Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Ligger og vakar i startgropa...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-02-11, 20:15   #1
Devore
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 17
Devore er på en erverdig vei

Ligger og vakar i startgropa...

Har gått til innkjøp av "Spis deg ned i vekt" og "GI-null", og har fått litt meir forståelse for korleis Skaldeman tenker. Og det fungerar sikert, men det er so mykje so "skurrar" i øyrene mine. Som å eta egg og bacon. Det gjere eg ofte, men sjølvsagt med brødskjever. Og det er jo fyfy! Men korleis kan det væra godt med egg og bacon uten brødskjever?

Men fyrst får eg kanskje presentara meg sjølv eg er ein mann på 38 år, som ragar 184 centimeter over bakken, og veg 120 kilo. Det som gjere at eg vege sopass mykje, trur eg nok har med cola og potetgull å gjera. Har lenge prøvd å kutta ut colaen, og hadde eg klart det, so trur eg nok at potetgullet hadde ordna seg sjølv. Har gått utan cola nokon veker, og vore flink, og so har eg fått i meg ein dråpe, og so har det vore hardkøyr att... Det er berre so ubeskrivelig godt, og eg klara ikkje å kutta det ut på "vanleg" vis. So eg har lurt på om eg skal prøva Skaldeman-"kuren".

Men før eg begynna, so må eg setta meg skikkeleg inn i det. Eg veit med meg sjølv, at om eg begynnar fyrst, og ikkje ser teikn på at det virkar, so kjem eg til å kutta ut. Det er med andre ord viktig at eg gjere det rett fra byrjinga av. So eg skal lesa meir i bøkene før eg sette i gang. Og no er det ikkje slik at eg kan legga all skuld på cola, for det blir og ein del "enkel og kjapp" mat. Som frosenpizza, og pommes frites og fleire av vennene deira. So når eg byrjar med Skaldemanen, so må eg passa på at eg har mat liggande so eg kan eta, so helde seg innanfor "krava". Eg jobbar skift, so det er ikkje alltid eg har ork eller lyst til å laga mat, og da er det viktig at eg har mat liggande i frysaren eller i kjøleskapet, so eg kan hiva innpå når det trengst. Viss eg ikkje har det, so er eg redd eg går tilbake til gamle synder. Har planar om å kjøpa "Sten Sture Skaldemans kokebok", og håpar at det der er nokon oppskrifter på mat ein kan laga i relativt store mengder, frysa ned, og ta opp når ein treng det. Treng og nistepakka til jobb, og den har fram til no stort sett bestått av brødskjever med ymse pålegg. Det eg egentlig seier, er at eg har behov for hjelp Eg har garantert mange sspørsmål som kan bli sett på som dumme og/eller idiotiske, men korleis skal eg ellers læra, viss eg ikkje spør?

Kan jo ta nokon allerede no... Det står litt om kjøttdeig i boka, og eg lurar på om karbonadedeig og kan brukast? Eller er det fyfy? Det er jo mindre fett i det enn kjøttdeig, so....?
Kva med grillmat? Grillmat er ein favoritt, og so lenge ein helde seg vekke fra det slemme tilbehøret, burde det vel væra greit? Kva med marinert kjøt? Går det bra? Finst jo ein del i ferskvaredisken so allerede er marinert. Er det greit å eta? E nok ein del so ristar på hove av detta, men eg har aldri påstått at eg er ein gourmetkokk

Og det viktigaste av alt, korleis reknar eg ut kor mykje fett, protein og karbohydrat eg har i meg? Må ha det på ein enkel måte, for ellers klarar eg det ikkje! Er det nokon kalkulator på nett so tek seg av detta? Korleis veit eg ellers kor mykje fett etc. som er i biffmiddagen eg ete?
Og er det nokon so har forslag til mat ein kan laga? Helst da i store mengder, so ein har liggande når ein treng det? Vil helst ha oppskrifter med eksakt innhald, og ein klar beskrivelse av korleis eg skal gå fram for å laga det. Ein "oppskrift for dummies" om du vil

Håpar nokon teke seg tid til å lesa og komma med nokon råd til meg, so skal eg begynna so snart eg føler meg klar.

På førehand takk!

Devore er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 20:36   #2
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Ligger og vakar i startgropa...

Hei og velkommen!

Du er på god veg allereie, med at du har bestemt deg, kjøpt bøker og lest etc. Veldig bra! Vil anbefale å lese litt rundt her inne, og sjekke ut diverse bloggar som tek for seg lavkarbomat. Til dømes Lena Beatrice sin, den er veldig bra! LCHF-bloggen er også fin! Rådar deg også til å lese Arnakristin sin tråd for nybyrjarar, vel verdt å lese!
Ang. grillmat, sjekk ut kva som står i innholdsfortegnelsen for marianden.
Er det mogleg for deg å varme opp mat på jobb? Mikro? I så fall er mykje mogleg. Eg har for det meste med meg middagsrestar til jobb. Funkar som fy!
Trur diett.no har system for utrekning av kva du et, har ikkje prøvd det sjølv, vel og merke.
Lykke til!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 21:18   #3
Devore
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 17
Devore er på en erverdig vei

Sv: Ligger og vakar i startgropa...

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.


Hei og velkommen!

Har lest ein del på linkane du la ved, og det var ein del hjelp der. Har mikro på jobben, men er ikkje alltid ein har tid til varm mat, men stort sett går det bra.
Planen er å begynna i morgon, og føler meg klar, motivert og litt småredd... Kva om eg «sprekke»? Men har sjølvsagt nokon fleire spørsmål som det hadde vore fint å fått svar på, eller link til svar



Kva er forskjellen på crème fraîche og vanlig seterrømme? So vidt eg kan sjå er det samma mengde fett, protein og karbohydrat?

Kva slags majones brukar andre her? Skaldeman skriv om sukkerfattig majones. Er det noko ein får kjøpt i butikk, eller må ein laga det sjølv? HÅPAR ein får kjøpt det

Eg har ein del karbonadedeig i frysaren, men den er kjøpt i Sverige, og eg har høyrt at karbonadedeig der, ikkje er det «samma» so her i landet... Det skal visst nok væra meir fett i den. Nokon so veit tilnærma nøyaktig fett, protein og karbohydrat mengde i den svenske typen?

Makrell i tomat skriv han er ein god ting å ha i kjøleskapet, men den har 5 gram karbohydrat pr 100 gram. Er ikkje det ganske mykje?

Nøytral matolje? Kva for nokon er nøytrale, og kva for nokon er ikkje?

Fransk sennep? Er det samma kva for ein ein brukar? Var og såg på utvalget i går, men sto ikkje noko om fett og karbo osv.

Fleire plassar i bøkene skriv Skaldeman om farsedeig, men har ikkje heilt fått med meg kva det er. Meinar det i ein av bøkene sto «oppskrifta», men er ikkje kar om å finna att plassen...

Det var det eg kom på akkurat no, men det kjem nok meir seinare!!

Devore er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 14:07   #4
Snorkfroken76
Medlem
 
Snorkfroken76 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 308
Snorkfroken76 er på en erverdig vei

Sv: Ligger og vakar i startgropa...

Opprinnelig lagt inn av Devore, her.

Har lest ein del på linkane du la ved, og det var ein del hjelp der. Har mikro på jobben, men er ikkje alltid ein har tid til varm mat, men stort sett går det bra.
Planen er å begynna i morgon, og føler meg klar, motivert og litt småredd... Kva om eg «sprekke»? Men har sjølvsagt nokon fleire spørsmål som det hadde vore fint å fått svar på, eller link til svar

- Hei! Det er lett å ikke sprekke på denne ukren, fo rman føler seg tilfreds med maten man spiser, og får ikke karbo/sukker-sug

Kva er forskjellen på crème fraîche og vanlig seterrømme? So vidt eg kan sjå er det samma mengde fett, protein og karbohydrat?
- ikke stor forskjell, bare å bruke begge! Og de fleste oster osv

Kva slags majones brukar andre her? Skaldeman skriv om sukkerfattig majones. Er det noko ein får kjøpt i butikk, eller må ein laga det sjølv? HÅPAR ein får kjøpt det

Bare å kjøpe vanlig Mills eller andre majoer, bare ikke lett-variantene så er de mer en bra nok! Bare lettvariantene som har mer sukker og ikke skal brukes.

Eg har ein del karbonadedeig i frysaren, men den er kjøpt i Sverige, og eg har høyrt at karbonadedeig der, ikkje er det «samma» so her i landet... Det skal visst nok væra meir fett i den. Nokon so veit tilnærma nøyaktig fett, protein og karbohydrat mengde i den svenske typen?

- Det er fint å bruke opp karbonadedeigen, bare suppler med fett i form av fløtesaus, en klatt smør etc. Du kan jo også blande den med en skvett fløte og medisterdeig

Makrell i tomat skriv han er ein god ting å ha i kjøleskapet, men den har 5 gram karbohydrat pr 100 gram. Er ikkje det ganske mykje?

-Makrell i tomat er ok så lenge du dropper å spise det meste av tomatsausen, det er der karboene er.

Nøytral matolje? Kva for nokon er nøytrale, og kva for nokon er ikkje?

-Olivenolje er sterk på smak, mens raps f.eks. er smaksnøytral

Fransk sennep? Er det samma kva for ein ein brukar? Var og såg på utvalget i går, men sto ikkje noko om fett og karbo osv.
- Ja, bare ikke pølsesennep eller honningsennep om du bruker mye for de har en del karbo. Det fine med de sterke er jp at du bruker mindre av dem, og derfor midre karbo også :)

Fleire plassar i bøkene skriv Skaldeman om farsedeig, men har ikkje heilt fått med meg kva det er. Meinar det i ein av bøkene sto «oppskrifta», men er ikkje kar om å finna att plassen...

- Det er flere varianter av disse farsekakene hans, men med din karbonadedeig, litt fløte, kanskje et egg eller eggeplomme og medisterdeig så er du nærme disse Skaldemann-farsekakene

Det var det eg kom på akkurat no, men det kjem nok meir seinare!!

Hei! Har svart inne i innlegget ditt jeg! Lykke til!

__________________
Snorkfroken76
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wpQb1pE/]

Mål til 17.mai!:

Sist redigert av Aline : 13-03-11 kl 14:55. Årsak: endret farge på svar
Snorkfroken76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 14:47   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ligger og vakar i startgropa...

Opprinnelig lagt inn av Snorkfroken76, her.

Hei! Har svart inne i innlegget ditt jeg! Lykke til!

Bare sånn til en annen gang, det kan være lurt å farge svarene sine når man svarer inne i en tråd! Gjør det så mye letter å se hva som er hva!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 14:55   #6
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Ligger og vakar i startgropa...

Jeg endret fargen for deg, håper det var greit

-Admin-

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 15:13   #7
Snorkfroken76
Medlem
 
Snorkfroken76 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 308
Snorkfroken76 er på en erverdig vei

Sv: Ligger og vakar i startgropa...

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Jeg endret fargen for deg, håper det var greit

-Admin-

Ja, smart! Takk begge to!

__________________
Snorkfroken76
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wpQb1pE/]

Mål til 17.mai!:
Snorkfroken76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 19:18   #8
Devore
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 17
Devore er på en erverdig vei

Sv: Ligger og vakar i startgropa...

Takk alle tre

Devore er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 00:16   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ligger og vakar i startgropa...

Denne pdf'en gir deg en kortfattet oversikt over lavkarbo som kan være grei å ha med seg når du er usikker på om du kan eller ikke kan spise noe.

Det kan være greit for deg å gå gjennom alle fellene du kan gå i - som feks cola og potetgull - og allerede nå prøve og se om du kan ha lavkarbo-vennlige alternativer i tilfelle du craver mye en dag Lett-brus istedet for cola, ikke optimalt, men ikke katastrofe, baconcrisp istedet for potetgull (sjekk at karboinnhold er lavt), ikke optimalt pga salt og ditto vannansamling, men bedre enn potetgull.

Grillmat er genialt, bare pass på sukkerholdige marinader/sauser. Det finnes et uttall av oppskrifter på lavkarbovennlige marinader/sauser til grillmat under oppskrifter på forumet!

Jeg bruker svinekjøttdeig i skaldemans kjøttkakene, elsker smaken og spiser de innimellom når jeg er matlei

Ellers vil jeg anbefale kjøtt med naturlig fett i seg, nakkekoteletter, entercote, koteletter med fettrand og vi har også laks og makrell.

Når det gjelder makrell i tomat ser jeg at de faktisk har redusert karboinnholdet i de største boksene, men hvis du er som meg - og ikke spiser hele boksen og ikke klarer lukten og smaken neste dag... (ick) - så har 4-pakkene med makrell i tomat under 4 gram karbo pr 100 gram.

Ønsker deg lykke til - les bøkene veldig nøye, pdf'en vil hjelpe veldig på å gjøre dette riktig. Husk å spis godt, kos deg med maten, bruk tid på å planlegge så du ikke må ty til feil løsninger... og husk at de første ukene kan bli litt tøffe, med litt surret hode og litt slapp - dette går over!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 21:48   #10
Moxie
Juniormedlem
 
Moxie sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 30
Moxie er på en erverdig vei
Question

Sv: Ligger og vakar i startgropa...

Kjempefin tråd, jeg ligger også og vaker i startgropa og leser GI-Null boka.
Men har også kjøpt en LCHF-kokebok.
Denne tråden ga meg mange svar jeg lurte på, så fortsett og spørr !


Jeg lurer på hvordan jeg regner ut antall karbohydrater, når jeg lager meg en salat som tilbehør? Typisk bladsalat av forskjellig typer, med cherrytomat, som jeg har min egen oljedressing på.

__________________
Min Journal
Moxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 21:55   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ligger og vakar i startgropa...

Opprinnelig lagt inn av Moxie, her.

Kjempefin tråd, jeg ligger også og vaker i startgropa og leser GI-Null boka.
Men har også kjøpt en LCHF-kokebok.
Denne tråden ga meg mange svar jeg lurte på, så fortsett og spørr !


Jeg lurer på hvordan jeg regner ut antall karbohydrater, når jeg lager meg en salat som tilbehør? Typisk bladsalat av forskjellig typer, med cherrytomat, som jeg har min egen oljedressing på.

Mange bruker www.diett.no. Der kan du enten legge inn enkeltmatvarer i mengde, ELLER om du feks lager samme dressingen eller salaten ofte kan du legge den inn som oppskrift og dermed må du ikke nevne alle ingrediensene hver gang du skal legge den inni menyen din
Glimrende verktøy! Du kan også legge inn notater nederst om du ønsker det Du kan også legge inn matvarer som ikke ligger i listene så lenge du har informasjon om kalorier, proteiner, karbo og fett på pakken til matvaren.

Det ligger også en del lavkarbo-oppskrifter tilgjengelig for alle, søk på lavkarbo bare så kommer det opp flere.

Ellers er www.matvaretabellen.no et fint verktøy på generelt grunnlag

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 22:03   #12
Moxie
Juniormedlem
 
Moxie sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 30
Moxie er på en erverdig vei
Question

Sv: Ligger og vakar i startgropa...

Takker for de nettstedene. Og så har jeg ett viktig spørsmål, det er her tvilen/skepsisen som jeg ikke ønsker å ha, ligger.

Hva med viktige vitaminer, mineraler og sporstoffer, når man kutter ut så mye grønt og frukt fra dietten? Jeg er redd for å mangle noe?

__________________
Min Journal
Moxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 22:34   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ligger og vakar i startgropa...

Opprinnelig lagt inn av Moxie, her.

Takker for de nettstedene. Og så har jeg ett viktig spørsmål, det er her tvilen/skepsisen som jeg ikke ønsker å ha, ligger.

Hva med viktige vitaminer, mineraler og sporstoffer, når man kutter ut så mye grønt og frukt fra dietten? Jeg er redd for å mangle noe?

Ketolyse-dietten anbefaler en vitamin-pakke. Du finner info på www.ketolyse.no, kan bestille derfra eller du kan faktisk kjøpe de på meny Du kan selvfølgelig også kjøpe på apotek/helsekost, men ketolyse-tablettene er tilrettelagt for et ketogent kosthold.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Næringsstoff ligger under ADI%? b0n Ketolysekuren 3 13-10-10 14:27
Mer sulten når jeg ligger? Serenio Spørsmål og svar 6 07-01-10 18:13
Induksjon 4 dag hvordan ligger jeg an?? expresso91 Induksjonen 4 09-11-04 22:57
Hvor ligger skjoldbruksskjertelen? Kanel Stoffskifte / hormonproblemer 6 30-10-04 17:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no