Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Lære å like fisk?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-11-13, 15:41   #1
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Lære å like fisk?

Jeg har aldri likt fisk, annet enn i fiskegrateng. Men, nå er jeg der, hvor jeg blir fysisk uvel av omtrent alt som heter kjøtt. Jeg kan spise grillet kyllingbryst om det er tørrstekt, og små mengder karbonadedeig i enkelte retter, men ellers blir jeg rett og slett kvalm av svin, kylling, kalkun, og storfe. Så, jeg tror jeg må lære meg å like fisk...

Jeg har sånn ca null peiling, og lurer på, hva slags fisk er "best" for å lære seg å like det? Tenker da på en type som ikke smaker så mye. Og som det er lett å få "tørr" (takler ikke saftig kjøtt, må tørrstekes for at jeg skal klare å spise det, regner med det blir sånn med fisk også). Jeg har heller ikke noe særlig peiling på tilberedning av fisk, så om noen vil spre sin visdom, setter jeg stor pris på det!

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 15:48   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lære å like fisk?

Tynne tynne skiver rå hvit fisk stekt i godt smør til de er sprø og fine. Nytes med remulade og salat.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 15:50   #3
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Lære å like fisk?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Tynne tynne skiver rå hvit fisk stekt i godt smør til de er sprø og fine. Nytes med remulade og salat.

Hvit fisk... Hvilke fisketyper er det? Mener typ sei, laks, jeg har ikke peiling hvilke fisker som er hva.

Herregud, jeg er flau, er jo helt grønn her..

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 15:53   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Lære å like fisk?

Jeg spiser mye laks. Kjøper sånne pakker med 4 frosne enkeltpakkede biter. En bit deles i to på langs og deretter i mindre biter på tvers. Stekes i smør, bruk gjerne en wok. Jeg bruker gjerne kikerter til (men om du er streng på karbene er ikke det noe alternativ) og grønnsaker og en saus jeg lager av litt soyasaus, østerssaus, finhakket chili (kjøpes ferdig) og noen dråper sitron eller limesaft. Mmmm!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 16:03   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lære å like fisk?

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette, her.

Hvit fisk... Hvilke fisketyper er det? Mener typ sei, laks, jeg har ikke peiling hvilke fisker som er hva.

Herregud, jeg er flau, er jo helt grønn her..

Ingenting å være flau over
Hvit fisk kalles hvit fordi fiskekjøttet er hvitt. Laks og ørret går som rød fisk. Grunnen til at jeg nevnte hvit fisk er fordi jeg innbiller meg at hvis du ikke er vant med fisk så er det kanskje greiest å begynne med dem. Jeg torskfileter liggende på benken og skal snart steike dem. Jeg skal først steike torsken fin, sprø og gylden. Deretter legger jeg fiskebitene oppå grønnsaker som jeg har kuttet opp fra før av. Grønnsakene blir i dag purre, paprika, blomkål, sukkererter, hvitløk og sellerirotstaver.

Over fisken og grønnsakene klemmer jeg saften fra en sitron/lime. Deretter litt tigersaus (flytende cayannepepper, men det er helt ok med både vanlig pepper eller chilisaus) og litt soyasaus. Grunnet paprikaen og sukkerertene får retten nok sødme.

Sett alt inn i ovnen på 180-200 grader til du synes grønnsakene er ok. Til sambo som IKKE liker fisk syntes dette var godt.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 16:10   #6
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Lære å like fisk?

Jeg vil nok heller foreslå rød fisk (tunfisk, ørret...). Selv var jeg ikke noe særlig glad i fisk i oppveksten, men det viste seg jo å være fordi jeg bare fikk hvit fisk, fiskeboller, fiskekaker, fiskepinner...de tre siste gjør meg fortsatt uvel bare ved tanken.

Stek det godt og krydre heftig med smaker du liker, så slipper du både konsistens og smak som muligens plager deg.

Hvis det ikke funker kan du jo alltids prøve tunfisk på boks, i en salat eller "blomkålrisotto". Det smaker jo mer kylling enn fisk. Jeg synes det er kjempedigg å steke hermetisk tunfisk i stekepanna! Finner du hele tunfiskfileter (fersk eller frossen) er jo det enda bedre.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 16:29   #7
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Lære å like fisk?

Tusen takk for svar!
Tenker jeg får prøve ut i tur og orden, ettersom det sprikende meninger her
Tenker jeg forsøker Kanuttens forslag først, ettersom jeg er skikkelig glad i ovnsbakte grønnsaker, og sprøstekt lover godt når det kommer til fisken.. Jeg er dog ikke et sause-menneske, liker stort sett kun brun saus, så kan jeg heller bruke f.ks. urtesmør, eller må man liksom ha lime/sitron-smak til fisk? Kjenner det liksom vrenger seg litt i magen når jeg tenker på den kombinasjonen

Skal definitivt prøve å finne tunfisk! Når du nevner det, mener jeg å ha hørt før at det smaker mer som kylling, så må være verdt å teste.

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 17:40   #8
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Lære å like fisk?

Jeg syns kveite er den beste fisken. Den er forholdsvis dyr, så det er sjelden jeg spiser det.
Gå gjerne i en ordentlig fiskedisk om du har mulighet til det. Der får du fersk og god fisk, og gjerne noen tips med på kjøpet.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 18:01   #9
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Lære å like fisk?

Hmm... sånn utenfor torsk, laks, ørret, tunfisk, sei og hyse er jeg ganske blank på fisk selv.
Har jo hørt at Kveite er nydelig, men hvordan er det sammenlignet med Rødspette eller Lomre?

Har søkt litt på fiskeutvalget her omkring, og kilosprisene er jo interessante. 100-1200,- for rødspette, 130-1700,- for lomre, og svimlende 2900,- for kveite. Stor forskjell fra butikk til butikk.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 20:45   #10
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Lære å like fisk?

oj, det var stor forskjell! Kveite har en ganske kraftig konsistens. Det er ikke sikkert du er så glad i den hvis du ikke liker kjøtt, kom jeg på nå. Rødspette syns jeg fort kan bli vassen. Den må sprøstekes for at jeg skal like den, hvertfall. Lomre har aldri hørt om ...

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 07-11-13, 21:00   #11
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Lære å like fisk?

Lomre er en flatfisk som rødspette. ikke mye brukt i norge, og den er svindyr om du finner den... jeg kjøpte det *en* gang. mye brukt i storbritannia hvor den heter lemonsole

lett panert lemonsole er nydelig.

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 08-11-13, 12:48   #12
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Lære å like fisk?

Flere tusen for en kilo fisk?! Herre...

Jeg skal dra på butikken for å kjøpe inn fisk etterpå. Planlegger å kjøpe mindre biter av 2-3-4 forskjellige typer, og prøve meg på i helga. Tenkte torsk og ørret, og så får jeg se hva annet de har, og ta det derifra.

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 08-11-13, 16:55   #13
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Lære å like fisk?

Heh, ja, akkurat den butikken med de høye prisene er kjent for å være dyr, men nå ser jeg at det er fjernet helt fra nettsiden jeg saumfarte, så kanskje var det bare en feil. Phew.

Men ja, spørs om jeg ikke skal på fisketur til butikken snart, om regnet gir seg. Britisk vær altså...

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 08-11-13, 20:27   #14
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Lære å like fisk?

De fleste som ikke liker fisk er blitt traumatisk av dårlig preparert fisk i oppveksten.

Sushi er rå fisk som ligger oppå en pute av ris dynket i sursøt saus som du må lage selv for å ikke ha sukker i det. Man spiser det sammen med soyasaus som i praksis ikke tilfører mye mer enn salt saus til retten.

Hvis du ikke skal ha ris (ser det står 30g så det er sannsynlig) så er risfri variant sashimi.

Det er vanlig å ha på litt ristende sesamfrø og hvis du liker sterk man kan du ta et snev Wasabi på dem. Rå fisk smaker lite og du får mer smak av fisk des mer du salter.

Kjøp salmalaks eller torskevarianten i butikken. Uansett hva du skal spise er det viktig at du starter med aboslutt beste råvarer.

Laks må krydres. Bruk ekte salt og grov pepper. I tillegg til dette pleier jeg å ha på litt provancekrydder, men hvis du har tenkt deg saus så hopp over det.

Jeg er ikke så veldig glad i kokt eller dampet fisk. Grillet eller stekt er tingen. Når du skal steke er det viktig å ha høy varme og bruke olje for å få stekeskorpe. Når du har snudd fisken og ser en god stekeskorpe tar du etter en liten stund å setter ned komfyren fra max til medium og tar et godt smørstykke du tar på en gaffel og glir den over oversiden. Når det er gjort slipper du det som er igjen i oljen. Slå av komfyren, ta den vekk fra plata, ha på lokk og la den være sånn i 10 minutter. Den tiden bruker du til tilbehør, eventuelt saus.

For laks kan du ha på en ss rømme. For tosk kan du ha smeltet smør (evt med stekt bacon i) og gressløk i. Du kan også prøve deg på sandefjordsmør, bernaise eller hollandaise til og, dog det tar lengre tid.

Jeg liker ikke å varme opp fisk som er kald. Da kan det lett smake tran. Spis det heller kaldt i salaten isteden eller sørg for ikke å ha rester.

Man blir vant med det og liker det mer etterhvert som man får det til. Da kan du forsøke å bruke mindre fersk fisk eller til og med fryst, men IKKE som sashimi..

Fisk som er overstekt/kokt er verre enn at fisken har antydning til å være noe understekt. Lykke til

__________________
Normalvektig siden 22.06.21

Sist redigert av sylwester : 08-11-13 kl 20:33.
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 15:57   #15
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Lære å like fisk?

Takk for tips og råd, Sylwester.

Sushi prøvde jeg i sommer, fikk tvunget ned to biter, men de kom umiddelbart i retur da jeg prøvde på den tredje.. Ingen suksess, for å si det sånn Og det var fra en sushirestaurant med godt omdømme, ikke fra fiskedisken på coop, liksom...

Jeg prøvde meg på klar grønnsakssuppe med karri, og små biter av laks i går til lunsj (fikk oppskrift av en venninne). Det gikk ned, men var ikke akkurat noen höjdare. Men jeg ser et potensiale! I dag skal jeg prøve meg på torsk til middag, forsøke å sprøsteke tynne skiver av den slik Kanutten forselo, sammen med ovnsbakte grønnsaker og persillesmør.

Tusen takk for rådene, tipsene og klokskapen dere deler, er veldig innstilt på å få til dette med fisk nå!

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 02:32   #16
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Lære å like fisk?

En annen ting som få tenker på når de tenker på fisk er jo Tunfisk. Jeg har ofte tunfisk som "proteinet" i salaten min. Tunfisk, majones og pepper er en god kombinasjon du bør prøve

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fersking i lavkarbolivet, litt å lære tenker jeg bumblebee83 Spørsmål og svar 15 16-08-10 14:36
Lære mer om Grete Roedemetoden?? Kanutten Generell diskusjon 1 26-05-10 23:52
Lære om oljer i Oslo Carisma Lavkarbo generelt 0 20-05-09 11:51
Ting jeg vil lære mere om! mofe Generell diskusjon 11 13-03-05 16:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no