Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-11-11, 12:58   #1
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Jeg var på en helsekostbutikk her en dag, og kjøpte cocosa ekstra virgin til 194 kr (!!!) og hun som drev butikken sa at den var perfekt til å steke kylling i. (?) Rågodt sa hun. Og også perfekt til å spise 2 ss på tom mage for forbrenning. Perfekt tenkte jeg... (men aldri om jeg klarer å spise 2 ss hver dag av denne, smaker ikke godt!!)

Men så leser jeg på glasset og på nettet... ser ikke ut til at jeg kan steke i den, da må jeg bruke pure. Men det står på glasset at den er til matlaging. HVA skjer om jeg steker i den likevel da? Noen som vet det? Blir det til transfett da?

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 13:05   #2
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Jo den er til matlaging men det blir smak av det. Mens hvis du bruker pure så er den ren, altså uten smak. Det er vel bare det som er forskjellen. Smaksmessig. Jeg er ikke glad i den kokos smaken. Fysjameg. Så jeg kjøper bare pure.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 13:24   #3
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Jo den er til matlaging men det blir smak av det. Mens hvis du bruker pure så er den ren, altså uten smak. Det er vel bare det som er forskjellen. Smaksmessig. Jeg er ikke glad i den kokos smaken. Fysjameg. Så jeg kjøper bare pure.

ja, helt enig. Fysjameg! Men hun i butikken så at den var mer effektiv i forhold til forbrenning. Og så kostet den så mye, at jeg vil bruke den opp før jeg kjøper ny... Er bare redd for at det blir til transfett ved steking... Kan alt for lite om slike ting!

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 14:03   #4
bente1
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.310
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Jeg er heller ikke så glad i smaken på den cocosan, men jeg blander den i grønn te med pittelitt stevia som søtning, og da blir det absolutt mulig å få ned. -Og så får man så myke lepper av det - aldri mer tørre sprukne lepper etter jeg startet med cocosa i teen

Til steking holder jeg meg imidlertid til meierismør - gir myyyye bedre smak

bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 14:35   #5
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av bente1, her.

Jeg er heller ikke så glad i smaken på den cocosan, men jeg blander den i grønn te med pittelitt stevia som søtning, og da blir det absolutt mulig å få ned. -Og så får man så myke lepper av det - aldri mer tørre sprukne lepper etter jeg startet med cocosa i teen

Til steking holder jeg meg imidlertid til meierismør - gir myyyye bedre smak

Takk Bente

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 18:24   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

det blir ikke transfett- men små partikler spruter og brenner seg i panna. Jeg stekte med det gjennom en hel krukke og jeg lever fortsatt.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 18:29   #7
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Bruk den når du lager sjokolade. Blir god sjokolade med kokos-smak

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 18:40   #8
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Dumt å ødelegge virginoljen ved å utsette den for hard temperatur, snik den heller med i dressinger, rørt inn i gryteretter, sauser eller hva nå du har til middag. Om du sliter med kokossmak så er det vel best å bruke der det passer inn best, asiatiske curryretter eller søte bakverk eller varm drikke.

Ikke kjøp overpriset brun "steke"-cocosa på helsekosten til blodpris. På asiatiske butikker særlig, og innvandrerbutikker generelt, så har de kokosolje fra KTC som er "pure" dvs produsert etter samme høye standard som den varmpressede fra cocosa. Den er ikke herdet eller full av transfett, men produsert skikkelig. Koster ca 26 kroner, noe som sier litt om hva helsekosten faktisk kan "rane" til seg for et overhypet produkt.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 21:52   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Jeg vil bare skyte inn, siden vi snakker om overprising, at tahini og dijon-sennep fåes kjøpt meget billigere på innvandrer (grønnsaks) sjapper de også. Ja, mye fåes kjøpt billigere der da. Og der er det mulig å få tak i chana dal med GI 8. Tørr-ristede kikerter, billig krydder, bla- bla- bla...Ikke alt jeg nevner er ketolysediett-mat, da men. Sorry. Iherb.com selger også cocosa og billige oljer.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 23:02   #10
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Ser for meg at det popper opp rene lavkarbobutikker flere steder i landet snart, og flere produkter på billigbutikkene også. Helsekost er fint til sånt man ikke finner andre steder fordi det er et nisjemarked. Men himmel og hav - mye koster 4-5 ganger så mye som i USA. Sikkert mye tolltull og dette med at det er et nisjemarked, de kan ikke ta inn så mye av gangen, ellers ville de risikert å brenne inne med upopulære produkter.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 23:56   #11
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

det blir ikke transfett- men små partikler spruter og brenner seg i panna. Jeg stekte med det gjennom en hel krukke og jeg lever fortsatt.

Så fint at du lever fortsatt hehe. Men vet du med sikkerhet at det ikke blir til transfett?

Opprinnelig lagt inn av Bik, her.

Bruk den når du lager sjokolade. Blir god sjokolade med kokos-smak

Ja, får prøve meg på å lage det en gang.

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Dumt å ødelegge virginoljen ved å utsette den for hard temperatur, snik den heller med i dressinger, rørt inn i gryteretter, sauser eller hva nå du har til middag. Om du sliter med kokossmak så er det vel best å bruke der det passer inn best, asiatiske curryretter eller søte bakverk eller varm drikke.

Takk, har du tilfeldigvis noen slike gode oppskrifter du vil anbefale?

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Ikke kjøp overpriset brun "steke"-cocosa på helsekosten til blodpris. På asiatiske butikker særlig, og innvandrerbutikker generelt, så har de kokosolje fra KTC som er "pure" dvs produsert etter samme høye standard som den varmpressede fra cocosa. Den er ikke herdet eller full av transfett, men produsert skikkelig. Koster ca 26 kroner, noe som sier litt om hva helsekosten faktisk kan "rane" til seg for et overhypet produkt.

Oj, føler meg lurt. Jeg kjøpte også en olivenolje som skulle være den beste av alle til ca 200 kr, og den var ikke god spør du meg. Jeg får vel begynne å være mer skeptisk!

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg vil bare skyte inn, siden vi snakker om overprising, at tahini og dijon-sennep fåes kjøpt meget billigere på innvandrer (grønnsaks) sjapper de også. Ja, mye fåes kjøpt billigere der da. Og der er det mulig å få tak i chana dal med GI 8. Tørr-ristede kikerter, billig krydder, bla- bla- bla...Ikke alt jeg nevner er ketolysediett-mat, da men. Sorry. Iherb.com selger også cocosa og billige oljer.

Hei. chana dal med GI 8, hva er dette? Og til hva bruker man tahini? Tusen takk for tipset, visste ikke dette.

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Ser for meg at det popper opp rene lavkarbobutikker flere steder i landet snart, og flere produkter på billigbutikkene også. Helsekost er fint til sånt man ikke finner andre steder fordi det er et nisjemarked. Men himmel og hav - mye koster 4-5 ganger så mye som i USA. Sikkert mye tolltull og dette med at det er et nisjemarked, de kan ikke ta inn så mye av gangen, ellers ville de risikert å brenne inne med upopulære produkter.

Ja, jeg ser frem til fremtiden

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 00:11   #12
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Marella77, hva liker du av mat? Liker du krydret mat som indisk/thai? Liker du bounty? Eller vil du heller kamuflere smaken i bakverk med kakako...

Det enkleste er dog å gjøre litt som med tran, å holde seg for nesten, svelge en skje cocosa og så en slurk kaffe etterpå som tar det hele bort, og så puste :P Haha..... Evt røre den inn i kaffen med en ss fløte.

Litt vrient å vite hva som funker best for deg så jeg ramser opp litt forskjellig... Jeg kombinerer litt av alt

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 00:20   #13
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Marella77, hva liker du av mat? Liker du krydret mat som indisk/thai? Liker du bounty? Eller vil du heller kamuflere smaken i bakverk med kakako...

Det enkleste er dog å gjøre litt som med tran, å holde seg for nesten, svelge en skje cocosa og så en slurk kaffe etterpå som tar det hele bort, og så puste :P Haha..... Evt røre den inn i kaffen med en ss fløte.

Litt vrient å vite hva som funker best for deg så jeg ramser opp litt forskjellig... Jeg kombinerer litt av alt

Ja, hva liker jeg? Jeg er glad i mexikansk mat, så lenge det ikke blir for sterkt. Liker asiatisk mat også, og italiensk. Har aldri drukket kaffe, dvs jeg liker det ikke, er det noe annet som tar bort smaken? Cola zero? Er det virkelig verdt det? Er det et kjærrigråd at man går ned raskere i vekt med cocosa, eller er det dokumentert? vet du? Jeg syns den smaken og konsistensen var grusom. Men vet jo at det er frivillig, hehe.

Når det gjelder sjokolader og bakeverk, så har jeg ikke prøvd meg på noe nye produkt, utenom 2 ts med sukrin. Er redd disse lavkarbo-tingene/erstatningene skal ødelegge vektnedgang. Er litt skeptisk til produkt jeg aldri har hørt om inntil for noen uker siden. Men ser jo at mange her bruker de....

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 01:22   #14
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Skjønner veldig godt at du er skeptisk, og det er bra Jeg mener at nøkkelen til suksess på lavkarbo er å være gjennomtenkt. Et forum som dette vil f.eks være fullt av folk som alle mener det beste, men som ikke er leger/ernæringsfysiologer som har studert i mange år. Til og med de har blitt indoktrinert med "sannheter". Mye blir til hva "forrigemann i debatten" sa. Du skal altså heller ikke ta hva jeg sier for en god fisk! :P

Skal tenke ut noen forslag til god mat med Cocosa i morgen når jeg ikke er så søvnig.

Dette med kokosolje og sunnhet, tja? Jo, alt på helsekosten er det ikke strenge krav til dokumentasjon på i forhold til legemidler, mange helsekostartikler lover mer enn de har lov til i følge forbrukerombud osv. Men de har definitivt også mye bra som har hjulpet folk! Googler du, finner du sikkert 100-vis av artikler både for og imot når det gjelder helsegevinst av virgin kokosolje.

Jeg droppet virginolje fordi det fremste argumentet er at kokosoljen har mellomlange fettsyrer, laurinsyre som går rett til forbrenning, og det er nesten som glukose for en som bruker karbo som forbrenningskilde. Dette er veldokumentert. Den nest beste grunnen til å bruke kokosolje, er at det ikke blir delvis ødelagt under steking til farligere bestanddeler. Dette er også veldokumentert.

Dette finnes i pure varmpresset kokosolje. Det er typen fettkjeder som er interessante.

En grunn (fremmet av de som selger dette, særlig) til å bruke virgin kokosolje, er at vitaminer og andre sarte næringstoffer ikke har blitt ødelagt under varmpressing. Dette er et tøvete argument for å selge en nisjevare til en tåpelig pris om du spør meg. Et kunstig behov. Har du vitaminmangel? Vet du om bedre måter å få i deg viktige vitaminer, mineraler, sporstoffer på? Du vet antakelig svaret på dette selv Er man lat en dag, tar man en vitaminpille. Har man god tid en dag, lager man en god gryte/grateng/det du vil, med mange fantastiske grønnsaker. Det er ikke vitaminene du tar kokosolje for.

Vil anbefale tran eller linfrøolje for hud, betennelser, indre som ytre, pga omega 3, og jeg mener også at kokosolje har virket bra for meg, uten at jeg kan bevise at det er rett. Jeg mener at kokosolje er bra for min forbrenning etter 2 års testing. Om det er pga laurinsyre, at jeg får fettforbrenning i gang på morgenen, eller fordi jeg blir mett, vet jeg ikke, men det virker for meg.

Hovedpoenget i dette innlegget, var likevel ikke å overbevise deg om at en ting er tull og noe annet sannhet, men at jeg er enig i at man skal være skeptisk Tenk gjennom hvorfor du kjøper en vare, om den får deg til å føle deg bra, eller om den har en liste med ingredienser som har dokumentert helsegevinst. Sjekk om det passer med kostholdsfilosofien din. Sjekk litt priser her og der. Ikke tro på lovnader eller skremselspropaganda. Da går det nok bra!

Grunnen til at kokosolje er så bra, og særlig til å steke i, er at den ikke påvirkes av temperatur, lys osv. så lett. Den harskner ikke som umettet fett i fisk, virgin olivenolje osv. Derfor kan du lett stable opp noen års forbruk, om du finner KTC i en butikk du ikke bor i nærheten av.

Spis umettet fett med omega 3 i form av nettopp fisk, salatdressingoljer osv, men ikke bruk disse som stekefett. Da blir de ødelagt. De viktigste fettsyrene som man ikke skal steke hardt, finnes altså ikke i kokos (mettet fett), men i umettet fett.

Som du skjønner er jeg litt engasjert i de spørsmålene som dukket opp i denne tråden, hehe.

P.s. Husk å være kritisk Skal ikke på noen måte leke "lege" selv om jeg er opptatt av kjemi og fysiologi og hvordan ting faktisk virker sammen. Jeg har jo bare plukket opp noe her og der.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 02:35   #15
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Googlet litt. Det er skremmende å lese hvor mye tøvprat som finnes der ute, værre enn jeg trodde!!!!!

http://www.naturdoktor.no/index.php/...-knekker-virus

I artikkelen, som høres seriøs ut, får man vite at oljen "må være virgin".

"Det er imidlertid viktig å merke seg at de omtalte virkningene av gjelder kaldpresset (virgin) kokosolje, som er presset ut av fruktkjøttet (kokosmassen). Hydrogenisert kokosolje (RBD) kan inneholde transfett, som er svært skadelig for helsen, og i fraksjonert kokosolje (MCT) er den verdifulle laurinoljen fjernet for å brukes i medisinindustrien."

Hva med pure varmpresset ikke-hydrogenisert kokosolje som er det mest solgte produktet? Ikke nevnt med et ord?

Det mest skremmende dog, er at en som meg oppdager den graverende og sjokkerende feilen " i fraksjonert kokosolje (MCT) er den verdifulle laurinoljen fjernet"

The names of the medium-chain fatty acids (and the corresponding number of carbons) found in MCTs are caproic acid (C6), caprylic acid (C8), capric acid (C10) and lauric acid (C12).

MCT = laurinsyre. Har er forfatteren så kunnskapsløs at han sier at MCT er det motsatte av laurinsyre. Det er akkurat som å si at nå har de tatt bensinen ut av blyet, slik at du kan helle bly på tanken og være miljøvennlig.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 14:58   #16
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Skjønner veldig godt at du er skeptisk, og det er bra Jeg mener at nøkkelen til suksess på lavkarbo er å være gjennomtenkt. Et forum som dette vil f.eks være fullt av folk som alle mener det beste, men som ikke er leger/ernæringsfysiologer som har studert i mange år. Til og med de har blitt indoktrinert med "sannheter". Mye blir til hva "forrigemann i debatten" sa. Du skal altså heller ikke ta hva jeg sier for en god fisk! :P

Skal tenke ut noen forslag til god mat med Cocosa i morgen når jeg ikke er så søvnig.

Dette med kokosolje og sunnhet, tja? Jo, alt på helsekosten er det ikke strenge krav til dokumentasjon på i forhold til legemidler, mange helsekostartikler lover mer enn de har lov til i følge forbrukerombud osv. Men de har definitivt også mye bra som har hjulpet folk! Googler du, finner du sikkert 100-vis av artikler både for og imot når det gjelder helsegevinst av virgin kokosolje.

Jeg droppet virginolje fordi det fremste argumentet er at kokosoljen har mellomlange fettsyrer, laurinsyre som går rett til forbrenning, og det er nesten som glukose for en som bruker karbo som forbrenningskilde. Dette er veldokumentert. Den nest beste grunnen til å bruke kokosolje, er at det ikke blir delvis ødelagt under steking til farligere bestanddeler. Dette er også veldokumentert.

Dette finnes i pure varmpresset kokosolje. Det er typen fettkjeder som er interessante.

En grunn (fremmet av de som selger dette, særlig) til å bruke virgin kokosolje, er at vitaminer og andre sarte næringstoffer ikke har blitt ødelagt under varmpressing. Dette er et tøvete argument for å selge en nisjevare til en tåpelig pris om du spør meg. Et kunstig behov. Har du vitaminmangel? Vet du om bedre måter å få i deg viktige vitaminer, mineraler, sporstoffer på? Du vet antakelig svaret på dette selv Er man lat en dag, tar man en vitaminpille. Har man god tid en dag, lager man en god gryte/grateng/det du vil, med mange fantastiske grønnsaker. Det er ikke vitaminene du tar kokosolje for.

Vil anbefale tran eller linfrøolje for hud, betennelser, indre som ytre, pga omega 3, og jeg mener også at kokosolje har virket bra for meg, uten at jeg kan bevise at det er rett. Jeg mener at kokosolje er bra for min forbrenning etter 2 års testing. Om det er pga laurinsyre, at jeg får fettforbrenning i gang på morgenen, eller fordi jeg blir mett, vet jeg ikke, men det virker for meg.

Hovedpoenget i dette innlegget, var likevel ikke å overbevise deg om at en ting er tull og noe annet sannhet, men at jeg er enig i at man skal være skeptisk Tenk gjennom hvorfor du kjøper en vare, om den får deg til å føle deg bra, eller om den har en liste med ingredienser som har dokumentert helsegevinst. Sjekk om det passer med kostholdsfilosofien din. Sjekk litt priser her og der. Ikke tro på lovnader eller skremselspropaganda. Da går det nok bra!

Grunnen til at kokosolje er så bra, og særlig til å steke i, er at den ikke påvirkes av temperatur, lys osv. så lett. Den harskner ikke som umettet fett i fisk, virgin olivenolje osv. Derfor kan du lett stable opp noen års forbruk, om du finner KTC i en butikk du ikke bor i nærheten av.

Spis umettet fett med omega 3 i form av nettopp fisk, salatdressingoljer osv, men ikke bruk disse som stekefett. Da blir de ødelagt. De viktigste fettsyrene som man ikke skal steke hardt, finnes altså ikke i kokos (mettet fett), men i umettet fett.

Som du skjønner er jeg litt engasjert i de spørsmålene som dukket opp i denne tråden, hehe.

P.s. Husk å være kritisk Skal ikke på noen måte leke "lege" selv om jeg er opptatt av kjemi og fysiologi og hvordan ting faktisk virker sammen. Jeg har jo bare plukket opp noe her og der.

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Googlet litt. Det er skremmende å lese hvor mye tøvprat som finnes der ute, værre enn jeg trodde!!!!!

http://www.naturdoktor.no/index.php/...-knekker-virus

I artikkelen, som høres seriøs ut, får man vite at oljen "må være virgin".

"Det er imidlertid viktig å merke seg at de omtalte virkningene av gjelder kaldpresset (virgin) kokosolje, som er presset ut av fruktkjøttet (kokosmassen). Hydrogenisert kokosolje (RBD) kan inneholde transfett, som er svært skadelig for helsen, og i fraksjonert kokosolje (MCT) er den verdifulle laurinoljen fjernet for å brukes i medisinindustrien."

Hva med pure varmpresset ikke-hydrogenisert kokosolje som er det mest solgte produktet? Ikke nevnt med et ord?

Det mest skremmende dog, er at en som meg oppdager den graverende og sjokkerende feilen " i fraksjonert kokosolje (MCT) er den verdifulle laurinoljen fjernet"

The names of the medium-chain fatty acids (and the corresponding number of carbons) found in MCTs are caproic acid (C6), caprylic acid (C8), capric acid (C10) and lauric acid (C12).

MCT = laurinsyre. Har er forfatteren så kunnskapsløs at han sier at MCT er det motsatte av laurinsyre. Det er akkurat som å si at nå har de tatt bensinen ut av blyet, slik at du kan helle bly på tanken og være miljøvennlig.

Så mye kunnskap du har! Jeg blir imponert! Tydelig at dette intereserer deg ja Tusen takk for at du tar deg tid til å svare så godt!!!

"KTC"- er det et merke på en cocosa?

"Jeg mener at kokosolje er bra for min forbrenning etter 2 års testing." - Har du gått ned mye på 2 år? På bildet ser du veldig slank ut, og btw veldig pen!!

Tar du med skje om morgenen uten noe til alltid?

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 15:43   #17
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Jeg har ikke alltid brukt kokosolje, men de månedene jeg har følt for å være litt strikt mot meg selv, etter platåperioder da vekten har stagnert eller gått litt opp. Det kan ha vært tilfeldig, eller andre medvirkende årsaker, men det har "løsnet" for meg om jeg har vært flink med kokosfettinntaket. Jeg har også brukt fete typer kokosmelk i kaffen.

Det er nok slik at jeg er flinkere med hva jeg putter i meg i enkelte perioder, enn andre, hehe.

Jeg er avhengig av morgenkaffe, så jeg bare hadde den oppi der og svelget ned. Ikke så veldig godt men ikke plagsomt vondt heller.

Tusen takk for komplimentet! Jeg er 1.73 høy og veier 62-63 kg, tipper jeg gikk ned 20 kg siden juni ifjor og til mars i år. Turde ikke veie meg i starten!

Har holdt meg noenlunde stabil etter dette, spist normal mat med langsomme karbohydrater og er ikke redd for fett lenger. Så når jeg tenker meg bedre om, så har jeg vel bare tatt kokosolje i 1,5 år. Huden min ble forresten såå fin i sommer da jeg tok olje hver dag og i tillegg smurte meg med det etter dusjing, etter å ha vært i solen. Kjører litt ketolyse nå etter en del (planlagte) kilo opp, etter å ha spist ekstremt usunt i USA i september. Bildet er derfra, tipper jeg veide 66 kg eller noe slikt.

KTC er et merke ja. http://www.foodchain-magazine.com/ar...80&issueid=149

De har det på de asiatiske butikkene rundt om ved Torggata i Oslo sentrum, og også på en liten asiabutikk rett ved bussterminalen her i Sandvika.

Alle typer kokosolje merket "pure" eller "unrefined" skal være forskriftsmessig laget på samme måte som brun cocosa, om du snubler over et annet merke en dag.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 16:44   #18
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Marelle, du spør:"Hei. chana dal med GI 8, hva er dette? Og til hva bruker man tahini? Tusen takk for tipset, visste ikke dette. " Chana dal er en type kikerter med lavest GI av alle belgfukter, de er splittede, gule og små. De er gode tørristet eller kokt. Tahini er sesamfrø som er malt, til det blir det en flytende masse. Det fåes rått eller ristet, med eller uten salt. Det smaker nydelig om du får den fersk. Jeg sier det fordi det finnes et merke med en mørk grå masse som ikke er god, harsk er den. Billig og fåes på helsekost. Husker ikke navnet. Men MONKI sin er supergod!!

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 23:12   #19
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Hummus er virkelig godt, skal følge disse tipsene om både kikerter og tahini når jeg går over på moderat lavkarbo Kjøpte en diiiger boks tahini for noen år siden som smakte dritt, den var også grå, nå skjønner jeg egentlig hvorfor. Jeg vet jo hvordan harskt fett smaker, blæh.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 23:16   #20
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Hummus er virkelig godt, skal følge disse tipsene om både kikerter og tahini når jeg går over på moderat lavkarbo Kjøpte en diiiger boks tahini for noen år siden som smakte dritt, den var også grå, nå skjønner jeg egentlig hvorfor. Jeg vet jo hvordan harskt fett smaker, blæh.

Ja, tahini kan smake himmelsk eller helvete ettersom hvem som produserer. Den billige jeg kjøpte på grønnsaksforretning var billig men ikke harsk. Ikke så god når frøene ikke er ristet, men sunnere er det. Helsekost er ingen garanti på ferske varer.Men Monki sin er en garantert vinner. Må bare si det igjen fordi den er så god

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 23:21   #21
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Ang cocosa, jeg brukte det i te en stund, og det hadde defintivt positiv virkning på vektnedgangen! (Når jeg tenker jeg om så var det akkurat i den perioden jeg ble gravid mot alle odds også, så kanskje den faktisk er så mirakuløs som de skal ha det til? )

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 23:48   #22
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ang cocosa, jeg brukte det i te en stund, og det hadde defintivt positiv virkning på vektnedgangen! (Når jeg tenker jeg om så var det akkurat i den perioden jeg ble gravid mot alle odds også, så kanskje den faktisk er så mirakuløs som de skal ha det til? )

Dette høres bra ut. Skal teste det i te bra du ble gravid da takk for tipset

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 23:49   #23
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Takk for alle de tipsene you guys!

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 09:01   #24
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Min cocosa har stått varm i noen måneder i et skap, er den spisende enda?

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 09:27   #25
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Farlig å bruke Cocosa Ekstra Virgin å steke i?

Bare for å oppklare dette med transfett. Med mindre du har noe voldsomt kjøkkenutstyr som du bruker i din daglige matlaging, som innbefatter høytrykks- og varmebehandling, tilføring av hydrogengass ved hjelp av en katalysator, så har du ingenting å bekymre deg for.
Det som derimot kan skje om du bruker oljer med lavt rykepunkt er at den oksideres, eller blir harsk på godt norsk. Kokosfett har et veldig høyt rykepunkt. Husker ikke på stående fot hvor høyt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar

Emneord
cocosa


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Cocosa Extra Virgin - Rimeligere macadamia79 Lavkarbo generelt 4 12-09-11 18:46
Cocosa - vanlig eller extra virgin lille_trille Lavkarbo generelt 6 09-06-11 20:37
Cocosa extra virgin? Perleblomsten Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 26-04-11 00:15
Cocosa Extra Virgin Sungrazer Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 04-11-09 22:07
Økonomistørrelse ekstra virgin kokos olje? Zincite Kosttilskudd 3 31-05-09 22:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no