Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo og alkoholinntak

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-02-11, 19:12   #1
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Lavkarbo og alkoholinntak

Hvorfor opplever noen å bli fortere full/fullere når de spiser lavkarbo enn tidligere, når kostholdet inneholdt mer karbohydrater?

Når vi ikke inntar mye karbohydrater gjennom maten vi spiser, er kroppen avhengig av å lage sin egen glukose, gjennom en mekanisme som heter glukoneogenese. Her blir glukose syntetisert fra aminosyrer og triglyserider, for å dekke behovet til de cellene som er avhengig av glukose, som hjernecellene (det som ikke dekkes av ketoner).

Etanol blokkerer denne prosessen. Når vi drikker alkohol får vi altså ikke produsert egen glukose, og matinntaket blir derav den eneste kilden til blodsukker. Spiser vi lite karbohydrater, vil blodsukkeret bli lavt når vi inntar alkohol, og vi blir fortere full!

Dette kan også sees på som en fordel. Tåler du mindre, blir byturen billigere, og kroppen utsettes for en mindre mengde alkohol totalt sett!

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 23:16   #2
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Lavkarbo og alkoholinntak

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Hvorfor opplever noen å bli fortere full/fullere når de spiser lavkarbo enn tidligere, når kostholdet inneholdt mer karbohydrater?

Når vi ikke inntar mye karbohydrater gjennom maten vi spiser, er kroppen avhengig av å lage sin egen glukose, gjennom en mekanisme som heter glukoneogenese. Her blir glukose syntetisert fra aminosyrer og triglyserider, for å dekke behovet til de cellene som er avhengig av glukose, som hjernecellene (det som ikke dekkes av ketoner).

Etanol blokkerer denne prosessen. Når vi drikker alkohol får vi altså ikke produsert egen glukose, og matinntaket blir derav den eneste kilden til blodsukker. Spiser vi lite karbohydrater, vil blodsukkeret bli lavt når vi inntar alkohol, og vi blir fortere full!

Dette kan også sees på som en fordel. Tåler du mindre, blir byturen billigere, og kroppen utsettes for en mindre mengde alkohol totalt sett!

He he... eller byturen blir katastrofal. Dersom du ikke holder tunga rett i munnen og husker at du tåler mindre.

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 23:27   #3
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo og alkoholinntak

Det har også forekommet ja. :P

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 21:36   #4
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Lavkarbo og alkoholinntak

Dette var nytt for meg. Men hva med lavt blodsukker gjør at vi blir fortere fulle? Lavt blodsukker i seg selv blir man jo ikke full av, hehe. Har det noe med opptaket av alkohol i blodet å gjøre eller noe? Mulig jeg spør om helt åpenbare ting, men jeg kan ytterst lite om det.

Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 21:50   #5
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Lavkarbo og alkoholinntak

Jeg leter og leter, men finner ikke igjen kilden...
Jeg har lest i en eller annen "kvalifisert blogg" (Kan det være Espen Rostrup?) at alkoholforbrenninga er litt annerledes i ketose. PÅ samme måte som Cocosa, går alkoholen rett i levra. Levra produserer ketoner av alkoholen, mens det setter omdanninga av fett på vent. I denne prosessen skapes det som gjør oss fulle.
-Dette skal altså skje raskere i ketose, og dermed blir vi også fulle raskt, og også fullere enn høykarbere.

Kan noen hjelpe meg med kilder til dette?

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 21:57   #6
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Lavkarbo og alkoholinntak

Jeg fant, jeg fant. Rett nok i et innlegg her på forumet, men dog mye bedre forklart enn jeg klarer sjøl.

Sitat:

VIL ALKOHOL HA EFFEKT PÅ KETOSEN ?
Både ja og nei. Leveren produserer ketoner av alkohol, så teknisk sett vil du fortsatt være i ketose når du drikker alkohol. MEN, problemet er at alkohol omdannes fortere til ketoner enn fett gjør. Leveren vil da bruke alkoholen som brennstoff først fordi det går fortere. Så når du drikker alkohol vil kroppen bruke alkohol som brennstoff og begynner ikke å forbrenne fett igjen før alkoholen er helt ute av kroppen ! Denne raske nedbrytingen av alkohol til ketoner og acetaldehyd (det du blir full av), gjør også at de på lavkarbo kosthold også blir fortere fulle, dvs. tåler mye mindre alkohol enn en som spiser høykarbo. Spesielt om man ikke har spist mat på forhånd.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 22:02   #7
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Lavkarbo og alkoholinntak

Men da har det ingenting med lavt blodsukker i seg selv å gjøre, og det at etanol blokker glukoneogenesen, men rett og slett fordi alkohol er lettere å forbrenne, så kroppen velger det?

Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 22:08   #8
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Lavkarbo og alkoholinntak

Ja. Og når promillen er ute er det rett i fettforbrenning igjen. Hurra ! Dersom man ikke mister dømmekraften og kjører på med kebab eller pizza eller verre ting ! Har funket som f*** for meg

NB NB Selvsagt lavkarbo-alkohol

__________________



Min journal

Sist redigert av Trj : 19-06-11 kl 22:44. Årsak: presisering
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 22:20   #9
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Lavkarbo og alkoholinntak

Kan ikke si at jeg har merket noe til det.
Bøtta i meg hvitvin på byen i går. Formen var helt fin den, ikke overstadig

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar

Emneord
alkohol, lavkarbo


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? Jolly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 03-02-11 21:05
Noen tips ang alkoholinntak..? Ariel Lavkarbo generelt 1 07-10-06 15:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no