Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-03-12, 20:59   #1
Tone-Rose
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 42
Innlegg: 212
Tone-Rose har en fantastisk aura rundt segTone-Rose har en fantastisk aura rundt seg

Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?

Guttene våre er 2 og 4 år. 2 åringen er villig til å smake på alt, men han spytter ut grønnsaker, om det er kokt, rått, stekt, dampet, med krydder, blandet i gryterett etc... 4 åringen vil ikke smake engang, han plukker ut alt av grønnsaker fra maten. Vi serverer grønnsaker hver dag til middag, i alle former, smaker og typer... Men ingen av dem spiser grønnsaker. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med grønnsakerne for å få de til å spise det?? noen som har tips??

4 åringen elsket grønnsaker fram til for ca 1 år siden. Han elsket avacado, tomater og diverse mos/stuing/stappe jeg lagde, men nå er det ikke snakk om heller. Fram til nå har vi bare servert grønnsakerne på tallerken sammen med kjøtt/fisk/kylling og lager ikke noe mer styr av det, maser ikke på de, og håper at de en dag vil glemme at de "ikke liker" grønnsaker. Forsøker å blande det inn i maten også, men da ender det med at de sitter å plukker, og ofte at de ikke spiser noe.... Neste måltid etter middag er kvelds, og de får som regel ingenting imellom de to måltidene, spiser de ikke middag må de vente til kvelds... og det har de ikke noe imot å gjøre....

Frukt elsker de derimot.... er disse grønnsakerne som er så vrien.... tips tips tips???

__________________




Skriv gjerne en kommentar i Dagboka mi
Tone-Rose er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 21:26   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få ungene å spise grønnsaker?

Hva med å lage grønnsaksmoser som tilbehør? Husets Herre koker pastinakk og sellerirot i fløte og moser sammen til en glatt "potetmos" og bruker dette som tilbehør. Det er knallogodt og kan varieres med persillerot, kålrot, jordskokk og gulrot. Lavkarbo er det også. Kan også serveres i stedet for potetmos til f.eks kjøttboller. Ikke gjenkjenbart - og godt.

Her er en basic oppskrift. Vi bruker ikke potet og varierer mengden smør/fløte fra gang til gang
http://rimmis.blogg.no/1269100857_an...d_pastina.html

En annen slager er vel blomkålrisen her inne.

Vet ikke om dette kan hjelpe?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 21:28   #3
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Hvordan få ungene å spise grønnsaker?

Jeg vet sannelig ikke, men jeg har fått mannen min til å spise blomkålmos, som om det skulle vært potetmos. Jeg bare smasjer den med stavmikseren, har oppi en klatt smør og en skvett fløte + en klype muskatnøtt og litt gressløk... med pølse og ketchup så sklir det ned.

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 22:14   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få ungene å spise grønnsaker?

En mor i klassen til snuppa har fått ungene til å spise grønnsaker på denne måten:
En dag satt hun bare frem litt grønnsaker og sa til ungene at de måtte bare forsyne seg med bittelitt, for det var så innmari lite grønnsaker at de måtte være flinke å dele!
Gjett hvem som absolutt skulle ha mer enn søstrene sine? Joda, det kresne minimonsteret hev seg over grønnsakene, fast bestem på at de var lillebror sine og ingen andres! Ungene rett og slett kranglet om grønnsakene! Og spiste opp alle sammen!

Forundret over suksessen prøvde hun samme triks i en bursdag. Ba ungene forsyne seg med kaker, men være så snille å bare ta litt grønnsaker og dip for det var så lite og alle måtte dele!
Svisj! masse kaker og ingen grønnsaker igjen på bordet!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 22:19   #5
Åssi
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Paris
Innlegg: 246
Åssi er på en erverdig vei

Sv: Hvordan få ungene å spise grønnsaker?

husker min bror og fetter (og sikkert meg også) var akkurat like som dette. Har fått vite i ettertid at det ble most grønnsaker, så vi ikke kunne kjenne klumpene, og puttet i alt fra pizzasaus, tomatsaus osv... Og ikke nevn noe til dem om at det er grønnsaker i det, vi fikk vite at det var "barneversjonen", altså uten det vi anså som "ekkelt". nam nam, vi gomlet!

Åssi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert LC(hf) Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 22:26   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan få ungene å spise grønnsaker?

Sønnen min hadde også et opphold i å ville ha grønnsaker, men plutselig en dag ville han ha den ene etter den andre av friske grønnsaker han så jeg kuttet opp til salaten min. Nå spiser han oftest gulrot og agurk som han er dilla på. Han får sanasol og tran sammen på samme skje og det hjelper litt Men han elsker frukt og nøtter og da blir det bra tilsammen synes jeg. Ikke noe å stresse med, vent til interessen er der. Kroppen vet hva den vil ha. Antioksydanter finnes i så mye, hjemmelaget sjokolade av rå kakaomasse f.eks de sier nok ikke nei til det. Om du vil kan du si at de får en bit sjokolade om de spiser tre biter grønsaker av eget fritt valg først.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 22:42   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få ungene å spise grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Åssi, her.

husker min bror og fetter (og sikkert meg også) var akkurat like som dette. Har fått vite i ettertid at det ble most grønnsaker, så vi ikke kunne kjenne klumpene, og puttet i alt fra pizzasaus, tomatsaus osv... Og ikke nevn noe til dem om at det er grønnsaker i det, vi fikk vite at det var "barneversjonen", altså uten det vi anså som "ekkelt". nam nam, vi gomlet!

Pizza/pastasausen her i huset består av alt jeg har av grønnsaker kuttet i små biter og frest/kokt i endel olje til de akkurat faller sammen. Tilsett tomatpure, sukkerfri ketchup eller litt billig pastasaus på glass + fløte og alle urter, krydder etc man vil. Moses godt med stavmikser og brått spiser selv den mest kresne unge masse grønnsaker uten å vite det!
Kompisen til Snuppa ler av det selv, han. Han liker ikke løk eller hvitløk, paprika eller vårløk! Bare her i huset, for her ser det ikke ut som grønnsaker og han elsker pastasausen min!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 23:42   #8
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?

Om du lager mos av grønnsakene og kaller det for noe annet kan det hende interessen for å spise det stiger. F. eks kaptein sabeltannmos, prinsessemos osv alt etter hva unga liker. Det har funka her med andre ting

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 00:49   #9
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?

da min min (daværende) stebror på fire, fem år nekta å spise fårikål, så sa min far at "jamen, dette er ikke fårikål. det er apehjerne og apehjernebark!" litt smågrotesk kanskje, men guttungen ble stor i øya og åt så kålen skvatt far min påstår enda at guttungen spiste mer enn ham selv ....vet ikke om det var noe til hjelp, men det fungerte tydeligvis hos oss, selv om det kanskje sier mer om vår familie enn noe annet

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 20:10   #10
Tone-Rose
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 42
Innlegg: 212
Tone-Rose har en fantastisk aura rundt segTone-Rose har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av mysil, her.

Om du lager mos av grønnsakene og kaller det for noe annet kan det hende interessen for å spise det stiger. F. eks kaptein sabeltannmos, prinsessemos osv alt etter hva unga liker. Det har funka her med andre ting

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

da min min (daværende) stebror på fire, fem år nekta å spise fårikål, så sa min far at "jamen, dette er ikke fårikål. det er apehjerne og apehjernebark!" litt smågrotesk kanskje, men guttungen ble stor i øya og åt så kålen skvatt far min påstår enda at guttungen spiste mer enn ham selv ....vet ikke om det var noe til hjelp, men det fungerte tydeligvis hos oss, selv om det kanskje sier mer om vår familie enn noe annet

jepp det skal jeg forsøke... lage noe spiderman mos til middag

__________________




Skriv gjerne en kommentar i Dagboka mi
Tone-Rose er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 20:27   #11
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Tone-Rose, her.

jepp det skal jeg forsøke... lage noe spiderman mos til middag

Konditorfarge i mosen

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 20:54   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?

med avokado kan man lage gode saker har jeg lest, muffins f.eks. Putte oppi litt raspa gulrøtter?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 21:30   #13
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?

Liker dem smoothie? da kan du blande både frukt og grønnsaker i og liksom lure dem i starten. Rive gulrøtter og lage gulrotvaffler av vaffelrøre inkl. havregrøt så får dem vaffler som metter med gulrot servert med litt røte bær så får dem i seg 2 ting til et måltid. Små barn er bare sånt av og til at dem må "lures" til å spoise ting som er sunt og godt for dem, til de blir litt eldre. Prøv deg frem med smoothie først, ha i få ting,, litt søtt og litt som lager kremet konsistens som banan eller avocado, bare til å prøve seg frem. Du kjenner dine barn best og vet sånt noenlunde hvilke smaker de liker. Spiser de potetmos, kan du lure inn blomkål og kålrot sammen med mosen så får de i seg litt der og sammen med pølse og litt ketchup.
Tillby de grønnsaker som normalt utenom, en dag finner de noe de liker.
Ønsker deg masse lykke til, de vokser seg nok store og sterke om de ikke får i seg så mye grønnsaker som du ønsker.
Hilsen mor til 3 store voksne barn som ikke alle har spist like mye grønnsaker til enhver tid under oppveksten Men jaggu ble det folk av dem for det om

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 21:38   #14
Bravo
Medlem
 
Bravo sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 262
Bravo er ny på veien

Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?

Fniser godt av spidermanmosen her. Dette må jeg teste, men tenker nok at barna mine kanskje vil synes det er mer vemmelig enn kult..hehe

Bravo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 22:39   #15
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Tone-Rose, her.

jepp det skal jeg forsøke... lage noe spiderman mos til middag

ifølge toåringen min ble det servert meitemark-smoothie i barnehagen i dag - fulgt av høy latter. Tror barn gjerne vil ha litt humor i maten, jeg.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:43   #16
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?

min bror og jeg spiste grønnsaks suppe så det stod etter, fordi min far påstod gravavorlig at dette var maten de spiste hver dag i fengsel, hvorfor DET inspirerte oss er jeg noe usikker på

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:58   #17
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?

Mitt problem som barn (som jeg ikke klarte å kommunisere skikkelig, fordi jeg var et barn ) var ikke alltid smaken på grønnsakene, men konsistens, og spesielt det å ha flere ting av forskjellig konsistens på tallerkenen / i samme matvare. Jeg avskydde taco og pizza på grunn av dette. Sliter litt med det fortsatt, men ikke på langt nær i samme grad - i mange år taklet jeg feks ikke iskrem med "biter" i, selv om det var sjokoladebiter... så det var ikke smaken det handlet om. Men jeg likte godt glatt tomatsuppe, eller raspet gulrot som ikke var blandet med noe annet, og lignende. Bare en tanke - ikke sikkert at det er nødvendig å lage mos eller annet "lureri" om problemet egentlig ligger i sånn tekstur-aversjon.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 15:46   #18
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?

konsistens var et godt poeng, Rin. Jeg likte best rå grønnsaker som barn, samme med sønnen min. Å få ting oppskjært på en apetittelig måte kan ha noe å si også. Litt salt på kan også hjelpe. Sønnen min ber om grønnsaker oppskjært i biter i en bolle sammen med biter av kjøtt eller nøtter i egen kopp ved siden av. Han liker bønner og nøtter best når de er rista (kikerter).Maiskorn varmet opp med smeltet smør og salt på er også godt, synes han, og aller helst en hel mais. Han liker også når ost og brødmat kan rulles til kuler inni hånda

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 16:18   #19
Rebeldama
Medlem
 
Rebeldama sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østfold
Innlegg: 67
Rebeldama er ny på veien

Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?

Husets 8 åring var "allergisk" mot alt grøntfor..
Og da mor startet med lavkarbo i januar så var det en ganske stor omveltning for vårt lille kjøkken.
Slutt på lettvinte halvfabrikata og ferdigløsninger, nå skulle alt lages fra bunn.

Det tok ikke mange dagene før ungene også viste interesse for matlagning og ville hjelpe til..
Om det så var å finne frem fra kjøleskap, passe på kjeler eller dekke bord.

Saken her er at 8 åringen fikk "ansvar" for å skjære opp salat.
Min tanke med det var at jeg syntes det var en grei ting at han kunne lære seg å bruke skarp kniv under oppsyn av en voksen.

Bonusen ble at først måtte han jo "smake" på det han serverte andre og brått så er han blitt en storeter av grønnsaker.
Hehe, og en "Hellstrøm" til å dandere flotte tallerkner

__________________

Min Journal:
Rebeldama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 16:24   #20
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?

Yumm... Dampede grønnsaker i gaffelbiter til å dyppe i litt smeltet smør med et dryss salt... ?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 12:07   #21
fiaborinorge89
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12
fiaborinorge89 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?

Grønnsaker med en god dipp? Eller raspe brokkoli oppi noe annet. Bitene blir så små at de kanskje ikke oppdager at de spiser grønnsaker!

__________________
Se bloggene mine Fia og Michelle
fiaborinorge89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 19:16   #22
kanja
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 1
kanja er på en erverdig vei
Smile

Sv: Hvordan få ungene å spise grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

En mor i klassen til snuppa har fått ungene til å spise grønnsaker på denne måten:
En dag satt hun bare frem litt grønnsaker og sa til ungene at de måtte bare forsyne seg med bittelitt, for det var så innmari lite grønnsaker at de måtte være flinke å dele!
Gjett hvem som absolutt skulle ha mer enn søstrene sine? Joda, det kresne minimonsteret hev seg over grønnsakene, fast bestem på at de var lillebror sine og ingen andres! Ungene rett og slett kranglet om grønnsakene! Og spiste opp alle sammen!

Forundret over suksessen prøvde hun samme triks i en bursdag. Ba ungene forsyne seg med kaker, men være så snille å bare ta litt grønnsaker og dip for det var så lite og alle måtte dele!
Svisj! masse kaker og ingen grønnsaker igjen på bordet!

Legger til svar her, att grønnsaker og dipp har jeg opplevd som suksess også, og nå i disse grilltider, forkjellig grønnsaker på en grillstang og la di få grille di selv, kanskje i lag med marsmallow

kanja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 10:37   #23
Lich
Seniormedlem
 
Lich sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 607
Lich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snill

Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?

Her er det mange kreative forslag.Når jeg lager pasta saus/tomatsaus heller jeg oppi en pose med frossen spinat til slutt.Det synes ikke ,snik spinatisering.

Lich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 20:20   #24
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?

Sønnen min sa han fikk pannekaker med grønne prikker i i barnehagen. Prikkene var brennesle. Det var visst godt.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 23:46   #25
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?

Hos oss har grønnsaker alltid vært en del av middagen. Det gikk opp og ned på hva de spiste men de spiste. Jeg tror på å ikke mase om å spise noe, la det bli naturlig og la dem se at de voksne spiser.
Det man maser om, stritter de imot...

Samme med fisk. Hører mange kaver for å få ungene til å spise, men mas fører ikke frem.

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilke grønnsaker kan jeg spise fritt? lucifine Ketolysekuren 4 25-05-11 18:42
Hvilke grønnsaker kan jeg spise? Ju9ta Ketolysekuren 1 14-03-11 23:38
Tilbehør til middag? Er det grønnsaker man kan spise så mye man vil av? purple Induksjonen 15 14-01-10 23:41
Må jeg spise grønnsaker? mofe Spørsmål og svar 22 21-09-05 12:20
Hvordan få barn til å spise grønnsaker?? lotte Barns kosthold 34 11-05-05 15:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no