Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-03-11, 01:15   #1
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg
Arrow

Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Jeg har nå gått på ketolysekuren siden januar, 8 uker på torsdag. Og jeg har forstått det slik at man skal spise kjøtt, egg, bacon, rømme, CF, fløte , oster osv , og at man skal ha 15 gram karber om dagen. Hvor man spiser mindre karber enn dette, så kan vektnedgangen stoppe opp.

Ser at på skaldeman så skal man spise 3 gram karber til hvert måltid. men om jeg da lager meg f.eks kjøtt med sjampinjong i fløtesaus, så blir dette feil, fordi fløten ikke er bra?

Jeg har brukt mye fløte og CF i sauser, og over kylling, f.eks stekt sammen med litt løk, champinjong og paprika.

På skaldeman så skal man da ikke lage slike retter?

Vil det si at om jeg begynner på skaldeman, så må jeg bytte ut alle ketolyseoppskriftene? og ungå fløten og rømmen og CF og ost?

Jeg trodde ketolysekuren var strengest, siden jeg trodde 15 gram karber var lite, men så skal man ha så få karber som mulig på skaldeman?

Hvordan kan det ha seg at på ketolysekuren stopper vektnedgangen om man kommer under 15 karber, og at på skaldeman skal man ha minst mulig karber - og gå ned i vekt?

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 07:25   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? stusser litt her

Hver "kur" har sine regler.
Skaldeman kjenner jeg ikke.. Der er flere "typer trinn" allt etter hvor mye man skal ned.

Men når det gjelder å være under den 15 karbers grensa så KAN kroppen gå i sparebluss.
Og så vidt jeg har lest i masse av disse "jeg går ikke ned i vekt" tråder her inne, så gjelder det skaldeman også. Det er nok flere som går på skaldeman som også som sliter med nedgang. Og som går over til ketolyse/ mer karber (i form av grønnsaker) for å få i seg nok karber, for å gå ned i vekt.


Det som er viktig er at hver enkelt finner den grensa som passer sin egen kropp.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 19:32   #3
Snorkfroken76
Medlem
 
Snorkfroken76 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 308
Snorkfroken76 er på en erverdig vei

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Hei! Dette med 3 gram karbo pr måltid er først og fremst for de som står fast på vekta, veier veldig mye eller som er insulinresistente f.eks. Det viktigste for Skaldeman er den prosentvise andelen; minst 70% fett, max 5% karbo og resten protein. Man skal spise seg mett, ikke stappmett. Han har laget ulike gram-tabeller man kan holde seg til i forhold til mengde mat, emn det er denne %-brøken som ligger bak. De som veier 50+ elle som står fast på vekta kan gå for 75% fett (ca), og gjerne omtrent 0 karbo, og kun animalsk kost med grønne blader til pynt. Men ikke alle trenger like strang kost. Det anbefales å lese bøkene, vanskelig å forklare alt i et lite innlegg her, men håper dette hjelp litt Jeg ligger stort sett under 3% karbo lett om dagen.

Spiser omelett både med fløte og smør, ost og skinke f.eks. til frokost, protein med litt grønt/brokkoli etc. til middag og ev. rester eller ost og spekemat/oliven til kvelds

__________________
Snorkfroken76
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wpQb1pE/]

Mål til 17.mai!:
Snorkfroken76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 00:38   #4
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Det er ikke så ulikt egentlig. Begge ligger lavt på karbohydrater og Torkil legger vekt på at de skal inntaes i form av nyttige grønnsaker. Du må ikke spise akkurat som foreslått i hverken Skaldemann eller Torkils oppskrifter. Om du ser på matvaretabellen ser du hva du kan spise.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 00:43   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Noen må være forsiktige med fløte eller annet meieriprodukt fordi de etter lang tid har erfart at dette er noe som er problematisk for kroppen. Det er ikke et poeng å kutte ut verken fløte eller noe annet uten å først ha god grunn til å mistenke at den er i veien for hva man prøver å oppnå. Jevnt over de fleste går fint ned i vekt selv om de bruker fløte!

Skaldeman bruker forøvrig mye fløtesaus.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 00:49   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Kan det være en ide og låne skaldemans GI null på biblioteket før du bestemmer deg? Det er som det sies ikke særlig forskjell egentlig på ketolyse og skaldeman, de har lite karbo begge to, men skaldeman har 3 forskjellige "trinn" avhengige av hvor mange kilo du skal ned, eller om du har stans i vektnedgangen din

Han skriver i tilegg underholdende - så bøkene hans er verdt å lese uansett

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 10:21   #7
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Jeg sitter og funderer på denne tallerkenmodellen til 50+, med 3 deler kjøtt og 1 del fett og litt grønne blader. men så leser jeg og om at en har litt grønnsaker til. Er det bare til middagen, eller? og det forholdstallet, er det en enkel måte å holde orden på det?

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 21:17   #8
Snorkfroken76
Medlem
 
Snorkfroken76 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 308
Snorkfroken76 er på en erverdig vei

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Jeg sitter og funderer på denne tallerkenmodellen til 50+, med 3 deler kjøtt og 1 del fett og litt grønne blader. men så leser jeg og om at en har litt grønnsaker til. Er det bare til middagen, eller? og det forholdstallet, er det en enkel måte å holde orden på det?

Hei! Jeg bruker %-forholdstallet, og spiser minst 75% fett, max 5% karbo og resten protein. Vanligvis ligger jeg over på fett og under på karbo.
Dette kan man rene ut på diett.no eller bruke vektklubben til Grete Roede om man har pålogging der fra tidligere. Det funker fint for meg iallfall Dette er forholdstallet han opererer med i første boka si. Jeg spiser kun grønt til et måltid som regel, men noen dager tar jeg litt agurk,salat,tomat til lunsj også

__________________
Snorkfroken76
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wpQb1pE/]

Mål til 17.mai!:
Snorkfroken76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/LCHF Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 23:06   #9
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

da prøver jeg med diett.no. Er ikkeno god på regning og sånt.
Ang grønnsaker, så er vel det viktigste at en holder seg under 3 karber pr måltid.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 11:20   #10
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Jeg la inn frokosten min nå. Stemmer det at jeg skal se på det kakediagrammet for å finne prosenten?

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 11:22   #11
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Jeg la inn frokosten min nå. Stemmer det at jeg skal se på det kakediagrammet for å finne prosenten?

Det skal stå oppgitt i tall over kakediagrammet, ja. Sånn her ser feks min frokost (egg og hjemmelaget majones) ut i dag:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg kakediag.JPG (13,3 KB, 17 visninger)
__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 11:25   #12
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Hvilke andre bøker enn GI-NULL bør en lese?

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 11:46   #13
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

da prøver jeg med diett.no. Er ikkeno god på regning og sånt.
Ang grønnsaker, så er vel det viktigste at en holder seg under 3 karber pr måltid.

Fra GI-null boka:

Sitat:

Tallerkenmodell for gruppe 50+:
Tre deler kjøtt og en del fett. Grønne blader som pynt. Karbohydratgrense: 3g kh per måltid, 12 g kh kh per dag.

Husk også at fløte inneholder kh (1 dl - 2,9g kh), så dersom du f.eks lager en del retter med mye fløte vil du raskt komme opp i grensa for kh. S anbefaler å fordele kh utover dagens måltider for å ikke få en for stor kvote om gangen (husk at dette gjelder for ekstremt karbohydratfølsome personer). Men det er selvfølgelig ikke noe i veien for å ha karbofrie måltider også heller bruke litt mer til f.eks middag.

Dersom du legger inn alt du spiser på diett.no vil du se hvilken fordeling du har av fett og kh. Mener å huske at en fettkvote på 1,3 er ca 75- 80% fett daglig. Sånn ellers kan du bruke matvareguiden.no. Om du f.eks skal spise 200 g entrecote så har den 23g fett og 40g protein, hvilket vil si at fettkvota blir ca 0,6 så da må du til med fløte, smør osv for å komme over 1. det finnes desverre ikke noe enklere, du må måle, veie og registrerer inntil du har fått det i fingrene hvor mye du skal ha i de ulike matvarene. Sånn er det uansett hvilken retning du velger å følge. Et tips er å notere ned fettkvoten (fett/protein+kh) for f.eks 100g for de matvarene du bruker mest, det er ikke så mye arbeid som du tror og det er bare de første ukene,så har man unnagjort mye.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 11:51   #14
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Hvilke andre bøker enn GI-NULL bør en lese?

Regner med at det er Skaldemanbøker du spør etter

GI-null boka er en revidert utgave av den første Skaldemanboka, som jeg nå tror er gått ut. GI-boka er mye bedre og har du lest og forstått den er du langt på vei. Ellers finnes det en kokebok også kan du jo lese på Skaldemans egne sider: http://skaldeman.se/

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 12:21   #15
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Jeg har nå gått på ketolysekuren siden januar, 8 uker på torsdag. Og jeg har forstått det slik at man skal spise kjøtt, egg, bacon, rømme, CF, fløte , oster osv , og at man skal ha 15 gram karber om dagen. Hvor man spiser mindre karber enn dette, så kan vektnedgangen stoppe opp.

Ser at på skaldeman så skal man spise 3 gram karber til hvert måltid. men om jeg da lager meg f.eks kjøtt med sjampinjong i fløtesaus, så blir dette feil, fordi fløten ikke er bra?

Jeg har brukt mye fløte og CF i sauser, og over kylling, f.eks stekt sammen med litt løk, champinjong og paprika.

På skaldeman så skal man da ikke lage slike retter?

Vil det si at om jeg begynner på skaldeman, så må jeg bytte ut alle ketolyseoppskriftene? og ungå fløten og rømmen og CF og ost?

Jeg trodde ketolysekuren var strengest, siden jeg trodde 15 gram karber var lite, men så skal man ha så få karber som mulig på skaldeman?

Hvordan kan det ha seg at på ketolysekuren stopper vektnedgangen om man kommer under 15 karber, og at på skaldeman skal man ha minst mulig karber - og gå ned i vekt?

Skaldeman bruker både fløte og ost i sine retter, men minimalt med kh sånn ellers (i den strengeste modellen 50+). Man skal ikke spise noen form for nøtter og kunstig søtning f.eks. Dvs at den strengeste formen bare er kjøtt/fett og meieriprodukter og ytterst lite grønnsaker. Man skal leve så rent som overhode mulig. For mange hjelper dette for å booste fettforbrenningen og noen bruker et bare noen uker før de går tilbake til f.eks Ketolyse. Men Skaldeman selv sier at man må være innstilt på å bruke minst 3 måneder for å se effekten av dette. Vet at mange tror at bare man kommer i ketose så raser kiloene av, men så enkelt er det bare ikke det er mange faktorer som spiler inn. Det er alt for mange utålmodige sjeler som tror at dette er en vidunderkur der man raser ned i vekt, flertallet gjør nok desverre ikke det.

Som noen andre nevner kan selv små mengder meieriprodukter (utenom smør) virke som en partystopper for mange og da blir Skaldemanopplegget rimelig trist etter en stund. De andre gruppene til Skaldeman (25+ og 10+) er nok mye mer likt Ketolyse og tillater atskillig mer grønnsaker. I Ketolyse er filosofien at man skal spise nok grønnsaker og dermed 15-25g kh daglig ellers stopper vekta opp og det stemmer nok for noen, men ikke for alle.

Vi er så individuelle at for noen passer det med tilnærmet 0kh (som Skaldeman sitt strengeste opplegg er, for svært insulinresistente personer) og andre vil ha bedre effekt å ligge opp i mot 70 g kh daglig. Ikke alt passer for alle og det er en del prøving og feiling for å finne det som kroppen trives best med. Det er viktig å ikke gi opp for raskt heller og hoppe fra filosofi til filosofi, da får man ingen kontinuitet og lærer heller ikke hvordan kroppen responderer på forkjellig mat/matmengde. Du bør prøve minst 6 uker før du endrer på ting, og da bør du ender på ting inne den kostholdsfilosofien du holder på med.

En annen ting er viktig å registrere alt, og da mener jeg ALT, man spiser. Noter gjerne ned hvordan du føler deg etter ulike typer måltid for senere referanse. Det er viktig at man er ærlig med seg selv og faktisk spiser riktig i forhold til den filosofien man har valgt. Har inntrykk av at mange lurer seg selv med at de bruker f.eks suketter i teen (tillatt på ketolyse, ikke tillatt på Skaldeman), tar en sukkerfri pastill, et lavkarbo knekkebrød osv osv for det betyr ikke så mye. Eller retter slett ikke bare spsier når man er sulten, men også trykker ned når man fyser, trøstespiser osv. Men kanskje er det akkurat slike faktorer det som avgjør din vektnedgang??

Et siste råd, lån eller kjøp bøkene til Skaldeman og les deg opp på hva det handler om. På den måten er det også mye enklere for oss andre og svare på spørsmål. Husk at dette bare er et brukerstyrt forum og det er mange forskjellige meninger og erfaringer ute og går. Forumet er allikevel uvurderlig, spesielt etter at man har lest seg opp litt selv.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 13:10   #16
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Skaldeman bruker både fløte og ost i sine retter, men minimalt med kh sånn ellers (i den strengeste modellen 50+). Man skal ikke spise noen form for nøtter og kunstig søtning f.eks. Dvs at den strengeste formen bare er kjøtt/fett og meieriprodukter og ytterst lite grønnsaker. Man skal leve så rent som overhode mulig. For mange hjelper dette for å booste fettforbrenningen og noen bruker et bare noen uker før de går tilbake til f.eks Ketolyse. Men Skaldeman selv sier at man må være innstilt på å bruke minst 3 måneder for å se effekten av dette. Vet at mange tror at bare man kommer i ketose så raser kiloene av, men så enkelt er det bare ikke det er mange faktorer som spiler inn. Det er alt for mange utålmodige sjeler som tror at dette er en vidunderkur der man raser ned i vekt, flertallet gjør nok desverre ikke det.

Som noen andre nevner kan selv små mengder meieriprodukter (utenom smør) virke som en partystopper for mange og da blir Skaldemanopplegget rimelig trist etter en stund. De andre gruppene til Skaldeman (25+ og 10+) er nok mye mer likt Ketolyse og tillater atskillig mer grønnsaker. I Ketolyse er filosofien at man skal spise nok grønnsaker og dermed 15-25g kh daglig ellers stopper vekta opp og det stemmer nok for noen, men ikke for alle.

Vi er så individuelle at for noen passer det med tilnærmet 0kh (som Skaldeman sitt strengeste opplegg er, for svært insulinresistente personer) og andre vil ha bedre effekt å ligge opp i mot 70 g kh daglig. Ikke alt passer for alle og det er en del prøving og feiling for å finne det som kroppen trives best med. Det er viktig å ikke gi opp for raskt heller og hoppe fra filosofi til filosofi, da får man ingen kontinuitet og lærer heller ikke hvordan kroppen responderer på forkjellig mat/matmengde. Du bør prøve minst 6 uker før du endrer på ting, og da bør du ender på ting inne den kostholdsfilosofien du holder på med.

En annen ting er viktig å registrere alt, og da mener jeg ALT, man spiser. Noter gjerne ned hvordan du føler deg etter ulike typer måltid for senere referanse. Det er viktig at man er ærlig med seg selv og faktisk spiser riktig i forhold til den filosofien man har valgt. Har inntrykk av at mange lurer seg selv med at de bruker f.eks suketter i teen (tillatt på ketolyse, ikke tillatt på Skaldeman), tar en sukkerfri pastill, et lavkarbo knekkebrød osv osv for det betyr ikke så mye. Eller retter slett ikke bare spsier når man er sulten, men også trykker ned når man fyser, trøstespiser osv. Men kanskje er det akkurat slike faktorer det som avgjør din vektnedgang??

Et siste råd, lån eller kjøp bøkene til Skaldeman og les deg opp på hva det handler om. På den måten er det også mye enklere for oss andre og svare på spørsmål. Husk at dette bare er et brukerstyrt forum og det er mange forskjellige meninger og erfaringer ute og går. Forumet er allikevel uvurderlig, spesielt etter at man har lest seg opp litt selv.

Som jeg skrev over, leser jeg GI-NULL for tiden, men samme hvor mye en leser har en gjerne ting en er usikker på. Har sittet og lest meg litt opp her på forumet i helgen,og prøvespist litt, så rent som muligt.

Suketter spiser jeg ikke, men Stevia, er det lov?

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 13:24   #17
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Som jeg skrev over, leser jeg GI-NULL for tiden, men samme hvor mye en leser har en gjerne ting en er usikker på. Har sittet og lest meg litt opp her på forumet i helgen,og prøvespist litt, så rent som muligt.

Suketter spiser jeg ikke, men Stevia, er det lov?

Nå var det innlegget du henviser til et svar til trådstarter og ikke deg. Har fått med meg at du leser GI-null og det er flott forstår selvfølgelig at du fremdeles har spørsmål, selv etter å lest boka, men det er litt enklere å svare når du i hvertfall har prøvd å tilegne deg basiskunnskap selv.

Jeg regner ikke Stevia (eller sukrin) som kunstig søtning og har brukt det hele veien. Med kunstig mener jeg Splenda, natreen, canderell og hva de nå heter alle disse kjemikaliene.Skaldeman skriver lite om kunstig søtning i sine bøker, men mener han nevner at det ikke skal brukes overhodet. Har ikke boka foran meg så jeg husker ikke helt. Men dersom du ser på hva han nevner at man kan/bør spise er ikke søtning med. Hvorvidt stevia har noe å si på vektnedgang er vanskelig å si. Var jeg deg ville jeg brukt det og evt eliminert det bort dersom du tror det kan være en partystopper. Er jo de som mener at all søtsmak kan virke slik at man ikke blir kvitt søtsuget, også Stevia. Gå jo ann å bruke så lite som mulig da, til man finner ut hvordan man reagerer.

Ellers kan du jo sjekk ut nettsiden til Skaldeman og se om du finner svar der, evt prøv å sende ham en mail.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 13:28   #18
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Nå var det innlegget du henviser til et svar til trådstarter og ikke deg. Har fått med meg at du leser GI-null og det er flott forstår selvfølgelig at du fremdeles har spørsmål, selv etter å lest boka, men det er litt enklere å svare når du i hvertfall har prøvd å tilegne deg basiskunnskap selv.

Jeg regner ikke Stevia (eller sukrin) som kunstig søtning og har brukt det hele veien. Med kunstig mener jeg Splenda, natreen, canderell og hva de nå heter alle disse kjemikaliene.Skaldeman skriver lite om kunstig søtning i sine bøker, men mener han nevner at det ikke skal brukes overhodet. Har ikke boka foran meg så jeg husker ikke helt. Men dersom du ser på hva han nevner at man kan/bør spise er ikke søtning med. Hvorvidt stevia har noe å si på vektnedgang er vanskelig å si. Var jeg deg ville jeg brukt det og evt eliminert det bort dersom du tror det kan være en partystopper. Er jo de som mener at all søtsmak kan virke slik at man ikke blir kvitt søtsuget, også Stevia. Gå jo ann å bruke så lite som mulig da, til man finner ut hvordan man reagerer.

Ellers kan du jo sjekk ut nettsiden til Skaldeman og se om du finner svar der, evt prøv å sende ham en mail.

Ok, blir litt uoversiktelig med en så lang tråd. Da fortsetter jeg med stevia foreløbig.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 18:43   #19
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Opprinnelig lagt inn av Snorkfroken76, her.

Hei! Dette med 3 gram karbo pr måltid er først og fremst for de som står fast på vekta, veier veldig mye eller som er insulinresistente f.eks. Det viktigste for Skaldeman er den prosentvise andelen; minst 70% fett, max 5% karbo og resten protein. Man skal spise seg mett, ikke stappmett. Han har laget ulike gram-tabeller man kan holde seg til i forhold til mengde mat, emn det er denne %-brøken som ligger bak. De som veier 50+ elle som står fast på vekta kan gå for 75% fett (ca), og gjerne omtrent 0 karbo, og kun animalsk kost med grønne blader til pynt. Men ikke alle trenger like strang kost. Det anbefales å lese bøkene, vanskelig å forklare alt i et lite innlegg her, men håper dette hjelp litt Jeg ligger stort sett under 3% karbo lett om dagen.

Spiser omelett både med fløte og smør, ost og skinke f.eks. til frokost, protein med litt grønt/brokkoli etc. til middag og ev. rester eller ost og spekemat/oliven til kvelds

Blir ikke spekemat veldig salt? Synes spekemat er godt, men tør ikke spise det, for er redd for å få i meg for mye salt, slik at vannet binder seg.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 21:31   #20
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Ok, blir litt uoversiktelig med en så lang tråd. Da fortsetter jeg med stevia foreløbig.

Glemte å si at det er viktig at du sjekker om steviaen din er utblandet med noe. Har vært borti stevia som er blandet med maltodextrin eller stivelse om du vil, da har den kh og det blir ikke alltid oppgitt. Bruker så lite at det ikke bør ha noe å bety, men tenkte bare jeg skulle nevne det.

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Blir ikke spekemat veldig salt? Synes spekemat er godt, men tør ikke spise det, for er redd for å få i meg for mye salt, slik at vannet binder seg.

Dersom du liker spekemat synes jeg du ska spise det i ny og ne. Trenger ikke nødvendigvis å spise det hver kveld. Som du skriver så kan det binde en del vann (du må nesten prøve deg frem, jeg får Derrickøyne og pølsefingre, ikke sikkert du gjør det), men det gjør jo ingenting av og til. Det er bare vann og forsvinner raskt. Husk bare å drikke godt med vann mens du spiser og ikke minst etterpå. Også kan du kanskje la være og gå på vekten dagen etter at du har inntatt salt mat så slipper du å deppe over det Husk at det er mange ting som binder vann i kroppen og skal du kutte alt det, blir det trist. Ost og meierismør inneholder også mye salt f.eks.

Det er viktig at du klarer å kose deg også med dette her og spise mat du liker og ikke bare lar det bli stress og et jag etter å gå ned i vekt. Ellers blir det kanskje lettere og gi opp?? Jeg nyter rosevinen min i ny og ne, vel vitende om at jeg blir en vandrende vannballong men jeg tenker skitt au, det forsvinner i løpet av et par dager og jeg har kost meg. Er viktig å ha det bra med seg selv også. Jeg fikk profesjonell hjelp til å komme så langt og forstå at alt handler ikke om hvilke tall vekta viser og det var først da at jeg omsider klarte å gå ned i vekt.

Håper uansett at det løsner for deg og at Skaldeman gjør vei i vellinga. Selv har jeg omsider begynt å se bevegelse i vekta etter over et år med stillstand

Lykke til

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 22:53   #21
Snorkfroken76
Medlem
 
Snorkfroken76 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 308
Snorkfroken76 er på en erverdig vei

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Som jeg skrev over, leser jeg GI-NULL for tiden, men samme hvor mye en leser har en gjerne ting en er usikker på. Har sittet og lest meg litt opp her på forumet i helgen,og prøvespist litt, så rent som muligt.

Suketter spiser jeg ikke, men Stevia, er det lov?

Hei! Jeg syns GI-null gav meg like mye nye spørsmål som svar.. Vil absolutt anbefale alle og leste den "store" første Skaldeman-boka, Spis deg ned i vekt! Den svarer på alt, mange ganger, så det sitter i ryggmargen!

Og nei, ikke noe som minner om søtt om man kjører streng diett. Lykke til!

__________________
Snorkfroken76
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wpQb1pE/]

Mål til 17.mai!:
Snorkfroken76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/LCHF Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 23:30   #22
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Opprinnelig lagt inn av Snorkfroken76, her.

Hei! Jeg syns GI-null gav meg like mye nye spørsmål som svar.. Vil absolutt anbefale alle og leste den "store" første Skaldeman-boka, Spis deg ned i vekt! Den svarer på alt, mange ganger, så det sitter i ryggmargen!

Og nei, ikke noe som minner om søtt om man kjører streng diett. Lykke til!

Takk for boktips,da skal jeg sjekke om jeg får tak i den på biblioteket.
Jeg må ha stevia i teen for å orke den....hmmm...... får prøve å sette den bort litt.....

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 09:23   #23
Snorkfroken76
Medlem
 
Snorkfroken76 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 308
Snorkfroken76 er på en erverdig vei

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Takk for boktips,da skal jeg sjekke om jeg får tak i den på biblioteket.
Jeg må ha stevia i teen for å orke den....hmmm...... får prøve å sette den bort litt.....

Ps: noen tåler fint litt stevia altså. Men hva med litt fløte i teen i stedet? Jeg syns det gir sødme nok jeg nå når jeg har kvittet meg med søtsuget

__________________
Snorkfroken76
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wpQb1pE/]

Mål til 17.mai!:
Snorkfroken76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/LCHF Svar med sitat
Gammel 21-07-11, 14:00   #24
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fra Ketolyse til Skaldeman? Stusser litt her

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Takk for boktips,da skal jeg sjekke om jeg får tak i den på biblioteket.
Jeg må ha stevia i teen for å orke den....hmmm...... får prøve å sette den bort litt.....

Jeg bruker litt stevia av og til, men passer på at den er så ren som mulig og ikke inneholder noen karbohydrat-tilsetninger. Jeg bruker NuNaturals Alcohol Free Stevia (pure liquid) og kjøper den på iherb.com (hvis du er interessert og ikke har handlet der før kan du få rabattkode av meg - bare send meg en privat melding).

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er skaldeman det samme som ketolyse? hope10 Lavkarbo generelt 15 21-02-11 07:33
Bytte fra Skaldeman til ketolyse?? Kamelen Spørsmål og svar 2 31-08-10 14:10
Hva er forskjell på Ketolyse og Skaldeman? Bathory Spis deg ned i vekt med Skaldeman 4 04-12-09 12:47
Dere som har litt erfaring om/på Skaldeman Momsa Spis deg ned i vekt med Skaldeman 2 28-08-09 19:24
Kyllingcurrysalat til ketolyse/Skaldeman? Bathory Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 16-08-09 21:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no