Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hva er forskjellen på salat og SALAT?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-01-13, 12:34   #1
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Hva er forskjellen på salat og SALAT?

Jeg har fått det for meg at mye av det jeg har oppi salaten er egentlig bare pynt og har egentlig liten verdi; eks isbergsalat, agurk, crispie.

Hva bør en SALAT inneholde for at det skal kunne kalles mat og ikke pynt?

Egg, avocado, men hva mer?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 12:55   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva er forskjellen på salat og SALAT?

Reker, kylling, nøtter

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 13:02   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hva er forskjellen på salat og SALAT?

Ost, bacon, skinke, tunfisk, bønner, linser, paprika, purre, vårløk, gulrot, sukkererter, fargerik salat, dressing, rømme, sopp................
Alt som gir proteiner, fett og sunne karber!

*fikk så lyst på ordentlig salat*

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 13:23   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hva er forskjellen på salat og SALAT?

For meg er salatbladene fyllmasse i salaten( som jeg dog liker godt da), og jeg har begynt å gå over til å bruke en del kinakål, umorderene og kjedelig,men med mere protein og næring enn isberg o.l.

I salaten har jeg mye rart, type avokado, minimais, paprika i alle farger, noe tomat, agurk(mere saftig fyllmasse), stangselleri, løk, purre, blomkålbuketter, noen ganger sukkererter, spirer, ristede nøtter og frø( mandler, valnøtter, pinjekjerner,solsikkekjerner, sesamfrø)..
Også skal salaten være eget måltid havner det oppi alskens oster som brie, camembert, mozzarella, jarlsberg.., eller skinke i en eller annen variant, revet kylling/kalkunkjøtt, tunfisk, strimlet svinekjøtt, kokte egg.

Men salat av bare agurk isberg og stangselleri blir litt mye bare vomfyll føler jeg. Men det er godt da, så det havner jo oppi salaten, og det er jo fiber og det metter.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 13:50   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hva er forskjellen på salat og SALAT?

Takk for mange gode tips!

Men er det noen som kan sette sammen en god salat eller tre av alt dere har ramset opp? Hva smaker godt sammen??

Når jeg lager salat ender jeg alltid opp med stort sett det samme og det blir så kjedelig.

Brokkolien koker jeg jo stort sett, så den trenger jeg ikke i salaten. Selleri er jo nydelig! Må sette på handelista igjen for i det siste har det stort sett gått i sellerirot. Nøtter og kjerner ja!

Husker forresten ei dame som fortalte at hun hadde salat med seg på jobb hver dag, men at det var en ensfarget salat hver gang. Grønn salat på mandag, rød på tirsdag, gul på onsdag etc etc. Slik fikk hun utvidet salatspekteret sitt. Kjøtt/fisk/++ i tillegg. Og kanskje nøtter og kjerner?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 14:14   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hva er forskjellen på salat og SALAT?

Kyllingsalat San Fransisco (fra Ingrid Espelid Hovigs Den smårutede kokeboken)

4 porsjoner
1 kald, stekt eller grillet kylling
150g bacon (eller mer)
1 boks(340g) mais
1 boks(235g) hermetisk ananas
3 tomater
1/2 agurk
1/2 issalat
1/4 rød paprika

Salatsaus:
3dl rømme
1 ts karripulver
1-2ss ananaslake
salt og hvit pepper

Kjøttet i terninger.
Sprøstek bacon
Legg en seng av issalat i bunnen av en dyp bolle/fat. Fyll på med tomater, agurk, mais, paprika, ananas og kylling i den rekkefølgen. Smuldre over bacon.
Både ausen og salaten tåler fint å lages dagen før og settes kjølig inntil en stund før servering!

Jeg har servert denne til lavkarbofolk med min variant av Ingis superdupergode bollerundstykker:

Kitts muffinsboller:

9ss soyaprotein
3ss finmalte linfrø
5ss Creme Fraiche
4 egg
125g Tine naturell kremost
3ts bakepulver
1ss Splenda (kan droppes)
3ss rapsolje eller annen olje
4ts Johannesbrødkjernemel
4ss finmalte solsikkefrø

175grader 20min 16-18 vanlige muffinsformer

Kjøres i foodprosessor til en klissete, litt fast masse (tannpasta?)

Ca en spiseskje i hver smurt muffinsform. Tas forsiktig ut av formen når de er helt kalde.
Kan fryses. Tines i mikro ca 1 min på full effekt (Sånn er det i min i hvert fall)

Namnam!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 14:24   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hva er forskjellen på salat og SALAT?

Vanlig Gubbesalat:

Kinakål/isberg/hjertesalat etter hva man liker
gulrot i små biter
agurk i små biter
mais
paprika i små biter
vårløk
Norvegia i små biter(gjerne marinert)
kylling eller skinke i små biter
Rømme som dressing (gjerne med litt revet hvitløk)

Jeg er litt opptatt av disse små bitene. Syns veldig ofte at man får servert salater med så STORE biter og det liker jeg ikke. Det er kombinsajonen av smakene i en salat som gir særegenheten for min del, og er bitene så store at jeg får agurk i en bit og salat i neste og ostebiten er på størrelse med en babybel- ost, vel, da mister det sjarmen for min del!

Det eneste som kan være store for min del, er tomatene. Da kan jeg nemlig lett fiske dem ut!
Eller anda bedre, når folk har vett på å servere salat der alle ingrediensene kommer i hver sin bolle! Da kan alle ta det de liker og man slipper å sitte og pirke ut det men ikke vil ha, som sopp eller bønner, eller tomater for min del!
"Det gidder jeg ikke", sier svigermor, men jobben er da å dele opp grønnsakene, ikke å putte dem i hver sin bolle?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 14:48   #8
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hva er forskjellen på salat og SALAT?

Jeg elsker salat, men jeg lager salater etter prinsippet at de skal se bra ut, smake godt og gi meg alt kroppen trenger (og så er det en grei måte og bruke middagsrester på)
Sjokket var stort på Rikshospitalet når jeg fikk lavkarbo mat og fikk servert salat både til frokost og lunsj og den bestod av masse kinakål, bittelitt agurk, tomat og paprika + en pose thousand island dressing, og det kalte de et fullverdig måltid

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 16:11   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hva er forskjellen på salat og SALAT?

Nå snakker jeg om en tilbehørssalat, ikke en middagssalat:

Vi bruker alltid
Grønn salat (hender vi varierer med rucola siden jeg liker smaken)
Tomat
Mais
Agurk
Paprika

Og så tilsetter vi noe fra følgende liste:
granateplekjerner (nydelig)
minimais (ikke min favoritt)
stangselleri (sjelden da ingen av oss er vesentlig begeistret)
kapers (nydelig)
kryddrede hvitløksfedd i olje fra glass (de fra REMA er veldig gode)
soltørket tomat i olje fra glass
pinjekjerner
valnøtter
eple i biter
brekkbønner fra boks
gresskarkjerner (de salte er veldig gode)
gulrot i små skiver
sukkererter
ananas
solsikkekjerner
oliven
druer
fetaost
når svigers har vært her kan det forekomme hermetiske erter (som de er gode på å kjøpe, men ikke så gode på å spise... )

I sommersesongen fra kjøkkenhagen:
gressløk
persille
luftløk

Til denne salaten bruker vi vanligvis olje/eddikdressing eller bare litt eplecidereddik.

Vanligvis blir tilleggene 1 av de fruktige (anana/granateple/eple/drue) + 1-2 av de salte (kapers/oliven/hvitløksfedd/soltørket tomat/feta) og en nøtt/kjerne (gresskarfrø/solsikkefrø/valnøtt/etc) og gjerne 1 av mattilleggene (brekkbønner/gulrot/minimais)

Skal vi ha salaten som middag så bruker vi gjerne kokte grønnsaker (blomkål/brokkoli) og bacon/tunfisk/egg/kylling i tillegg og en majonesdressing.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 27-01-13 kl 02:22.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 21:29   #10
manebane
Seniormedlem
 
manebane sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: der ingen skulle tru...
Innlegg: 559
manebane er ny på veien

Sv: Hva er forskjellen på salat og SALAT?

Tacosalat

Salat
paprika
tomat
løk
avokado
ost
litt tacosaus
rømme
tacokrydret kjøttdeig.

Vet det er taco, men det er jo en himla god salat da

__________________
Min dagbok.



manebane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 02:16   #11
Lich
Seniormedlem
 
Lich sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 607
Lich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snill

Sv: Hva er forskjellen på salat og SALAT?

Jeg lager ofte salat av fennikel ,paprika,sukkererter ,tomat og rucolla.
Fennikel er helt klart yndlingen for tia,men paprika er også veldig godt.
Stekte mandler og bladpersille løfter salaten .

Lich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 18:01   #12
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Hva er forskjellen på salat og SALAT?

Her var det mange gode tips, fikk skikkelig lyst på salat!

Helt enig i at de grønne bladene salat oftest består av bare er fluff, helt uinteressant både næringsmessig og smaksmessig! Selv liker jeg babyblader av spinat osv (det finnes en blandingspose i butikken, husker ikke helt hva som er oppi). God, konsentrert smak!

Og etter en ferie på Madeira har jeg oppdaget at ordentlig agurk faktisk smaker noe! Men den triste, utvannede saken vi har i Norge er vel mest fyll og konsistens...

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 18:11   #13
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hva er forskjellen på salat og SALAT?

Da har jeg laget meg lunsj til i morgen.
Salat bestående av endivesalat, tomater, avocado, selleristang, røykalaks i strimler, eggerøre ala ramsey og rista pinjekjerner. Dressinga blir en god olivenolje tilsatt litt salt og pepper.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 18:38   #14
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hva er forskjellen på salat og SALAT?

To (middags-)salattips med laks:
http://www.salma.no/oppskrifter/salm...te-salma-cubes
http://www.salma.no/oppskrifter/salm...ed-salma-cubes

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Salat.. ida petrine Spørsmål og svar 3 20-04-11 10:08
Salat? Paris Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 18-08-09 19:29
Salat HIS Lunsj 2 08-06-08 21:10
Salat nellie Spørsmål og svar 7 23-08-07 18:51
Salat?? Joika Lavkarbo generelt 6 29-05-06 00:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no