Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Sammenheng mellom høykarbo og hypotyreose?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-01-11, 14:48   #1
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sammenheng mellom høykarbo og hypotyreose?

Er det noen som kjenner til forskning, teorier eller hypoteser om eventuell sammenheng mellom høykarbo-kosthold og lavt stoffskifte? Altså om høykarbo-kosthold kan føre til hypotyreose?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 15:05   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Sammenheng mellom høykarbo og hypotyreose?

Vil egentlig bare henge meg på så jeg kan få vite om du får noen svar

For min del - er det interessant å se at det jeg trodde kunne være "latskap" og feil kosthold som årsak til mine "problemer" (som mer eller mindre er listen av symptomer for hypothyreose, fibromyalgi, ME osv osv) - stadig vekk er tilstedeværende. Dette selv om jeg har jobbet med mental hygiene (er jeg deprimert? Tja, sikkert fordi jeg er kronisk sliten og har smerter overalt... men ihvertfall brukte jeg mye tid på å jobbe med positiv innstilling, optimisme, osv osv). Nå har jeg også endret kostholdet til det "optimale" (nesten ihvertfall), mange blodprøver har har blitt bedre - men jeg er FREMDELES kronisk sliten, trøtt, vondter overalt, svingende humør osv.

Så for min del har jeg nå fått satt i gang en utredning vha min fastlege - siden det ikke er så veldig mye mer JEG kan gjøre. Jeg må ha legehjelp til å finne utav hvorfor jeg har det slik. Det føles litt skremmende, mest lettende fordi det er ikke MIN skyld! Joda, jeg kunne sikkert spist bedre tidligere, og rørt mer på meg - men jeg orket jo ikke - og jeg har jo samme problemer nå når jeg faktisk trener (innimellom ihvertfall) OG spiser korrekt.

Om jeg personlig TROR høykarbokosthold kan gi hypothyreose? Nei det tror jeg ikke - men hypothyreose kan kanskje gi et større karbo-sug enn ellers?

GODT tema!

(jeg har ikke pleid å utlevere så mye av meg selv på internettet...jeg har egentlig ikke snakket så mye om helsa mi til andre enn mamsen og sambo'n min heller... "det skal vel være sånn"... jeg begynner vel å føle meg litt mer trygg kanskje - eller så er tiden inne. Deler man så finner man kanskje andre som har ssamme problemer, og som har funnet en løsning... jeg kupper tråden din pittelitt nå kula - håper du tilgir meg - jeg vil bare takk forumet for at de tar så godt imot oss alle sammen - inkludert meg )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 15:23   #3
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Sammenheng mellom høykarbo og hypotyreose?

Du kupper overhodet ikke tråden :-)

Takk for innspill!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 12:48   #4
Lillevoff
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 186
Lillevoff er ny på veien

Sv: Sammenheng mellom høykarbo og hypotyreose?

Ifølge denne artikkelen fra Norsk Thyreoideaforbund er det en sammenheng mellom stoffskifteproblemer og insulinresistens.

Men det blir litt høna og egget - fikk man insulinresistens pga stoffskiftet eller omvendt?

__________________
Start 01.09.2009
Delmål 1,2 & 3: -9kg oppnådd 02.11.2009, -9kg oppnådd 01.04.2010! -7kg oppnådd 07.10.2010!
Delmål 4:


Lillevoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 17:18   #5
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Sammenheng mellom høykarbo og hypotyreose?

På sonjas stoffskifteforum har jeg lest henvisninger til en amerikansk forsker som mener at hvete-inntak og Hashimotos - antistoffer mot skjoldbruskkjertelen henger sammen. Den samme mannen mener at det er mulig å dempe immunreaksjonen mot thyroidea med hvetefritt kosthold.

Og hvete, ikke bare gluten, men alt som er produsert fra hvete.

Beklager latskap for å finne en link, men sovner snart...

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hypotyreose, type 2 Manina Stoffskifte / hormonproblemer 31 18-01-16 17:46
Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak? Kula Generell ernæringsdebatt 34 14-06-10 17:15
Sammenheng mellom inntak av søtt og vold? cillesnuppa Artikler 2 01-10-09 11:38
Ingen direkte sammenheng mellom muskelstyrke og muskelmasse? mofe Trening 5 26-01-09 12:53
Hypotyreose? cathrine Stoffskifte / hormonproblemer 2 17-02-08 17:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no