Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er det vanlig å få veldig lite energi når man er i ketose?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-09-11, 23:31   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Er det vanlig å få veldig lite energi når man er i ketose?

Jeg har levd etter LCHF nå siden midten av juni i år. Jeg har flere positive effekter av å legge om kosten; jeg har mistet tilsammen ca 6 kg, jeg har mye mindre vann i kroppen, blodsukkeret er stabilt (noe jeg har slitt MYE med før), jeg har gått ned minst 2-3 str i klær og jeg har helt blitt kvitt sukkerhungeren som var min store matfelle før.

Generellt føles kroppen bedre, men jeg har ikke energi... Det har blitt verre nå den siste mnd også. Jeg mistenker at stoffskiftet mitt har fått seg en nedtur igjen (har hypothyreose), men skjønner ikke helt hvorfor. Kan det ha med kostomleggingen å gjøre?
Har tatt nye blodprøver, men regner det nesten som sikkert at jeg får beskjed om at det er "normalt".

Jeg sliter med å våkne, sliter med å holde meg våken, sliter med å holde øyelokkene åpne, sliter med hver minste anstrengelse og alt føles ut som å bestige mount Everest
Jeg har endt opp med å stå opp, få sønnen min avgårde på skolen og så gå og legg meg igjen og sove 4-5 timer.
Står opp og er i ørska og sliter virkelig med å klare å våkne. Det tar gjerne en time eller to før jeg får opp øynene slik at jeg klarer å karre meg ut av senga igjen.
Så er det å få i seg litt kaffe og enten komme meg avgårde på uni (har stort sett sene forelesninger) om jeg skal det, eller vente på at poden kommer hjem igjen.
Ikke får jeg gjort noe studier her hjemme heller - for jeg klarer ikke tenke
I 22-23 tiden er jeg trøtt som en strømpe igjen , men klarer ikke sove så tidlig. Når jeg legger meg i 12 tiden eller så får jeg ofte ikke sove skikkelig og jeg våkner for absolutt alt!

Jeg ligger lavt på KH, kan det være at jeg burde øke til mer enn 15g?
Jeg synes det er vanskelig å både få i seg fettrik mat OG kh, så det blir til at jeg egentlig ikke spiser stort mat med KH i bortsett fra litt meieriprodukter (fløte i kaffen fx)

Jeg får i meg en ss tran hver dag + et par ss udo's olje og et par ss cocosa.
Jeg har ikke tatt andre vitaminer enn magnesium (300ug) hver kveld.
Bør jeg ta multivitaminer i tillegg? Kan det hjelpe? (har kjøpt og har begynnt med det i dag)

Noen som kan gi meg noen råd eller erfaringer her?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 23:35   #2
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det vanlig å få veldig lite energi når man er i ketose?

Neeei, ikke egentlig! Hvor mye trenger du å gå ned?
Det er ikke noe poeng å ligge lavere enn 15kh om du ikke skal ned 50 kg
Hvor mange kalorier får du i deg hver dag og hvor mye av det er fett?

Få se detaljert meny fra i dag! Med drikke og mat og tilskudd.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 00:06   #3
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Er det vanlig å få veldig lite energi når man er i ketose?

Har ligget ganske gjevnt på fordelingen 5/20/75 med KH/Proten/Fett. Heller litt mindre KH enn 5% faktisk.
Får i meg ca 1500-1800 kcal pr dag.
Drikker også minst 2 L vann, ofte 3 L i løpet av en dag og ca 2 krus kaffe.
Jeg veier 84 kg med en BMI på 31. Jeg BØR abolutt ned 15 kg, helst nermere 20. Jeg er bare 163 cm høy, men har ganske kraftig benbygning, så jeg vil ikke lenger ned enn til ca 65 kg.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 00:14   #4
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Er det vanlig å få veldig lite energi når man er i ketose?

Må legge til at jeg har gått ned litt på kcal de siste ukene rett og slett fordi vekta har stått bom stille i 2 mnd. De 6 kg jeg har gått ned forsvant de første 3 ukene etter at jeg la om kosten.
Håpet var at jeg skulle komme over det platået jeg tydeligvis er på og som jeg har ligget på i mange år tidligere.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 08:26   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er det vanlig å få veldig lite energi når man er i ketose?

Du høres akkurat ut som meg ...
Jeg har funnet ut over tid at min kropp er i stadig endring i forhold til behov. Noe av det mest bemerkelsesverdige er hvordan den forholder seg til årstider, det er skikkelig evolusjonært riktig, faktisk. I sommerhalvåret spesielt blir jeg helt ape om jeg er veldig lav på karbene, og den har generelt et økt behov for grønt nå enn før. Før var det ingen forskjell for meg om jeg spiste bare kjøtt og egg, eller om jeg kjørte på med grønnsaker. Så nå i det siste har jeg igjen gått inn for å spise så mye grønt som overhodet mulig, til og med bittelitt belgefrukt, for å få opp mengden karbohydrater i kostholdet. Det ser ut til å funke, sakte men sikkert, og jeg har noe mer energi enn ellers. Jeg tar også kokosolje og Udo's som kosttilskudd, og har en formening om at det gjør meg litt mindre ullen i hodet, og litt mindre vondt i kroppen. Men det tar noen uker før jeg kjenner det på kroppen.

Med mindre man trives med det, så er det ikke noe mål i seg selv å ligge lavest mulig på karbene. Man kan fine ligge på 50-70 gram karbohydrater uten å måtte la fettet vike, altså. Kjør gjerne på med litt ekstra stivelsesrike grønnsaker, som f.eks rød paprika, løk, etc.

Ellers, om dette vedvarer ville jeg nok tatt en tur til legen og sjekke både stoffskiftet, men også jern/ferritin og b12. Ubalanser på alle disse områdene kan gi symptomer du beskriver.
Går du på stoffskiftemedisiner? Det er kanskje mulig at du burde få justert dosen din.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 10:04   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er det vanlig å få veldig lite energi når man er i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ellers, om dette vedvarer ville jeg nok tatt en tur til legen og sjekke både stoffskiftet, men også jern/ferritin og b12. Ubalanser på alle disse områdene kan gi symptomer du beskriver.
Går du på stoffskiftemedisiner? Det er kanskje mulig at du burde få justert dosen din.

Og vitamin d. Overraskende mange har for lite av dette - og på denne tiden av året bør den være høy-ish om det skal vare over vinteren. Vitamin d er viktig for mye mer enn beinbygningen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 13:14   #7
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Er det vanlig å få veldig lite energi når man er i ketose?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Og vitamin d. Overraskende mange har for lite av dette - og på denne tiden av året bør den være høy-ish om det skal vare over vinteren. Vitamin d er viktig for mye mer enn beinbygningen.

Jeg tar jo en ss tran hver dag. Det burde være nok med hensyn på vitamin D vel?

Sitat:

Du høres akkurat ut som meg ...
Jeg har funnet ut over tid at min kropp er i stadig endring i forhold til behov. Noe av det mest bemerkelsesverdige er hvordan den forholder seg til årstider, det er skikkelig evolusjonært riktig, faktisk. I sommerhalvåret spesielt blir jeg helt ape om jeg er veldig lav på karbene, og den har generelt et økt behov for grønt nå enn før. Før var det ingen forskjell for meg om jeg spiste bare kjøtt og egg, eller om jeg kjørte på med grønnsaker. Så nå i det siste har jeg igjen gått inn for å spise så mye grønt som overhodet mulig, til og med bittelitt belgefrukt, for å få opp mengden karbohydrater i kostholdet. Det ser ut til å funke, sakte men sikkert, og jeg har noe mer energi enn ellers. Jeg tar også kokosolje og Udo's som kosttilskudd, og har en formening om at det gjør meg litt mindre ullen i hodet, og litt mindre vondt i kroppen. Men det tar noen uker før jeg kjenner det på kroppen.

Med mindre man trives med det, så er det ikke noe mål i seg selv å ligge lavest mulig på karbene. Man kan fine ligge på 50-70 gram karbohydrater uten å måtte la fettet vike, altså. Kjør gjerne på med litt ekstra stivelsesrike grønnsaker, som f.eks rød paprika, løk, etc.

Ellers, om dette vedvarer ville jeg nok tatt en tur til legen og sjekke både stoffskiftet, men også jern/ferritin og b12. Ubalanser på alle disse områdene kan gi symptomer du beskriver.
Går du på stoffskiftemedisiner? Det er kanskje mulig at du burde få justert dosen din.

Jeg har funnt ut at jeg må øke karbene igjen ja. Problemet mitt er at jeg trives med å ha det så lavt. Da spiser jeg den maten jeg virkelig liker og kan klare meg fint på det matmessig. Jeg er ikke noe salatmenneske rett og slett. De karbenee jeg fkk i meg for mye av før fikk jeg i meg via brød, pasta og frukt og no kaker og godterier da såklart.
Jeg liker de fleste grønnsaker til middag og sånn, men det monner tydeligvis ikke nok, for det spiser jeg fremdeles. kan fint trøkke i meg et halvt blomkålhode alene til middag
Jeg er bare ikke noe flink til dette med å ha grønnsaker inntil mat som pynt. Blir for mye styr på en måte. Foretrekker bare omeletten, eller bare lavkarbobrødet med smør og pålegg.

Men om jeg går opp på karber vil jo kcal øke betraktelig ganske fort... da vil jeg havne på langt over 2000 kcal. Og jeg da som er ganske innaktiv om dagen vil vel ikke gå ned i vekt?
Jeg har lagt inn aktiviteter på diett.no inneimelom for å sjekke litt, og det er sjelden jeg kommer s veldig mye høyere enn 2-2500kcal på dagsforbruk. Basalforbruket mitt skal vistnok ligge på va 1800 kcal, men det stemmer neppe når jeg har såpass lav kroppstemperatur som under 36 grader i snitt.

Legen tok både jernlager og B12 av meg, men jeg har ikke fått svar på prøvene enda.
Jeg går på Levaxin ja, og har gjort det i 13 år. Dosen justeres med ugjevene mellomromm både opp og ned. Jeg har Hashimotos og for å være på den sikre siden fikk jeg Graves i tillegg (Så på papiret har jeg både lavt og høyt stoffskifte liksom... De bytter på å slå hverandre ihjel og gir meg veldig uforutsigbart og ustabilt stoffskifte...)
Tidligere gikk jeg på Noe-Mercanzole i tillegg, men etter vi begynnte å prøve å bli gravid har jeg ikke tatt disse da de ikke skal tas ved graviditet.

Skal jeg hive meg over chilligryta da kanskje? Bønner og linser da?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 13:45   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er det vanlig å få veldig lite energi når man er i ketose?

Jeg er heller ikke noe salatmenneske. Ok, det kan være godt, men det er så kjedelig å lage, man må spise så mye for å bli mett, og det koster mye og og og ... Gi meg heller en biff!
Men jeg må bare, ikke spise salat, altså, men spise MASSE grønnsaker. Det er en ting at jeg trives med lite karber, men kroppen min trenger litt mer, faktisk.
Og jeg må bare si med en gang: Kalorier forholder jeg meg overhodet ikke til! Nå har mitt problem vært ganske motsatt, jeg har kun kontrollert kalorier i perioder for å ikke gå under 1200 som er smertegrensa mi, da jeg sliter med småspisthet. Men en ting vet jeg, og det er at stoffskiftet mitt slår fullstendig krøll på seg om jeg spiser for lite i lengre perioder, så jeg legger alt fokuset mitt på å spise når jeg er sulten, ikke typ tre timer etter, og når jeg først spiser, så må jeg spise meg mett! Akkurat passe mett! Dette er min akilleshæl, og det jeg aldri slutter å slite med. Ikke spis for lite! Ikke gå sulten! Dette er kjempeviktig. Om du føler deg såpass dårlig som du beskriver, så synes jeg du skal blåse en lang marsj i de kaloriene.
Bønner og linser og kikerter og etc kan være greit å supplere med for å få opp karbene. Lave på Gi er de også. Jeg spiser en liten håndfull flere ganger i uka. Chiligryte er digg! Jeg har en oppskrift på chili her inne som er helt vidunderlig. Den er i utgangspunktet uten bønner, men jeg vurdere å lage den med hvite bønner.

Jeg ligger helt nederst i normalskiktet på d-vitaminnivå og tar en dagsdose nå på høsten og vinteren på 100 mcg daglig. Det er tjue ganger anbefalt daglig dose i Norge. Anbefalt dose i Norge er forresten en dårlig spøk.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ny start! Lite energi emilita Mer enn 30 kg overvekt 21 06-08-11 16:53
Lite energi og dårlig konsentrasjon Atnorwich Induksjonen 4 07-04-11 20:41
Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi BitTorres Generell ernæringsdebatt 82 08-11-10 07:59
Veldig lav forbrenning etter begynt på ketolyse. Vanlig? xCamilla Ketolysekuren 24 16-03-09 18:41
Lite Energi, Trenger Tips!! ellenmaria Spørsmål og svar 4 16-09-06 10:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no