Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Psylliumfrø = fiberhusk?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-04-12, 19:57   #1
David
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 207
David er ny på veien

Psylliumfrø = fiberhusk?

Jeg kjøpte en pose det står "Psyllium" på, tror det var på Smart Club. Er dette det samme som fiberhusk? Fiberhusk er jo skall av psylliumfrø, men innholdet i denne posen er av en annen farge enn "vanlig" fiberhusk man får på Mega osv.
Noen som vet?

__________________
David er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 20:01   #2
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Psylliumfrø = fiberhusk?

Det er det samme. Men vær obs på at noen poser det står "psyllium" på er hele frø

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 20:05   #3
David
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 207
David er ny på veien

Sv: Psylliumfrø = fiberhusk?

Men, disse frøene, er det mulig å f. eks. kjøre dem i stavmikseren? Gir de da samme virkning som fiberhusk, eller er det kun skallene som funker?

__________________
David er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 20:11   #4
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Psylliumfrø = fiberhusk?

Ja, det går an. Men det kan være vanskelig å få det like finmalt som de du kjøper ferdigmalte, jeg fikk det ikke til med min blender (måtte sile ut de største bitene).

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 07:52   #5
David
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 207
David er ny på veien

Sv: Psylliumfrø = fiberhusk?

Det viste seg at jeg hadde to poser i boden, en grønn det kun sto psyllium på, som er lik fiberhusk, og en med frø. På posen med frø, står det at det kan brukes i bakst, og at man skal la røra svelle osv - på lik linje med vanlig fiberhusk. Lurer på om jeg skal prøve kun for å se hvordan det funker, før jeg evt kjører det med stavmikseren og siler.
Så er spørsmålet om næringsinnholdet i hele frø er annerledes enn i finmalte skall...?

__________________
David er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 08:37   #6
akas
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Ålesund
Alder: 70
Innlegg: 1.097
akas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt likt

Sv: Psylliumfrø = fiberhusk?

Opprinnelig lagt inn av David, her.

Så er spørsmålet om næringsinnholdet i hele frø er annerledes enn i finmalte skall...?

Om du bruker de hele frøene (ikke knuser/maler de), vil ikke noe næringsinnhold fra frøene tas opp i kroppen. Frøene danner en tykk, litt slimete "kapsel" rundt seg når de sveller, og de vil passere hele gjennom tarmen (kan virke lakserende).
Hvordan det evnt er når du knuser de, vet jeg ikke, for i fiberhusk er det jo bare skallet at psyllium som er knust.

akas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 08:46   #7
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Psylliumfrø = fiberhusk?

Mener du at du vil prøve med hele frø? Hvis du skal lage en oppskrift hvor fiberhusk brukes pga. bindeegenskapene, tviler jeg på at hele frø gjør samme jobben. Da risikerer du at baksten blir veldig løs og smuldrete. Finmalte hele psylliumfrø er det som har samme bindeegenskapene som fiberhusk, etter min erfaring. Det er ikke bare skallene i fiberhusken som binder, det er det også som er igjen av innmaten fra frøene tror jeg, for jeg silte nemlig ut mye av skallene da blenderen min ikke greide å finmale dem, og det funka som bare fy allikevel. Tror mange her har erfart at det går fint å erstatte fiberhusk med finmalt psyllium husk fra andre merker. Hva er det du skal lage, forresten?


Sist redigert av shailene : 14-04-12 kl 09:06.
shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 10:17   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Psylliumfrø = fiberhusk?

Jeg hadde prøvd å finmale frøene, om det ikke gikk hadde jeg gjort kort prosess, bort på maxi og kjøpe den gule posen med fiberhusk som de har på begge helsekostene der.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 16:06   #9
David
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 207
David er ny på veien

Sv: Psylliumfrø = fiberhusk?

Jeg får se hvor mye tid jeg gidder å spandere, men det er synd å hive en hel pose frø, fiberhusk er dyrt nok som det er...

Ikke noe spes jeg skal lage, jeg bare gikk tom for husk i skapet, og kom på at jeg hadde noe i boden - derfor hele diskusjonen ;-)

__________________
David er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fiber Husk/psylliumfrø/loppefrø Bompilula Lavkarbo generelt 5 05-03-11 16:11
Psylliumfrø msb Spørsmål og svar 5 12-02-09 15:25
Pizzabunn med havre, soyaflak og psylliumfrø mofe Annen mat 4 13-07-08 14:19
psylliumfrø SjokoMons Generell diskusjon 8 12-05-06 09:39
Psylliumfrø og ibux mofe Fysisk og mental helse 5 12-01-05 23:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no