Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Sukrin og barn?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-08-09, 01:28   #26
krod
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 24
krod er på en erverdig vei

Sv: Sukrin og barn?

Det kan virke som enkelte ting her er noe overdrevet. Feks Klor, de fleste av oss drikker jo 2-3 liter vann som er har gått gjennom filtrering både med klor og andre verre ting daglig. For ikke å snakke om at mange putter hele kroppen sin i klorbasseng med jevne mellomrom.

krod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 07:39   #27
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin og barn?

Opprinnelig lagt inn av Liv, her.

Har lest gjennom innleggene med interesse, har brukt både Splenda og Sukrin selv.
Har lest bøkene om Kjernesunn familie, og de bruker Bjørkesøt(xylitol), dette skal være naturlig søtning utvunnet fra bl.a bjørk.

Noen synspunkter på dette vs.sukrin og splenda?

Bjørkesøt er også et naturlig søtstoff, på linje med sukrin. Som Nannah sier, kan det gi mageproblemer for noen, og det er ikke helt kalorifritt som sukrin. Personlig liker jeg xylitol best og har ingen problemer med det, mens andre sukkeralkoholer, som maltitol, gir meg magetrøbbel.

Litt info om xylitol:

Xylitol finnes blant annet i bringebær og jordbær, samt i fiberrike grønnsaker som blomkål, hodesalat og sikori. Dessuten dannes omtrent 15 gram xylitol per dag under fordøyelsen.

Xylitol har en rekke veldokumenterte helsevirkninger. Det hemmer veksten av skadelige streptokokker i munnen og av Helicobacter pylori i magen, motvirker munntørrhet og fremmer mineralisering av tennene. Dessuten øker det opptaket av kalsium fra tarmen og motvirker beinskjørhet. Xylitol setter også fart i energistoffskiftet og kan bidra til vektreduksjon. Finsk forskning har vist at barn som tygger xylitoltyggegummi har mindre ørebetennelse enn andre barn fordi xylitol hemmer veksten av Streptococcus pneumonia, en av bakteriene som forårsaker mellomørebetennelse.

Naturlige søtningsmidler er stoffer som finnes i planter, dyr eller insekter, og som derfor inneholder naturlige forekommende sukkerarter. Fra et evolusjonært synspunkt har mennesket inntatt et så variert utvalg av matvarer at vi trolig også har fått i oss noe av de fleste sukkerartene som finnes naturlig. Det er noe helt annet med syntetiske stoffer, som stort sett ikke fantes før det siste hundreåret.

http://www.pharmax.no/xylitol.php

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 08:31   #28
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Sukrin og barn?

Opprinnelig lagt inn av Amariel, her.

Jeg ville ikke hatt problemer med å gi datteren min Stevia.. Vi hadde en plante her som vi prøvesmakte på, men jeg vet ikke om jeg egentlig likte smaken så godt


Ista spiste jeg bringebær med fløte og sukrin på, å halsen min iser fortsatt.. Får en litt vondt i halsen hver gang jeg spiser sukrin.. Kan det være så bra egentlig`?



Det føles ikke så bra iallefall.. Litt kjemisk


Jeg reagerer også på sukrin, men blir varm i munnen, ikke kald?
Og får vondt i halsen.

chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 11:34   #29
4me
Medlem
 
4me sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 45
Innlegg: 217
4me er ny på veien

Sv: Sukrin og barn?

Jeg får verken vondt i halsen eller blir kald eller varm. Men så bruker vi ikke mye sukker/sukrin her i huset heller. Vi sluttet helt med sukker for 3 år siden. Kjøpte det kun når vi skulle lage sukkerbunn. Ellers så har vi kuttet det helt ut. Og barna har det bedre uten.
Og nå kan jeg ikke lenger lage slike sukkerbunn. Så da har vi helt sluttet med vanlig sukker.

__________________


4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 12:26   #30
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Sukrin og barn?

Jeg reagerer på Sukrin hvis det blir for mye. Nå bruker jeg veldig sjelden søtstoff i det hele tatt. Men hvis jeg bruker sukrin så bruker jeg det som regel i kombinasjon med vaniljeessens eller aller helst ekte vanilje. Da tenger man mye mindre. Jeg så at Imse bruker en ts sukrin til 1,5 dl fløte når hun pisker kremfløte. Når jeg har vaniljeessens i fløten rekker det med typ 1/5 ts (tar bare et par klyper). Da merker jeg heller ingenting til den kuldefølelsen.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 13:21   #31
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill

Sv: Sukrin og barn?

Bjørkesøt er også et naturlig søtstoff, på linje med sukrin. Som Nannah sier, kan det gi mageproblemer for noen, og det er ikke helt kalorifritt som sukrin. Personlig liker jeg xylitol best og har ingen problemer med det, mens andre sukkeralkoholer, som maltitol, gir meg magetrøbbel#Quote#

Det har jeg også erfart, at jeg tåler xylitol mye bedre enn maltitol!
Så jeg kjøper Bjørkesøt, og mine unger får det i teen av og til, de er ikke glad i sukrin pga den litt ekle fornemmelsen man kan få i munnen.
har ellers vent meg til å ikke ha så mye søtt i kremen når jeg har krem med bær f.eks....

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukrin Iselilja Spørsmål om matvarer og oppskrifter 13 05-09-09 01:17
Sukrin? Håpefull Ketolysekuren 14 15-02-09 14:26
Sukrin anastazia Ketolysekuren 2 12-01-09 23:27
Sukrin Elizabeth Ketolysekuren 31 21-11-08 00:39
Sukrin isabella Lavkarbo generelt 3 12-11-08 14:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no