Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Er jeg helt ute å kjøre?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-03-11, 07:51   #1
Elisa86
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 37
Innlegg: 19
Elisa86 er på en erverdig vei

Er jeg helt ute å kjøre?

Har prøvd å spise det jeg innbiller med er lavkarbo i 10 dager nå, har kuttet brød,pasta,ris og poteter helt ut (uten problem!!!). Trodde det skulle bli superhardt,men savner faktisk ingen av delene

Befinner meg i utlandet og her derfor ikke kunne ankaffe meg noe lavkarbo-bok for øyeblikket, men skjønner at jeg kanskje må gjøre det.. Føler jeg får i meg for mye fett (ja,jeg vet alle nybegynnere føler det,men tror kanskje jeg faktisk gjør det!)

Legger ut en oversikt over hva jeg har spist de 2 siste dagene og som jeg spiser OFTE, kanskje noen vil finne ut hva jeg gjør galt/riktig? På forhånd tusen takk!

Dag 1)
Frokost: 100g cottage cheese + 1 ss lett-jordbærsyltetøy

Lunsj: Bladsalat med 6-7 stk små tomatbiter, bittelitt agurk, 1-2 stk kyllinglår, en goood del raspet parmesanost, 1 ss rømme

Middag: Spareribbs (mye fett), bladsalaten som nevnt over, med fetaost og 1ss rømme

Dag 2)

Frokost: 1 stk stekt egg, 3-4 skiver bacon, 80-100g tomatbønner

Lunsj: ost og skinke i ruller (6-7 osteskiver ca 5 skinkeskiver)

Middag: 150g Biff med noe fett-marmorering, salat med litt agurk og tomat, litt feta, 2ss caesar-dressing


* Trenger jeg et mellom-måltid har jeg ofte spist ca 6 syltynne kjeks (7,7g karbo) med brie på.

Er dette bra? Jeg legger til at jeg er 167cm høy, veier 64 kg, har lavt stoffskifte (ufattelig dårlig forbrenning!). Vil ned ca 6-7kg

Elisa86 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 09:08   #2
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Er jeg helt ute å kjøre?

Frokost på dag1 består jo av finnt lite fett, og antagelig en god del karber fra syltetøyet. Her må det mer fett til.
Kanskje du kan f.eks putte en neve nøtter i cottage cheesen og heller ha over noen usukrede bringebær(f.eks fra frossenpose). Evt blande inn en dæsj fløte. Da får du mer fett og mindre karber.
Tomatbønnene tror jeg også inneholder en en god del karber og lite fett.

Du bør registrere maten du spiser på f.eks diett.no og se på fordelingen av næringsstoffene(fett, karbo, protein) og om det stemmer overens med den karb-mengden du har bestemt deg for å spise.

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 09:17   #3
Elisa86
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 37
Innlegg: 19
Elisa86 er på en erverdig vei

Sv: Er jeg helt ute å kjøre?

Takk for svar!

Syltetøyet er 4,7 karbs pr 15g
og sukker 4,8g pr 15g

Så det blir jo ikke så altfor galt når jeg bruker 1 ss eller? Man må vel ha i seg noe karbs og noe sukker? (dette er forsåvidt det jeg får i meg av sukker tror jeg)..

Nøtter var lurt, har glemt at jeg har en pose mandler (for mandler er ok?)

Elisa86 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 09:33   #4
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Er jeg helt ute å kjøre?

Mandler er fint! :-)
har du lest nybegynner-tråden her inne?
Husk at det er litt karber i mange matvarer, så litt karber blir det jo, men de skal komme fra grønnsaker, nøtter, fløte og andre naturlige kilder og ikke fra f.eks rent sukker fra pose, syltetøy etc.

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 09:52   #5
Elisa86
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 37
Innlegg: 19
Elisa86 er på en erverdig vei

Sv: Er jeg helt ute å kjøre?

så nå at parmesan og feta ikke var det lureste heller, bedre å bruke vanlig gulost i salaten..

Elisa86 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 10:21   #6
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Er jeg helt ute å kjøre?

Mulig det er forskjell på ulike typer fetaost, men i utgangspunktet så har jo fetaost ca 1 karb/100g, og masse fett så det er jo helt glimrende det. Vanlig gulost er også bra!

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 10:21   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er jeg helt ute å kjøre?

Parmesan og feta er okei det hvorfor skulle det ikke være det?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 10:27   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er jeg helt ute å kjøre?

Du kan da utmerket godt spise både feta og parmesan!
Det du ikke bør spise er tomatbønner som inneholder 16 karber pr 100g!

Spis gjerne mer egg og finn noe annet å ha under brien din. Stangselleri eller Gerds brødpinner feks!

Denne tråden er gull verdt for nybegynnerer! Les den nøye, gjerne flere ganger!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 12:57   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er jeg helt ute å kjøre?

Opprinnelig lagt inn av Elisa86, her.

Har prøvd å spise det jeg innbiller med er lavkarbo i 10 dager nå, har kuttet brød,pasta,ris og poteter helt ut (uten problem!!!). Trodde det skulle bli superhardt,men savner faktisk ingen av delene

Befinner meg i utlandet og her derfor ikke kunne ankaffe meg noe lavkarbo-bok for øyeblikket, men skjønner at jeg kanskje må gjøre det.. Føler jeg får i meg for mye fett (ja,jeg vet alle nybegynnere føler det,men tror kanskje jeg faktisk gjør det!)

Legger ut en oversikt over hva jeg har spist de 2 siste dagene og som jeg spiser OFTE, kanskje noen vil finne ut hva jeg gjør galt/riktig? På forhånd tusen takk!

Dag 1)
Frokost: 100g cottage cheese + 1 ss lett-jordbærsyltetøy

Lunsj: Bladsalat med 6-7 stk små tomatbiter, bittelitt agurk, 1-2 stk kyllinglår, en goood del raspet parmesanost, 1 ss rømme

Middag: Spareribbs (mye fett), bladsalaten som nevnt over, med fetaost og 1ss rømme

Dag 2)

Frokost: 1 stk stekt egg, 3-4 skiver bacon, 80-100g tomatbønner

Lunsj: ost og skinke i ruller (6-7 osteskiver ca 5 skinkeskiver)

Middag: 150g Biff med noe fett-marmorering, salat med litt agurk og tomat, litt feta, 2ss caesar-dressing


* Trenger jeg et mellom-måltid har jeg ofte spist ca 6 syltynne kjeks (7,7g karbo) med brie på.

Er dette bra? Jeg legger til at jeg er 167cm høy, veier 64 kg, har lavt stoffskifte (ufattelig dårlig forbrenning!). Vil ned ca 6-7kg

Hvis du har ufattelig dårlig forbrenning er du heldig som veier så lite i forhold til høyden din - men du spiser kanskje lite til vanlig også? Du må være klar over at når du er normalvektig er det ikke sikkert du opplever særlig vektnedgang - men du VIL få bedre helse og stabil vekt

Du er på god vei inn i lavkarbo-tankegangen, her er en enkel lavkarbo på 3 minutter som du kan skrive ut og henge på kjøleskapet.

Nei, du Må ikke ha i deg noe som helst sukker, og 4.7 gram karber pr 15 gram syltetøy er hinsides mye, maks 5 gram pr 100 gram matvare er en fin huskeregel.

Når du spiser lavkarbo med feks 5% karbo - 20% proteiner og 75% fett (prosent av energiinntak, prot og karb har 4 kalorier pr gram, fett har 9 kalorier pr gram) - vil du ikke lengre bli særlig sulten. Det er ikke nødvendig å spise mange ganger om dagen - spis når du er sulten. Mellommåltid er også unødvendig om du da ikke er veldig sulten.
Hvis du er usikker vil jeg anbefale å legge inn matinntaket ditt på www.diett.no så ser du raskt hvordan du ligger an på fordelingen av næringsstoffer Du ser også om du ligger veldig lavt eller veldig høyt i energiinntak totalt.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 14:28   #10
mama67
Seniormedlem
 
mama67 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 813
mama67 har en fantastisk aura rundt segmama67 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er jeg helt ute å kjøre?

Jeg syns også du spiser for lite grønnsaker. Ser ut som det går mest i salat, og det er flott, men du bør spise f.eks brokkoli, blomkål, squash, paprika, spinat, bare for å nevne noe.

__________________


mama67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 16:12   #11
Elisa86
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 37
Innlegg: 19
Elisa86 er på en erverdig vei

Sv: Er jeg helt ute å kjøre?

Tusen takk for tilbakemeldinger folkens

Ser at jeg må kutte syltetøyet helt ut, og spise mer grønnsaker er nok helt sikkert klokt ja! Som sagt, gått på dette i 10 dager nå,ikke mistet vekt (muligens 1 kg,men badevekten er ikke helt i vater..),men føler meg så utrolig mye bedre. Magen min som alltid var oppblåst,vond og "rumlete" er blitt helt stabil. Bare det er ganske imponerende syntes jeg!

Elisa86 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 16:15   #12
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Er jeg helt ute å kjøre?

Opprinnelig lagt inn av Elisa86, her.

Tusen takk for tilbakemeldinger folkens

Ser at jeg må kutte syltetøyet helt ut, og spise mer grønnsaker er nok helt sikkert klokt ja! Som sagt, gått på dette i 10 dager nå,ikke mistet vekt (muligens 1 kg,men badevekten er ikke helt i vater..),men føler meg så utrolig mye bedre. Magen min som alltid var oppblåst,vond og "rumlete" er blitt helt stabil. Bare det er ganske imponerende syntes jeg!

Så bra
Bare å ta tiden til hjelp, til du finner ut hva som er riktig for deg

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 16:20   #13
Elisa86
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 37
Innlegg: 19
Elisa86 er på en erverdig vei

Sv: Er jeg helt ute å kjøre?

Nerthus: Jeg har ganske mye fett på lår og mage, vekten høres kanskje normal ut forhold til høyde,men ser at jeg har dette "farlige" fettet som må bort.. Veide rundt 58-60 kg i tenårene,og da var magen mye mindre, og det er der jeg vil miste fett også,siden det er magefettet som er verst for helsa

Syntes heller ikke jeg spiser så lite, har egentlig alltid spist veldig store middagsporsjoner, men ja,porsjonene har jo blitt naturlig mindre etter jeg kuttet ut pasta og potet som tilbehør. Men egentlig burde jeg nok spise noe større porsjoner nå også så jeg kan kutte mellommåltidene kanskje..

Edit: Og tusen takk Aline!! så koselige folk er på dette forumet

Elisa86 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 16:22   #14
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Er jeg helt ute å kjøre?

Registrerer at du har en BMI = 22,95 og er per definisjon "normal vektig". Tror ikke jeg ville regnet med en stor vektnedgang i forhold til ditt utgangspunkt.
Men du vil garantert oppleve økt velvære og mange andre gode synergier som følge av kostomleggingen.

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 16:25   #15
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Er jeg helt ute å kjøre?

Opprinnelig lagt inn av nilmor, her.

Registrerer at du har en BMI = 22,95 og er per definisjon "normal vektig". Tror ikke jeg ville regnet med en stor vektnedgang i forhold til ditt utgangspunkt.
Men du vil garantert oppleve økt velvære og mange andre gode synergier som følge av kostomleggingen.

Og kroppen kan gjerne forandre seg som du vil, at magefettet forsvinner, uten at vekten blir den samme som da du var yngre
Edit: prøver å si at selvom vekten står stille, så kan kroppen bli slankere og sunnere har du målt med målebånd? Det er også bra for motivasjonen!

Sitat:

Og tusen takk Aline!! så koselige folk er på dette forumet

Koseligste forumet jeg vet om

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noe i veien for å kjøre Gerilja Kardio 5 ukedager på rad? screwball Trening 11 17-04-10 09:52
Mer miljøskadelig å gå enn å kjøre til butikken Gracella Nyheter / media 1 19-08-09 14:19
Helt ny Kærra Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 1 13-08-09 15:44
Ny her.. Skal kjøre ketolysekuren.. MegaWai Ketolysekuren 18 08-08-06 12:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no