Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Indiske lunsjkaker

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-04-13, 22:57   #1
Jammo
Medlem
 
Jammo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Haugesund
Alder: 37
Innlegg: 386
Jammo er ny på veien

Indiske lunsjkaker

Kom over denne iooskriften i en blogg av Frie Kaker og syntes denne så interessant ut

Oppskriften er nok til en stor pannekake (eller 8 mindre kaker), som rekker til lunsjmat for to personer: 100 g kikertemel (som du rister først, se under)
1/2 ts bakepulver
1/4 ts natron
1/4 ts nymalt pepper
1/8 ts cayennepepper eller chilipulver
1/2 ts gurkemeie (hvis du har)
1/2 ts salt

Tilsammen 400 g blandete grønnsaker, der ca halvparten er hakket tomat, f.eks. slik:
75 g hakket rød paprika
75 g maiskorn fra boks
75 g broccoli i små buketter
175 g hakket tomat uten skinn (ca 2-3 middels store tomater)

en håndfull finhakket persille, basilikum, timian eller koriander (evt tørket)
60 g vann (litt mer enn 1/2 dl)
60 g matolje
Ha kikertemelet i en tørr stekepanne, og rist melet under omrøring ved svak til middels sterk varme til det blir litt mørkere og ikke lenger smaker av rå erter. Det tar ca 10 minutter. Ha melet over i en blandebolle og avkjøl det. Kok opp 1-2 liter vann. Skjær et kors i toppen av tomatene, og slipp dem oppi det kokende vannet. La dem ligge i vannet i ca 1 minutt, ta dem opp av vannet og over i en bolle med kaldt vann. Ta av skinnet som nå skal være lett å få av. Del tomatene i små terninger. Bland melet med krydder, salt, natron og bakepulver. Ha grønnsakene i en bolle, tøm melet over og rør sammen med en gaffel slik at grønnsakene blir dekket av melet. Hell på vann og rør sammen til melet er helt fuktet, og du får en ganske fast, litt klissete masse. Varm opp halvparten av oljen i en middels stor stekepanne. Fordel massen jevnt utover i stekepannen. Stek pannekaken på middels sterk varme i 10 minutter under lokk til den er gyldenbrun under. Løsne pannekaken forsiktig fra stekepannen med en stekespade. Bruk et flatt lokk (eller en stekeplate) og legg over stekepannen. Hold stekepannen og lokket godt sammen, snu pannen opp ned slik at pannekaken kommer over på lokket. Sett stekepannen tilbake på platen, ha i resten av oljen, og skyv pannekaken tilbake i stekepannen med smørsiden ned. Stek pannekaken under lokk i 10 minutter til. Flytt pannekaken over på et serveringsfat og server varm eller lunken.


Denne ser ut som det er noe en kan spise på i lavkarbo Lurer på om jeg skal prøve denne ut en dag



Hva syntes dere andre?

__________________
Hjalmfrid's Verden - Bloggen min
"Livet er som en skoledag, med sorg og glede som hovedfag. I gledens time best å være, i sorgens time mest å lære."
Jammo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Livstilsendring Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 23:04   #2
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Indiske lunsjkaker

Kikertmel og maiskorn gjør den nok uaktuell for mange her, men jeg koser meg gjerne med mat lagd av kikertmel innimellom, så den skal jeg huske på.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 23:10   #3
Jammo
Medlem
 
Jammo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Haugesund
Alder: 37
Innlegg: 386
Jammo er ny på veien

Sv: Indiske lunsjkaker

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

Kikertmel og maiskorn gjør den nok uaktuell for mange her, men jeg koser meg gjerne med mat lagd av kikertmel innimellom, så den skal jeg huske på.

Mais er lett å unnlate, men kanskje kikertemel kan erstattes med noe annet istede?

__________________
Hjalmfrid's Verden - Bloggen min
"Livet er som en skoledag, med sorg og glede som hovedfag. I gledens time best å være, i sorgens time mest å lære."
Jammo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Livstilsendring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tonjes indiske chicken malai Tiril77 Festmat 7 19-01-16 19:47
Nannahs tomatsuppe med indiske kjøttboller Nannah Middag 1 12-01-11 16:38
kyllinggryte med indiske krydder- uendelige variasjonsmuligheter mål:littavetmenneske Middag 1 01-11-09 20:01
Meretes indiske simsalabim MHM Middag 27 10-09-09 21:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no