Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jeg har tatt nye blodprøver. Hjelp?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-04-13, 20:12   #1
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Jeg har tatt nye blodprøver. Hjelp?

jeg har fått en utskrift av testene, men skjønner ikke så mye. Har vært innom på Furst sine nettsider og forsøkt å tolke, men ellers ser det faktisk ok ut, eller hva mener dere som kan slikt?

Vedlagte bilder
Filtype: jpg SkjermbildBlodprøver 15.04.13-1.JPG (164,1 KB, 42 visninger)
Filtype: jpg Skjermbilde-2.JPG (122,4 KB, 26 visninger)
__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 20:50   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har tatt nye blodprøver. Hjelp?

Alle verdiene er jo pent innenfor referanseområden , så det ser jo helt fint ut!

BHB er nok hemoglobin(blod%) og er helt fin. Ref. område er vel noe sånt som 11-15.

SGRF: Pt-GFR - beregnet (glomerolus filtrasjon - beregnet)
Referanseområde. Angis i ml/pr minutt forutsatt kroppsoverflate på 1,73 kvm.

Indikasjoner. Vurdering av nyrefunksjonen herunder tidlig nyresvikt. Gradering av nyrefunksjonen.

Tolking. Vurdering av nyrefunksjonen ut fra kreatininverdien og kreatinin clearance gir ikke et godt nok bilde av den reelle nyrefunksjonen, bl.a. fordi kreatinin utskilles i tubuli ved nyresvikt slik at man får et for høyt estimat av funksjonen. Dette er viktig også (særlig) ved tidlig nyresvikt, for å kunne sette i verk nyrefunksjonsbevarende tiltak. Det har vært gjort en rekke forsøk på å finne bedre estimat enn kreatininverdien og kreatinin clearance, dog uten å måtte bruke inulin eller andre tilførte stoffer som filtreres i glomeruli uten tubulus sekresjon eller reabsorbsjon. GFR-beregnet er den metode som nå er tatt i bruk i de nefrologiske seksjoner i Helseregion Midt-Norge.

S- K er kalium!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 16:28   #3
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg har tatt nye blodprøver. Hjelp?

Så da kan jeg regne meg som EU-godkjent en stund til? he he :-)

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 23:27   #4
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har tatt nye blodprøver. Hjelp?

Ferritinen din var veldig lav syntes jeg; jeg ville nok vurdert et jerntilskudd.
MCH har jeg også ofte helt øverst eller rett over referanseområdet, og til meg har de sagt at det kan tyde på at jeg er lett dehydrert.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 07:56   #5
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg har tatt nye blodprøver. Hjelp?

Tusen takk for kommentarer!

Jeg er ikke flink til å få i meg nok væske, nei.. må skjerpings til (kan ikke bare drikke kaffe om dagen og vin om kvelden )

Jerntabletter lager mye krøll, dårlig mage.. må prøve å øke inntaket av brokkoli og persille, så får se det an. Ikke flink til å spise nok heller.. selv om jeg sluker alle fristende oppskrifter med øynene.

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 08:29   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har tatt nye blodprøver. Hjelp?

Prøv et lavkarboknekkebrød med godt med leverpostei, litt rødbeter og litt appelsinjuice, eller annet som inneholder c-vitamin til. Og spis rødt kjøtt ofte - gjerne også blodpudding om du liker. Jern fra dyr tas lettere opp enn jern fra planter.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 14:38   #7
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har tatt nye blodprøver. Hjelp?

Min kropp synest heller ikke jerntabletter er ok, men så fant jeg ut at denne http://www.kinsarvik.no/products/340...tabletter.aspx synest kroppen min er helt ok.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 14:48   #8
sveander
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 36
sveander er ny på veien

Sv: Jeg har tatt nye blodprøver. Hjelp?

JEG synes vi skal være forsiktig med å leke doktor. Jeg er skeptisk til at vi legmenn tolker slik på vegne av en annen. Egne derimot

sveander er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det Hexeberg har lært meg om Lavkarbo.Mitt Mantra er at Lavkarbo er ikke slankekur, det er evig endr Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 15:29   #9
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg har tatt nye blodprøver. Hjelp?

Opprinnelig lagt inn av sveander, her.

JEG synes vi skal være forsiktig med å leke doktor. Jeg er skeptisk til at vi legmenn tolker slik på vegne av en annen. Egne derimot

Tenkte du på mine vegne? Glad for omtanken din, tolket dem selv, men fant ikke ut av alle, og er derfor kjempeglad for de innspill jeg har fått

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen plass i Oslo man kan få tatt blodprøver uten rekvisisjon fra lege? Kortisol Stoffskifte / hormonproblemer 9 25-10-16 13:51
Har tatt av meg 20 kg nå! Nupsida Mer enn 30 kg overvekt 25 15-12-10 18:02
Skal man i det hele tatt telle kalorier? Trenger litt hjelp ... Imse Induksjonen 3 06-04-09 22:10
Da har jeg tatt en avgjørelse GKS Ketolysekuren 4 01-03-09 19:54
Da var valget tatt Livsglede Ketolysekuren 7 15-04-08 21:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no