysekuren.
disse står nevnt i boka ( som jeg også har lånt vekk)

men utenom disse sykdommer, så kan "alle" ha nytte av lavkarbo i en eller annen form.

det eneste fettet som er direkte farlig er transfett. det er behandlet ustabile fettsyrer. det finnes i dressinger, poseting, som oftest i hel og halv fabrikat.

det man kan sjekke. man tar en hel lege sjekk før man begynner, inkl tisse prøve og en hel haug med blodprøver. og i de aller fleste tilfeller så blir disse prøvene bedre etter en stund.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 13:59   #6
moinx
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det farlig?

Jeg har også lånt bort boka, jeg veit det står om det der...
Torkil??

  Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 14:06   #7
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det farlig?

Fettets dåliga rykte är överdrivet

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 19:00   #8
Fru R
Medlem
 
Fru R sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Veldig nær Bergen
Alder: 49
Innlegg: 492
Fru R har en fantastisk aura rundt segFru R har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det farlig?

Atkins var jo hjertelege ....

Men Torkil er den beste til å svare på dette tror jeg.

__________________
Fru R er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for gravide.... Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 19:28   #9
Starry Eyes
Medlem
 
Starry Eyes sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 118
Starry Eyes er ny på veien

Sv: Er det farlig?

Jeg har lite peiling på dette, men jeg vet at min mor har tett oppfølging av lege i forhold til forhøyet kolesterol da hun er genetisk disponert for sykdommer knyttet til dette - og hennes far døde av det. Og dette vil jo hun være i forhold til ethvert kosthold
Derfor føler jeg at det kan være greit å holde dette under oppsikt vha blodprøver med jevne mellomrom - sist jeg var hos legen sa hun at jeg hadde perfekte verdier
Men selvsagt, det er nok best å få en profesjonell til å uttale seg om dette...

__________________
Starry Eyes
Life is a shipwreck, but we must not forget to sing in the lifeboats. - Voltaire







Starry Eyes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 21:02   #10
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Er det farlig?

Man får ikke tette blodårer av å spise fett. Om du derimot blander det med raske karbohydrater så blir ståa en helt annen.

De aller fleste opplever langt bedre blodverdier på lavkarbo, inkludert meg selv.

Har man en familiehistorie med hjerte/karsykdom bør man følges opp av lege og sjekkes med jevne mellomrom.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En merkelig erfaring ... modumodd Lavkarbo generelt 36 28-08-07 16:56
Kritikk av ketosebaserte dietter (flyttet fra en introduksjonstråd) vintage Ketolysekuren 79 02-08-07 19:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no