Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Trene etter puls? Noen som har peiling på dette?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-05-11, 00:39   #1
lille_flode
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 105
lille_flode er ny på veien

Trene etter puls? Noen som har peiling på dette?

Jeg trener ofte kondisjon, iform av jogg/løp.
Idag gikk jeg raskt 30 sek, spurtet 30 sek over en 30 min periode.
Puls direkte etter spurt var 120, ti min etter trening var 95.
Jeg er 25 år. Hva forteller dette om min puls, eller fysisk form? Fikk høre at min makspuls skulle være 196 (?) Sett ift. Alder? Syntes dette hørtes innmari mye ut!
På maks var Jeg veldig andpusten, og ved intervall i oppoverbakke hadde jeg noen minutter problemer med å trekke pusten ordentlig.
Lite til ingen melkesyre.

lille_flode er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Noe egendefinert et eller annet Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 10:19   #2
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trene etter puls? noen som har peiling på dette?

220 - egen alder er ikke til å stole på, så glem det først som sist. Ut ifra de tallene du oppgir her er nok makspulsen din vesentlig lavere enn 196.

Mitt beste tips for å test makspuls er å finne en motbakke som du bruker omlag 4-5 minutter på. Varm opp godt, cirka 20 minutter. Løp opp bakken en gang kontrollert med jevnt økende belastning. Småjogg ned igjen, repeter, men nå enda fortere, men ikke all-in. Ned igjen og en siste gang hvor du rett og slett gir alt de siste 2-3 minuttene av bakken. Du kan gjerne spy, se stjerner, si at du aldri skal trene igjen osv etterpå for det kommer til å gjøre vondt Den høyeste pulsen du har hatt på klokka di på siste draget er i nærheten av din makspuls. Avhengig av din smerteterskel og evne til å ta seg ut så kan du nok plusse på 5-10 slag på den høyeste pulsen som klokka di har registrert.

Da har du et utgangspunkt og kan bruke de ulike pulssonene på riktig måte

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 21:28   #3
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Trene etter puls? noen som har peiling på dette?

Jeg og en like gammel kompis hr 210 og 195 i makspuls så ta den regelen med ei klype salt. Det er lurt å trene etter pulssoner. F.eks kan man dele det opp i roligøkter og hardøkter\intervalløkter ved å følge pulsen. Da får man dessuten trent etter dagsformen

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 16:38   #4
LM1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 37
LM1 er på en erverdig vei

Sv: Trene etter puls? Noen som har peiling på dette?

Følger på de andre, få tatt en skikkelig makspulstest. Jeg har fungert bra med 220-alder - på spinning for litt over et år siden (Activio-timer med puslbelte). Gradvis har det droppet, og jeg holdt på å spy bare for å komme over 75%. Det viste seg etter testen at makspulsen min nå er rundt 165 Men makspulsen i seg selv sier ikke noe om hvor god form du er i - det gjør tida det tar fra makspuls ned på hvilepuls igjen, og ikke minst hvor høy hvilepulsen er. Tror Bjørn Dæhlie i sin aktive periode hadde en hvilepuls på 34, samme som min 90 år gamle farmor som er døden nær. Et godt mål er om hvilepulsen er rundt 55 mener jeg å huske.

LM1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 19:20   #5
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Trene etter puls? Noen som har peiling på dette?

Det eneste jeg bruker pulsklokken til er hvis jeg skal ha en skikkelig rolig økt, da må jeg ha hjelp til å ikke kjøre på for hardt. Ellers har jeg ikke behov for å trene innen en eller annen sone. De øktene jeg vil ha effekt ut av, type intervalløkter, kjører jeg full pupp på, og har mer og mer lagt klokken på hylla. Filosofien min er å trene de rolige øktene roligere, og de harde øktene skal det ikke spares noe på. Dette fungerer fint for min del, og jeg har oppnådd bedre resultater med mindre mengde trening Gjør mindre og oppnå mer

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som har peiling? scartz Spørsmål og svar 10 08-04-09 00:13
Ketoner i morsmelk? (spesielt til Torkil og andre med peiling på dette her) Dolly Ketolysekuren 6 05-11-08 22:56
Noen med peiling på glukosebelastning? MonicaA Spørsmål og svar 2 29-01-08 00:07
Noen her som er glad i cola? Ikke etter å ha lest dette Kristian Generell ernæringsdebatt 3 14-03-05 05:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no