Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Babymat med nok jern i?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-04-11, 16:27   #1
Heidilla
Juniormedlem
 
Heidilla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 15
Heidilla er på en erverdig vei

Babymat med nok jern i?

Småen rundet 4 mnd i går, og siden jeg uansett har for lite melk selv og må gi morsmelkerstatning i tillegg, vil jeg så smått begynne å introdusere fast føde nå fremover fremfor å gi all denne mme'en. Har planer om å begynne med litt avocado, ser mange anbefaler det i tidligere tråder her.

Jeg har ikke planer om unngå karbohydrater til han, han skal få de langsomme karbohydratene og hjemmelaget mat av sunne, naturlige produkter. Jeg er imidlertid veldig skeptisk til babygrøtene fra nestle og lignende, pga både maltodekstrin og div andre ulumskheter i dem. Det er ikke så viktig for meg å absolutt gi han grøt, men når jeg har surfet litt rundt på div baby-forumer er det mange som skriver at de er skeptiske til nestle, men likevel gir det fordi disse grøtene er de eneste som er tilsatt jern. Jeg lurer derfor på hva jeg kan gi han for at han skal få nok jern, han trenger jo tilførsel av dette fra seks mnd. Har funnet mange fine tips i tidligere tråder her, men det har vært lite fokus på dette med jern. Hva har dere gitt?

Jeg leste et annet sted her inne at hirse-grøt inneholder mye jern - stemmer dette, og er det i såfall nok å gi et slikt grøtmåltid per dag for at han skal få nok jern? Jeg synes det holder med grøt en gang per dag, og vil heller sakte men sikkert gi grønnsaker, frukt, kjøtt osv. til de andre måltidene.

Har bestilt boka til Fedon om barn og mat, men den har ikke kommet enda Setter stor pris på å høre hva dere andre her har gjort

Heidilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo, nært opptil Lindberg Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 18:26   #2
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Babymat med nok jern i?

Hirse inneholder mye jern ja, 4.8 mg pr 100 g. Men store havregryn inneholder også en del, over 3 i alle fall. Det jeg gjorde helt i starten var å lage grøt av hirsekorn, (ikke hirseflak) og blande den med egg for å tilsette protein, og malte nøtter (mandler og valnøtter). Det er mye jern i nøtter også, pluss masse sunt fett. Jeg hadde også i en del rapsolje. Og kanel så klart.

Etterhvert som han ble større, hadde jeg i cottage cheese og laget grøten av både hirse og store havregryn. Hvis barnet ser ut til å ikke like grøten, prøv bittelitt banan. Det skal ikke mye til for å gi grøten litt søtsmak, og det er mye bedre med banan enn noe søtt syns jeg i alle fall. Du kan også prøve vaniljedråper!

Når det gjelder ernæring i mat, kan du søke på spesifikke matvarer på matvaretabellen, på matportalen.no.

Boka til Fedon er super, gled deg til den!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 18:26   #3
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Babymat med nok jern i?

Har du tilgang på okseblod kan du jo bruke det, hele 35 mg jern! Hihi...lage blodpannekaker kanskje?

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 16:10   #4
Heidilla
Juniormedlem
 
Heidilla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 15
Heidilla er på en erverdig vei

Sv: Babymat med nok jern i?

Tusen takk for tips! Ser andre her inne er skeptiske til å gi egg og nøtter så tidlig pga fare for allergi, men det er vel bare å teste forsiktig ut? Tåler han det så er det vel ingen fare?

Okseblod blir i meste laget for meg kjenner jeg, hehe

Ser forresten av signaturen din at du har pcos og barna dine er et resultat av lavkarbo - gratulerer, bra jobba! Det samme gjelder her

Heidilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo, nært opptil Lindberg Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 16:40   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Babymat med nok jern i?

Vi begynte rett på hjemmelaget havregrøt av store havregryn med MME. MME er vel ofte jernberiket? Ellers går det jo ann å mose brokkoli

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 17:17   #6
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Babymat med nok jern i?

Vi har brukt babygrøter fra Holle. Hirse er mye jern i, den smaker lite og kan tilsettes avokado o.l for smak

Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 18:03   #7
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Babymat med nok jern i?

Vi har også brukt Holle sine babygrøter og lager dem med MME. De er ikke jernberiket da, men MME er vel det. Nå får han også brød med leverpostei. Du kan jo også prøve å lage brokkolimos med MME. Det er en god jernkilde.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 21:50   #8
Heidilla
Juniormedlem
 
Heidilla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 15
Heidilla er på en erverdig vei

Sv: Babymat med nok jern i?

Tusen takk for tips!

Heidilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo, nært opptil Lindberg Svar med sitat
Svar

Emneord
baby, babymat, grøt, jern


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Babymat? Neri Barns kosthold 28 08-06-09 14:04
Jern, hvor mye jern skal et barn ha i seg? Imp Generell ernæringsdebatt 8 28-03-08 11:16
jern kate Kosttilskudd 4 29-05-06 13:19
jern Tidl. medlem Atkins kosthold 11 21-02-06 21:44
Babymat - hva er best å begynne med? Zoë Barns kosthold 7 05-01-06 18:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no