Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

..."Hvorav sukkertarter"

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-11-06, 08:06   #1
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

..."Hvorav sukkertarter"

hei! jeg følger ingen konkret diett, men mer et generelt lavkarboopplegg.
men det er et par ting jeg er usikker på, og som jeg ønsker faktaopplysning om.
jeg spiser gjerne rugknekkebrød, da særlig rug sprø til frokost. dette inneholder en del karber, men de veier lite disse knekkebrøda, og holder da 6g karber hver. men! på pakka står det da også "hvorav sukkerarter 0,1g". hva vil dette si?
og en annen ting, som forsåvidt er det samme. jeg har i flere år brukt bulgur i stedet for ris, ikke av noen sunne årsaker, men det smaker rett og slett bedre. det fåes så vidt jeg vet bare på innvandrerbutikker, så det er ikke alltid like lett å vite hva det inneholder. samboeren min påstår at det er laga av speltkorn, men jeg har også sett det omtalt som hvetekorn. der står det også at en standard porsjon innholder 13g karbo, men hvorav 0,1g er sukkerarter.

kan noen hjelpe meg med å forstå dette? har det noe med glykemisk indeks å gjøre? inntil jeg finner et alternativ, så kommer jeg til å spise to knekkebrød om dagen, men bulguren, den holder jeg meg mest unna så lenge i alle fall...!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 08:40   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: ..."Hvorav sukkertarter"

Sukkerart mengden er kun der for å vise hvor mye av karbene som er sukker. Men resten av karbene er også karber

Har lit å si for gi, men hvis resten av karbene i varen er stivelse og lyst/siktet hvete, så er det omtrent like ille..
Bulgur vet jeg dessverre ikke noe om...

Håper det klaret opp litt..?

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 11:42   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: ..."Hvorav sukkertarter"

Bulgur har ca. 12.5 netto karber pr 1,2 dl ferdig kokt (1/2 kopp).

Dette har jeg engang postet i en annen tråd:

Sitat:

Bulgur is a form of whole wheat (en form for hel hvete). It’s steamed, dried and then cracked. Because it’s already cooked, bulgur is a boon for sweltering summer nights—just pour boiling water over it and soak about 30 minutes, or until soft. Bulgur is an excellent source of insoluble fiber and provides protein, niacin and several important minerals.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 11:57   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: ..."Hvorav sukkertarter"

ok, så bulgur er bedre enn ris allikevel?
vil alt utenom det som omtales som sukkerarter være "naturlige" karber, altså stivelse? jeg vet også at det er forskjell på hurtige og langsomme karber, men ikke alltid like lett å vite hvilke som er hva...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 12:01   #5
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: ..."Hvorav sukkertarter"

Stivelse er en del av karbene vi gjerne vil hold oss unna Det er mye stivelse i potet, pasta og ris. Og i mais og gulrot.

Mens karbene i grønnsaker (som gror over jorden) er bra, så er karbene i ris ikke så bra. (litt sånn kort fortalt)
Om du låner en fedon-bok på biblioteket, så står det mye om GI der

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 12:15   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: ..."Hvorav sukkertarter"

takker! holder meg stort sett unna de greiene. men det blir nok litt stekt gulrot en gang i blant... men tydeligvis så er bulgur noen hakk bedre enn ris, sånn om man absolutt vil ha. da ris, som jeg forstår omtrent bare er stivelse. bulgur er forøvrig, himmelsk!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 12:23   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: ..."Hvorav sukkertarter"

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

ok, så bulgur er bedre enn ris allikevel?
vil alt utenom det som omtales som sukkerarter være "naturlige" karber, altså stivelse? jeg vet også at det er forskjell på hurtige og langsomme karber, men ikke alltid like lett å vite hvilke som er hva...

Bulgur er bedre enn ris, fordi det inneholder mer nærinsstoffer
Skjønner ikke helt hva du mener med "naturlige karber" jeg. Sukkerarter er også naturlig sukker,som fruktose, laktose etc. - så det er jo naturlige karber det også. For oss på lavkarbo så gjelder det jo å holde seg unna raske karber som sukker (uansett type), raffinert hvitt mel (og produkter som er laget av mel), stivelseholdige produkter som poteter og ris.

Og GI betyr en god del oppi dette. Men også GB (glykemisk belastning) For å forstå hvordan det funker er den beste måten å lese hva Lindberg skriver. En utmerket forklaring:

Opprinnelig lagt inn av D. Lindberg

Glykemisk indeks er et verktøy for å synliggjøre ulike matvarers evne til å gi oss høyt eller lavt blodsukker. I vitenskapelige studier gjøres dette ved å la en gruppe forsøkspersoner spise den mengden av en bestemt matvare som inneholder 50 g karbohydrat, for så å måle blodsukkeret hos forsøkspersonene i to timer. Deretter sammenlignes den enkeltes blodsukkerrespons med den blodsukkerresponsen som oppnås ved å innta tilsvarende mengde karbohydrat i form av ren glukose(druesukker) som da brukes som referanse. Den blodsukkerresponsen som oppnås etter inntak av glukose settes til 100, det vil si at den har glykemisk indeks 100. Dersom en matvare gir samme blodsukkerrespons som glukosen sier vi at matvaren har glykemisk indeks(GI) lik 100, dersom responsen er halvparten så kraftig, har matvaren GI 50 osv. Glykemisk indeks sammenligner dermed effekten paa blodsukker av 50 gram karbohydrat I ulike matvarer , ikke 50 gram matvare.

Glykemisk belastning er et begrep som tar ikke bare hensyn til matvarens GI, men både matvarens innhold av karbohydrat, hvor mye som spises av matvaren samt matvarens GI. Det vil si at en matvare som vannmelon, som har en høy GI, ikke vil få en høy GB-verdi fordi vannmelon inneholder veldig lite karbohydrater per 100 gram sammenlignet med mange andre matvarer med tilsvarende GI. GB er derfor langt mer interessant fordi den sier noe om den totale belastningen på blodsukkeret for en gitt mengde matvare. Så lenge du velger lavglykemiske matvarer behøver du ikke tenke på GB, fordi den glykemiske belastningen i måltidet alltid blir lav.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 12:36   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: ..."Hvorav sukkertarter"

kanskje ikke helt den riktige betegnelsen; naturlige karber. men tenkte vel mer det som ikke er tilsatt sukker.
takker for utfyllende svar! du er en evig kilde av kunnskap, nillle

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 12:39   #9
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: ..."Hvorav sukkertarter"

Bulgur har både mindre karbohydrater og lavere GI enn ris.
Hvis du følger Lindberg kan du spise en liten porsjon.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 12:47   #10
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: ..."Hvorav sukkertarter"

Men hva med å lage "jukseris" av blomkål da Jorun? Det er det enda mindre karber i, og smaker kjempegodt!

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 13:03   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: ..."Hvorav sukkertarter"

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Men hva med å lage "jukseris" av blomkål da Jorun? Det er det enda mindre karber i, og smaker kjempegodt!

ja! har tenkt å prøve det, men ikke kommet så langt enda.
men det er som regel når man skal ut og spise at dette er en issue... men om jeg velger å synde litt i egenskap av at vi sjelden tar oss råd til å spise ute, så blir det gjerne dolma på kafé sara eller habibi (eller fylte vinblader på norsk) som har en del bulgur i retten, men også masse grønnsaker, tomater og yoghurt-dressing, så synes jeg det ikke er så ille.
men jeg skal definitivt prøve den jukserisen. jeg har saksa den inn i kokeboka mi!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 13:06   #12
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: ..."Hvorav sukkertarter"

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

dolma på kafé sara

En gammel favoritt! Bulgur er kjempegodt . Klarer ikke å la være å spise det når jeg en sjelden gang er ute og spiser sånn mat jeg heller ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 13:23   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: ..."Hvorav sukkertarter"

ja, ikke sant? mhm! jeg tror jeg spiser ute i gjennomsnitt en gang pr måned, og det må jo være lov. ellers blir jeg sittende der og sture med en kjip salat...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no