Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

[Slank] Kan jeg kombinere lavkalori og lavkarbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-09-05, 18:32   #1
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk
Question

[Slank] Kan jeg kombinere lavkalori og lavkarbo?

Hvis nei- Hvorfor ikke? Vil jeg ikke gå fortere ned da?

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 06-09-05, 20:04   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Ja - du kan godt kombinere lavkalori og lavkarbo - etter de rammene din diett/filosofi gir deg. Det spørs også hva man legger i ordene lavkalori og lavkarbo. Det er fullt mulig å spise lavkalori Atkins - det har jeg gjort lenge jeg (hvis 20 karber / 1250 - 1450 kalorier pr døgn er lavkarbo/lavkalori da !). Men du vil ikke ta avmer om du allerede har jevn vektnedgang med lavkarbo uten å telle kalorier. Det viser erfaringen fra de som har forsøkt det.

Å telle kalorier - altså å gå lavkalori i tillegg til lavkarbo - har altså ingen hensikt om ikke vekttapet har stoppet helt opp. Da kan en av årsakene være at du rett og slett spiser for mye kalorier. Det kommer an på hva slags forbrenning du har og hvordan DIN kropp reagerer. Og å kutte ned på kaloriene må ikke gå på bekostning av inntak sunt fett som kroppen trenger. Da blir det lavfett......og lavfett /lavkarbo - DET funker ikke i lengden om man er på en ketose indusert diett.


Atkins laget en "tommelfinger regel" for de som oppdaget at de også måtte se på kalori inntaket . Han sa 10-12 ganger din egen kroppsvekt i pund/lb's pr dag. (Jeg veier f.eks. 139 lb - jeg bør ikke ligge under 1390 kalorier eller over 1668 kalorier pr døgn om jeg ønsker vektnedgang). Ikke mer, ikke mindre. Dette var basert på erfaringer fra hans pasienter gjennom 20-30 år.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-09-05, 20:21   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

En lavkalori lavkarbodiett fungerer, og det er ikke uvanlig at en spiser færre kalorier når en er i Ketose selv om en kan spise så mye man vil. Kroppen får det den trenger og blir tilfreds med mindre. Som Nille skriver så har det ingen hensikt å telle kalorier hvis vekten går nedover.

MEN! En lavFETT lavkarbodiett fungerer ikke.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 06-09-05, 22:08   #4
hede
Seniormedlem
 
hede sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Stavanger
Alder: 51
Innlegg: 682
hede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt av

hmmmm

min erfaring med lavkarbo/lavkaloridiett:

jeg prøvde dette noen måneder rundt påske i år og syntes selv jeg hadde gode resultater fettreduksjonsmessig. da hadde jeg lenge prøvd kun lavkalori uten de helt store resultatene, jeg gikk dessuten og følte meg sulten store deler av tida.

dietten da var:
____________
mann 98kg

1700-2000kcal/dag
max 20g/kh

resterende kcal: 70%protein - 30%fett
____________
jeg drev styrketrening for å bevare muskelmasse (var veldig redd for å miste muskelmasse )

i dag kjører jeg samme type diett med den forandring at jeg har økt dagsinntaket av kh og ligger mellom 70 og 100 gram kh/dag. jeg kaller det fremdeles en lavkarbodiett (men det er vel en relativ sak...).

Sitat:

En lavFETT lavkarbodiett fungerer ikke.

for MEG virket det. men jeg understreker at jeg drev MYE trening ved siden av.

dette er altså MIN erfaring.

__________________
KROPP&HELSE
hede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo for vektnedgang Svar med sitat
Gammel 06-09-05, 22:29   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av hede

for MEG virket det. men jeg understreker at jeg drev MYE trening ved siden av.

Og du spiste i tillegg veldig mye protein (70 % mot normalt ca. 25-30 % på en vanlig lavkarbo diett) ved siden av. Det er det ytterst få som klarer å få i seg på "normal diett" og dette har, ammen med treningen, noe av æren for at lavfett virket på deg !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-09-05, 22:37   #6
hede
Seniormedlem
 
hede sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Stavanger
Alder: 51
Innlegg: 682
hede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt av

Sitat:

Og du spiste i tillegg veldig mye protein (70 % mot normalt ca. 25-30 % på en vanlig lavkarbo diett) ved siden av.

Riktig, og dette burde jeg også understreket. forbrenning av proteiner krever mer energi enn av kh og fett.

__________________
KROPP&HELSE
hede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo for vektnedgang Svar med sitat
Gammel 07-09-05, 00:51   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Hmm er ikke Lindberg egentlig en lavkarbo/lavfett-diett? Nå spiser man jo endel karbo på Lindberg i forhold til feks. Atkins, men Lindberg har jo selv omtalt dietten sin som lavkarbo. Eller, når dere snakker om at lavkarbo/lavfett IKKE fungerer, snakker dere da hovedsakelig om dietter med veldig lite karber?
Hva da med South Beach? Den er vel en ordentlig lavkarbo/lavfett-diett, eller har jeg misforstått? Den funker jo som bare det, selv om jeg ikke vil kalle den direkte sunn.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-09-05, 01:33   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

Hmm er ikke Lindberg egentlig en lavkarbo/lavfett-diett? Nå spiser man jo endel karbo på Lindberg i forhold til feks. Atkins, men Lindberg har jo selv omtalt dietten sin som lavkarbo. Eller, når dere snakker om at lavkarbo/lavfett IKKE fungerer, snakker dere da hovedsakelig om dietter med veldig lite karber?
Hva da med South Beach? Den er vel en ordentlig lavkarbo/lavfett-diett, eller har jeg misforstått? Den funker jo som bare det, selv om jeg ikke vil kalle den direkte sunn.

Nei, Lindberg er ikke lav fett - det er lagt veldig stor vekt på fett i Lindberg kostholdet (som på Atkins vedvarende).

Jo, Lindberg er lavkarbo - spesielt sett i forhold til "vanlig norsk kosthold), men ikke sååååå lavkarbo som Atkins i de innlendende fasene og Ketolyse.

Ja, lavkarbo/lavfett som ikke funker - er på Ketolyse og Atkins Induksjon/vedvarene hvor karbene ligger lavt. Fettet hjelper på fett forbrenning, men er man ikke i ketose har det ikke samme effekten. Det er derfor man på Atkins spiser mindre fett ettersom man beveger seg oppover stigen på vedvarende og til slutt går ut av ketose. Som Hede poengterer så spille inntak av proteiner en stor rolle.

South Beach er i lavfett/lavkalori i fase 1 - hvor man heviser til lettprodukter hele tiden (og da funker den jo som enhver GR lignende sak), men leser man boka er den i realiteten ikke så lavfett allikevel når man kommer videre i fasene ! Boka er full av selvmotsigelser - og ikke bare på fett, men hva slags mat man kan spise. Så vidt jeg har forstått er ikke South Beach beregnet på at folk skal være i ketose. Ser heller ikke om South Beach har noen karbegrense slik Atkins og Ketolyse har. Den hensviser til GI, men det finnes ingen GI tabell i boka. South Beach i basis en kopi av Atkins som "liksom" er gjort om til lav fett, samtidig som man utover i boka kan lese at man kan spise fett allikevel.... Dr. Agatston sier selv at South Beach ikke er hverken lavfett eller lavkarbo (side 3 i den engelske utgaven av boka) - "man skal spise de riktige karbene og det riktige fettet".......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-09-05, 09:38   #9
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

South Beach kan umulig vere sundt i det heile, det er FETT og protein kroppen treng. William Banting skreiv den første lavkarboslankeboka på 1800-tallet og den kunnskapen var i bruk av fleire leger fram til 1960 i england og USA. Erfaring frå desse legane var at dersom pasientane åt det dei hadde lov til (FETT og protein) så gjekk pasientane ner i vekt heilt uavhengig av kalorimengde.

Me er alle forskjellige men for majoriteten er det nok å kutte karbo ut og spise FETT og protein,så ordner kroppen resten.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 07-09-05, 09:49   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Nei, Lindberg er ikke lav fett - det er lagt veldig stor vekt på fett i Lindberg kostholdet (som på Atkins vedvarende).



Ja selvsagt, jeg tenkte bare på alle lettproduktene han anbefaler og glemte jo at han ligger høyere på fettet enn det feks. Grete Roede anbefaler. Jeg henger meg bare sånn opp i alle lettproduktene de kan sitte og anbefale, fatter det ikke.



Opprinnelig lagt inn av Nille

South Beach er i lavfett/lavkalori i fase 1 - hvor man heviser til lettprodukter hele tiden (og da funker den jo som enhver GR lignende sak), men leser man boka er den i realiteten ikke så lavfett allikevel når man kommer videre i fasene ! Boka er full av selvmotsigelser - og ikke bare på fett, men hva slags mat man kan spise. Så vidt jeg har forstått er ikke South Beach beregnet på at folk skal være i ketose. Ser heller ikke om South Beach har noen karbegrense slik Atkins og Ketolyse har. Den hensviser til GI, men det finnes ingen GI tabell i boka. South Beach i basis en kopi av Atkins som "liksom" er gjort om til lav fett, samtidig som man utover i boka kan lese at man kan spise fett allikevel.... Dr. Agatston sier selv at South Beach ikke er hverken lavfett eller lavkarbo (side 3 i den engelske utgaven av boka) - "man skal spise de riktige karbene og det riktige fettet".......

Herlighet. Uff. Ja det var det jeg trodde. Har hørt mye negativt om South Beach innen lavkarbomiljøer, så det er ikke noe jeg ville gått inn for, nei.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-09-05, 09:47   #11
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Mistenker at south beach er laga sånn for å vere lettare å selge med tanke på fetthysteriet som kveler snart heile verda.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 08-09-05, 13:21   #12
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Kom til å tenke på en ting: Hva med eurodiett? Det er jo lavkarbo/lavkalori og lavfett?

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 08-09-05, 17:51   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Zen

Kom til å tenke på en ting: Hva med eurodiett? Det er jo lavkarbo/lavkalori og lavfett?

...og en delvis pulverkur i flere faser, satt sammen på en spesiell måte. Bl.a med et meget høyt protein innhold. Høyere enn på vanlige lavkarbo dietter. Kan altså ikke sammnelignes med Atkins eller Ketolysekuren. Den er foreskrives kun til mennesker med helseskadelig overvekt og er iokke tilgjengelig for alle. Den gjennomføres også kun under oppfølging av leger som er opplært i bruk av metoden. (i følge www.drlindbergs.com)






__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-09-05, 21:46   #14
Nomaden
Nytt Medlem
 
Nomaden sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 66
Innlegg: 5
Nomaden er på en erverdig vei

Ren-mat klubben og Claytonplanen? Noen som kan bidra?

Hei,
1) Spennede uttrykk "Ren-mat klubben" - kan noen fortelle meg mer om dette?
2) Dr. Paul Clayton har skrevet en bok som heter "Etter Atkins og andre lavkarbo-dietter" kallt Claytonplanen - har noen hørt om dette?

__________________
Nomaden,
Veien er målet!
Nomaden er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Høyfett - Lavkarbo - SATS Svar med sitat
Gammel 08-09-05, 21:51   #15
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

har hørt om han, i mat & helse. Fokuserer på antioksydanter.

http://www.healthdefence.com/index.html

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 08-09-05, 22:37   #16
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nomaden

Hei,
1) Spennede uttrykk "Ren-mat klubben" - kan noen fortelle meg mer om dette?

Det er så enkelt som at noen av oss har bestemt oss for å holde oss unna bl.a. lavkarbovarer som barer, shaker, sjokolader etc. Ferdigmat altså. Noen av oss bruker kunstig søtstoff i små mengder. Vi spiser "ren mat" - dvs. kjøtt, fugl, fisk - grønnsaker, nøtter, frukt, ost - all naturlig mat. Lavkarbo mat, men ikke såkalte lavkarbo produkter.

Opprinnelig lagt inn av Nomaden

2) Dr. Paul Clayton har skrevet en bok som heter "Etter Atkins og andre lavkarbo-dietter" kallt Claytonplanen - har noen hørt om dette?

Nei, men etter siden hans å dømme har han visst svaret på alle slags problemer....
Får lese litt først tror jeg......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-09-05, 07:36   #17
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

...og en delvis pulverkur i flere faser, satt sammen på en spesiell måte. Bl.a med et meget høyt protein innhold. Høyere enn på vanlige lavkarbo dietter. Kan altså ikke sammnelignes med Atkins eller Ketolysekuren. Den er foreskrives kun til mennesker med helseskadelig overvekt og er iokke tilgjengelig for alle. Den gjennomføres også kun under oppfølging av leger som er opplært i bruk av metoden. (i følge www.drlindbergs.com)






Jepp, men det vi jo har sagt ovenfor er at det ikke funker å f.eks kombinere lavfett med lavkarbo, at det ikke har hensikt å telle kalorer (med mindre man har stoppet opp i vekttapet o.l), hvis Lindberg bruker Eurodiett på ekstreme tilfeller betyr det vel at det funker? Jeg mener ikke kverulere altså, og kanskje vi burde flyttet en del av disse svarene over på generell lavkarbo-debatt, siden jeg egentlig bare hadde tenkt å bidra til spørsmål/svar-seksjonen med noe jeg lurte på når jeg begynte med dette. Og nå ballet det bare på seg. Lurer rett og slett på hvorfor han bruker en slik metode, hvis vanlige høyfett ketogene kurer kan gi samme resultat? Eller? *superforvirret nå*


Sitat:

Bl.a med et meget høyt protein innhold. Høyere enn på vanlige lavkarbo dietter.



Det sier vel seg selv, siden den er lavfett og lavkarbo må den jo være høyprotein, siden vi da ikke har flere næringsstoffer igjen. Med mindre den er høy alkohol.

(nå kverulerer jeg..måtte bare si det )

Lavfett, lavprotein og lavkarbo med høy alko kunne forresten vært en interessant kur. Melder meg frivillig til å prøve neste helg!


Sist redigert av Sugarpill : 09-09-05 kl 08:51.
Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 09-09-05, 08:20   #18
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Er nok delte meiningar om detta, som antagelig har samanheng med at vi er forskjellige som individer. Alle bør egentleg forske på egenkropp for ingen reagerer heilt likt.

I boka til Sten Sture Skaldeman skriver han at dersom vektminskinga stopper opp kan det vere lurt å ete meir i eit par dager for å gi kroppen beskjed om at her er det nok mat.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 09-09-05, 09:05   #19
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg skjønner ikke hvor du vil henne jeg... Men du kan jo kverulere med deg selv

Skal allikevel prøve å svare deg.... men kverulerer du videre nå......
Jeg skrev jo Euro-diett funker jo FORDI det er ekstremt lite mat (det er derfor en skal gjennomføre det i samråd med lege) OG FORDI den er meget høy protein. Hadde den hatt samme proteinmengde som vanlig lavkarbo hadde den ikke funket den heller !

Det er uansett et ubestridt faktum at lavfett Atkins, Ketolyse og Lindberg ikke funker etter forutsetningene. Det vet de som har prøvd. Og det har absolutt sin hensikt å telle kalorier for de som har det med å spise for mye.....uansett hvilken diett de går på. Det er fysiske begrensinger for hvor mange kalorier en kan spise og fremdeles gå ned. Og og for å presisere: det jeg mener med vanlig lavkarbo er sunn balansert kost med moderat/lite karber, riktig fett (og nok av det), grønnsaker/fiber og en viss mengde proteiner - som er såpass sunn at den kan gjennomføres UTEN legetilsyn, - den er tilgjengelig for alle.

Hvorfor han bruker den metoden hvis høyfett ketogen gir samme resultat ?? Fordi den virker vel. Fordi om noen blir slanke på EN diett betyr da ikke at andre dietter man også blir slank på er bortkasta ?? Vi er jo forskjellige som sagt og alt funker ikke likt for alle !! Vi har jo sett her inne at Eurodiett ikke funker for alle heller........ Oså går det litt på hva HAN tror på. Lindberg tror ikke på ketose og så lavkarbo som Atkins første faser og Ketolysekuren. Det har han jo sagt flere ganger.... Da kan han jo ikke gjøre det samme...... kan han vel ?

Det finnes 100-vis av versjoner på lavkarbo der ute. Cluet er å finne den som passer til en selv....... Protein Power er en av dem som går for lavere fett, - men som da er høy på protein.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-09-05, 11:12   #20
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Det eneste jeg kverulerte med var at du sa at den var høyprotein, den måtte jo nødvendigvis være høyprotein siden den var lavkarbo og lavfett. Altså at det var en selvfølgelighet at det var mer protein i den enn andre dietter, siden det var lite fett og karbo.

Resten var rett og slett ting jeg ikke helt forsto. Jeg synes noen ganger at teoriene bak alle de forskjellige diettene kan virke motstridende og vanskelige å forstå. Jeg er vel litt treig.

Men nå forstår jeg mer. Takk, Nille.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 09-09-05, 23:04   #21
Sandrine
Medlem
 
Sandrine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
Sandrine er en juvelSandrine er en juvelSandrine er en juvel

Jeg har boken

Opprinnelig lagt inn av Nomaden

Hei,
2) Dr. Paul Clayton har skrevet en bok som heter "Etter Atkins og andre lavkarbo-dietter" kallt Claytonplanen - har noen hørt om dette?


Det er en god stund siden jeg leste den, og kan bare komme med inntrykket som sitter igjen.
Den åpner med de vanlige oppgulpene mot Atkins, men i selve teksten er det mer saklig informasjon.

Filosofien ligger liggere nærmere Lindberg enn Atkins (fokuserer på glykemisk belastning ikke GI).

Som Nille skriver er det løsninger for det meste som f.eks. nye metoder for å slutte å røyke, ansiktsløftning uten inngrep, naturlig viagra, nye metoder for å forbrenne fett...

Hovedprinsippene for dietten:

Mat som kan spises uten restriksjoner:

Frukt (unntatt bananer og druer på grunn av høy GI)
Grønnsaker (unntatt poteter og kålrabi)
Bønner
Belgfrukter
Fullkornsprodukter, vegetabilske proteiner


Mat som kan spises med moderasjon (3-7 porsjoner/uke):

Fet fisk
Vilt
Meieriprodukter
Egg
Nøtter
Bananer
Druer


Mat som bør spises i relativt små mengder (1-3 porsjoner/uke):

Rødt kjøtt
Pasta
Ris
Frokostblandinger (unntatt de med lav glykemisk indeks, som grov müsli og som inneholder resistent stivelse)


Mat som bør begrenses (0-2 porsjoner/Uke):

Konditorvarer (om de inneholder sukker)
Brus (om den inneholder sukker)
Bakervarer (unntatt grovbrød og brød og kjeks laget på resistent stivelse)
Poteter og potetprodukter
Kålrabi

__________________
Discipline is remembering what you really want...
Sandrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - vedlikehold Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 00:09   #22
des65
Seniormedlem
 
des65 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Langt nord
Alder: 58
Innlegg: 601
des65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snill

Hva er resistent stivelse? Står det det i innholdsfortegnelsen?

__________________
Hilsen des65

1.delmål (under 100) nådd: 20.10.05
2.delmål (under 90) nådd: 23.01.06

3.delmål (under 80) nådd: Skal nåes før 1.juni 2006!!
des65 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg tror jeg... Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 00:25   #23
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Resistent stivelse er stivelse som ikke kan fordøyes av enzymer i fordøyelseskanalen hos mennesker. Og da forsvinner mye av energien ut av kroppen - dvs. går rett igjennom - akkurat som fiber.

Stivelse påvirkes av temperaturer. Ved rask nedkjøling av f.eks. nykokt potet, pasta og ris, vil en del av stivelsen gå over til ”resistent stivelse”. Denne stivelsesformen blir ikke brutt ned i kroppen på vanlig måte, slik at den må ta en ”omvei”, og dermed påvirker den nesten ikke blodsukkeret i det hele tatt. Resistent stivelse har også færre kalorier en vanlig stivelse. (Og GI'en blir lavere)

Grønn umoden banan inneholder også "resistent stivelse".

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 00:27   #24
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av 205gti16v

South Beach kan umulig vere sundt i det heile, det er FETT og protein kroppen treng. William Banting skreiv den første lavkarboslankeboka på 1800-tallet og den kunnskapen var i bruk av fleire leger fram til 1960 i england og USA. Erfaring frå desse legane var at dersom pasientane åt det dei hadde lov til (FETT og protein) så gjekk pasientane ner i vekt heilt uavhengig av kalorimengde.

Me er alle forskjellige men for majoriteten er det nok å kutte karbo ut og spise FETT og protein,så ordner kroppen resten.

Dette hører kanskje ikke hjemme i denne tråden, og moderatorene får bare slette det om de vil, men jeg må si dette. Du skriver flere steder at vi alle er forskjellige etc. Likevel påstår du slikt som at South Beach umulig kan være sunt, og sier veldig bastant at kroppen trenger FETT og protein.

Noe av det vi som følger lavkarbo plages med er at "alle" andre mener at det vi driver med er usunt, og at de forbeholder seg retten til å være allvitende om kosthold. De har rett, vi tar feil. Når vi så gjør det samme, slik jeg synes du gjør nå, så kan det virke akkurat like provoserende (og avskrekkende) på folk som lavkalorientusiasmen virker på oss. Vi har kanskje folk som smugleser litt her inne og lurer på om de skal begynne med en lavkarbolivsstil, og jeg synes vi skal være forsiktig med å støte fra oss folk med å påberope oss å være kosteksperter og ha funnet den ultimate sannhet om hva godt kosthold er. Vi har oppdaget noe som fungerer for oss, men vi behøver ikke bli arrogante for det.

Det finnes (har iallefall funtes) folk her på forumet som følger South Beach. Vi har også hatt folk her inne som har gått over til Grethe Roede, så vidt jeg kan huske. Vi kan godt vise litt respekt for hverandres valg av diett, hvis ikke er vi like ille som statens allmektige råd for ernæring og resten av folkene som fordømmer vårt kosthold.

Dette ble lenger enn jeg hadde trodd, og jeg går utifra at innlegget blir flyttet. Men jeg blir kraftig provosert når folk uttaler seg på den måten du gjorde her, og trengte å si det. Å ta det opp over pm var heller ikke aktuelt, for jeg synes dette her er noe vi alle bør tenke på.

Apropos påstanden din først, så nevner faktisk selv Torkil f.eks Lindberg, men også Grete Roede (!) som et godt kosthold etter ketolysekuren. Slik jeg forstår det mener ikke han at hans kur, som i hovedsak består av nettopp fett og protein, er det sunneste alternativet på lang sikt.


Sist redigert av Sugarpill : 11-09-05 kl 01:04.
Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 00:33   #25
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Zen, det er fullstendig lov til å diskutere her inne, og å si meninga si på en fin måte. Jeg kommer ikke til å flytte innlegget ditt.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 16:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no