Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Skaldeman for normalvektig? Diverse spørsmål

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-07-11, 08:50   #1
musi78
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 8
musi78 er på en erverdig vei

Skaldeman for normalvektig? Diverse spørsmål

Jeg er en jente på 33 år som i løpet av det siste tre månedene har opplevd å gå opp ca 4 kg. Det er særlig den siste tiden jeg har gått ekstra mye opp, litt hver uke/dag. Dette høres sikkert lite ut, men for meg som bare er 147 cm, så viser det faktisk ganske godt! Er godt innenfor kategorien normalvekt, men har mye mage (+ litt rumpe og lår). Vekt da jeg begynte på skaldeman for 4-5 dager siden var 49,5. NOrmalvekt i "alle" år har vært 45,5 (og også da har jeg alltid hatt litt mage).

For det første lurer jeg på om det er noe i veien for meg å bruke denne metoden for å slanke meg litt? Har lest på nettet at ketolyse-kuren frarådes for de som er under +10, og dette opplegget virker jo litt lignende (har ikke lest ketolyse-boka, bare skaldemans "spis deg slank", samt diverse forum.

FOr det andre lurer jeg på om jeg bør tenke på kalorier? Jeg har de siste dagene ligget på ca 1800-1900 kcal pr dag, med en fordeling på ca 75-20-5 (gjerne mindre enn 5 % karbo, nede i 3). Jeg ser ikke bort fra at dette kan være et høyere kaloriinntak enn jeg har hatt tidligere (spiste da lite mat, men veldig mye karbohydrater (snop, kjeks, etc)). I skaldemans bok er det gitt et estimat for de som absolutt ønsker å telle kalorier (og det gjør jeg egentlig ikke) på 25 kcal pr kilo. For mitt vedkommende vil det utgjøre 1200-1300 kcal, og det høres jo litt lite ut? Blir ikke mett på det i hvert fall!

Jeg har hatt jevn vektnedgang siden jeg begynte, 2-300 gram pr dag. Men i dag hadde jeg gått opp 400 gram siden i går, enda jeg har vært kjempeflink og ikke sprukket i det hele tatt. Har ligget på under 20 karbs pr dag. Den eneste forskjellen jeg kan komme på i går i forhold til de andre dagene er en Atkins-bar jeg prøvde. Den skulle jo liksom inneholde 1 karb hvis man trakk fra sukkeralkoholene, men er usikker om den kan ha satt stopper for den gode trenden... Har jo lest at endel opplever det...

Jeg spiser hovedsaklig stekt egg/omelett m/bacon til frokost med litt agurk og paprika, samt fetaost.

TIl lunsj spiser jeg gjerne den andre halvparten av omeletten eller en kotelett el.l. I tillegg ca 50 gram paranøtter. Dette av hensyn til at vi stort sett er ute på tur på dagtid, og jeg må ta med mat.

Middag består av kotelett/kylling (da gjerne med bacon), fetaost, litt grønnsaker (ca 100 gram frosne), samt bernaise om jeg trenger enda mer fett.

Av drikke må jeg tilstå at det blir mye cola light. Prøver også å drikke endel vann, men kan nok bli flinkere der. NOen som har opplevd å gå ut av ketose ved å drikke lettbrus? Er eventuelt bris eller farris noe bedre?

Bruker Fitday.com for å holde styr på forholdstallene.

Har tenkt å kjøpe ketostix i dag.

Mange spørsmål til å begynne med, skal fatte meg i korthet neste gang! :-)

musi78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 09:25   #2
Sanna 1
Medlem
 
Sanna 1 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 317
Sanna 1 er på en erverdig vei

Sv: Skaldeman for normalvektig? Diverse spørsmål

Sitat:

Jeg spiser hovedsaklig stekt egg/omelett m/bacon til frokost med litt agurk og paprika, samt fetaost.

TIl lunsj spiser jeg gjerne den andre halvparten av omeletten eller en kotelett el.l. I tillegg ca 50 gram paranøtter. Dette av hensyn til at vi stort sett er ute på tur på dagtid, og jeg må ta med mat.

Middag består av kotelett/kylling (da gjerne med bacon), fetaost, litt grønnsaker (ca 100 gram frosne), samt bernaise om jeg trenger enda mer fett.

Jeg lurer litt på de frosne grønsakene dine.
Det er vel endel karbohydrater i det. Kanskje du burde spise mere friske grønsaker, som salat, tomat, agurk og paprika.
Du burde heller ikke spise mer enn 2 paranøtter pr. dag, det kan faktisk være skadelig. Styr unna lightbrus og Farris med smak.
Og hva med bernaisen, er det pose/ferdigsaus ?
Lag den heller selv. Det gir mere fett og mindre karbo.

__________________
Mange klemmer fra Sanna.
Sanna 1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 14:38   #3
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Skaldeman for normalvektig? Diverse spørsmål

Det er ikke noe i veien for å spise etter Skaldemans prinsipper om du er normalvektig. Skaldeman anbefaler ren og naturlig mat som jeg mener alle har godt av. Jeg personlig mener du får mye igjen for å ikke se det som en kur, men som et sunt kosthold du kan ha i bunnen resten av livet

Jeg ser ellers ikke hvor lenge du har holdt på? 200-300g i døgnet blir jo mye på en uke. I starten slipper gjerne en del vann, og det er ikke uvanlig at vekttapet stopper litt opp - etter en til tre uker, mens fettbålet han snakker om "tar tak". Du kan trolig ikke forvente veldig rask nedgang med så få kilo til normalvekta di. 400g kan være veske pga varmen, salt, reaksjon på maltitol/sukkeralkoholer i Atkinsbaren, selv har jeg svingninger på opp til 2 kilo i løpet av kort tid (samme døgn). Avhengig av varme, syklus, saltinntak med mer.

Det er altfor tidlig å begynne å tenke kalorier tror jeg (vet jo ikke hvor lenge du har holdt på). Som du har lest reagerer man forskjellig på maltitol/sukkeralkoholer og kanskje andre ting i Atkinsbarene. Jeg blir oppblåst og samler vann.
Utifra hva du skriver synes jeg ikke du skal gjøre noen forandringer. Bare spis deg mett. Og prøv å ikke stress - det kan være en veldig effektiv måte for å stoppe/forsinke nedgang.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 19:53   #4
musi78
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 8
musi78 er på en erverdig vei

Sv: Skaldeman for normalvektig? Diverse spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Sanna 1, her.

Jeg lurer litt på de frosne grønsakene dine.
Det er vel endel karbohydrater i det. Kanskje du burde spise mere friske grønsaker, som salat, tomat, agurk og paprika.
Du burde heller ikke spise mer enn 2 paranøtter pr. dag, det kan faktisk være skadelig. Styr unna lightbrus og Farris med smak.
Og hva med bernaisen, er det pose/ferdigsaus ?
Lag den heller selv. Det gir mere fett og mindre karbo.


De frosne grønnsakene har 5 karbs pr 100 gram (tok de med minst). Men jeg spiser som sagt ikke mer enn 100 gram, ikke alltid jeg spiser de opp heller. Trodde vi skulle styre unna tomat? Paprika virker også å ha endel karbs, men jeg klarer ikke helt å holde meg unna det, for det smaker så godt. :-)

Ikke mer enn 2 paranøtter?!? Jeg har spist sikkert 15 (50 gram)... Visste ikke at det kunne være skadelig, hvorfor det?

Bernaisen er posesaus ja (fra knorr, den hadde minst karbs), men bytter endel av melken med fløte (og tar ikke så mye heller).

Til slutt: Spiller det egentlig noen rolle så lenge jeg ligger under 20 gram karbs hver dag, og under 5 %?

Jeg har lest flere steder at man bør styre unna lightbrus ja, men trodde kanskje det var for å ikke opprettholde sukkersuget. Hvis det har effekt på ketosen blir det selvsagt noe annet.

Testet for øvrig om jeg var i ketose nå, og sticksen viste bare moderat utslag. Kanskje kan det være fordi det er lenge siden jeg har spist (er mett)? Eller at jeg ikke har fått i meg nok fett i dag (frokosten var mer enn nok, men til lunsj, som ble inntatt på stranden, så ble det bare en svinekotelett og noen paranøtter). Skal i gang med middag nå.

musi78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 20:28   #5
Sanna 1
Medlem
 
Sanna 1 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 317
Sanna 1 er på en erverdig vei

Sv: Skaldeman for normalvektig? Diverse spørsmål

[quote]

Opprinnelig lagt inn av musi78, her.

De frosne grønnsakene har 5 karbs pr 100 gram (tok de med minst). Men jeg spiser som sagt ikke mer enn 100 gram, ikke alltid jeg spiser de opp heller. Trodde vi skulle styre unna tomat? Paprika virker også å ha endel karbs, men jeg klarer ikke helt å holde meg unna det, for det smaker så godt.

Jeg spiser veldig mye ruccola med agurk, litt tomat, fetaost, paprika og masse oje og ofte rømme.
Det er bedre å få i seg karbohydratene fra grønsaker enn noe du må spise lite av.

Sitat:

Ikke mer enn 2 paranøtter?!? Jeg har spist sikkert 15 (50 gram)... Visste ikke at det kunne være skadelig, hvorfor det?

Det utvikler en gift. Og det anbefales å ikke ta mere enn to. Det dekker også dagsbehovet for selen (tror jeg det var) hvis det ikke var sink da...

Sitat:

Bernaisen er posesaus ja (fra knorr, den hadde minst karbs), men bytter endel av melken med fløte (og tar ikke så mye heller).

Lag heller sausen selv. Poser inneholder foressten det skadelige transfettet.


Sitat:

Til slutt: Spiller det egentlig noen rolle så lenge jeg ligger under 20 gram karbs hver dag, og under 5 %?

Det er et vanskelig spørsmål. Men jeg foretrekker å få mine karbohydrater fra grønsaker, siden frukt er lite aktuellt. En må jo få i seg vitaminer også...

Sitat:

Jeg har lest flere steder at man bør styre unna lightbrus ja, men trodde kanskje det var for å ikke opprettholde sukkersuget. Hvis det har effekt på ketosen blir det selvsagt noe annet.

Tror det trigger søtsuget.

Sitat:

Testet for øvrig om jeg var i ketose nå, og sticksen viste bare moderat utslag. Kanskje kan det være fordi det er lenge siden jeg har spist (er mett)? Eller at jeg ikke har fått i meg nok fett i dag (frokosten var mer enn nok, men til lunsj, som ble inntatt på stranden, så ble det bare en svinekotelett og noen paranøtter). Skal i gang med middag nå.

Det spiller ingen rolle om sticsen blir lys eller mørk. Utslag er ketose.

__________________
Mange klemmer fra Sanna.

Sist redigert av Sanna 1 : 30-07-11 kl 20:35.
Sanna 1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 23:06   #6
musi78
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 8
musi78 er på en erverdig vei

Sv: Skaldeman for normalvektig? Diverse spørsmål

Testet for øvrig på ny to timer etter middag/kvelds. Da fikk jeg ordentlig utslag på ketostixen (jeg skrev moderat utslag i sted, men jeg mente at det bare var spor (lyserosa)! :-)

musi78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 10:50   #7
gvm82
Medlem
 
gvm82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ryfylke
Innlegg: 92
gvm82 er på en erverdig vei

Sv: Skaldeman for normalvektig? Diverse spørsmål

Eg dett ut av ketose med lettbrus og andre sukkerfrie ting, så det er ikkje berre sukkersuget det kjem ann på.
Tingen er at eg tålte det godt i begynnelsen, og va fornøgd med at eg var ein av dei som kunne drikke brus, men det verkar som om kroppen forandrar seg etter ei stund, og blir meir fininnstilt.

__________________
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
gvm82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 13:47   #8
musi78
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 8
musi78 er på en erverdig vei

Sv: Skaldeman for normalvektig? Diverse spørsmål

Skal prøve å ligge unna lettbrusen, ikke verdt å ta noen sjanser.

Har for øvrig ikke sett noe veldig vektnedgang. Hadde gått opp 400 gram i går (på morgenen), ned 100 gram i dag. Med andre ord ligger det ganske stabilt... Men kanskje vanskelig å oppnå et raskt vekttap med BMI på 22?

Bør jeg ha litt kontroll på kaloriene? Jeg har ligget på rundt 1800-1900, kanskje det er for mye for meg (48,5 kg nå, 147 høy)?

Har det noe å si om frokosten bare blir 67 % fett, så lenge dette retter seg etter neste måltid?

musi78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 13:55   #9
Hund
Juniormedlem
 
Hund sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 41
Innlegg: 33
Hund er på en erverdig vei

Sv: Skaldeman for normalvektig? Diverse spørsmål

Hva?? Burde det ikke ha vært satt advarsel på paranøttposene? Selv har jeg spist ca. 5 pr. dag de siste månedene (noen dager litt mer), og har da altså helt uvitende gått rundt proppforgiftet! Når jeg da i tillegg tar kosttilskudd m/selen, så kan du jo tenke deg. Noen som har skrevet mail til Nøttefabrikken angående dette?

Edit: Ser på siden deres at de anbefaler paranøtter som "snacks". Herregud.

Hund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 15:19   #10
slankepia
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 69
slankepia er på en erverdig vei

Sv: Skaldeman for normalvektig? Diverse spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Hund, her.

Hva?? Burde det ikke ha vært satt advarsel på paranøttposene? Selv har jeg spist ca. 5 pr. dag de siste månedene (noen dager litt mer), og har da altså helt uvitende gått rundt proppforgiftet! Når jeg da i tillegg tar kosttilskudd m/selen, så kan du jo tenke deg. Noen som har skrevet mail til Nøttefabrikken angående dette?

Edit: Ser på siden deres at de anbefaler paranøtter som "snacks". Herregud.


Jeg har heller aldri lært at de er giftige. Når jeg hadde om kostveiledning til diabetikere lærte jeg på skolen at paranøtter var veldig bra.

slankepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - forløbli på induksjonen :-) Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 15:40   #11
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Skaldeman for normalvektig? Diverse spørsmål

Skjønner godt at du føler på de fire kiloene - jo kortere man er, jo mer utgjør hver kilo. Selv er jeg jo myyyye høyere enn deg (153 cm) , og jeg må si jeg synes jeg kjenner forskjell for hver kilo som blir borte! Både på klær og kropp Jeg er kraftig bygget, da, og er veldig tett opptil idealvekt (idealvekt er 55 kg ifølge kroppsanalyse, nå veier jeg 57).

Ville bare ønske deg lykke til med kostomleggingen, og tror klippefast at det er den rette veien å gå selv om man ikke har så mange kilo som skal av. Det kommer bare til å ta litt lenger tid - mine første 10 gikk ganske radig (2 kg pr mnd), men siden dét har jeg gått ned saktere. Uansett må du gi kroppene din tid til å bli en effektiv fettforbrenner. Selv har jeg forsøkt å følge kroppens sult- og metthetssignaler, og har i perioder spist ganske mye, mens andre ganske lite. Nå ligger jeg stabilt på to store måltider om dagen, evt. noen nøtter eller kopper med fløtekaffe skulle det gå for lang tid mellom måltidene.

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 16:18   #12
Sanna 1
Medlem
 
Sanna 1 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 317
Sanna 1 er på en erverdig vei

Sv: Skaldeman for normalvektig? Diverse spørsmål

DinSide Paranøtter er for mange en viktig del av julekosen. Imidlertid er det mye som tyder på at denne godsaken bør nytes med måte.

Den store nøtteguiden


Paranøtt
er er nemlig svært rike på selen, et mineral som er bra for deg i lave doser, men som også kan bidra til å øke kolesterolnivået ditt.

Høyt kolest
erolnivå i blodet øker som kjent risikoen for hjertesykdom. Paranøtter er dessuten blant de feteste nøttene. 100 gram paranøtter gir 685 kilokalorier og 68 gram fett.

Kolesterol-hopp

Forskere ved Warwick universitet sier de har funnet ut at et høyt selennivå i kroppen kan øke kolesterolnivået med hele ti prosent.

Oppdagelsen ble gjort da de gransket helsen til 1042 p
ersoner mellom 19 og 64 år, som var del av en større undersøkelse i 2000 og 2001. Studien er publisert i tidsskriftet Nutrition.

Fl
ertallet av de som hadde høye nivåer av selen i kroppen tok kosttilskudd med dette mineralet. Forskerne mener at et høyt inntak av paranøtter vil gi samme effekt, siden nøttene inneholder så mye selen.

Én om dagen er nok

Også fisk, skalldyr, innmat og kjøtt er gode selenkilder. Ifølge Lommelegen.no har tidligere studier vist at selen kan bidra til å forebygge kreft, men man bør altså være måteholden med inntaket.

Anbefalt daglig tilførsel av selen
er 40 mikrogram for kvinner (55 for gravide og ammende) og 50 mikrogram for menn. For barn varierer anbefalingen fra 25 til 40 mikrogram avhengig av alder.

100 gram paranøtt
er inneholder hele 1921 mikrogram selen. Én paranøtt om dagen er nok for å dekke selenbehovet. Å spise mer enn to nøtter kan bli for mye.

Står ikke så mye om paranøtter og hvorfor det er giftig. Men dette er iallefall et avisutklipp.

__________________
Mange klemmer fra Sanna.
Sanna 1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 16:28   #13
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Skaldeman for normalvektig? Diverse spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Sanna 1, her.

Jeg lurer litt på de frosne grønsakene dine.
Det er vel endel karbohydrater i det.

Eh, hallo... Mer karbohydrater i frosne grønnsaker??

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 16:51   #14
Sanna 1
Medlem
 
Sanna 1 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 317
Sanna 1 er på en erverdig vei

Sv: Skaldeman for normalvektig? Diverse spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Eh, hallo... Mer karbohydrater i frosne grønnsaker??

Ja, hvis ikke man passer på at de ikke inneholder erter, gulrøtter, mais, kålrot osv.....
Blir ikke stort mere enn blomkål og brokkoli igjen da.

__________________
Mange klemmer fra Sanna.
Sanna 1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 22:18   #15
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Skaldeman for normalvektig? Diverse spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Sanna 1, her.

Ja, hvis ikke man passer på at de ikke inneholder erter, gulrøtter, mais, kålrot osv.....
Blir ikke stort mere enn blomkål og brokkoli igjen da.

Det gjelder jo uansett om de er frosne eller ferske det da

Bruker litt ujevnt med grønnsaker her i huset, i perioder det går lite kjøper jeg frosne, blomkål/brokkoli blanding.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 08:51   #16
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Skaldeman for normalvektig? Diverse spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Sanna 1, her.

Styr unna lightbrus og Farris med smak.
.

Jeg ble nysgjerrig på hvorfor du anbefaler å styre unna Farris med smak?

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 10:51   #17
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Skaldeman for normalvektig? Diverse spørsmål

Kommentar ang. grønnsaker.

Det er ikke mer karber i frosne enn i friske. Vi vet jo at vi ikke skal spise mais eller gulerøtter på lavkarbo. Så lenge man ligger unna miksene med erter og gulerøtter etc., er frosne minst like gode. Broccoli og blomkål er bra alternativer.

Ofte er vitamin innholdet faktisk høyere i frosne. Det sies å være på at de fryses helt friske, mens de grønnsaker vi kjøper i butikk oft er lagret lengre tid. Under lagring forsvinner litt av godsakene.

Det er viktig å få i seg BÅDE forvellede og rå grønnsaker.

Agurk og issalat er de grønnsaker med mest vann og minst næring og er etter min mening kun garnityr. Som vitaminkilde har de tilnærmet null verdi.
Tommelfingerregelen er at dess grønnere dess bedre

Husk at på en lavkarbo diett skal karbene vi spiser stort sett bestå av nettopp grønnsaker.

Dess mindre man har å ta av, dess vanskeligere er det og dess seinere går det. Om man har problemer med vekttapet kan det være en ide å prøve å kutte ut meieriprodukter (unntatt smør og syrnede produkter), nøtter og kunstig søtstoff. Det er de mest kjente "partystopperne".

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diverse spørsmål StigArild Spørsmål og svar 13 25-03-10 21:36
Diverse spørsmål milamila Spørsmål og svar 13 26-08-09 20:44
Diverse spørsmål Pinklady Ketolysekuren 5 27-05-08 16:52
Diverse spørsmål ang eurodiett Ani Eurodiett 10 22-04-07 00:29
Div spørsmål om diverse.. chablis Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 17 19-07-05 21:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no