Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Newbie med noen spørsmål :)

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-08-11, 19:52   #1
supermama
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 9
supermama er på en erverdig vei
Wink

Newbie med noen spørsmål :)

Jepsi pepsi, da har jeg bestemt meg 100 %, endelig! Noe må gjøre med vekta, nesten om jeg vil eller ikke!
Nå veier jeg ca. 10 kg mer en jeg gjorde for 1 år siden (og da var jeg nybakt mamma). So this is it Sniker litt på lavkarbo, og tror nok det er det rette. Det er ikke så lett å finne ut av alt her, så derfor lurer jeg på noen ting - og håper noen kan hjelpe.

1. Funker lavkarbo selv om man ikke er veldig overvektig (jeg veier nå 65 kg og er 170 høy, og vil ned minst 7 kg)?

2. Kan man spise så mye man vil av de rette matvarene? Som f.eks. ost, cottage cheese, egg, fløte osv?
Grunnen til at jeg velger lavkarbo i stedet f.eks. lavkalori er fordi jeg er alt for glad i mat til å måtte begrense meg hele tiden. Jeg liker å være mett, hehe

3. Jeg pleier nå å spise enten havregrøt eller hjemmelaget granola (av nøtter, cocosa, gojibær, hempfrø). Bør jeg også kutte det ut? Evt. hva slags "korn" kan man spise til frokost? Ser ikke for meg å spise egg, avocado, bacon osv til frokost hver dag...

4. Hvordan kan man kombinere lavkarbo med å være et godt forbilde og dele mat med barn?
Jeg har en 16 mnd gammel datter og jeg ønsker at vi skal sitte sammen å spise middag f.eks. Jeg vil gjerne at hun vokser opp med et bra forhold til mat og vil ikke at jeg alltid spiser noe annet enn henne.

Min største utfordring tror jeg forresten blir å takle fettet, og å finne "friskere" mat enn den typiske fete maten jeg ser her inne på forumet. Jeg kan f.eks. ikke fordra kjøttdeig/karbonadedeig fordi jeg syntes det er for fettete og tungt...

HÅPER NOEN KAN FORBARME SEG OVER MEG OG SVARE PÅ SPØRSMÅLENE MINE Ellers så sniker jeg litt i trådene deres, og prøver å lære meg alt jeg kan

supermama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 20:05   #2
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Newbie med noen spørsmål :)

Kan prøve å svare litt jeg, men vil tipse deg om nybegynnertrådene her inne. http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=708 http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Opprinnelig lagt inn av supermama, her.

1. Funker lavkarbo selv om man ikke er veldig overvektig (jeg veier nå 65 kg og er 170 høy, og vil ned minst 7 kg)? Lavkarbo er vektregulerende og i stor grad vil kroppen bestemme selv om du er overvektig. Jeg har 10kg for mye og det går sakte nedover.

2. Kan man spise så mye man vil av de rette matvarene? Som f.eks. ost, cottage cheese, egg, fløte osv? Du skal spise deg passe mett. Melkeprodukter spesielt kan være festbremser, men det er individuelt.

3. Jeg pleier nå å spise enten havregrøt eller hjemmelaget granola (av nøtter, cocosa, gojibær, hempfrø). Bør jeg også kutte det ut? Evt. hva slags "korn" kan man spise til frokost? Ser ikke for meg å spise egg, avocado, bacon osv til frokost hver dag... Jeg har laget frokostblanding av: soyaflokker, hakkede nøtter, solsikkefrø, linfrø og sesamfrø. Ev. store havregryn går an, men her kommer det an på hvor mye KH du vil legge deg på. (Anbefaler å registrere på diett.no i begynnelsen.

4. Hvordan kan man kombinere lavkarbo med å være et godt forbilde og dele mat med barn? Jeg har mann og to barn (6 og 9) som ikke spiser lavkarbo. Vi spiser stort sett det samme. Mindre ferdigprodukter, mer varierte grønnsaker og så får de en potet, litt fullkornsris, fullkornspasta el.l. ved siden av. Anbefaler boken til Fedon Lindberg om barns kosthold, absolutt ingen ekstremvariant, men mange gode tips. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...oduktId=189122

Ellers vil jeg sjenerelt anbefale deg å lese mye, sette deg inn i litt ulike retninger og velge det som passer for deg.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 20:12   #3
supermama
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 9
supermama er på en erverdig vei

Sv: Newbie med noen spørsmål :)

Tusen takk for svar VSB!
Så du går sakte nedover? Jeg vil gå fort
Jeg er ingen stor fan av melkeprodukter fra før og var litt skeptisk til de.. Men skjønner samtidig ikke hva man da skal spise...?!? Lettere forvirra der

supermama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 20:22   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Newbie med noen spørsmål :)

Om du vil gå fort ned bør du holde deg til grønnsaker som karbohydratkilde og passe på kaloriene i tillegg. Diett.no er et nyttig redskap.
Jeg spiser heller ikke bacon og kjøttdeig etc. Kyllingfilet eller mager fisk med olje/smør på funker også. Og du trenger ikke velge de feteste ostene. nesten alle oster har en god del fett.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 21:47   #5
supermama
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 9
supermama er på en erverdig vei

Sv: Newbie med noen spørsmål :)

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Om du vil gå fort ned bør du holde deg til grønnsaker som karbohydratkilde og passe på kaloriene i tillegg. Diett.no er et nyttig redskap.
Jeg spiser heller ikke bacon og kjøttdeig etc. Kyllingfilet eller mager fisk med olje/smør på funker også. Og du trenger ikke velge de feteste ostene. nesten alle oster har en god del fett.

Jeg syntes det er litt dumt å måtte passe kaloriene i tillegg. Det var jo det som var så fint med lavkarbo... Det største problemet mitt nå er vel at jeg spiser mer enn jeg burde, blir spesielt fysen på kvelden, og at jeg har lite energi. Jeg håpte lavkarbo ville ta knekken på det av seg selv liksom..

Btw, er havregryn helt krise med tanke på karbohydrater? Jeg spiser nemlig havregrøt hver dag og syntes det er kjipt å droppe det? Evt. alternativer?

supermama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 22:39   #6
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Newbie med noen spørsmål :)

Etter en stund blir du mindre fysen og lettere å begrense hva du spiser, særlig når du holder deg i ketose. (Har blitt litt mer KH på meg i ferien, ut av ketose og veldig fysen nå noen dager... Men jeg har litt andre utfordringer i tillegg.)

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som kan svare på noen spørsmål? Lindaplinda Lavkarbo generelt 17 02-10-10 15:51
Kan noen være så snill å svare på noen spørsmål? bobbla Dr Lindbergs 4 18-01-09 19:57
Noen spørsmål - noen som kan svare? Mokia Lavkarbo generelt 3 08-01-05 13:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no