Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Kopi av e-mail sendt Mat & Helse

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-02-05, 03:36   #1
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Kopi av e-mail sendt Mat & Helse

Til: Dag Viljen Poleszynski, Mat & Helse

Takker for flott artikkel om Atkins-filosofien i Mat & Helse nr.2/05.
Som Atkins'er mer eller mindre siden 1982 - og 100 % etter boka de to siste årene, gleder det meg at det endelig kommer en saklig og informativ artikkel om dette kostholdet.

Når det er sagt, har jeg et par ting jeg regagerer på. Dessverre er det faktiske feil i artikkelen. Dette regner jeg med har sin årsak i at den norske utgaven av Dr. Atkins New Diet Revolution er basert på 1992 utgaven av den amerikanske originalen. Det kom en ny utgave i 1999, med ytterligere rettelser i ny revidert utgave desember 2001/januar 2002. Spesielt den siste utgaven hadde med endringer/rettelser og resultater fra nyere forskning og erfaringer fra Atkins klinikken. Her er det store endringer og tilføyelser i forhold til 1992 utgaven og tidligere utgivelser.(http://atkins.com/Archive/2002/1/2-769953.html).

Ingen av disse endringene har kommet med i de norske utgavene av boka. Det hadde jo vært naturlig at forbedringer av dietten hadde kommet med i en såpass fersk utgave at den norske ? Eller iallefall deres artikkel - spesielt fordi den er skrevet av to personer vi regner som - (og skal være) spesialister på området.
I den norske utgaven, og dermed også deres artikkel, er det heller ikke tatt tilstrekkelig hensyn til, eller gitt noen skikkelig forklaring på, fase 2. Bare legg til 5 karber pr uke.........

Og her er det jeg kommer til feilene i artikkelen (under Fase 1):

Sitat: (Opprinnelig skrevet av Mat & Helse)
.....Maksimalt 20 karbohydrater pr dag (2 tynne brødskiver eller 3 kopper grønnsaker som brokkoli ......

Brød er IKKE en del av Atkins fase 1 (med mindre det er bakt med Atkins egen bakemiks). Fiber rik kan brukes fordi det ikke er laget av mel.

Sitat:
.....kombiner nøtter, frø .....

Nøtter og frø er IKKE en del av Atkins fase 1
Både brød og nøtter tilhører Atkins Fase 2. Vedvarende vekttap. I den norske utgaven har den viktige vedvarende stigen, den som viser hvilken rekkefølge det er tjenelig og tilbakeføre visse matvarer i kostholdet på, ikke tatt med i det hele tatt. I min engelske utgave (2003) står denne på side 171:

Uke
1. (25 karbohydrater pr dag) Mer salat og grønnsaker fra tillatte matvare lista
2. (30 karbohydrater pr dag) Friske oster (som cottage cheese etc)
3. (35 karbohydrater pr dag) Frø og nøtter
4. (40 karbohydrater pr dag) Bær og visse meloner
5. (45 karbohydrater pr dag) Vin & andre lavkarbo spiritus
6. (50 karbohydrater pr dag) Belgfrukter, bønner
7. (55 karbohydrater pr dag) Frukt (utenom bær og meloner)
8. (60 karbohydrater pr dag) Stivelsesholdige grønnsaker
9. (65 karbohydrater pr dag) Korn

Det er riktignok kun en anbefaling, men ved å tilføre matvarene i denne rekkefølgen og bare en gruppe om gangen, vil man finne ut om det er noen matvaregrupper man reagerer på og bør vente med. Mange hopper over trinn. Jeg er ikke noe glad i ost og gikk til nøtter isteden. Noen blir også på et trinn lenger enn en uke.

Få personer klarer å føre tilbake alle disse under fase 2. Mange må faktisk vente til både fase 3 og 4 før de har lagt til alle gruppene. Rekkefølgen er ikke tilfeldig valgt, men satt opp etter karboinnhold og GI belastning. Følger man denne listen er sjansen bedre for å unngå blodsukker svingninger, siden man går så gradvis oppover.

Detaljer for dere kanskje, men viktige sådanne for de som skal gjennomføre noe som for mange er en ganske radikal kostholdsendring.

Jeg er medlem av et par Kanadiske/Amerikanske lavkarbo forum, med medlemmer fra hele verden. De engelskspråklige bruker alle denne listen. Og når det snakkes om "rung 3 on the ladder", så vet alle at det dreier seg om trinnet med bær. Skriver man til Atkins support og ber om hjelp om f.eks. vekttapet har stanset opp når man er i fase 2, får man beskjed om å gå et trinn eller to ned på stigen. Det er altså en viktig del av Atkins kostholdet og en viktig del av veien til en varig kostendring.

For et år siden kom det også et norsk forum for oss med lavkarbo livsstil. www.lavkarbo.no - Her er vi en del etusiaster hjelper og støtter hverandre til et bedre kosthold. Vi gir ikke faglige eller medisinske råd, selv om det er en del fagpersoner blant oss. Men på bakgrunn av siste originalutgave av bøkene og egen erfaring prøver vi å hjelpe nye brukere. Vi prøver også å rette opp feiloppfatninger om lavkarbo kosthold. Vi har vårt eget oppskrift forum med oppskrifter for alle faser av Atkins, samt Lindberg og South Beach.

Det begynte altså med Fedon Lindberg- og Atkins kosthold. Etterhvert har det kommet flere til. Vi fikk nylig vårt medlem nr 1000 og ser på oss selv som det beste (om ikke det eneste) nettstedet for lavkarbo tilhengere i Norge.

Jeg regner med at det vil bli skrevet om Atkins i Mat & Helse flere ganger. Og neste gang hadde det vært flott om dere hadde tatt med de nyeste oppdateringene og ikke baserte opplysningene på utdaterte utgaver av boka.

Med vennlig hilsen



Kopi av innlegg postet: www.lavkarbo.no

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-02-05, 09:49   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Flott tiltak Nille!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 20-02-05, 13:23   #3
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

Velskrevet og godt innlegg Nille!

Blir spennende og se om de tar hensyn til mailen din, og tar med rettelser i neste nummer eller ved senere anledninger!

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 20-02-05, 13:33   #4
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Bra Nille!

Venter spent på fortsettelsen...

  Svar med sitat
Gammel 20-02-05, 20:10   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Utrolig bra skrevet, Nille! You rock!

Jeg kjøpte mat&helse på fredag, slik at mine foreldre kunne lese det i helgen. Pappa leste artikkelen etter at vi andre la oss på fredag, og på lørdag morgen sa han "nå tenkte jeg å leve på den 20-karbo-greia som sto i det bladet"

"åja, hva har du spist til nå da?"

"en kjeks" (han viste fra skapet)..

"det er nok 10 gram" gjettet jeg

"ja, også noen aprikoser har jeg spist, og brødskive.. med ost på"

"da er du nok allerede over 20 gram.."

"hæ?"

........

Jeg synes artikkelen var dårlig og misvisende, og det står jo ingenting om at man skal ta vitaminer og mineraler, osv osv..

...

Så dette var bra, Nille! Vurderte å sende en lignende mail selv..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mat og Helse om Atkins Aline Induksjonen 7 19-02-05 21:26
Bra blad; Mat & Helse mofe Generell diskusjon 19 02-02-05 22:28
Nyeste mat og helse Begod Generell diskusjon 13 23-10-04 00:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no