Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > South Beach

South Beach - diskusjon

South Beach - Legens diett

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-09-04, 19:10   #1
melene
Medlem
 
melene sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Rogaland
Alder: 59
Innlegg: 127
melene har en fantastisk aura rundt segmelene har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Lise

Så da kan vi si det er en Lindberg Light da? ...eller? Hvordan er det med fettet i teoriene hans?

Lindberg er vel ikke en tre-fase-sak, eller?

Sitat fra boken, side 20, hvor han som hjertespesialist prøvde finne et koshold som kunne bedre pasientenes helse. S.B. er laget for disse, lanseringen som slanke-metode kom senere:
... Derfor var det første prinsippet i spiseplanen min å tillate gode karbohydrater(frukt, grønnsaker og hele korn) og skjære ned på inntaket av dårlige karbohydrater (særlig de høyt raffinerte, hvor fibrene er fjernet under prosessen). Dermed elimineres en viktig årsak til overvekt og fedme. dette prinsippet stod f.eks. i sterk motsetning til Atkins dietten, som bannlyser så å si alle karbohydrater, og anbefaler mennesker som vil slanke seg, å spise mest mulig proteiner:Atkins-dietten tillater også grenseløsë mengder med mettet fett. d.v.s. det fettet som finnes i dyrekjøtt og i smør. Som de fleset vet, er dette usunt fett og den type fett som kan føre til hjerte- og karsykdommer, hjertinfarkt og hjerneslag. ... Fra det øyeblikk jeg hørte om denne dietten, ringte alarmklokkene i hodet på meg. dette var ikke bra for hjertet! selv om du går ned i vekt og holder vekten lenge, vil kjemien i blodet forverres av å spise så mye mettet fett. ....
For å balansere nedskjæringene i karbohydrater tillot min diett et visst innslag av fett og dyreproteiner. ... For en hjertespesialist var dette å bevege seg på tynn is. men min erfaring med hjertepasienter tilsa at det var nærmest umulig å holde de såkalte hjertesunne diettene, spesielt fordi pasientene måtte holde seg unna fett hele tiden. S.B.dietten tillot derfor magert kjøtt, både av okse, svin, kalv og lam. ... - de siste undersøkelsene har vist at magert kjøtt ikke påvirker fettstoffene i blodet på en ugunstig måte...
Jeg tillot også rikelig med sunt enumettet og flerumettet fett, som fins i olivenolje, rapsolje og peanøttolje. dette er eks. på sunt fett som kan redusere risikoen for hjerteinfarkt og hjerneslag.

Sitat slutt.

Det var det første jeg fant om fett i S.B. boken. I tillegg står det veldig mye om insulinresistens, det er han veldig opptatt av.
Må for øvrig innrømme at jeg ikke syns boken er godt skrevet. Men jeg syns teorien er logisk, og for meg funker dette kjempebra.

__________________


melene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: SBD Svar med sitat
Gammel 30-09-04, 20:12   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Takk for svar Melene!

Jeg sitter litt sånn undrende tilbake, for jeg spiser ikke slik han fremlegger Atkins, og han anbefaler jo også disse oljene...

Hvordan er blandingsforholdet på tallerkenen og mengdeforhold da?

(kansje vi skulle fortsatt denne diskusjonen en annen plass enn inni Mariannes journal..)

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 30-09-04, 20:27   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Nå blei jeg skuffa av din Dr. A altså. Trodde iallefall han hadde lest boka. Vel er de første fasene forskjellige m.h.t. fett. Men det er i de første fasene. Det er IKKE riktig at "Atkins dietten, som bannlyser så å si alle karbohydrater, og anbefaler mennesker som vil slanke seg, å spise mest mulig proteiner:Atkins-dietten tillater også grenseløsë mengder med mettet fett. d.v.s. det fettet som finnes i dyrekjøtt og i smør."

Atkins bannlyser de samme karbohydrater som South Beach, 25 % proteiner av totalt matinntak er IKKE "mest mulig proteiner", og at Atkins tillater grenseløse mengder med mettet fett er direkte feil og faller på sin egen urimelighet.

Om du ser på menyene i South Beach boka og sammenligner med menyene i Atkins for Life er de så og si identiske sier de jeg kjenner som har både lest begge bøkene og prøvd begge alternativ. (En lang og interessant tråd i itt kanadiske forum hjem)

Klippet nedenfor er fra en større sammenligning av lavkarbo dietter:

Sitat:

The South Beach Diet is a prime example of how copycats invent a difference between themselves and Atkins. The South Beach Diet has been marketed as a “healthier” Atkins, while conjuring fashionable images of tropical beaches and bikini-clad bodies. However, actual comparisons of menus published in Atkins for Life and The South Beach Diet reveal few differences. Indeed, independent analysis of the meal plans shows no statistical difference between Atkins and South Beach in levels of healthy fats and nutrient-rich carbs. And, yes, that includes the amount of saturated fat included in a typical week’s menu for both programs. The suggestion that the South Beach program offers a lower—or healthier—fat approach is simply wrong.

Jeg hverken vil eller gidder starte noen diskusjon her, bare påpeke at alt ikke er sort hvitt og at alle lavkarbo dietter "for livet" er så og si identiske.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-09-04, 20:32   #4
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

... alle lavkarbo dietter "for livet" er så og si identiske.

Det er vel fordi det er slik det er meningen vi skal spise det da...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 30-09-04, 20:49   #5
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Jeg hverken vil eller gidder starte noen diskusjon her, bare påpeke at alt ikke er sort hvitt og at alle lavkarbo dietter "for livet" er så og si identiske.

Så dette vil i praksis si at det skal spises mer og at det faktisk skal være fett i SOuth Beach dietten også? For jeg blir litt bekymret når jeg leser hvor lite som blir spist og fettfritt...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 30-09-04, 21:33   #6
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Kopierer litt fra www.southbeachdiet.com jeg

Sitat:

The South Beach Diet is not low-carb. Nor is it low-fat. The South Beach Diet teaches you to rely on the right carbs and the right fats and enables you to live quite happily without the bad carbs and bad fats. Here's how you'll do it:

Phase 1: Banishing Your Cravings
Phase 2: Reintroducing Carbs
Phase 3: A Diet for Life


Phase 1: Banishing Your Cravings

What you'll eat: During Phase 1, you'll eat normal-size helpings of meat, chicken, turkey, fish, and shellfish. You'll have plenty of vegetables, eggs, cheese, and nuts. You'll have salads with real olive oil in the dressing. You'll have three balanced meals a day, and it will be your job to eat so that your hunger is satisfied.

Nothing undermines a weight-loss plan more than the distressing sensation that you need more food. No sane eating program expects you to go through life feeling discomfort. You'll be urged to have snacks in the midmorning and midafternoon, whether you want to or not. You'll have dessert after dinner. You'll drink water, of course, plus coffee or tea if you wish.

What you won't eat: For the first 14 days you won't be having any bread, rice, potatoes, pasta, or baked goods. No fruit, even. Before you panic: You'll begin adding those things back into your diet again in two weeks. But for right now, they're off-limits. No candy, cake, cookies, ice cream, or sugar for two weeks, either. No beer or alcohol of any kind. After this phase, you'll be free to drink wine, which is beneficial for a variety of reasons. Not a drop during the first two weeks, however.

Now, if you're the kind of person who lives for pasta or bread or potatoes, or if you believe that you can't get through a day without feeding your sweet tooth (three or four times), let me tell you something: You're going to be shocked at how painlessly two weeks will pass without these foods. The first day or two may be challenging; but once you weather that, you'll be fine.

It's not that you'll have to fight your urges—the cravings will virtually disappear during the first week. I say this with such confidence only because so many overweight people who have already succeeded on this program tell me so. The South Beach Diet may be new to you, but it has existed for several years—long enough to have helped hundreds of people lose weight easily and keep it off.


Phase 2: Reintroducing Carbs

How you'll change: Beneath the surface even bigger changes are happening. You won't be able to see it, but you'll have also started changing your body chemistry. In these first two weeks you'll have corrected the way your body reacts to the very foods that made you overweight.

There's a switch inside you that had been turned on. Now, simply by modifying your diet, you'll have turned it off. The physical cravings that ruled your eating habits will be gone, and they'll stay away for as long as you stick with the program. The weight loss doesn't happen because you're trying to eat less. It will happen because you'll be eating fewer of the foods that created those old bad urges—fewer of the foods that caused your body to store excessive fat.

What you'll eat now: As a result of that change, you should continue to lose weight after the 14-day period ends; even though you will have started adding some of those banished foods back into your life. You'll still be on a diet, but if it's bread you love, you'll have bread. If it's pasta, you'll reintroduce that. Rice or cereal, too. Potatoes. Fruit will definitely be back. Chocolate? If it makes you feel good, sure.

You will have to pick and choose which of these indulgences you permit yourself. You won't be able to have all of them all the time. You'll learn to enjoy them a little differently than before—maybe a little less enthusiastically. But you will enjoy them again soon.

You'll remain in Phase 2 and continue losing weight until you reach your goal. How long it takes depends on how much you need to lose. Once you hit your target, you'll switch to an even more liberal version of the program, which will help you to maintain your ideal weight.


Phase 3: A Diet For Life


This is the stage that lasts the rest of your life. When you get to this point, you'll notice that this plan feels less like a diet and more like a way of life. You'll be eating normal foods, after all, in normal-size portions. You can then feel free to forget all about the South Beach Diet, as long as you remember to live by its few basic rules.

The final change: As you're losing weight and altering how your body responds to food, a third change will be taking place. This one will significantly alter your blood chemistry, to the long-term benefit of your cardiovascular system. You will improve invisible factors that only cardiologists and heart patients worry about. Thanks to this final change, you will substantially increase your odds of living long and well—meaning you will maintain your health and vitality as you age.

You may start on the South Beach Diet hoping just to lose weight. If you adopt it and stay with it, you will surely accomplish that much—plus all the benefits of a healthy diet and a thinner body. Are you ready to lose weight and get heathly?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 30-09-04, 23:09   #7
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk
Talking

Nille ville høre min mening om Atkins vs SB...

Her kommer det: *rip off* Maten, terminologien, prosessen...

Men hva betyr det? Jeg synes South Beach virker som en flott måte for Grete Rohde folk, og andre magre kaloritellere til å komme inn på rett spor. Jeg synes det er kjempeflott at der finnes mange innpass til den rette vei! Dette er en 'diett' som appelerer til de av oss som er opphengt i at det magre og det grønne er det sunne.

Men når jeg har sagt det, så vil jeg understreke overfor dere som følger SB hvor viktig det er at dere får i dere sunt fett! Kjempeviktig! Da snakker jeg hjemmelagde majoneser, oljedressinger, urtedressinger, pesto, og ikke minst spis salaten deres! Kast kinakålen og isbergen og velg noen med næring i!!! Og for all del, spis!!!

HPs preken er nå slutt...

Gleder meg til å lese boken!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 30-09-04, 23:13   #8
melene
Medlem
 
melene sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Rogaland
Alder: 59
Innlegg: 127
melene har en fantastisk aura rundt segmelene har en fantastisk aura rundt seg

Jeg vet ingenting om Atkins, bare så det er sagt. Jeg forholder meg til en bok jeg valgte å kjøpe, South Beach, som jeg leste, og som ga meg metoden jeg trenger. Det holder for meg.

__________________


melene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: SBD Svar med sitat
Gammel 30-09-04, 23:14   #9
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av melene

Jeg vet ingenting om Atkins, bare så det er sagt. Jeg forholder meg til en bok jeg valgte å kjøpe, South Beach, som jeg leste, og som ga meg metoden jeg trenger. Det holder for meg.

Og all ære til deg for det!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 01-10-04, 10:46   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av melene

Jeg vet ingenting om Atkins, bare så det er sagt. Jeg forholder meg til en bok jeg valgte å kjøpe, South Beach, som jeg leste, og som ga meg metoden jeg trenger. Det holder for meg.

Ja, det er jo det det dreier seg om, er det ikke - å finne noe som passer for DEG. Jeg bryr meg ikke så mye om hva andre mener om kostholdet mitt. Jeg lager ikke noe big deal ut av det og snakker ikke mye om det. Dw fleste jeg kjenner aner ikke at jeg gjør noe anderledes, selv om jeg har hatt dem til middag flere ganger. De SER at jeg har tatt av da, men skjønner ikke at det kan være pga hva jeg spiser !!

Tror jeg også kunne trives med South Beach, - eller Lindberg. Men når det gjelder startfasene fant jeg ut (etter å ha lest Lindberg boka, lest om Sotuh Beach og andre dietter på nettet, og snakket med folk som brukte de forskjellige) at min gamle metode, Atkins, ville passe best for meg. Det har vel mye med vane å gjøre. Det er ikke vanskelig å gå tilnbake til noe man kjenner.

Syns det er flott jeg, at det finnes flere måter å gjøre ting på. Ingen har sagt at EN måte er den rette. Til og med Weight Watchers og GR har sin berettigelse .... det finnes folk som ikke kan gjøre det på annen måte. Det får vi akseptere. Vi er alle forskjellige og det viktigste er å akseptere hverandre.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-10-04, 15:44   #11
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk
Wink

Fett nok?

Takk skal du ha!

Jeg tenkte å skrive litt om South Beach her - kanskje i løpet av helgen (få tid til å lese litt mer selv først ).

Mye bra: masse grønnsaker og proteiner
Noe ikke så bra: lite fett

Går man på Fase 1 for å komme i gang med en vektreduksjon, vil man spise litt for lite av det gode fettet kanskje, men bare for to uker! Det blir vel det samme kostholdet som de fleste nordmenn lever av i 52 uker av året,det...he...he

Skal undersøke mer om hvorfor de er så opptatt av lite fett, tror det er fordi dr. Agatston har jobbet med hjerteproblematikk i mange år, og der har det alltid vært fokusert på lite fett/kolestrol...


Spennende er det i hvert fall!
Ha en koserik fredag!
marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 04-10-04, 10:01   #12
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

dr. Agatstons tanker om fett

Noen sitater fra SB-boka: (som gjorde at jeg forsto mer av årsaken til anbefaling av magre produkter)

"De fettfattige diettenes sterke begrensning når det gjelder kjøtt var unødvendig - de siste undersøkelsene har vist at magert kjøtt ikke påvirker fettstoffene i blodet på en ugunstig måte. Til og med eggeplomme er bra for deg, stikk i strid med hva vi lenge har trodd. Eggegplomme er en naturlig E-vitaminkilde, og i forhold til kolesterol har egg enten en nøytral eller en gunstig virkning. Kylling, kalkun og fisk (særlig fet fisk som laks, tunfisk og makrell) ble anbefalt i min diett, sammen med nøtter, mager ost og yoghurt. Som regel er ikke fettfattige produkter særlig bra - fettet er nemlig ofte erstattet av karbohydrater som virker fetende. Men magre meieriprodukter som mager ost, lettmelk og yoghurt er unntak fra denne regelen - de er næringsrike og ikke fetende. Jeg tillot også rikelig med sunt enumettet og flerumettet fett, som blant annet fins i olivenolje, rapsolje og peanøttolje. Dette er eksempler på sunt fett som faktisk kan redusere risikoen for hjerteinfarkt og hjerneslag."

og

"Som jeg skrev i kapitlet Sunne og Usunne Karbohydrater kan jeg bare anbefale to typer mager mat for folk som slanker seg - nemlig ost og Yoplait lettyoghurt. Grunnen er at de ikke bruker usunne karbohydrater til å erstatte fett."

Altså forklaringen på hvorfor lette melkeprodukter anbefales.

Og så leste jeg følgende om smør:

"Du kan spise en skive ristet grovbrød bakt av sammalt mel. Smør gjerne på noe som er sunt for hjertet - det fins etter hvert flere typer plantefett som ikke innholder det usunne og farlige transfettet som fantes i plantemargarin før i tiden".

Kanskje mer å velge mellom i USA, eller hva med i helsekosten her??? Svaret på anbefalingen av lettmargarin i hvert fall.

Åraken til at dr. Agatston ikke anbefaler mettet fett, er blant annet:

"Hovedproblemet som jeg ser med Atkins-dietten, er det høye inntaket av mettet fett. Nå er det godt dokumentert at måltider med mye mettet fett fører til en omgående reduksjon i funksjonen til arteriene, og det gjelder også for kransarteriene som fører blod til hjertet. Resultatet vil være at det indre belegget (endotelet) som kler arteriene, vil bli mer utsatt for sammentrekninger og dannelse av blodpropp. Under spesielt uheldige omstendigheter kan et måltid med mye mettet fett faktisk utløse et hjerteinfarkt. Vi vet også at blodet inneholder større mengder av spesielle partikler (remnanter) etter måltider med mye mettet fett. Disse partiklene bidrar til å bygge opp "puteliknende" klumper (kalt plaque) i blodårenes vegger. Ingenting av dette var kjent da dr. Atkins utviklet sin diett. Men i dag vet vi det. Slike uheldige effekter forekommer ikke når man spiser umettet fett.Det er grunnen til at vi så sterkt anbefaler å spise "sunt fett" i South Beach-dietten."

Et annet sitat som er veldig interessant:

"Vi var på jakt etter en diett som senker innholdet av triglyserider (som er nødvendig fett i blodet som er skadelig for hjertet når det blir for mye) og LDL-kolesterol (low density lipoprotein, også kalt usunt kolesterol) i blodet. Vi ønsket oss redusert LDL-kolesterol, både alene og sett i forhold til HDL-kolesterol (high density lipoprotein), også kalt sunt kolesterol.
Vi prøvde også å påvirke størrelsen på LDL-partiklene; størrelsen er noe som de fleste hjertespesialister dessverre har brydd seg lite med. Når LDL-partiklene er små, kan de lettere skvise seg inn under den tynne overflaten på innsiden av blodårene, slik at passasjen blir sadig mer innsnevret på grunn av såkalte plaque av fett som bygger seg opp over tid og som til slutt kan utløse et hjerteinfarkt eller et hjerneslag. Ve å spise riktig mat lærte vi at det faktisk er mulig å øke størrelsen på LDL-partiklene. Konsekevensen er at de ikke så lett får plass under den tynne overflaten på innsiden av blodårene, noe som betyr at arteriene heller ikke blir blokkert så lett, og an akutt og farlig tilstand som hjerteinfarkt kan dermed lettere unngås. De fleste leger er ikke oppmerksom på dette, og tester derfor ikke LDS-partiklenee størrelse. Fakturm er at de fleste sykehuslaboratorier heller ikke har det ustyret som trengs for å bestemme størrelsen på LDL-molekylene. Men om ikke altfor lenge blir dette en allment tilgjengelig metode, like vanlig som det er å måle kolesterolinnholdet i dag."

Puh, mye dette her, men jeg klarer ikke å gjengi korte og forståelige sammendrag av dette kompliserte stoffet.

Konklusjonen må for min del være:

- At det uansett er tåpelig å trekke fram det man eventuelt mener er dårlig i andre dietter, sånn som dr. Agatston trekker frem dr. Atkins. (Han skryter av Atkins' forsknig også, men...)

- At han begrunner hvorfor han mener det er riktig å bruke lett melkeprodukter og holde seg unna mettet fett. Opptil hver og en av oss å tro på han eller andre. Jeg er ikke glad i kjøtt...

Jeg vet ikke om dette er mer "sant" enn en eventuell Atkins "sannhet" da jeg ikke aner noe om Atkins og heller ingenting om seriøs forskning på dette området. Jeg velger SB fordi det passer meg. Som jeg har nevnt før har jeg aldri vært glad i fett, og sliter med å lære meg å spise mer av det. Jeg er også mer typen til å småspise, enn å klare å spise store måltider. (Til de som eventuelt er bekymret for meg, snille dere)

Håper noen har sett lyset, jeg for min del er veldig fornøyd med dietten, og synes jeg har spist ganske bra og sunt denne siste uken. Utfordringen for meg er å spise mer av grønnsakene i oppskriftene, mer fett og drikke mer vann. Men - jeg drikker altså mer vann enn noensinne, jeg spiser mer grønnsaker enn jeg har gjort før og jeg er på vei med fettet. Er fornøyd, og har gått ned 2 kilo på en uke og 1 cm rundt livet. Er kjempefornøy, faktisk! Og jeg har helt mistet lysten på karbohydrater! Fantastisk!
Og - jeg har kost meg med maten og synes jeg spiser bedre mat enn noen gang! FAbelaktig!

JEg skal bare gå to uker på FAse 1 som anbefalt, regner med å gå ned 4 kilo, og håper å gå ned noen flere cm. rundt livet - kanskje 5. Da er målet for disse to ukene nådd, og jeg vil begynne med karbo. igjen neste uke. IKKE brød, men frukt og vin !

Ha en strålende dag i regnet!
marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 04-10-04, 10:43   #13
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

South Beach bygger på solide prisnipper, det er det ingen tvil om. Men om du er ute etter kunnskap så vil jeg heller anbefale at en leser Dr. Lindbergs. Det er tydelig at Agatston er hjertelege, og at han har relativt liten erfaring med kosthold...

Prinsippene er gode, og safe. Magert - lett fordøyelig kjøtt, omega9 rike oljer og lav GI karbohydrater.

Jeg holder på å lese boka nå... Så jeg kommer tilbake med mer når jeg er ferdig.

Men noen ting vil jeg føye til:

  • 14 dager på SB også har du ikke lengre Insulinresistens! Rene mirakelkuren dette
  • Det sammalte melet som Agatston snakker om, er ikke det sammalte melet som selges i butikker her - han snakker om et fullkornprodukt.
  • Menyene samsvarer ikke med det han skriver i "teori" delen av boka. Altfor små porsjoner - menyene er lagt opp etter et lavkalori slankeprinsipp.
  • Angående lett margaring og lett dressing så understreker Agatston i "Teoridelen" av boka at disse skal unngås grunnet karboinnhold - klassisk oversetter tabbe i oppskriftene
Men jeg skal prøve å sette meg ned å konkretisere litt og få det samlet, veldig gode prisipper - men om noen skal følge dette for livet og forventer livslang helse så trengs der mer kunnskap.

Noen som vet om "Vitenskapen bak SB" finnes?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 05-10-04, 21:48   #14
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk
Red face

Opprinnelig lagt inn av HP

  • 14 dager på SB også har du ikke lengre Insulinresistens! Rene mirakelkuren dette

Men, blir ikke dette på akkurat samme måte som i løpet av de første fjorten dagene av Atkin's, da HP?

Ha en varm kveld!
marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 05-10-04, 22:13   #15
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Fase I i de to diettene er rimelig like ja...

Men det er påstanden om at "Insulinresistensen er borte" som er et mirakel!

Insulinresistens er en genetisk og arvelig betinget tilstand, 40% av alle i vesten har den, 80% av alle overvektige SB kurerer ikke dette, men det er en diett som tar hensyn til tilstanden slik at du kan leve med den... Om du er dedikert...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 05-10-04, 22:26   #16
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Ok - sånn ja.


Det er så mange fine ord, veit du



marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 08-10-04, 09:21   #17
melene
Medlem
 
melene sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Rogaland
Alder: 59
Innlegg: 127
melene har en fantastisk aura rundt segmelene har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av HP

Noen som vet om "Vitenskapen bak SB" finnes?

Biography

Arthur Agatston, MD


Arthur Agatston, MD, attended New york University School of Medicine. He did his internal medicine training at Montefiore Medical Center at the Albert Einstein College of Medicine and his cardiology fellowship at NYU. He spent a year on staff at NYU while training to best combine both academic medicine with clinical practice. Agatston then moved to the Mt. Sinai Medical Center in Miami Beach, associated with the University of Miami School of Medicine, and later became the director of the Mt. Sinai Non-Invasive Cardiac Lab.

Agatston continued to pursue his practice and research in the field of noninvasive cardiac diagnostics, specifically in the areas of echocardiography and transesophageal echo. He began lecturing regularly and published articles in academic journals on topics such as aortic stenosis, pericarditis, and hypertrophic cardiomyopathy. He also became involved in several societies including the American College of Cardiology, the American Society of Echocardiography, and the American Heart Association, where he served as president of the Greater Miami Chapter.

Agatston and his colleague Warren Janowitz, MD, a radiologist, did early work on quantifying calcium in the coronary arteries as a measure of arteriosclerosis (as a predictor of heart attack and stroke). He is one of the developers of the electron beam tomography scan, or EBT, a screening method used to detect coronary artery disease and other diseases. EBT scans for this purpose are given a score on the "Agatston Scale," to gauge the severity of the disease.

The South Beach Diet: The Delicious, Doctor-Designed, Foolproof Plan for Fast and Healthy Weight Loss, Agatston’s first nonacademic work, provides an important prevention message. Agatston did not set out to develop a weight-loss diet. His role as a heart doctor was to help stop his patients from having heart attacks and strokes. With the advent of the "statin" drugs and further understanding about lipids and cholesterol, he knew there was more he could do. He studied the work of Valetin Fuster, MD, and Bill Castelli, MD, of the famous Framingham Heart Study and pursued the use of EBT as a screening method for early detection of atherosclerosis. He knew his patients weren’t faring well on the standard American Heart Association diet; in fact, they were getting heavier and their blood chemistries weren’t good. Agatston began to investigate diets and the origins of insulin resistance. He studied everything about lipids and diet and the role prevention played. He developed theories based on the glycemic index, which reflects the body’s blood sugar and insulin response to various foods. His studies tested whether by stabilizing insulin levels, hunger and cravings could be controlled, thus leading to weight loss, improved blood chemistries, and consequently the prevention of heart attacks and strokes. The outcome was the South Beach diet, which not only improved cholesterol and insulin levels but also helped many people lose weight. He presented his findings at a national meeting of the American College of Cardiology and the American Heart Association. The word spread throughout Miami, prompting the local ABC affiliate to do a month-long series on the South Beach diet, which was repeated for two years.

Agatston’s clinical cardiology practice is still very much devoted to prevention. Screening coronaries with EBT is recognized worldwide and is used at major universities and medical centers including the Mayo Clinic and Johns Hopkins. Agatston lectures extensively on prevention nationally and internationally. In addition, he reviews for major medical and cardiology journals, including The New England Journal of Medicine, the Journal of the American College of Cardiology, the American Journal of Cardiology and the Annals of Internal Medicine. He is also an expert consultant for the Clinical Trials Committee of the National Institutes of Health, an associate professor of medicine at the University of Miami School of Medicine and the co-director of the prestigious annual "Symposium on Prevention of Cardiovascular Disease."

Agatston maintains a private practice as a partner at South Florida Cardiology Associates and lives in Miami Beach with his wife and two sons.



Is South Beach Diet Like Atkins?

Since the South Beach Diet restricts certain carbs in the first 2 weeks of the diet, it is sometimes grouped together with low-carb diets like Atkins. But South Beach is different.

South Beach menus focus on lean meats like grilled chicken and fish. On the other hand, Atkins allows foods that are very high in fat such as fatty cuts of meat, butter, pork rinds and full fat dairy products.

South Beach Dieters do not have to "count carbs" like on Atkins. Just choose foods from the allowed food lists. Some foods are limited in quantity, such as dairy, but other foods, such as vegetables are unlimited.

The following is an excerpt from the online interview with Dr. Arthur Agatston, creator of the diet, on 7/23/03:


Member question: What are the biggest differences between this and the Atkins diet?
Agatston: The first difference is our emphasis on the good fats rather than the saturated fats. The saturated fats cause blood to be sticky, they cause vessels to constrict, and they have negative effects on long term on insulin and sugar metabolism. The good fats that we talked about actually help prevent heart attack and stroke and they also improve insulin and sugar metabolism long term. This helps the diet to become a lifestyle with long-term weight loss and improvement in blood chemistries, rather than just a short-term fix.
Another difference with Atkins is we are not counting grams of carbohydrates. We are not so strict in the first phase that we put patients into ketosis. Ketosis often causes excessive water loss early. We found it is unnecessary for significant early weight loss. We teach our dieters to use glycemic index, which is a measure of how fast a carbohydrate raises your blood sugar and if you consume low glycemic index carbohydrates, you can do very well on a high carbohydrate diet.

Here is a related question answered during the 1/08/04 chat:
Member question: At the beginning in Phase 1, is it mostly water weight you lose?

Agatston: No, it's not, it's mainly belly fat that you lose by lowering your insulin levels. If you restrict all carbohydrates, as is done in the Atkins diet, where you deplete your sugar stores and begin to burn fat or energy, you will develop ketosis, which is due to breakdown products of fat that are associated with significant water loss.

When on the South Beach diet you include the good vegetables and carbohydrates from the beginning, you avoid ketosis while still losing your cravings, and this results in much less water loss.



Siden jeg akkurat fant dette, måtte jeg bare poste det. Men ikke arrester meg hvis han nå sier noe feil om Atkins, altså

__________________


melene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: SBD Svar med sitat
Gammel 08-10-04, 10:53   #18
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Ja agatston er en dyktig hjertelege med egen metode oppkalt etter seg og alt å det...

Men jeg savner fortsatt vitenskapen bak kostholdsrådene hans. Han spiller helt safe på en del punkt. Han skryter av at han er mer restriktiv enn Atkins når det kommer til fett... Men det ER han ikke... I alle fall ikke i menyforslagene sine... Og dette mener jeg at har med manglende kunnskap, og det at han skal gjøre ting enkelt for dem som skal følge dietten hans...

Skjønner godt at han vil distansere seg fra Atkins, men det er jo faktisk bare marginale forskjeller likevel. En kan spise etter SB prinsipper på Atkins også.

Jeg savner fortsatt boka: "Vitenskapen bak SB Dietten"

Men nok engang - Jeg liker South Beach jeg - "By the book", men ikke "By the recipies".

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 10-10-04, 11:42   #19
melene
Medlem
 
melene sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Rogaland
Alder: 59
Innlegg: 127
melene har en fantastisk aura rundt segmelene har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av HP

Jeg savner fortsatt boka: "Vitenskapen bak SB Dietten"

Men nok engang - Jeg liker South Beach jeg - "By the book", men ikke "By the recipies".

Hm... Skjønner. Kan det være at Espelid og gjengen som "Har juksa litt" (Som hun sa i Fjernsyns-kjøkkenet i gamle dager) med oversettelsen og tilpasning av oppskrifter?

Personlig har jeg holdt meg til Ja og Nei-listene, ikke brukt oppskriftene, annet enn egge-quichen med spinat til frokost. Perfekt.



I dag er jeg under 70 kg, det har jeg ikke vært på snart 12 år, er så utrolig stolt, så jeg kommer sikkert til å gnåle om det i mange forskjellige tråder. Så får de som syns det er latterlig, at jeg har et luksusproblem - ha meg unnskyldt, for meg har det vært en årelang kamp opp og ned for å komme hit, men South Beach har nå gjort resultatet mulig. Kunne sikkert vært Atkins og, who cares, Nå er jeg bare glad og fornøyd.

__________________


melene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: SBD Svar med sitat
Gammel 10-10-04, 11:44   #20
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Fase I i de to diettene er rimelig like ja...

Men det er påstanden om at "Insulinresistensen er borte" som er et mirakel!

Insulinresistens er en genetisk og arvelig betinget tilstand, 40% av alle i vesten har den, 80% av alle overvektige SB kurerer ikke dette, men det er en diett som tar hensyn til tilstanden slik at du kan leve med den... Om du er dedikert...

Hvorfor fortsetter man da å gå ned etter Fase 1 på SB og Induksjonen på Atkins (+ Eat)???
Jeg har fulgt Lindberg (med Lindbergbrød) i flere år og ikke gått ned ett gram, etter to uker på SB har jeg gått ned kg + cm!

Jeg skjønner det virkelig ikke

dumme marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 18-02-05, 10:03   #21
Kalorine
Medlem
 
Kalorine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 44
Innlegg: 194
Kalorine er en juvelKalorine er en juvelKalorine er en juvel

Hmm..du sier at den er lagt opp som en lavkarloridiett. Sånn ca hvor lavkalori er den? (jada, kalorifikserte Karlorine lever opp til nicket sitt



Opprinnelig lagt inn av HP

South Beach bygger på solide prisnipper, det er det ingen tvil om. Men om du er ute etter kunnskap så vil jeg heller anbefale at en leser Dr. Lindbergs. Det er tydelig at Agatston er hjertelege, og at han har relativt liten erfaring med kosthold...

Prinsippene er gode, og safe. Magert - lett fordøyelig kjøtt, omega9 rike oljer og lav GI karbohydrater.

Jeg holder på å lese boka nå... Så jeg kommer tilbake med mer når jeg er ferdig.

Men noen ting vil jeg føye til:

  • 14 dager på SB også har du ikke lengre Insulinresistens! Rene mirakelkuren dette
  • Det sammalte melet som Agatston snakker om, er ikke det sammalte melet som selges i butikker her - han snakker om et fullkornprodukt.
  • Menyene samsvarer ikke med det han skriver i "teori" delen av boka. Altfor små porsjoner - menyene er lagt opp etter et lavkalori slankeprinsipp.
  • Angående lett margaring og lett dressing så understreker Agatston i "Teoridelen" av boka at disse skal unngås grunnet karboinnhold - klassisk oversetter tabbe i oppskriftene
Men jeg skal prøve å sette meg ned å konkretisere litt og få det samlet, veldig gode prisipper - men om noen skal følge dette for livet og forventer livslang helse så trengs der mer kunnskap.

Noen som vet om "Vitenskapen bak SB" finnes?

__________________















Nothing tastes as good as beeing thin feels!
Kalorine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins (the book is my bible) Svar med sitat
Gammel 08-05-05, 11:10   #22
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Jeg tror ikke at man skal se så svart hvitt på ting. Atkins skal ha endeløs kreditt for å dra igang debatten i USA, det samme skal Fedon Lindberg ha i Norge. Dette har medført at debattene raser, og fokus har kommet på det underliggende problem, sukkerinntaket.

Fokus ikke bare i media, men også blant forskere. Massiv forskning har i etterkant vist at insulin og flere stoffer (feks transfett), øker LDL dannelsen og bryter ned HDL. Altså det gode og onde. Nå viser det seg videre at LDL har 2 grupper, der den minste i størrelse er den største i fare, og som økes mest ved økt insulinnivå i blodet.

Hvem skal så ha "opphavsretten" på dette? Det er ikke bare disse 2 legene som har forsket på dette. Disse 2, m.fl, inkl Agatson, har systematisert og utvist et kommersielt og forfatter talent. Mange leger har begynnt å gå tilbake til et naturlig kosthold, med mindre mengder av sukker, hvetemel og stivelse (steinalder diett). Det som er gjennomgående er høyt inntakt av grønnsaker og protein, så kommer frukt og brød etc på siden.

Det viktigtse for enhver, bør være å ende opp på et kosthold som varer i lengden. Med minimal mengde sukker/hvetemel/stivelse, et balansert forhold mellom mettet/umettet fett, nokk grønnsaker og frukt samt riktig mengde protein.

Opphavsretten tror jeg vi skal gi til evolusjonen, og takke de som har fått frem noe av fornuften i oss igjen. Det er og har ikke vært lett.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no