Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

7 uker på lavkarbo, kun ett kilo ned. Skuffet og matlei

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-10-13, 19:02   #1
Folia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 24
Folia er på en erverdig vei
Unhappy

7 uker på lavkarbo, kun ett kilo ned. Skuffet og matlei

Jeg har ikke gått på noen bestemt lavkarboretning, men kostholdet er drastisk omlagt. Kun hjemmelaget mat, middag etter lavkarbo-oppskrifter jeg har funnet her og andre steder på nettet. Lunsj har vært salat eller lavkarbobrød, samt naturell yoghurt med litt nøtter, omelett. Frokost er som regel lavkarbobrød. Vet det er noen karbohydrater selv om det er lavkarbobrød, men jeg klarer ikke å kvitte meg med skiva. Generelt mye egg. Salat og/eller grønnsaker til middag.

Har kost meg med pittelitt sjokolade på lørdagen og kesam med bær.

Før jeg la om spiste jeg mye junk, drakk masse vanlig cola hver dag, og spiste mye godteri hver dag.

Ganske skuffa nå jeg

Folia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-13, 19:27   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: 7 uker på lavkarbo, kun ett kilo ned. Skuffet og matlei :(

Er du veldig ovevektig?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-13, 19:43   #3
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: 7 uker på lavkarbo, kun ett kilo ned. Skuffet og matlei :(

Jeg går ikke ned et eneste gram når jeg spiser kornvarer, og vet jeg ikke er alene om det. Samme gjelder meieriprodukter. Om du i tillegg ikke er spesielt overvektig, er det ikke rart om du står stille.

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 29-10-13, 19:57   #4
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: 7 uker på lavkarbo, kun ett kilo ned. Skuffet og matlei :(

Det kan være så mange grunner til å begynne på lavkarbo, men er du ikke veldig overvektig og kanskje bare har "pyntekiloene" så er det vanskeligere ja. men nå er ikke lavkarbo en slankekur.

Selv om særs mange kanskje først og fremst ser på det som en ypperlig slankemetode.

Tenk heller på de positive effektene ditt nye kosthold har på helsen din! Kroppen er mer fornøyd og du kan faktisk spise deg forebyggende frisk. Hvis du er matlei og heller vil tilbake til junkfood og sukker (håper ikke du vil det ;-)) så finner du utrolig mange fine oppskrifter på mat her inne. I tillegg finnes det utrolig mange bra bøker og blogger om matoppskrifter.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-13, 21:47   #5
Folia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 24
Folia er på en erverdig vei

Sv: 7 uker på lavkarbo, kun ett kilo ned. Skuffet og matlei :(

Hei! Takk for svar alle sammen. Jeg er veldig overvekt. 160 cm og 109 kg. Så er nok ikke bare noen pyntekilo nei..

Folia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-10-13, 22:39   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: 7 uker på lavkarbo, kun ett kilo ned. Skuffet og matlei :(

Kan du skrive en matdag sånn ganske nøyaktig, da?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 08:28   #7
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: 7 uker på lavkarbo, kun ett kilo ned. Skuffet og matlei :(

Det var lite nedgang på 7 uker ja, men du går da nedover! Jeg for min del går ikke ned i perioder der jeg spiser yoghurt og andre melkeprodukter, og mange opplever det samme med lavkarborbrød/knekkebrød. Prøv uten disse produktene og se om det hjelper! Det der med brød er kun en vanesak, en nakkekotelett med salat til metter like greit det... Eller et par speilegg med f.eks pølse med lite karbo til. Tenk middag til alle måltider, så går det greit;-)

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 09:24   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: 7 uker på lavkarbo, kun ett kilo ned. Skuffet og matlei :(

Selvsagt kan du leve uten brød. Veldig mange her opplever brød, lavkarbo eller ei, som en vektstopper. Husk at slikt brød ofte er veldig energirikt og plutselig får man i seg langt mere energi enn man trenger.
En skal vanligvis ikke telle kalorier, men det er mulig å spise for mye, jeg har null problemer med å spise langt mere enn jeg trenger og går ikke ned i vekt når jeg gjør det.
Brød stopper meg i allefall, spiser jeg brød/knekkebrød( lavkarbovarianter) står vekta stille.

Tenk litt på hva du spiser, sammensetningen og sjekk energiinntaket bare for å ha det kartlagt. Litt brød her og der og litt fløte her og der= mye energi. Maten vi spiser er energirik, så mengdene vi spiser blir mindre enn før.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 30-10-13, 10:38   #9
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: 7 uker på lavkarbo, kun ett kilo ned. Skuffet og matlei :(

Men du går nedover da! Gi kostholdet en sjans til å bli naturlig for deg, og test ut hvilke matvarer som gir deg større eller mindre vektnedgang. Test litt med brødvarer og melkeprodukter som nevnt over, så ser du hvordan DIN kropp regarerer på dette. Og husk at ikke alle raser ned i vekt. Noen kryper saaakte nedover med innlagte stopp innimellom. Så sett sammen et kosthold som du liker og som virker for deg, om du bli matlei etter bare 7 uker så vil du neppe klare å leve slik resten av livet...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 03-11-13, 10:49   #10
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: 7 uker på lavkarbo, kun ett kilo ned. Skuffet og matlei :(

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Men du går nedover da! Gi kostholdet en sjans til å bli naturlig for deg, og test ut hvilke matvarer som gir deg større eller mindre vektnedgang. Test litt med brødvarer og melkeprodukter som nevnt over, så ser du hvordan DIN kropp regarerer på dette. Og husk at ikke alle raser ned i vekt. Noen kryper saaakte nedover med innlagte stopp innimellom. Så sett sammen et kosthold som du liker og som virker for deg, om du bli matlei etter bare 7 uker så vil du neppe klare å leve slik resten av livet...


Forutsetter følgende: TS er frisk, føler seg frisk. Ikke kjente hormonelle forstyrrelser, ikke insulinresistent, ikke andre diagnoser. Ingen tidligere medisinsk historikk spm skulle tilsi en eller annen lidelse i noen som helst form. Altså, ts er FRISK...og har aldri tidligere gått på lavkarbo, har ikke nettopp for 8 uker siden avsluttet en eller annen form for slankekur. TS er rett og slett en helt normal person på 160cm og 109kg som for 8 uker siden begynte rett på lavkarbo.
Dette er utgangspunktet for mitt svar.


Personen har nå gått på dette i 8 uker. Antakelig lik nedgang, nå kanskje: 1 kg. Det gir en nedgang på ca 125gr pr uke for en som er 160cm og veier 106 kg...

Jeg er normalt optimist selv, men ut fra ts skriver så har det vært ren lavkarbo og da antar jeg det ikke har vært knasking av annet mellom måltider og småspising man har "glemt". Kost seg pittelitt med sjokolade en dag i uka og det leser jeg som kanskje 2-3 smørbukk og ikke en 400gr plate.

Videre er ren lavkarbo gjerne 2-3 liter vann pr dag, går ut fra det også er fulgt fra ts side.

Med et slikt kosthold så er det noe feil her. Åpenbart for meg så vil enhver annen slankekur og lavkarbo gi et vekttap på mer enn 125gr pr uke for en som har 109kg fordelt på 160cm... Realistisk sett så er det lov å stikke fingern i jorda og si at dette funker ikke optimalt. Hadde ts spist som før men blitt satt på et hardt treningsregime hadde hun antakelig gått ned mer enn 125gr i uka bare pga svette og væsketap og etterhvert også forbrenning av fett.

Jeg tror det hadde vært lurt som andre er inne på herå skrive ned absolutt alt du spiser ila et par tre dager. Da mener jeg absolutt ALT og se på fordelingen av næringsstoffer og ikke minst kcalorier. Normalt trenger man ikke regne kcalorier på lavkarbo, men å gå ned 125gr i uka for en som sier hun følger lavkarbo slik den er ment å følge og er 109kg fordelt på 160cm, ja det er IKKE normalt. Noe er feil.

Bare i rent vann og væske skal kroppen din slippe minst 2-3 kg når du kutter karbohydratene. I ditt tilfelle antakelig enda mer siden karbohdydrater binder svært mye vann og du har levd høykarbo tidligere.

Hadde vært interessant om du skriver inn her nøyaktig alt du spiser ila 3 dager og gjerne ila helgen. Kan bli enklere å hjelpe for å se hva som må gjøres.
Trener du også?


Sist redigert av sonim : 03-11-13 kl 13:47.
sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-11-13, 15:30   #11
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: 7 uker på lavkarbo, kun ett kilo ned. Skuffet og matlei

Du har fått mange gode råd, men var jeg deg ville jeg først gått til en lege og tatt endel prøver for å sjekke at du ikke har noe av det som Sonim lister opp. Veldig mange overvektige sliter med insulinresistens, det vil si at kroppen lagrer det meste av energi som fett. Jeg hadde faktisk samme problemet som deg i begynnelsen. La om til lavkarbo og opplevde null nedgang, tvert i mot. Så oppsøkte jeg en lege hos Fedon Linbergs klinikk (finnes flere rundt om i landet) og tok en rekke blodprøver og fikk påvist noe som heter PCOS og sterkt insulinresistens. Derfor trengte jeg en type medisin som heter Metformin som hjelper insulinet til å virke.
Det hjalp meg, og jeg gikk jevnt ned til ønsket vekt. ikke fort, ca 0.5 kg - i måneden! Men det beste er at mine blodprøver nå er helt perfekte, og når jeg spiser slik er jeg ikke inslulinresistent mer.
Jeg kjenner igjen den fortvilede følelsen av å kjenne på en kropp som virkelig ikke vil, som niholder på fettet. Så for meg var det dette som skulle til for å få det til.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Abcnyheter.no 18/7-11; Lavkarbo-diett fra Hexeberg - Ned 6 kilo på 4 uker arnakristin Nyheter / media 1 19-07-11 02:32
Snart to uker på lavkarbo og gått OPP en kilo Loop81 Spørsmål og svar 6 24-03-11 14:03
Streng lavkarbo i fire uker - opp 7 kilo! karbjunkie Lavkarbo generelt 50 23-02-11 19:01
2 uker 10 kilo! Kosebamsen Generell diskusjon 17 15-07-09 20:40
12 uker= - 4,5 kilo manikken Spørsmål og svar 10 05-06-06 10:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no