Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-04-06, 12:52   #1
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Har vært i ketose i et par dager, og den lilla stiksen bekrefter dette. Men i natt gumla jeg i meg ca 70 g tørrfisk(hyse) Og noen timer etterpå var stiksen blank igjen(på morran) Må bare skyte inn at jeg ikke drikker lightbruser, funlight, eller tyggis. Etter jeg kutta ut disse produktene kom jeg i ketose. Men i tørrfisk er det da vittelig ingen karbs? Men det er masse proteiner, hele 86 g pr 100 g. Er det den store mengden prots som har klussa til ketosen? Må forøvrig si at ketose- følelsen er der enda, med dårlig ånde etc.. Noen som kan gi et vettugg svar?
Likens har jeg et spørsmål anngående mct- olje...Vet den raser gjennom levra på 15 min, og lurer på om dette kan ha en skadelilg virkning på levra etter lang tids bruk? Takknemlig for svar..

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Gammel 30-04-06, 13:37   #2
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Ketostixen måler ketoner i urinen, den måler IKKE om eller om ikke du er i ketose, og den sier ihvertfall ingenting om at du fobrenner kroppsfett. På 'vanlig' diett, etter et måltid med mye fet mat kan du faktisk få utslag, selv om du pr.definisjon ikke er i ketose da. Det om det.

Hvorvidt leveren kan ta skade av MCT oljen har jeg liten tro på, men kansje noen andre vet mer om det?

Jan.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-06, 14:26   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Som Jan sier, ketostix indikerer at du skiller ut ketoner i urinen. Skiller du ut kenoner i urinen ER du teknisk sett i ketose. MEN - leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett. Men du er allikevel i ketose. Det er her det ver viktig å være klar over at stix’en kun viser hva som skjer i urinen. Ketose skjer i blodet og i kroppsvevet. Om du har lys rosa utslag , så er du i ketose, og det forbrennes fett. Fargen på stix’en viser heller ikke grad av ketose, men mengden ketoner i urinen.

Kroppen trenger en viss mengde fett og proteiner for å "vedlikeholde" seg, og for at den skal brenne nettopp fett og ikke muskler. Spiser du for lite fett og proteiner vil du miste muskelmasse isteden for fett. Mister du muskler, synker forbrennigen, og du tar ikke av. .... så der er viktig å få i seg nok fett og protein i maten ! BÅDE fett og protein. Spiser du mye protein vil det ikke holde deg i ketose. Det er det fettet som gjør. Når du er i ketose bruker kroppen hovedsakelig fett som brennstoff (ketoner). Når du i tillegg spiser nok proteiner behøver ikke kroppen bryte ned muskelvev. Ketose setter også fortgang i forbrenningen. Når leveren omdanner fettet til ketoner kan det ikke bli til fett igjen – i stedet blir det skilt ut gjennom urinen.

Som påpekt så skiller ikke stixen på hva slags fett kroppen din forbrenner. Ketostix viser heller ikke om du forbrenner karbohydrater eller ikke. Det skilles ikke ut ketoner i urinen når man spiser proteiner. Protein kan også omdannes i leveren, men da til glucose, - som kroppen forbrenner - men det dannes ikke ketoner.

KONKLUSJON:
Ble langt dette, men bare for å forklare at for MYE proteiner kan få deg ut av ketose om du samtidig spiser for lite fett. Fordi for mye proteiner omdannes til glucose som kroppen forbrenner før den forbrenner fettet - om fettet ikke er tilgjengelig. Skal du ha nytte av ketoner/ketose i forbrenningssammenheng må du også spise NOK FETT samtidig som du spiser protein.

Har du mørk lilla utslag på stixen er du sannsynligvis dehydrert og bør drikke mer (konsentrasjonen av ketoner i urinen er stort fordi det ikke har blitt utynnet av væske). Den beste og eneste tiden man bør sjekke med ketostix er om kvelden. Det gjenspeiler hva du har gjort i løpet av dagen. Måler du om morgenen har kroppen forbrent det som finnes av ketoner i løpet av natten (uten tilskudd av mer fett/mat) og stix vil være lys/uten farge. At du i tillegg har spist et proteinrikt, fettfattig måltid kvelden før hjelper jo ikke. Da har kroppen andre ting å jobbe med.

Det beste for ketosen sin del er altså velbalanserte måltider med både fett, proteiner og karbohydrater/antioksidanter. Optimal fordeling for ketose er 70-75 % fett, 20-25 % proteiner og 5 % karbohydrater.

MCT olje er ikke slitsom for leveren fordi den omdannes fort og lett. Dess fortere, dess mindre "slitasje". MCT olje blir brukt i mange sammenhenger og det er enda ikke påvist noen som helst bivirkninger untatt hyppige dobesøk og evt, svimmelhet om man tar for mye. Ubehagelig JA, - farlig NEI.


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-04-06, 15:28   #4
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Tusen takk for et glimrende og utdypende svar, Nille! Balanse er viktig, altså. Er ikke den enkleste dietten man kan gå på , akkurat. Men du verden hvor effektiv! De første dagene i ketose var jeg svimel, slapp, trøtt, vondt i hue og uttafor. Men 3. dagen våknet jeg full av energi! Formen var plutselig på topp.For rundt som en virvelvind, baka 6 brød,vaska hus, gikk en tur på 3 timer.Måtte SE på klokka for å huske på å spise. Og enda var ikke batteriet oppbrukt! Jeg var nesten rysta selv. Har lavt stoffskifte og blir medisinert for det, men symptomene henger enda igjen til tross for fine blodprøver. Overskudd og energi har liksom ikke vært min ting, for å si det sånn. Men på denne dietten klarer jeg jo ALT(føles slik)

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Gammel 30-04-06, 16:08   #5
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Bare et lite spørsmål: Jeg har hørt dette en del ganger, og hver gang lurer jeg på dette med omdanning av proteiner til glucose. Er ikke dette en veldig "kostbar" prosess, det skal vel en del proteiner til før det skjer? Hvor mye proteiner er egentlig for mye?

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 30-04-06, 17:57   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Opprinnelig lagt inn av raptor

Tusen takk for et glimrende og utdypende svar, Nille! Balanse er viktig, altså. Er ikke den enkleste dietten man kan gå på , akkurat. Men du verden hvor effektiv! De første dagene i ketose var jeg svimel, slapp, trøtt, vondt i hue og uttafor. Men 3. dagen våknet jeg full av energi! Formen var plutselig på topp.For rundt som en virvelvind, baka 6 brød,vaska hus, gikk en tur på 3 timer.Måtte SE på klokka for å huske på å spise. Og enda var ikke batteriet oppbrukt! Jeg var nesten rysta selv. Har lavt stoffskifte og blir medisinert for det, men symptomene henger enda igjen til tross for fine blodprøver. Overskudd og energi har liksom ikke vært min ting, for å si det sånn. Men på denne dietten klarer jeg jo ALT(føles slik)

Ja, er det ikke flott ! Jeg har det samme som deg med stoffskiftet - og har også symptomer selv om prøvene er fine. Hadde det ikke vært for lavkarbo kostholdet tror jeg ikke ejg hadde gått oppreist ! Nyter energien !

Passende NIC forresten !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-04-06, 18:06   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Hvor mye proteiner som er for mye strides de lærde om. Jeg har fått like mange svar som antall personer jeg har spurt (og det er folk som bør ha greie på det).

Den gjengse oppfatning ser ut til å være 1 til 1,5 gang din kroppsvekt i gram i proteiner pr dag om du er i "normal" aktivitet. Trener du hardt og bruker musklene hardt flere ganger i uka trenger du mer, og dess mer og hardere du trener dess mer proteiner trenger du.

Jeg trener pilates - 3-4 ganger pr uke og har fått høre at jeg bør ligge mellom 90 og 100 gram pr dag. Det passer med hva ernæringsfysiologen "min" har fortalt meg. Hadde jeg trent med vekter ville jeg ha økt på med 30-40 gram etter hver treningsøkt. Kroppen klarer allikevel ikke å nyttegjøre seg mer enn 30 gram pr time, så å hive innpå med mer protein er ikke nødvendig.

Så slik jeg har lært og forstått er det slik at om du ikke trener - dvs. sitter pår rompa hele dagen, så har ikke kroppen bruk for alle proteinene om du spiser mer enn 1 - 1,5 gram pr kroppsvekt pr dag - og de kroppen ikke har bruk for, og som allikeel omdannes til glucose, - de lagres - og omdannes til fett...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-04-06, 21:18   #8
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Hva med koffein? Noen sier man skal unngå kaffe fordi det kan ha innvirkning på ketosen. Nå virker jo kaffe vanndrivende, slik at stixen kanskje blir missvisende pga høy konsentrasjon av ketoner i urin ved dehydrering. Noen sier dette ikke har noe å si. Hva er deres erfaring med koffein i ketose?

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Gammel 30-04-06, 22:20   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Det er tvilsomt at koffein virker inn på ketosen. Det finnes noen studier som indikerer at koffein hos noen kan forårsake blodsukkerstigning. Det har effekt på insulinet. Studiene går ut på at man spiser 50 gram glucose, fulgt av en dose koffein. Dette er ikke en lavkarbo situasjon, som under f.eks. Atkins induksjon inntar kun 20 gram karbohydrater, - mest i form av grønnsaker, spredd utover hele dagen.

Mange lavkarbo tilhengere inntar koffeinholdig drikke uten noe problem eller stans i vekttap. Dessverre er det også mange som er ømfintlige. Personer med sterk insulinresistens kutte ned, eller kanskje kutte koffein helt ut. Hvis man har hatt en jevnt vekttap som så stopper helt opp, OG man følger planen etter boka, kan det være en god ide å kutte ut koffein for en periode for å se om det hjelper.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-05-06, 09:12   #10
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Det høres jo greit ut. Da tror jeg faktisk jeg kommer til å fortsette å nyte en kopp kaffe i ny og ned. Må jo ha noe å trøste meg med, jeg som har kutta all lightbrus og saft, samt tyggis. Kan da ikke bli helt asket, heller.
Virker som du sitter på mye kunnskap, Nille. Takk igjen )

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Gammel 01-05-06, 10:32   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Opprinnelig lagt inn av raptor

har kutta all lightbrus og saft, samt tyggis. Kan da ikke bli helt asket, heller.

...lastenes sum er konstant vet du ...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-05-06, 10:33   #12
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det er tvilsomt at koffein virker inn på ketosen. Det finnes noen studier som indikerer at koffein hos noen kan forårsake blodsukkerstigning. Det har effekt på insulinet. Studiene går ut på at man spiser 50 gram glucose, fulgt av en dose koffein. Dette er ikke en lavkarbo situasjon, som under f.eks. Atkins induksjon inntar kun 20 gram karbohydrater, - mest i form av grønnsaker, spredd utover hele dagen.

Mange lavkarbo tilhengere inntar koffeinholdig drikke uten noe problem eller stans i vekttap. Dessverre er det også mange som er ømfintlige. Personer med sterk insulinresistens kutte ned, eller kanskje kutte koffein helt ut. Hvis man har hatt en jevnt vekttap som så stopper helt opp, OG man følger planen etter boka, kan det være en god ide å kutte ut koffein for en periode for å se om det hjelper.

Hei Nille! Jeg lurer på dette med koffein, som så mange andre ser det ut som, det er stadig spørsmål om det. Hva menes med at man spiser 50 g glucose etterfulgt av en dose koffein? Er det kaffe som har 50 g karb?

Forøvrig så vil jeg skryte av forumet som er en kunnskapsbank av de sjeldne vedr lavkarbo!

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 02-05-06, 11:20   #13
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Og jeg har et spørsmål til Boxie. Ser du kombinerer ketolyse og Lindberg. Har du fått god effekt av det? Innbiller meg at det blir litt kræsj i og med at Lindberg fordrer mer karber og mindre fett en ketolysekuren. Synes det er rart du blander sammen en ketogen diett med en ikke ketogendiett.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 02-05-06, 13:22   #14
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Og jeg har et spørsmål til Boxie. Ser du kombinerer ketolyse og Lindberg. Har du fått god effekt av det? Innbiller meg at det blir litt kræsj i og med at Lindberg fordrer mer karber og mindre fett en ketolysekuren. Synes det er rart du blander sammen en ketogen diett med en ikke ketogendiett.

Godt spørsmål! Jeg følger ikke den vanlige lav GI-dietten som Lindberg er mest kjent for. Jeg fulgte den en stund, men det fungerte ikke for meg i den situasjonen jeg var i. Jeg har hormonell ubalanse og fikk ikke rettet opp dette. Det var jo mest min feil siden jeg ikke taklet balanse i måltidene, det ble litt for mye karbo og altfor lite protein og det endte med at jeg tapte muskelmasse. (klarte nok ikke å tolke begrep som "en sjelden gang", "innimellom" og "belønningsmåltid"....... det ble nok litt for ofte...... ).

Derfor anbefalte Lindbergklinikken ketogen diett. Så i 6 uker skal jeg spise 100 g protein og max 40 g karbo om dagen. Jeg spiser fett til hvert måltid, 1/2 avocado eller grønne oliven feks. Jeg vet at 40 g karbo er mer enn Atkins, men jeg er i ketose (i følge stixen). Da skal jeg visst tape fett, men ikke muskelmasse og forhåpentligvis få rettet opp hormonbalansen.

Jeg har holdt på sammenhengende i 10 dager så jeg har vel ikkje merket den store effekten enda. Har nok gått litt ned i vekt, men det kan jo være vann. Det positive er at jeg i allefall ikke har gått opp i vekt og jeg spiser dobbelt så mye som før (i kcal altså)! Jeg er like spent selv om dette fungerer eller ei. Krysser fingrer!

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 02-05-06, 13:56   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Opprinnelig lagt inn av Boxie

Hei Nille! Jeg lurer på dette med koffein, som så mange andre ser det ut som, det er stadig spørsmål om det. Hva menes med at man spiser 50 g glucose etterfulgt av en dose koffein? Er det kaffe som har 50 g karb? !

Kaffe har vel ikke så mye karber nei. Det aner jeg ikke - det er et vitenskaplig forsøk som har blitt gjort og detaljene i forsøkene er ikke kjent ! Det er bare resultatet vi får vite ! Og pointet er jo at vi ikke riktig kan sammenligne oss med et slikt forsøk siden vi ikke inntar glucose !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-05-06, 14:04   #16
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Og jeg har et spørsmål til Boxie. Ser du kombinerer ketolyse og Lindberg..

Det er bare begrepsforvirring ser jeg. Trodde også med en gang det var snakk om Lindberg og Ketolysekuren. Ketolyse er jo Torkil sitt "ord" - satt sammen av ketose og lipolyse. Så det er ikke Lindberg og ketolyse, men Ketogen Lindberg..... Det er noe legene på Lindberg klinikken anbefaler for å kickstarte systemet og komme i ketose - isteden for å bruke Eurodiett, - og før man senere går over til vanlig Lindberg kosthold.... Det er på en måte en slags mellomting mellom Atkins Induksjon og vedlikehold - som vedvarende - hvor man fremdeles er i ketose men spiser mer enn på Induksjonsnivå. En slags vedvarende uten stigen, om du skjønner hva jeg mener !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-05-06, 14:11   #17
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Ok.. da var den saken mye klarere.. Ja begrepene er ikke alltid like lette å holde styr på. Men takk for at du opplyser Nille.. Du vet.. du er forumets lysfontene du..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 02-05-06, 14:30   #18
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det er bare begrepsforvirring ser jeg. Trodde også med en gang det var snakk om Lindberg og Ketolysekuren. Ketolyse er jo Torkil sitt "ord" - satt sammen av ketose og lipolyse. Så det er ikke Lindberg og ketolyse, men Ketogen Lindberg..... Det er noe legene på Lindberg klinikken anbefaler for å kickstarte systemet og komme i ketose - isteden for å bruke Eurodiett, - og før man senere går over til vanlig Lindberg kosthold.... Det er på en måte en slags mellomting mellom Atkins Induksjon og vedlikehold - som vedvarende - hvor man fremdeles er i ketose men spiser mer enn på Induksjonsnivå. En slags vedvarende uten stigen, om du skjønner hva jeg mener !

Ooops, beklager Det er jeg som har rotet med begrepene. Det er som Nille skriver Ketogen Lindberg jeg bedriver! Takk for opplysningen!

Og når jeg har dere på tråden; Jeg er en frossenpinn av en annen verden og vil gjerne ha romtemp på 27 grader pluss...... Men etter at jeg startet med denne dietten så blir jeg så varm 1-2 timer etter jeg har spist. Det er svært uvant for meg å være varm så jeg lurer....... forhåpentligvis så er det ikke overgangsalderen allerede.... Og det er vel ok at keto-stixen er rosa eller lys lilla? Den trenger vel ikke ha mørkest farge? (måler om kvelden etter trening og spising)

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 02-05-06, 14:45   #19
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Opprinnelig lagt inn av Boxie

Jeg er en frossenpinn av en annen verden og vil gjerne ha romtemp på 27 grader pluss...... Men etter at jeg startet med denne dietten så blir jeg så varm 1-2 timer etter jeg har spist. Det er svært uvant for meg å være varm så jeg lurer....... forhåpentligvis så er det ikke overgangsalderen allerede.... Og det er vel ok at keto-stixen er rosa eller lys lilla? Den trenger vel ikke ha mørkest farge? (måler om kvelden etter trening og spising)

Når du er i ketose og kroppen forbrenner vil du føle deg varm. Det er helr naturlig - ikke farlig og ikke å forveksle med overgangsalder (kan love deg at du vil kjenne forskjellen ja !!).

Og det er bra at ketostix'en er rosa aeller lys lilla. Mørk lilla stix betyr som regel at du er dehydrert og bør drikke mer - eller at du nettopp har spist et fettrikt måltid !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-05-06, 14:50   #20
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Opprinnelig lagt inn av Nille

Når du er i ketose og kroppen forbrenner vil du føle deg varm. Det er helr naturlig - ikke farlig og ikke å forveksle med overgangsalder (kan love deg at du vil kjenne forskjellen ja !!).

Og det er bra at ketostix'en er rosa aeller lys lilla. Mørk lilla stix betyr som regel at du er dehydrert og bør drikke mer - eller at du nettopp har spist et fettrikt måltid !

Puh, takk for det! Det var betryggende å høre! Greitt å få vite at det fungerer som det skal!

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 03-05-06, 19:09   #21
snupperella
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Innlegg: 114
snupperella er på en erverdig vei

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Lurer på en ting. De siste 2-3 dagene har jeg følt meg så svimmel og "rar", synet(ser liksom ikke helt klart føles det som), hadde også diare etpar dager og vondt i magen. Er det noe man kan oppleve i forbindelse med kuren av og til eller?
Leste i ketolyseboka i går igjen og jeg kan visst begynne å øke mengden karboh. litt, men ærlig talt er jeg veldig skeptisk til dette, redd vektnedgangen skal stagnere.
Klarer heller ikke helt å kutte ut lightbrusen min, men har litt lyst til å prøve en stund for å se om det går fortere med vektnedgangen, hvor lenge bør jeg isåfall prøve, er en uke nok til å se hva omleggingen gjør med vekta?
Jeg trener ingenting, foruten husarbeid, går tur med mi lille tulle på 1 år, en sykkeltur i ny og ned. Hvor mye og hva burde jeg trent??

__________________
snupperella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 03-05-06, 19:19   #22
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

for å øke forbrenningen er kombinasjon kondisjontrening og styrke veldig gunstig.

en gyllen regel jeg hørte for et par år siden (men husk all trening er bra trening)

trener du kun 1 gang i uka så blir du ikke i dårligere form siden forrige uke
trener du 2 ganger i uka, så vil den bli litt bedre
trener du 3 ganger i uka så vil den bli enda litt bedre.

jeg vil også poengtere at det er mega viktig å begynne trene rolig og ikke ofte. jeg gikk på den fella selv nå nettopp. for å få bukt med all den uhorvelig mengden energi jeg hadde så trente jeg 4 ganger hardt hver uke, begynte jo ikke selvsagt rett på med 4 ganger. men allikvel når er ryggen min på bærtur. overbelastning og betennelse i flere muskler. jeg er nødt til å ta med ro ( med måte) må bevege meg litt forsiktig.

så hvis man ikke trent på lenge.

så kan de 3-4 første ukene trenes lett og gjerne bare 1-2 ganger.
også øke gradvis på.
eks gå turer, litt raske, sånn at man blir litt svett. eller pilates ( spør nille om tips)

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-05-06, 11:58   #23
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Vil så absolutt anbefalle deg å kutte ut lihtbrus, saft og tyggis. Jeg er en durkdreven taboholiker, og bælma tab som vann. Sikkert opptil 2 liter om dagen. Flere ba meg kutte ut, men jeg brydde meg ikke. For vekta raste den. Helt til jeg nådde 81 kg. Der stod jeg i en evighet. Begynte å bli en smule desperat og demotivert. For ellers gjorde jeg alt riktig.Men vekta stod bom stille. Så gikk jeg til det ,for meg, dramatiske skritt å kutte ut både brus, saft og tyggis. Og underet skjedde nesten over natta.Har detti ned nesten 3 kg på 2 uker, og livet er atter herlig! Og jeg kom inn i ketose igjen. Må nok innrømme at jeg jeg kan drikke et glass tab på kvelden, men da tar jeg med de karbene det utgjør. det står jo på flaska at den inneholder 0 karbs, men en fugl hvisket noe om at dette ikke nødvendighvis stemmer. Om karboinnholdet er under 1 g pr 100 g, så plikter ikke produsenten å opplyse dette. Så heretter regner jeg ca 5 karbs i ei lita flaske tab.Koser meg stort med farris bris istede. De har jo fått en masse forskjellige smaksvarianter.

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Gammel 23-06-06, 03:33   #24
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det er tvilsomt at koffein virker inn på ketosen. Det finnes noen studier som indikerer at koffein hos noen kan forårsake blodsukkerstigning. Det har effekt på insulinet. Studiene går ut på at man spiser 50 gram glucose, fulgt av en dose koffein. Dette er ikke en lavkarbo situasjon, som under f.eks. Atkins induksjon inntar kun 20 gram karbohydrater, - mest i form av grønnsaker, spredd utover hele dagen.

Mange lavkarbo tilhengere inntar koffeinholdig drikke uten noe problem eller stans i vekttap. Dessverre er det også mange som er ømfintlige. Personer med sterk insulinresistens kutte ned, eller kanskje kutte koffein helt ut. Hvis man har hatt en jevnt vekttap som så stopper helt opp, OG man følger planen etter boka, kan det være en god ide å kutte ut koffein for en periode for å se om det hjelper.

Bare et lite innspill, i natten....
undersøkelser har vist at koffein kan øke blodsukkerutskillelsen fra levra, og således påvirke insulinutskillelsen. MEN! Når man er i ketose, da har man tømt levras sukkerlager, sant? Nix sukker/glucose å skille ut? Ergo nix blodsukkerstigning, -nix insulinutskillelse? Eller?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 23-06-06, 16:24   #25
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Opprinnelig lagt inn av Borealis

Bare et lite innspill, i natten....
undersøkelser har vist at koffein kan øke blodsukkerutskillelsen fra levra, og således påvirke insulinutskillelsen. MEN! Når man er i ketose, da har man tømt levras sukkerlager, sant? Nix sukker/glucose å skille ut? Ergo nix blodsukkerstigning, -nix insulinutskillelse? Eller?

I teorien Det må våre en riktig antagelse. Det er derfor speiselt de med sterk insulinresistens kan oppleve av koffein hemmer vekttapet. Kjenner påfallende mange som har stått stille lenge men begynner å ta av igjen etter å ha kuttet koffeinen. Så noe er det der...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alt du har ønsket å vite om ketose Nille Atkins kosthold 110 14-03-14 08:59
Ketoner uten ketose. Fjonken Spørsmål og svar 9 16-07-10 09:10
Om mat og helse (ikke bladet!) Huldr Fysisk og mental helse 1 17-03-06 11:10
Usikre helseeffekter av økologisk mat mofe Nyheter / media 1 06-02-06 02:19
Hvordan måler man ketose?? NettaMamma Atkins kosthold 7 27-11-04 23:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no