Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

Optimal Ernæring - Ketose

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-04-09, 18:48   #1
Fleskulf
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 35
Fleskulf er på en erverdig vei

Optimal Ernæring - Ketose

Hei.

Jeg venter fortsatt på boken Optimal Nutrition og i mellomtiden har jeg et spørsmål.

Jeg spiser ca. 50-60 gram karbo per dag og forholdet mellom næringstoffene er ca: Protein 1, Fett 2,5 og karbo 0,8.

Ifølge ketose-stix så er jeg i ketose.

Hva seier Kwasniewski om ketose? Bør jeg spise mer karbo for å unngå ketose, eller har det ingenting å si?

__________________
kill the carbs before the carbs kill you.
Fleskulf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 08-04-09, 19:50   #2
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Optimal Ernæring - Ketose

Ketose er ikke ideèlt ifølge Kwasniewski. Det stresser visstnok kroppen. Et hint er at ketose øker kortisol-nivået. Kwasniewski foretrekker nok litt ekstra karbohydrater, f. eks. fra en potet eller to.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 08-04-09, 20:01   #3
Fleskulf
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 35
Fleskulf er på en erverdig vei

Sv: Optimal Ernæring - Ketose

Takk for svar.

Passer meg egentlig bra og slenge på litt ekstra potet. Har forstått det slik at Kwasniewski mener at potet er bedre enn grønnsaker? Er det pga at stivelse er best type karbo?

Men vitaminiinntaket blir kanskje noe lavt viss man lever på kjøtt, smør og potet?

__________________
kill the carbs before the carbs kill you.
Fleskulf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 08-04-09, 20:55   #4
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Optimal Ernæring - Ketose

Opprinnelig lagt inn av Fleskulf, her.

Takk for svar.

Passer meg egentlig bra og slenge på litt ekstra potet. Har forstått det slik at Kwasniewski mener at potet er bedre enn grønnsaker? Er det pga at stivelse er best type karbo?

Men vitaminiinntaket blir kanskje noe lavt viss man lever på kjøtt, smør og potet?

Det stemmer. Kwasniewski foretrekker stivelse. Optimal ernæring er på mange måter et dogme, men det ser ut til at Kwasniewski ofte har rett. Stivelse gir mindre insulinstigning over tid. Potet er billig, har lite fiber, lite plantekjemikalier (noen reagerer på oksalat i brokkoli, salisylsyre i tomat o. s. v) o. s. v.

Jeg er ikke så redd for vitamininntaket. På Optimal ernæring skal du helst spise litt innmat, helst lever. Lever er tettpakket med B-vitaminer og alt annet du trenger. Poteten har også litt B-vitaminer, først og fremst B6. De vannløselige vitaminene virker uansett litt oppskrytt.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 08-04-09, 21:48   #5
Fleskulf
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 35
Fleskulf er på en erverdig vei

Sv: Optimal Ernæring - Ketose

Fett.

Lever skal testes ut. Ser ut som rene multivitaminen ifølge næringsinnhold.no http://www.næringsinnhold.no/lever-storfe-r%C3%A5.html

Ellers ser det ut til at jeg får i meg alt for lite kalsium iforhold til anbefalte inntak.

Hva er gode kalsiumkilder på Optimal ernæring? Ost? Eller var det ikke snakk om at melkeprotein trekker insulin?

__________________
kill the carbs before the carbs kill you.
Fleskulf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 08-04-09, 22:08   #6
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Optimal Ernæring - Ketose

Opprinnelig lagt inn av Fleskulf, her.

Fett.

Lever skal testes ut. Ser ut som rene multivitaminen ifølge næringsinnhold.no http://www.næringsinnhold.no/lever-storfe-r%C3%A5.html

Ellers ser det ut til at jeg får i meg alt for lite kalsium iforhold til anbefalte inntak.

Hva er gode kalsiumkilder på Optimal ernæring? Ost? Eller var det ikke snakk om at melkeprotein trekker insulin?

Såvidt jeg har forstått er vitamin A og D (sammen med vitamin K2) viktigere for benbygningen enn kalsium. Jeg ville ikke vært bekymret. Peter (fra Hyperlipid, en O. e-blogg) anbefaler forresten at vi tar ekstra vitamin D (animalsk, ofte kalt D3).

Melkeprotein er insulindrivende, jo. Det er likevel ikke så ille hvis du gjør det i moderasjon. Den beste kalsiumkilden er muligens kvit geitost, som har ca. 1 gram kalsium (1.31 ganger anbefalt daglig inntak) per 100 gram.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 11-04-09, 17:00   #7
Michellina
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 13
Michellina er på en erverdig vei

Sv: Optimal Ernæring - Ketose

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Melkeprotein er insulindrivende, jo.

Hva mener du med det? Vet du hvordan melkeprotein vil fungere for en med dia2?

Michellina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mat som kroppen min blir glad av Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kostholdet for veldig aktive mennesker med utgangspunkt i optimal ernæring kostholdet dydde Trening 27 24-04-09 15:31
Oppskrifter tilpasset Optimal Ernæring av Jan Kwasniewski Albertine Oppskrifter 36 18-02-09 01:55
Steinalderkost/Lavkarbokost/Høyfettkost/optimal ernæring cozymum Kostholdsfilosofier 1 17-11-07 17:14
OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi Ziggy Optimal Ernæring 408 29-06-07 12:56
Er EAT og optimal ernæring det samme? Titti Optimal Ernæring 14 29-11-06 11:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no