Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Søtningsmiddel

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-11-08, 18:04   #1
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Søtningsmiddel

Et lite spørsmål til dere som bruker søtningsmiddel i kaker.

Har lest om stevia, sukrin, splenda, natreen og fruktose.
Fruktose er uaktuelt for meg å bruke. Har både sukrin og splenda i skapet.

Jeg lurer på hva som er best når jeg skal bake. Har holdt meg unna kakebaking, men nå er det selskap på gang og da vil jeg ihvertfall ha en eller to kaker med lite karber.

Noen som har noen erfaringer å dele?

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 18:08   #2
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 53
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Søtningsmiddel

Jeg har brukt:
natreen, både pulver og veske
Splenda

Dette har fungert greit, men jeg syntes den kunstige smaken er litt for fremtredende med natreen.
Nå har helsekosten her fått i splenda i pulverform, ganske dyr boks, 369 kr, men så varer den jo en stund. Den erfaringen jeg har med Splenda er den beste igrunn, men nå er den lille dråpe boksen min gått ut på dato, derfor de andre, som allerede var i skapet.

Haha-her har skriveleifen vært innom. nei, Splenda koster ikke 369 for en boks, det er Stevia som gjør det! Men jeg er veldig fornøyd med Splenda.

__________________
Bloggen

Sist redigert av Anitra : 03-11-08 kl 18:22.
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 18:13   #3
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Søtningsmiddel

Tusen takk!

Da forsøker jeg med splenda.

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 18:18   #4
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Søtningsmiddel

Jeg har prøvd Sukrin og Splenda i baking. Rent smaksmessig synes jeg personlig at Splenda er mest vellykket, men Sukrin er vel strengt tatt hakket sunnere, og bedre for miljøet. Sukrin er mindre søtt enn sukker, så du må bruke større mengde. Det har en viss bismak, synes jeg, og min erfaring er at det funker OK i ting som ikke skal søtes så veldig mye, og som skal varmes - f.eks. søte pannekaker. En del liker også å bruke Sukrin når de vil ha "sukkerfølelsen" på vafler eller så. Tror det kommer veldig an på hvordan man synes det smaker.

En ting jeg har oppdaget med Sukrin er at hvis du varmer det opp og siden lar det kjøle seg ned, så går det tilbake til sin opprinnelige form - altså små "korn". Det gjør jo ikke vanlig sukker, og jeg tor ikke det skjer med Splenda heller. Muligens derfor jeg ikke synes det funker så bra i kaker og sånt, men det er en smakssak.

Stevia skal visst være knall, men dette har jeg ikke prøvd selv foreløpig.

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 18:42   #5
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Søtningsmiddel

Jeg har også tenkt at sukrin var "sunnere". Interessant å vite at den går tilbake til opprinnelig korn-form etter avkjøling. Det er nok ikke alltid ønskelig, nei.

Takk for god informasjon. Dette forumet, og dere som bidrar med svar og råd er enestående!!

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 21:46   #6
tonetrollet
Medlem
 
tonetrollet sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nesodden
Alder: 57
Innlegg: 131
tonetrollet er ny på veien

Sv: Søtningsmiddel

Noen som har prøvd Fribol til baking?

__________________


Stadig nye utfordringer! Nr 1: komme meg under 80 kg
tonetrollet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo f.o.m. høst 08 + Gastric bypass operert ved Gjøvik sykehus 17.03.14 + trening Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 15:02   #7
sol-cellen
Medlem
 
sol-cellen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
sol-cellen er ny på veien

Sv: Søtningsmiddel

Sukrin går ikke tilbake til krystallisert form med mindre man bruker for mye, dvs. mer enn ca 20% av totalvekten i oppskriften. Man kan også kjøre Sukrin i blender for å finpulverisere den, hvis man skal lage kalde desserter som f.eks. ostekake.

Når det gjelder baking, er det mange som bruker Sukrin og Splenda sammen (50/50), det gir bedre smak og mer volum enn bare Splenda alene, siden Splenda inneholder 90% luft.
Sukrin har en god synergieffekt (1+1=3) med andre søtstoffer, noe som gjør at det er lett å få den mye søtere bare ved å blande inn små mengder av f.eks. Stevia, Splenda eller Natreen, hvis man ønsker det.

Opprinnelig lagt inn av isabella, her.

Jeg har også tenkt at sukrin var "sunnere". Interessant å vite at den går tilbake til opprinnelig korn-form etter avkjøling. Det er nok ikke alltid ønskelig, nei.

Takk for god informasjon. Dette forumet, og dere som bidrar med svar og råd er enestående!!

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Søtningsmiddel Janis Ketolysekuren 3 13-10-07 17:10
Søtningsmiddel Feline Spørsmål og svar 11 05-02-06 17:07
Søtningsmiddel Zoë Induksjonen 9 21-04-04 11:50
Søtningsmiddel rsy Induksjonen 3 12-02-04 14:48
Søtningsmiddel deeluxe Induksjonen 9 29-01-04 01:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no