Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Restitusjon etter skade

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-09-09, 19:36   #1
achillea
Medlem
 
achillea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 51
Innlegg: 155
achillea er ny på veien

Restitusjon etter skade

Etter min første håndball trening på 15 år fikk jeg en saftig strekk i låret. Har grunnformen inne, slik at jeg tok det ikke spesielt forsiktig på treningen, med mye uvante bevegelser.
Har nå gått i 4 uker uten å kunne trene for fullt enda. Kan jogge forsiktig, men prøver jeg å øke farten, spurte eller andre raske endringer i fart/bevegelse hogger det til i lårene.

Er det noen som har erfaring med at det tar lengre tid å bli kvitt skader når en spiser lavkarbo (under 50 karbo/dag)? Synes det tar lang tid å bli kvitt skaden, selv om jeg har blitt mye bedre.

__________________



Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 22:04   #2
Abbe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 245
Abbe er på en erverdig vei

Sv: Restitusjon etter skade

Om du har fått en skikkelig strekk kan det tar sin tid før den forsvinner, og den kan "minne" lenge etter du egentlig tror den er borte, desverre... Du kan evt ta en tur til en idrettslege for å få treningstips.

__________________
2002-2003: Ned over 20 kg ved å spise lite kalorier...
Målet var å komme ned i matchvekt, men stoppa 5kg fra...
2003-2009: Opp 8 kg, lavt kaloriinntak fungerer dårlig
2009- : Prøver lavkarbo
Abbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo (15-50g karbo) Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 22:55   #3
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Restitusjon etter skade

Opprinnelig lagt inn av achillea, her.

Er det noen som har erfaring med at det tar lengre tid å bli kvitt skader når en spiser lavkarbo (under 50 karbo/dag)? Synes det tar lang tid å bli kvitt skaden, selv om jeg har blitt mye bedre.

Har du vært hos fysio el med skaden? Det kan være at du har en skade som ikke vil bli bra av seg selv, og/eller at du har et underliggende problem.

  Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 22:56   #4
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Restitusjon etter skade

Strekk er vondt!

Det beste du kan gjøre er faktisk å komme i bevegelse så fort som mulig, men da under smerteterskel. Ergometersykkel er gull, en rolig time på sykkel etterfulgt av forsiktig tøying av den utsatte muskelen, men ikke tøy så du får vondt. Dette er veldig viktig!

Med fire uker med smerter, tipper jeg du har fått en muskelbrist og du burde startet med opptrening for lenge siden. Ved en brist, ryker flere muskelfibre. Kroppen svarer med å produsere nye, men disse vil gå i hulter til bulter og det er derfor viktig med rolig aktivitet og tøying for å få muskelfibrene riktig vei igjen.

Blir det mange flere dager med smerter, ville jeg oppsøkt idrettslege.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 23:21   #5
achillea
Medlem
 
achillea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 51
Innlegg: 155
achillea er ny på veien

Sv: Restitusjon etter skade

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Har du vært hos fysio el med skaden? Det kan være at du har en skade som ikke vil bli bra av seg selv, og/eller at du har et underliggende problem.

har tenkt tanken, men å gjøre noe med det er verre
Får se hvordan beina er etter en uke bortreist på kurs.

__________________



Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 23:34   #6
achillea
Medlem
 
achillea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Jæren
Alder: 51
Innlegg: 155
achillea er ny på veien

Sv: Restitusjon etter skade

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

Strekk er vondt!

Det beste du kan gjøre er faktisk å komme i bevegelse så fort som mulig, men da under smerteterskel. Ergometersykkel er gull, en rolig time på sykkel etterfulgt av forsiktig tøying av den utsatte muskelen, men ikke tøy så du får vondt. Dette er veldig viktig!

Med fire uker med smerter, tipper jeg du har fått en muskelbrist og du burde startet med opptrening for lenge siden. Ved en brist, ryker flere muskelfibre. Kroppen svarer med å produsere nye, men disse vil gå i hulter til bulter og det er derfor viktig med rolig aktivitet og tøying for å få muskelfibrene riktig vei igjen.

Blir det mange flere dager med smerter, ville jeg oppsøkt idrettslege.

Har prøvet å trene forsiktig i disse ukene, bortsett fra første uken da jeg knapt kunne gå. Det har heldigvis kommet seg etterhvert, så lenge jeg ikke gjør brå fartsendringer og tar litt hensyn. Trener hele tiden med litt smerte, men prøver å unngå å presse meg så langt at musklene hogger til.

Turn går greit, så lenge jeg ikke strekker låret for mye før jeg er veldig varm. Håndballtreningen er det litt verre med. Mye går bra, men spurt og øvelser som krever brå endringer sliter jeg med. Tåler noe belastning, men merker det godt om jeg presser det for mye. Hjelper heldigvis med lett tøying av lårene. Den siste uken kjenner jeg smerter etter trening, men er mye bedre neste dag, i motsetning til de to første ukene hvor spede forsøk førte til store smerter og at jeg måtte bruke armene til hjelp for å løfte beinet inn og ut av bilen, da lårmuskelene ikke hadde kraft til å løfte beinet selv.

Får muligens komme meg til fysioterapeut hvis jeg ikke er helt bra neste uke.

__________________



Start Ketolyse - 87.1 kg (29/9-08) --- 78.5kg (juni-09), Restart 25/1-10 - 81 kg - nå 78.6 kg (31/03-10)
achillea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
I dag starter jeg på igjen etter at hele ketosen gikk til h.... etter sykehusopphold. Nitja Ketolysekuren 6 06-03-09 12:18
Sma før og etter 15 kg! sma Ketolysekuren 66 10-05-08 20:14
OE etter ketolyse? Linn H Optimal Ernæring 5 01-10-07 10:33
Hva er best å spise før og etter trening? Spesielt etter. Iset Trening 35 22-06-06 21:42
Styrketrening - restitusjon Fedonisten Trening 10 07-09-04 21:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no