Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Nøkkelhullsvarer har fått lavere pris

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-03-11, 17:18   #1
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Nøkkelhullsvarer har fått lavere pris

Da har jeg vært innom en av de butikkene som har begynt med å selge nøkkelhullsmerkede matvarer til rimeligere pris, nemlig Kiwi. Det var ikke derfor jeg var der, men siden jeg skulle ha brisling i olivenolje, så jeg at denne ikke var nøkkelhullsmerket, men det var en brisling i solsikkeolje fra et annet merke som var det. Solsikkeolje skal liksom være sunnere enn jomfruolivenolje? Når det gjaldt den med tomat, var esken fra Eldorado merket, men ikke fra King Oscar.

Uansett... Vi som spiser lavkarbo har jo vår oppfatning av hva som er sunt. Vi er ikke tjent med at varer med lite fett skal selges billig på bekostning av dem med mer fett. Vi foretrekker smør framfor margarin, feite meieriprodukter framfor magre, osv. Vi som ikke lenger tror på myndighetenes eksperter og har funnet en livsstil og et kosthold som gagner oss bedre, vi er ikke tjent med slike kampanjer fra butikkjedene. Vi må antakelig basere oss på å betale enda mer for varer vi spiser mye av, dersom de tilfeldigvis ikke passer med myndighetenes idéer om hva som er sunt.

Men hva kan vi gjøre? Er vi mange nok til å si fra? Kan vi boikotte butikker som driver med dette og oppmuntre butikker som ikke har hengt seg på dette?

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 17:38   #2
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Nøkkelhullsvarer har fått lavere pris

Bortsett fra at slike ting gjør meg direkte sur innimellom, vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med det neiI bygden er det bare 2 butikker og begge har enkelte varer som for meg som lavkarber lønner seg å kjøpe der, blir litt dumt for pengeboken om jeg må holde meg bare til den uten nøkkelhullmerking, da denne er dyrere på noen varer og mangler noen. Men noe så innigrannskogen så forbanna jeg som jeg blir når man skal øke prisen på "usunn" mat for å få oss til å spise lettprodukter, ja det er det lite som får meg til å bli. Jeg har spist lettprodukter i masse år -det er jeg fint ferdig med(rekker barsnlig tunge til de som skal tre nedover ørene på oss hva vi bør spise)

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 17:42   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Nøkkelhullsvarer har fått lavere pris

Jeg tenkte først at dette kanskje var en priskrig som kunne komme oss til gode også - men nei...

Nøkkelhull-merkede matvarer

Magre meieriprodukter, magert kjøtt, margarin, bedrøvelige greier. Mulig det er penger å spare på å velge en meny hovedsaklig bestående av fisk og grønnsaker.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 18:22   #4
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Nøkkelhullsvarer har fått lavere pris

Ja, det er bedrøvelige og magre greier, 157cm!
Streber, jeg tenker at her kunne vi ha en sjanse til å tone flagg. Om mange nok sier hva de mener om dette. Det kan hende at vi en liten stund må ha det litt mer tungvint og litt dyrere, men på sikt, vil det kanskje hjelpe. Uansett får vi det alt dyrere med dette opplegget de kjører i disse butikkene.
Jeg synes dessuten dette slår bein under lavkarbo-tendenser i samfunnet. Nå får alle som mener at magert er sunt noe ekstra å slå i bordet med. For det har jo myndighetene sagt er sunt, og dessuten er det billigere.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 19:56   #5
Husmor27
Medlem
 
Husmor27 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Buskerud
Innlegg: 293
Husmor27 er på en erverdig vei

Sv: Nøkkelhullsvarer har fått lavere pris

Nå har jo kiwi lenge kjørt en runde som er gunstig i hvert fall for små barns familier. Som igjen har fått andre kjeder til å følge etter Så jeg tenker som 157cm at dette kan bli priskrig og at andre kjeder vil toppe dette.

Kiwi var jo først ute med å kutte momsen på frukt & grønt også - å det kommer oss som går på lavkarbo til gode

__________________
]♥✩☾ Til vanlig er jeg slank og bedårende, men i dag har jeg fri!☾✩♥♥
Husmor27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥Andersen/Lindberg♥ Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 20:22   #6
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Nøkkelhullsvarer har fått lavere pris

Pizza Grandiosa, til og med.

Kjempesunt. Lizm.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 20:50   #7
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Nøkkelhullsvarer har fått lavere pris

hva i all verden er sunt med en grandis?? Fremfor en skikkelig biff?? Oppgitt!!!

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 22:36   #8
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Nøkkelhullsvarer har fått lavere pris

Biffkjøtt har faktisk nøkkelhullsmerke. I alle fall om den er strimla og ekstra dyr.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 21:11   #9
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Nøkkelhullsvarer har fått lavere pris

Jeg synes ikke vi skal klage. Noen varer som blir billigere er;

  • Rå filet av lam, svin, okse, vilt, kylling og annet fjærkre
  • Lever av svin, storfe og rein samt leverpostei
  • Karbonadedeig
  • Kjøttkaker og kjøttdeig
  • Pølser
  • Røkt skinke
  • Poteter, rotfrukter, belgvekster og andre grønnsaker som er ferske, tørkede eller fryste får Nøkkelhullet. Produkter i denne gruppen behøver ikke være ferdigpakkede. Det er satt krav til tilsatt sukker (høyst 1 g per 100 g) og natrium (høyst 0,2 g per 100 g).
  • Alle typer fersk eller frossen fisk, skalldyr, skjell og andre bløtdyr får Nøkkelhullet.
Ikke alt dette vi spiser, men sakset det ut fra siden det er linket til.

At noen varer blir billigere KAN føre til at andre varer vi bruker blir dyrere, f.eks. smør, meierivarer og olje, men det er vel stort sett kjøttet og fisken som er de store pengeslukerne? Så jeg tror vi går i pluss - alt i alt =) (Og om ikke, så får vi kjøpe disse matvarene på andre butikker).

Jeg synes det er ett flott initiativ fra kjeden. Endelig gjør noen noe for å gjøre sunn mat billigere! Det "vi" og "andre" ser på som sunn mat samsvarer ikke alltid, men dette kan være med på å hjelpe andre til å holde vekten.

Jeg får min del av kaka i billige proteiner og grønnsaker og da er jeg faktisk villig til å betale ei krone eller to mer for fettet. Jeg tror jeg kommer til å gå i pluss sammenlignet med tidligere.

  Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 22:04   #10
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Nøkkelhullsvarer har fått lavere pris

Jeg klager ikke, for det er mye på nøkkelhullslista som står må handlelista mi.
Derimot lar jeg meg provosere aldri så lite av at enkelte utgaver av en vare, for eksempel strimla biffkjøtt som koster en og en halv gang så mye som hele biffer, er nøkkelhullsmerka, mens ALLE andre utgaver av biffkjøtt i samme disk IKKE er merka.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 22:29   #11
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Nøkkelhullsvarer har fått lavere pris

Jeg sier bare BUUUUUUUUUU til hele møkkel eeeeh nøkkelhulsmerkinga
Hadde det enda vært et krav til at alle matvarer skal merkes, så hadde det kankje vært håp.....
Men nei da - frivilig ordning, og dermed like interessant som sette penger på at det ikke kommer nedbør i Bergen i mars....


__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 22:58   #12
Grethe B
Seniormedlem
 
Grethe B sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 52
Innlegg: 1.627
Grethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snill

Sv: Nøkkelhullsvarer har fått lavere pris

Jeg blir fristet til å bruke ordene "kjøpt og betalt" om denne nøkkelhull"kampanjen".... dette er klippet ut fra siden det henvises til i innlegget hos grotingeling.


"Kriteriene for hvilke matvarer som kan få Nøkkelhullet er fastsatt av norske, svenske og danske mat- og helsemyndigheter i fellesskap.
I Norge har Helsedirektoratet og Mattilsynet ansvar for merkeordningen. En felles nordisk merkeordning er en fordel for både forbrukere, industri og handel.
Kostholdsutfordringene er stort sett de samme i Norden, og myndighetene i de nordiske landene baserer sine kostråd på felles nordiske ernæringsanbefalinger. Derfor er det naturlig å samarbeide om ordningen.
Det er frivillig å bruke Nøkkelhullet, og det produsentenes ansvar å følge reglene myndighetene har vedtatt. Mattilsynet vil føre tilsyn for å kontrollere at reglene for bruk av merket følges.
Ferdigpakkede næringsmidler som har Nøkkelhullet skal merkes med næringsdeklarasjon. Forbrukerne kan da sjekke innholdet av næringsstoffer i produktet. Unntatt fra dette kravet er frukt, bær, grønnsaker, fisk og sjømat."


Jeg synes rett og slett vi som forbrukere har null og nada å si, men Manina du er absolutt inne på et interessant emne. Det er vel noe i at om man ikke prøver på å få til forandring, så kommer det sjelden av seg selv. Et høyt ønske hos meg er uansett at vi mennesker blir mer bevisste på hva vi putter i korga og betaler for. Ufattelig mye juks og tilsetningsstoffer i mye av den "vanlige" maten.

__________________
Hilsen meg.
Grethe B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 23:20   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Nøkkelhullsvarer har fått lavere pris

Jeg ga igrunnen opp hele greia da jeg så at Skyr MED sukker og miasstivelse var nøkkelhullsmerket, ikke de andre.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 23:48   #14
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Nøkkelhullsvarer har fått lavere pris

jeg har pleid å kjøpe laks på kiwi og såg i dag at den var nøkkelhullsmerket.. men jeg tenkte ikke over om prisen var den samme som før.. Det KAN jo være dem setter opp prisen på selve varen for å å ha råd til å sette ned prisen med mva.. Ellers taper dem jo penger.. for dem må jo betale full mva for den varen..?

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 23:47   #15
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Nøkkelhullsvarer har fått lavere pris

Jeg ser at det nok ikke er den helt store iveren etter å gjøre noe med dette her. Ikke alle er enige i at det er noe å klage over heller. Men mange ser at hele ordningen er merkelig gjennomført, at den er frivillig og slår ytterst merkelig ut i mange tilfeller.
Selv velger jeg andre butikker, og håper de ikke også henger seg på dette tullet.
For som flere er inne på; de tar det igjen andre steder, eller setter først opp varen for å kunne gjøre den litt rimeligere.
Grethe B; jeg er helt enig i det du sier, det er for lite bevissthet om hva mange matvarer og produkter inneholder. Jeg kjøper ikke varer som ikke har skikkelig innholdfortegnelse og næringsdeklarasjon. Ja, bortsett fra grønnsaker og fisk og slikt.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 19:37   #16
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Nøkkelhullsvarer har fått lavere pris

Husmor27: Kiwi har satt OPP prisen på frukt og grønt med 4.5 prosent nå nylig leste jeg i går. I likhet med mange andre varer. Det er nok ikke tilfeldig at de økte prisene mer enn vanlig før de satte i gang denne kampanjen ...

Kiwi er min nærbutikk, og jeg kommer nok ikke til å kunne kutte den helt ut. Men jeg skal handle mer på Rema som ligger litt lenger unna - så vidt jeg har sett kjører ikke de noen nøkkelhullkampanje?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 19:46   #17
Supah
Seniormedlem
 
Supah sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 34
Innlegg: 1.067
Supah er en juvelSupah er en juvelSupah er en juvel

Sv: Nøkkelhullsvarer har fått lavere pris

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Pizza Grandiosa, til og med.

Kjempesunt. Lizm.


Ja, det er helt ufattelig. Men slik som jeg har skjønt det så skal det ikke så mye til for å et slikt nøkkelhullsmerke. Grandiosa er visst nok et LITT sunnere alternativ enn diverse andre frossenpizzaer...

__________________


Supah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Litt lavere karbo? aliasdictus Lavkarbo generelt 4 05-03-10 20:56
Har du fått lavere kolesterol-verdier? pleiadene Generell diskusjon 6 15-11-09 20:18
Høye hæler = lavere BMI? annama Generell diskusjon 15 14-08-09 14:00
Min reise mot lavere GI. BiggestLooser Dr Lindbergs 4 05-07-06 15:08
Lavere GI??? Ølla Lavkarbo generelt 4 01-03-05 18:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no