Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kjøttmat!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-09-11, 23:43   #1
Noola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 20
Noola er ny på veien

Kjøttmat!

Jeg er gammel veggis, jeg hadde et par år hvor jeg ikke spiste kjøtt i det hele tatt, og har i ettertid vært bevisst på at kjøtt skal være det jeg spiser minst av.
Dette gjelder både storfe og diverse fugler, jeg spiser fisk.

Jeg har prøvd meg på lavkarbo før, men da visste jeg ikke nok til å få det skikkelig til, og følte at jeg hadde få alternativer til hva jeg kunne spise - det virket som om kjøtt var hovedelementet i et lavkarbokosthold. Nå vet jeg mye mer, og det går veldig mye bedre, det er fint å ha et kosthold hvor fokus er på å spise variert med mye grønnsaker og fisk og rømme Hehe.

Men, så lurer jeg litt på om andre tenker på dette? For det er ikke til å unngå å legge merke til at det er mye snakk om bacon, kyllingvinger, diverse kjøtt til middag og lunsj. Jeg vet at det går an å være veggis på lavkarbo, og bruke mer linser og bønner for eksempel, men det virker som om de fleste heller guffer på med kjøtt når de skal erstatte karbohydratene?

Jeg bare lurer, for dette med kjøtt er vel et av hovedargumentene mot lavkarbo hvis man ikke skal regne med de vanlige (at fett er farlig osv.).

__________________
"Whipped cream wouldn't be whipped cream unless it was whipped with whips!" - Willy Wonka
Noola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 07:31   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Kjøttmat!

Jeg hadde ikke klart det uten kjøtt

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 07:50   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttmat!

Opprinnelig lagt inn av Noola, her.

Jmen det virker som om de fleste heller guffer på med kjøtt når de skal erstatte karbohydratene?

Det er nok lett å få inntrykk av, fordi mange av oss mener bacon og kyllingvinger er veldig godt - men ettersom de fleste lavkarboretninger ikke er høyproteindietter, spiser folk flest slett ikke mer kjøtt på dette kostholdet. Her har vi dog et forum hvor oppskrifter og løsninger diskuteres, og da vinner vel smaksfavorittene fort frem i rampelyset. Nå har i tillegg avisene kommet med noen krigstype-forsider om at kjøttindustrien sponser lavkarbo-forskning - interessant da at så mange kan fortelle at det er grønnsaker de spiser mer av når poteten og brødskiva er ryddet fra tallerkenen, heller enn kjøtt.

Dessuten blir det kanskje lett å se på det som "guffer innpå" når det gjelder noe man selv har motforestillinger/ikke smaken for?

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 08:28   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttmat!

Jeg vil anbefale deg å lese om Primal Blueprint. Det er en lavkarboretning med STOR vekt på grønt (og grønnsaker i andre farger også), nøtter, bær, frukt i moderasjon, fisk og "ordentlig" (= vilt eller økologisk eller gressforet) kjøtt.

Ellers er nok kanskje ikke grønnsaker det som det snakkes mest om - rett og slett fordi mange har den oppfatningen (jeg faller i den selv også) at "kjøtt er kjøtt og grønnsaker tilbehør". Det betyr ikke at grønnsakene ikke er viktige, men mer at de er "koret" og proteinet på tallerkenen er "sopranen". Begge må til, men kun den ene får rampelyset.

Jeg tror også at de aller fleste som lykkes med lavkarbo er de som erstatter "stivelsen" på tallerkenen (restauranter jobber med begrepet at en tallerken skal bestå av 1/3 protein, 1/3 stivelse og 1/3 grønnsaker) mest med mer og varierte grønnsaker. Og bytter magert kjøtt, magre sauser med fett kjøtt og fete sauser.

Å gjennomføre lavkarbo uten kjøtt er nok svært utfordrende og antakelig umulig som veganer. Spiser man fisk går det greit, er man vegetariener vil jeg tro det går dersom man er nøye... (Men jeg tror nå at vi fungerer best med dyreproteiner i kosten - sånn sett ut fra evolusjonen.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 08:43   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttmat!

Det går an å velge bedre alternativer om man har muligheten.

Vi økte feks hønebestanden vår fra 2 høner til 15( har 13høner nå, pluss hane) og har egg som både ser bedre ut og smaker bedre og vi har mye bedre samvittighet når vi ser hønene som tusler rundt på tunet her og spiser gress, graver mark og stjeler solbær.

Vi har lyst på gris neste år, så kanskje vi kan bytte til oss litt elg.. Vi får litt elg pga vi leier ut jaktterreng, men det er bare noen kilo i året..

Ellers kjøper jeg feks mye heller kjøttdeig av storfe, enn biff. For det er mere gammel melkeku i kjøttdeig, enn kjøttfe. Og melkekua et har utspilt sin rolle på flere vis og hatt en bra liv( de fleste melkeuer har et bra liv, mye av den propagandaen på div. veggissider på nettet er temmelig misvisende og til å gråte av for en bonde).

Jeg liker ikke å kjøpe kylling, og kjøper minst mulig fordi vi får ikke tak i økologisk og hønene mine har enda ikke betsemt seg for å ruge så vi får slaktehaner. Mulig jeg ender opp med rugemaskin, så vi kan slakte egne kyllinger, det letter samvittigheten MYE.

Jeg er absolutt ingen vegetarianer, og kommer aldri til å bli, men jeg liker å tenke på hvor maten kommer i fra.

Jeg spiser både bacon og kylling, men jeg foretrekker egg og kjøttdeig av samvittighetsgrunner.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 08:47   #6
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill

Sv: Kjøttmat!

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Det går an å velge bedre alternativer om man har muligheten.

Vi økte feks hønebestanden vår fra 2 høner til 15( har 13høner nå, pluss hane) og har egg som både ser bedre ut og smaker bedre og vi har mye bedre samvittighet når vi ser hønene som tusler rundt på tunet her og spiser gress, graver mark og stjeler solbær.

Vi har lyst på gris neste år, så kanskje vi kan bytte til oss litt elg.. Vi får litt elg pga vi leier ut jaktterreng, men det er bare noen kilo i året..

Ellers kjøper jeg feks mye heller kjøttdeig av storfe, enn biff. For det er mere gammel melkeku i kjøttdeig, enn kjøttfe. Og melkekua et har utspilt sin rolle på flere vis og hatt en bra liv( de fleste melkeuer har et bra liv, mye av den propagandaen på div. veggissider på nettet er temmelig misvisende og til å gråte av for en bonde).

Jeg liker ikke å kjøpe kylling, og kjøper minst mulig fordi vi får ikke tak i økologisk og hønene mine har enda ikke betsemt seg for å ruge så vi får slaktehaner. Mulig jeg ender opp med rugemaskin, så vi kan slakte egne kyllinger, det letter samvittigheten MYE.

Jeg er absolutt ingen vegetarianer, og kommer aldri til å bli, men jeg liker å tenke på hvor maten kommer i fra.

Jeg spiser både bacon og kylling, men jeg foretrekker egg og kjøttdeig av samvittighetsgrunner.

Anbefaler å ha gris!!!
Vi har ofte 2 griser på gården fra mai til oktober, og sender de da til slakt. Får igjen en gris til oss selv, og det kjøttet kan ikke sammenlignes med det du kjøper i butikken!
det er såååååå mye bedre smak))

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 08:54   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttmat!

Opprinnelig lagt inn av Liv, her.

Anbefaler å ha gris!!!
Vi har ofte 2 griser på gården fra mai til oktober, og sender de da til slakt. Får igjen en gris til oss selv, og det kjøttet kan ikke sammenlignes med det du kjøper i butikken!
det er såååååå mye bedre smak))

Vi har hatt gris før, både underholdende og utfordrende. Og de er flinke til å pløye
I år var vi for sene til å bestille gris. Vil ha de til passe tid på våren, du vet, vi har et par måneder lengere vinter enn dere. Og grisen bør være slakteklar til oktober, for da kommer frosten og ting mere mere tungvint( vann som speker, skitne griser i delvis frosset gjørmebad..).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 10:01   #8
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Kjøttmat!

Jeg skulle også gjerne hatt gris og høner hjemme, men når man bor på en "finere" plass i byen så funker ikke det

Jeg prøver å tenke litt kvalitet når jeg handler. Jeg kjøper ikke billig kyllingen av flere grunner. nr 1: Den har sannsynligvis ikke hatt det så bra. nr 2: Den er feilfôret. nr 3: De smaker ingenting..

Jeg bestiller kalkun fra stange, kylling fra hå/holte. Svin og okse er vanskeligere å få tak i så da blir det ofte det som er på butikken fra gilde, men nå har Mega tatt inn en ny svin som jeg tror er bedre

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 19:03   #9
Noola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 20
Noola er ny på veien

Sv: Kjøttmat!

Jeg mente ikke å få alle på forumet til å virke som de verste kjøttfråtsere verden har sett, altså, jeg vet at variert grønt og sunt fett er veldig viktig i lavkarbo Jeg spiser noe kjøtt selv også, men prøver som Imse sier å være bevisst på hvor det kommer fra.

Og så artig med dere som har høner, det er egentlig eggene jeg har dårligst samvittighet for nå, med tanke på de "frittstående" hønene de kommer fra.. Har alltid hatt lyst på egne høner! Har dessverre ikke mulighet til å anskaffe noen nå, men det spørs på om det kommer så snart vi får bedre plass.

__________________
"Whipped cream wouldn't be whipped cream unless it was whipped with whips!" - Willy Wonka
Noola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 21:14   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttmat!

Opprinnelig lagt inn av Noola, her.

Jeg mente ikke å få alle på forumet til å virke som de verste kjøttfråtsere verden har sett, altså, jeg vet at variert grønt og sunt fett er veldig viktig i lavkarbo Jeg spiser noe kjøtt selv også, men prøver som Imse sier å være bevisst på hvor det kommer fra.

Og så artig med dere som har høner, det er egentlig eggene jeg har dårligst samvittighet for nå, med tanke på de "frittstående" hønene de kommer fra.. Har alltid hatt lyst på egne høner! Har dessverre ikke mulighet til å anskaffe noen nå, men det spørs på om det kommer så snart vi får bedre plass.

Vi er vel ikke det - bare "proteinfokuserte". Jeg synes det er fint med mer fokus på grønnsaker, jeg. Er det noe jeg er glad for så er det at jeg har fått øynene opp for større grønnsaksvariasjon (til proteinet) .

Har også lyst på hobbyhøner... Men har en anti-nabo og dårlig tid... noen må mate dem mens man er borte, ikke sant. Vel - får se over tid.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 10:36   #11
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Kjøttmat!

Har vært veggis selv, så kjenner at kostholdet har blitt annerledes. Jeg tror vi spiser litt mer kjøtt, men vi spiste relativt lite før omleggingen. Før hadde vi en vegetardag eller to i uka, nå blir ikke samboer mett av lavkarbovegetarmat, og da går det jo ikke.
Men vi spiser nok noe mer grønnsaker enn før, og så mye linser og bønner jeg klarer å lure inn i maten...

Jeg synes det er litt problematisk fremdeles å spise så mye kjøtt, ift forurensning og ressursbruk, i tillegg til tanker om dyrehold og "rett til å drepe". Hadde vi holdt dyr selv, og jaktet, så hadde det vært enklere å forsvare ovenfor meg selv. Det er en stadig pågående indre debatt

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 11:07   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttmat!

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg skulle også gjerne hatt gris og høner hjemme, men når man bor på en "finere" plass i byen så funker ikke det

Men det hadde vært fryktelig gøy å prøve! Tenk deg trynet til naboene!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 17:58   #13
Noola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 20
Noola er ny på veien

Sv: Kjøttmat!

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Jeg synes det er litt problematisk fremdeles å spise så mye kjøtt, ift forurensning og ressursbruk, i tillegg til tanker om dyrehold og "rett til å drepe". Hadde vi holdt dyr selv, og jaktet, så hadde det vært enklere å forsvare ovenfor meg selv. Det er en stadig pågående indre debatt

Jeg løser dette ved å spise mer vilt, jeg. Siden jeg tror at f.eks elgjakt er med på å holde bestanden ved like sånn at de individene som blir igjen har det bedre enn de ville fått det ved en "overbeelging". Reinskav er også fint, av samme grunn. De har gått ute hele livet og hatt det fett på vidda.
Og det skal sies at norske bønder er flinke med dyra sine - likevel hjelper ikke det hvis du som meg tenker på det som en kjøttdyrking hvor de fødes kun for å bli mat. Det er egentlig bare ekkelt å tenke på, ihvertfall i hodet mitt.

Da blir det eventuelt heller å kjøpe kjøttdeig, hvis det er så at det lages av gamle melkekyr. Hvis gårdsbrukene bare hadde sluttet å ta kalvene vekk fra mødrene sine rett etter fødsel også, så hadde dette nesten vært optimalt.

__________________
"Whipped cream wouldn't be whipped cream unless it was whipped with whips!" - Willy Wonka
Noola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no