Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Oppskrift på Esekielbrød, noen???

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-08-04, 11:43   #1
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Oppskrift på Esekielbrød, noen???

Jeg kjøpte et Esekielbrød på Mega, men det var så dyrt! 30kr for DET lille brødet!

Det stod innholdsfortegnelse på pakken, men jeg vet jo ikke hvor mye av hver ting som skal oppi... Er det noen som har en oppskrift?

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 26-08-04, 15:31   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Jeg gjorde et søk i google (boksene litt oppe på sidene her).

Fant denne:

Ezekiel Brød


Tid Ca: 150 min
Innlagt: 11.04.2003
Antall: 2 brød
Type: Brød
Anledning: Hverdagsmat
Vanskelighet: Vanskelig
Land: Israel
Kilde: http://www.matoppskrift.no/sider/utskrift6460.asp

INGREDIENSER:
6,25 dl hele hvetekorn
3,75 dl spelt mel
1,25 dl hel bygg
1,25 dl hel hirse
0,6 dl tørkede grønne linser
2 ss tørkede Great Northeren Beans
2 ss tørkede kidney bønner
2 ss tørkede pinto bønner

1 liter vann 45°C
2,5 dl honning
1,25 dl olivenolje
2 pk tørrgjær
2 ss salt

DETTE GJØR DU:

Dette er oppskriften på brødet fra bibelen, som Ezekiel levde på i 2 år mens han var i ørkenen. Det skal etter sigende være ernæringsmessig perfekt. Her må du etter oppskriften male ditt eget mel.

Ha vann, olje, honning og gjær i en bolle. Rør sammen og la stå 5 minutter.
Bland korn og bønner sammen og mal det på en mølle/kvern. Bland dette sammen med gjærblandingen og salt. Rør godt i 10 minutter. Elt ut deigen til 2 avlange brød som legges i smurte brødformer. Settes så til heving i ca 1 time til det er nådd toppen av formene.

Bakes ved 175 grader i ca 45-50 minutter eller til brødene er gyldne brune.

---

Men jeg tror ikke dette er den eneste riktige da... Noen venner av oss "dyrket" ezekiel brød for en tid tilbake... Hele prosessen tok visst 5 døgn, og det luktet gress i halve huset grunnet spiring av korn...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 27-08-04, 15:26   #3
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP



2,5 dl honning ......................



1,25dl. HONNING i HVERT brød?????? What the f.... Kan vel ikke være så lurt det vel?? Noe jeg kan erstatte den honningen med tro?
Og hvor i all verden skal jeg få tak i alle disse bønnene??

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 27-08-04, 15:30   #4
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Hmm... disse inneholder jo gjær også... Det skal vel ikke ezekielbrød ha...

(Ikke akkurat som at det står 'sponset av Idun' bakpå Mosebøkene... )

Hmm... Tror vi trenger å finne oppskriften på ekte ezekiel brød jeg...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 27-08-04, 15:47   #5
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av yyy, på forum.giraffen.dk

Hej Krin

Jeg kan se, at den norske opskrift ikke er helt i overensstemmelse med den,g brød af de Ezekiel fik af Gud - Ez 4,9:
- Tag hvede, byg, bønner, linser, hirse og spelt, hæld det i samme fad, og bat. I de 390 dage, du ligger på siden, skal du leve af det.

For nogle år siden, da min hustru og jeg læste i Bibelen og var nået til det her vers, råbte hun pludselig stop - og så begyndte hun efterfølgende at eksperimentere med at bage brød.

De første gange brugte hun også gær. Jeg tror nok, at det var fordi hun mente, at brødet ikke ville hæve uden (hun er på arbejde nu, så jeg kan ikke lige spørge!).
Efterhånden blev hun dog mere dristig og begyndte at holde sig akkurat til den originale opskrift - og det gik helt fint, brødet smager faktisk rigtig godt.
Hun bruger ikke bageform, men laver aflange boller - ligesom Ezekiel gjorde, går jeg ud fra.

Jeg er ikke selv "bager", så jeg kan kun sige, at forberedelsesprocessen før selve bagningen synes ret lang - vistnok fordi nogle af ingridienserne skal ligge i blød natten over (bønner og linser?).

Den eneste forskel fra Ezekiel er, at min hustru bruger alm. bageovn - Guds foreskrifter til Ezekiel vedr. dette punkt kan ikke umiddelbart anbefales

De bedste hilsner.

Altså ingen gjær... Sikkert ingen honning heller, for det var vel litt luksus når en skulle leve i ørkenen....

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-09-04, 12:42   #6
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Esekielbrød fra Allers 38/2004

Start med spiringen 3-4 dager før baking. Regner med at HELE PROSESSEN TAR 5 DØGN FØR MAN KAN NYTE STREVET.

70 g hel hvete
70 g hel bygg
70g hel spelt
140 g hvite bønner
140 g grønne linser

Legges i bløt i 10-12 timer. Slå av vannet. Hell alt over i langpanne og fordel utover. Dette skal skylles 2-3 ganger om dagen i 2-3 dager. Grunnet spiringen blir brødet mer lettfordøyelig fordi aminosyrene spaltes i spireprosessen. Dessuten forhøyes næringsinnholdet.
---------------------------------------------------------------------------
140 g hirse (evnt. hirseflak)
3 dl vann, helst renset eller Imsdal

Så gjør du klar hirsen ved å legge den i kokende vann og skylle den med kaldt vann etterpå. Ta det spirete kornet og hirsen i en foodprosessor og hell i de 3 dl vann. Kjør til alt er finmalt. (Det står ikke hvor lenge hirsen skal ligge i kokende vann. Her får man prøve selv)
--------------------------------------------------------------------------

5 g gjær (ja, bare 5 g)
2-2 1/2 ss havsalt el. mineralsalt
7 dl vann, helst renset eller Imsdal
2 kg siktet sammalt hvete
1 kg siktet sammalt spelt

Ta massen fra foodprossesoren i en stor bolle. Løs opp gjær (Ikke tørrgjær) i litt vann. Bland i salt, vann og mel. Hold igjen 1/4 av melet til utbaking. Elt godt og sett til heving i ca. 8 timer. Det er lurt å sette deigen om kvelden før du legger deg. Eltes godt igjen og fordeles i 3-4 brødformer som er smurt godt med oliven-eller solsikkeolje. Etterheves i ca. 2 timer. Settes i kald ovn. Stekes på nederste rille på ca. 180 grader i 1-1 1/2 time. For de med cøliaki byttes både hvetekorn/mel og bygg ut med spelt.

PHU! Det kaller jeg baking. Jeg leste i Allers at dette brødet har svært lav glykemisk indeks. Noen som påtar seg å regne ut den for oss, det hadde ikke Allers gjort.

hilsen mam

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-10-04, 11:15   #7
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Dette er Ezekielbrød!

Takk Mam!

Men med tanke på cøliaki så er det gluten i spelt også.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 16-03-06, 17:12   #8
Erzsébet
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 65
Innlegg: 1
Erzsébet er på en erverdig vei
Smile

Sv: Oppskrift på Esekielbrød, noen???

Tror denne opskrift er lidt tættere på det brød, som Ezekiel fik opskriften på. I Biblen står der ikke noget om bønner (altså dem man spiser :-)

Ingredienser:
1.5 kg hele korn (vinterhvede durum spelt emmer m.fl. evt. i kombination)


vand





rosiner


dadler


abrikoser


nødder



1,5 kg hele korn (vinterhvede, durum, spelt, emmer m.fl. evt. i kombination)

Sæt kornet i blød i vand ca. 12 - 18 timer (stuetemp. eller køleskab).

Lad det stå mørkt i 36 - 48 timer for at spire og i denne periode skal det skylles 2 - 3 gange dagligt. Det kan stå i køleskabet, men så går spiringen lidt langsommere.

Spiren skal være 1/3 af kornets længde. Hvis spiren er for kort bliver brødet ikke sødt og hvis den er for lang, bliver brødet fugtigt. For lang spire kan evt. reddes med længere tids tørring.

Tør nu det spirede korn i solen eller en ovn (bagerist + viskestykke) ved ca. 50º.


Purér så kornet i en Food-prossor (svært) eller en kødhakkemaskine (let) og rør eller ælt dejen til der dannes glutentråde: I en skål med ske (hårdt arbejde) eller i en maskine med dejkrog.

Rosiner, dadler, abrikoser, nødder kan tilsættes nu.

Lad dejen hvile nogle timer.

Lav 3 brød:
De kan enten være flade, som sættes på velsmurt bagepapir eller de kan kommes i forme.

Bages ved 120 - 150º i 2,5 - 3 timer - eller til det har en pæn skorpe.

Køl af og pak i viskestykke / vokspapir i 2 - 3 dage, så skorpen bliver blød.


Venlig hilsen Erzsébet fra Danmark

Erzsébet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Maler selv alt mel, laver alt fra grunden Svar med sitat
Gammel 16-03-06, 19:24   #9
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Oppskrift på Esekielbrød, noen???

Opprinnelig lagt inn av elian

Jeg kjøpte et Esekielbrød på Mega, men det var så dyrt! 30kr for DET lille brødet!

For å si det sånn, det brødet tar så ufattelig lang tid å lage at jeg gladelig betaler 40,- kr for det på helsekosten. Jeg anbefaler ingen som ikke ikke har baking som hobby å lage esekielbrød selv.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 16-03-06, 23:13   #10
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Oppskrift på Esekielbrød, noen???

Har aldri laget dette brødet, men kanskje noen har lyst til å gjøre ett forsøk! Hadde vært greit å høre hvordan det i då fall gikk. En litt spesille oppskrift! Fant den på internett for en tid tilbake. Hele historien om brødet var også skrevet der, men jeg kopierte desverre bare oppskriften, og ved et enkelt søk ikveld fant jeg det ikke igjen.
ESEKIELBRØD
230 gram Første Samuelsbok 30,12 rosinerAmos 4,8 vann
115 gram
Tredje Mosebok matfett
230 gramJeremia 6,20 sukker
1Jesaja 10,14 egg
460 gramAndre Mosebok 29,2 mel
1 teskjeAndre Mosebok 13,7 bakepulver
1 teskjeAndre Krønikerbok 9,9 kanel
1 teskjeFørste Kongebok 10,10 muskatnøtt
1 teskjeLukas evangelium 23,56 allehånde
1 teskjeAndre Mosebok 13,3 natron
1 teskje
Tredje Mosebok 2,13 salt
230 gram
Fjerde Mosebok 17,8 mandler
Kok rosinene i vann og tørk. Spar 1,8 desiliter vann for senere bruk. Bland sammen matfettet, sukker og egget. Tilsett de resterende ingrediensene, rosinene og vannet. Følg videre anvisning i Jeremia 7,18. Stek i en smurt form på 175 grader i 20 min.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 16-03-06, 23:26   #11
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Oppskrift på Esekielbrød, noen???

Opprinnelig lagt inn av themonk

For å si det sånn, det brødet tar så ufattelig lang tid å lage at jeg gladelig betaler 40,- kr for det på helsekosten. Jeg anbefaler ingen som ikke ikke har baking som hobby å lage esekielbrød selv.

... my thoughts exactly...

Smaker det godt? Skal visst være bra på blodtypedietten for type 0 nemlig, så jeg har lurt på å kjøpe det. Men i og med at det er så dyrt har jeg ikke våget meg på det...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 11:00   #12
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Oppskrift på Esekielbrød, noen???

Opprinnelig lagt inn av Scilla

... my thoughts exactly...

Smaker det godt? Skal visst være bra på blodtypedietten for type 0 nemlig, så jeg har lurt på å kjøpe det. Men i og med at det er så dyrt har jeg ikke våget meg på det...

Det smaker snop! Det er kjempegodt. Jeg har også blodtype 0, og jeg kjenner på meg at dette brødet ikke er noe jeg har vondt av. Hehe. Og så er det veldig lett å skjære tynne skiver av det, og det er jo en fordel på lavkarbo.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 17-03-06, 11:33   #13
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Oppskrift på Esekielbrød, noen???

Opprinnelig lagt inn av themonk

Det smaker snop! Det er kjempegodt. Jeg har også blodtype 0, og jeg kjenner på meg at dette brødet ikke er noe jeg har vondt av. Hehe. Og så er det veldig lett å skjære tynne skiver av det, og det er jo en fordel på lavkarbo.

Tusen takk! Det skal prøves!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 01:03
Kan jeg drikke denne teen? fint om noen kan svare. Iset Atkins kosthold 13 23-05-07 11:43
Noen spørsmål - noen som kan svare? Mokia Lavkarbo generelt 3 08-01-05 14:25
Noen spørsmål.. Mokia Lavkarbo generelt 9 13-04-04 14:33
Vær så snill, kan noen hjelpe meg! Miro Generell ernæringsdebatt 2 05-04-04 00:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no