Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Skolemelk

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Se resultatene: Får ditt/dine barn skolemjølk, eventuelt kva sort?
Nei 10 41,67%
Ja, Lettmelk 10 41,67%
Ja, Ekstra Lett 1 4,17%
Ja, Lettmjølk med smak 3 12,50%
Ja, Yoghurt 0 0%
Ja, Juice 0 0%
Deltakere: 24. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-08-10, 19:07   #1
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Skolemelk

Bare litt nysgjerrig.
Får borna dykkar skolemjølk? Og kva for sortiment fins det på dykkar skole?
Mine får lettmjølk. Vi kan velje mellom Lett og Ekstra Lett.

Addendum:
skolemelk.no fins oversikt over det fulle skolemjølksortimentet som skolane velger frå.

__________________


Sist redigert av Zillah : 20-08-10 kl 09:21. Årsak: La ved link til Skolemelkordninga sitt fulle produktutvalg.
Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 19:15   #2
sarasirene
Juniormedlem
 
sarasirene sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: det blide sørland
Innlegg: 46
sarasirene er på en erverdig vei

Sv: Skolemelk

her kan de velge mellom lettmelk og lettmelk med mild sjokoladesmak. S har lettmelk.

__________________
saras blogg om livet


sarasirene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: xtravaganza og LK generelt Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 19:18   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Skolemelk

her kan de velge mellom lett, ekstra lett og melk med sjokolade smak. H-melk er blitt erstattet med sjokolademelk.

Min frøkern er ikke glad i melk, og tar heller med seg vann på skolen

Yoghurt inngår ikke i skolemelkordningen her i vertfall, men ho tar med seg en sånn av og til.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 21:33   #4
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Skolemelk

Jeg har ikke barn, men om jeg hadde hatt skulle de i alle fall ikke fått med smak av sjokolade! Snakk om å etablere dårlige vaner i ung alder
Greit med sjokomelk av og til, men å få inn vanen med søtt daglig synes jeg ikke noe om. Synes godt foreldrene mine kunne vært strengere med meg, men nå er jeg voksen og kan vel ikke skylde på de lenger

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 21:57   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Skolemelk

Ja, Storebror får melk, her er det kun lettmelk å velge på. Heldigvis ikke noe sjokomelkgreier. Skal de ha sjokomelk kan de heller ha med litt i en boks nå og da og ikke hver eneste dag.'


Det er dog kjempelett å bestemmer FØR man får barn at: mine barn skal ikke få ditt eller datt, men har du opplevd skikkelig småspiste eller ikke-spisende, så kan det hende du tenker anderledes.. Vi har barn i begge kategorier.. De to på 5 og 7 år kan gå gjenneom hele dager( flere dager i uka) og kun ha spist 1brødskive, noen cherrytomater, en fiskebit på 50g, 3 dusker brokkoli og en neve grov pasta... Men sjokomelk får de ikke hver dag, men jeg kan hilse og si jeg har svelget noen kameler på veien som mamma!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 22:16   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Skolemelk

Jeg vet faktisk ikke hva de kan velge mellom, det er pappan som fikser det der, men jentungen her har eplejuice og guttungen ingenting, han drikker bare vann.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 22:25   #7
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Skolemelk

Jeg kommer helt sikkert til å spise mange av ordene mine ja
Men tror erfaringen min fra barnehage og sfo (utdannet barne- og ungdomsarbeider) vil hjelpe meg en del. Og mener jeg kommer til å bli en relativt "steng" mor.

F.eks så jeg veldig godt at barna hørte mer på oss "tantene" fordi vi sto på det vi sa. Foreldre er lettere å manipulere, kanskje fordi de har barna mer, etter jobb, er slitne osv. Også har jeg sett med egne øyne at de fete foreldrene har de fete barna. De fete barna har de usunne matboksene, velger de usunne matvarene i kantina o.l. Dette gjelder selvfølgelig ikke i alle tilfeller! Men desverre i mange...Tror det er Kari Jaqesson som sier "det ligger mye kjærlighet i et nei".

Men igjen, ja, det er sikkert mye som ikke kommer til å bli som jeg sier.
Jeg har alltid sagt at barn spiser når de er sultne, men det betyr at mine barn ikke vil få dessert når de nekter å spise og roter med middagen sin. Men om de ikke spiser i det hele tatt blir det hakket verre.

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 23:23   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Skolemelk

Min skolejente får lettmelk ja. Sjokolademelk tilbys heldigvis ikke, og hadde det gjort det hadde hun ikke fått det, enkelt og greit.

Jeg synes det er helt FJERNT at ikke helmelk tilbys. Mulig det er fordi folk tror man dør av en slurk og at man derfor ikke ville valgt det, men jeg savner virkelig å kunne velge helmelk som skolemelk til eldste. Jeg mener melk som drikke egentlig er unødvendig, men hele klassen har melk og da synes jeg godt hun kan slippe å være den eneste som ikke får, så lenge hun tåler og liker det.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 06:15   #9
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Skolemelk

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Min skolejente får lettmelk ja. Sjokolademelk tilbys heldigvis ikke, og hadde det gjort det hadde hun ikke fått det, enkelt og greit.

Jeg synes det er helt FJERNT at ikke helmelk tilbys. Mulig det er fordi folk tror man dør av en slurk og at man derfor ikke ville valgt det, men jeg savner virkelig å kunne velge helmelk som skolemelk til eldste. Jeg mener melk som drikke egentlig er unødvendig, men hele klassen har melk og da synes jeg godt hun kan slippe å være den eneste som ikke får, så lenge hun tåler og liker det.

Helmelk er ikke anbefalt som drikke tilskolematen iflg. ernæringsrådet. Stod i brevet vesla hadde med hjem. Men de har da erstattet helmelken med sjokolademelk. *dustete*

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 07:30   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Skolemelk

Opprinnelig lagt inn av unaturligslank, her.

Jeg kommer helt sikkert til å spise mange av ordene mine ja
Men tror erfaringen min fra barnehage og sfo (utdannet barne- og ungdomsarbeider) vil hjelpe meg en del. Og mener jeg kommer til å bli en relativt "steng" mor.

F.eks så jeg veldig godt at barna hørte mer på oss "tantene" fordi vi sto på det vi sa. Foreldre er lettere å manipulere, kanskje fordi de har barna mer, etter jobb, er slitne osv. Også har jeg sett med egne øyne at de fete foreldrene har de fete barna. De fete barna har de usunne matboksene, velger de usunne matvarene i kantina o.l. Dette gjelder selvfølgelig ikke i alle tilfeller! Men desverre i mange...Tror det er Kari Jaqesson som sier "det ligger mye kjærlighet i et nei".

Men igjen, ja, det er sikkert mye som ikke kommer til å bli som jeg sier.
Jeg har alltid sagt at barn spiser når de er sultne, men det betyr at mine barn ikke vil få dessert når de nekter å spise og roter med middagen sin. Men om de ikke spiser i det hele tatt blir det hakket verre.

Det er nok forskjell på å jobbe med barn og å ha barn

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 08:57   #11
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Skolemelk

Hos oss er det kun lettmelk eller vann å velge i, er veldig glad for at sjokolademelk ikke tilbys. Det vil jo bli et press og "urettferdig" for de barna som ikke får dette. Og helt unødvendig er det også!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 09:32   #12
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Skolemelk

Ja det er ikkje overraskande at H-mjølk ikkje er eit alternativ, tatt i betraktning at skolemjølka skal vere sunt og er statleg subsidiert, og den offisielle haldninga er at H-mjølk er usunt. Men skuffande er det, for eg vil gjerne velje sjølv kva barna mine skal få av mat og drikke. Eg kan kanskje ikkje forvente at det valget blir subsidiert all den tid det går imot offisiell norsk ernæringspolitikk, men det er jo også praktiske omsyn som gjer at eg veljer skolemjølk i staden for å sende med drikke heimefrå - skolemjølka er det einaste i løpet av skoledagen som serveres avkjølt...

Kampsaken burde kanskje heller vere kjøleskap til alle skolebarn i staden for skolemjølk og skolefrukt?

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 10:27   #13
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Skolemelk

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

men det er jo også praktiske omsyn som gjer at eg veljer skolemjølk i staden for å sende med drikke heimefrå - skolemjølka er det einaste i løpet av skoledagen som serveres avkjølt... Kampsaken burde kanskje heller vere kjøleskap til alle skolebarn i staden for skolemjølk og skolefrukt?

Kjøp en sånn:
http://www.gsport.no/Produkt/712102(...kopp-r%C3%B8d/
og send med h-melk hjemmefra. Jeg har flere, men bruker dem bare til varm drikke da, men regner med de holder like godt på kulde.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 10:47   #14
snitzel68
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 28
snitzel68 er på en erverdig vei

Sv: Skolemelk

Takk TrillTrall, skal løpe og kjøpe med en gang ;-)

snitzel68 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 11:35   #15
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Skolemelk

Hm. Interessant! Dersom dei verkeleg held mjølka kald (hugsar mjølk på min høgt elska termos i førsteklasse. Termosen var så fin... men mjølka var lunken og ikkje veldig god.) så kunne det jo vere eit alternativ. Kor stor er den, forresten, ser ikkje noko literangivelse på sida.

No betalte eg skolemjølk for hausthalvåret i går, men eg kan kjøpe termokoppar til jul og sende med ordentleg mjølk til nyåret, kanskje Takk for tipset, TrillTrall!

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no