Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Ostesalsa-, salsa-, tacosausoppskrifter?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-10-04, 18:06   #1
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Ostesalsa-, salsa-, tacosausoppskrifter?

Salsa og tacosaus er riktig godt!

Men er det noen her som har noen oppskrifter?

På butikken finner jeg tacosauser i forskjellige varianter med vann som hovedingrediens og smaksforsterker. Ostesalsa med 12% cheddar og en mengde stivelse pluss noen E-stoffer, også grønnaktig guakamolesalsa/dip uten avokado...

Jeg vil ha oppskrifter på ekte vare!

Noen som har? Blir med å lete? Mikse og trikse? Prøvesmake?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 15-10-04, 18:39   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Guacamole ligger det i oppskriftstråden allerede (mener jeg), her er noen andre:

Har lagd denne noen ganger, både med og uten ost:
Creamy, Cheesey, Salsa Sauce

2 plum tomatoes; quartered
1/4 red onion; peeled
3 cloves garlic; peeled
1 jalapeno pepper; seeded, de veined
1 small bunch cilantro (fresh)
1 8 ounce package cream cheese
1 tablespoon sour cream
1/2 teaspoon ground cumin
2 teaspoons garlic powder
1 tablespoon lime juice (fresh)
salt and pepper; to taste

1. Using a food processor, finely chop tomatoes. Pour into medium bowl and set aside. Process red onion until fine, add to bowl of tomatoes. Use processor to chop garlic cloves, add to tomatoes and onions. Repeat with a halved jalapeno and cilantro.

2. Add remaining cream cheese, sour cream, salsa, pepper, garlic powder, and lime juice to food processor. Add tomato salsa mixture. Blend until smooth and creamy. Add salt and pepper to taste.

Happy eating!

Og denne (med og uten grilling)

Traditional Mexican salsa with a twist.
Grill your veggies before making them
into a salsa to go with grilled meat or fish.

2 tomatoes, peeled, sliced 3/4" thick
1 red onion, sliced 1/2" thick
1 yellow bell pepper, cut in half, seeded
1/2 jalapeno, seeded, ribs removed
1 tablespoon lime juice
1 tablespoon fresh cilantro, chopped
1 pinch salt
1/8 teaspoon cracked peppercorns

Grill the tomatoes, onion and peppers until the tomatoes are marked and warm
through, the onion is slightly browned and soft and the pepper's skin has
blistered and browned.

Remove them from the heat and cool until they can be easily handled. Gently
remove the skin from peppers.

Chop all veggies into small pieces (about 1/3" dice) and put them in a small
bowl.

Add the cilantro, lime juice and seasoning. If you want more spice to the salsa
add a little more spice mix.

Best if eaten right away. Make as close to serving time as possible.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-10-04, 19:48   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Takk Nille

Tenkte på en guacamolesalsa, ikke guacamole...

Men den første oppskiften: hva er cilantro? Og hvilken kremost bruker du?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 15-10-04, 19:53   #4
ryli
Danseløve
 
ryli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Alder: 46
Innlegg: 890
ryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastisk

Can you please repeat this in norwegian, nille? I don't understand!!!!
Cilantro???
1 8 ounce package???
Yellow bell pepper???

ryli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Varierende... Svar med sitat
Gammel 15-10-04, 20:21   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Men den første oppskiften: hva er cilantro? Og hvilken kremost bruker du?

Skal oversette og poste skikkelig, - dette var bare ifarta - det er travelt å være gammel !! Cilantro er koriander (urten).



Jeg bruker Philadelphia (IKKE LIGHT)

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-10-04, 20:26   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av ryli

Can you please repeat this in norwegian, nille? I don't understand!!!!
Cilantro???
1 8 ounce package???
Yellow bell pepper???

Sorry - ååå unnskyld !! Jeg skal oversette hele suladeisen senere. Cilantro er koriander (se svaret under/over alt ettersom hvordan du leser tråden -så ser du bilde!) og mye sterkere enn den ser ut !

1 stk 8 oz package er ca. 226.8 gram - Jeg runder av jeg - 230 gram Mener pakkene vi har her er 200 gram - det går bra det og.

Yellow bell pepper er ganske enkelt gul paprika !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-10-04, 20:32   #7
ryli
Danseløve
 
ryli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Alder: 46
Innlegg: 890
ryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastisk

Thank you, nille!

ryli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Varierende... Svar med sitat
Gammel 15-10-04, 20:35   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av ryli

Thank you, nille!

You're welcome, Ryli !!

Her er en til:

(skal oversette den også "ittepå")

Mexican Cheese Casserole Dip
Ingredients:
2 cups shredded sharp cheddar cheese
2 cups shredded mozzarella cheese
1 small can chopped green chillies
1 small can sliced black olives
1 small sweet onion -- chopped
1/2 cup mayonnaise

How To Prepare: Put all ingredients into a large bowl and mix. Pour into a greased glass pan and bake at 350 for approx 20 min. or untill golden brown.


I take this to parties with a bag of nachos. I just eat the cassorole with a fork and everyone else can use the chips. It is a great dip!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-10-04, 17:11   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Mexikansk Oste Dip Panne

Mexikansk Oste Dip Panne
Ingredients:
2 kopper revet cheddar ost (jeg bruker Tines Revet modnet Cheddarn på pose)
2 kopper revet Mozzarella
4-5 grønne chillier - hakket (eller 1 liten boks hvis du finner i mexi hylla)
10-15 sorte oliven i skiver
1 liten løk - hakket
1/2 kopp majones (jeg bruker alltid Hellmanns Real)

Ha alle ingrediensene i en stor bolle og bland godt. Helles over i ildfast form og stekes på 175 grader i 20 min - til den er gylden på toppen.

Passer godt sammen med taco's, fajitas og til nachos for de som får lov til å spise det !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-10-04, 17:28   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Kremet Oste Salsa

KREMET OSTESALSA
2 plomme tomater, delt i 4
1/4 rød løk,
3 hvitløksfedd
1 japapenio pepper (renset, UTEN frø)
1 pose koriander (hvis du finner dem friske på pose, ellers en liten bunt)
230 gram Philadelphia kremost (eller 1 pk 200 gr er også greitt)
1 ss seterrømme
1/2 ts karve
2 ts hvitløkspulver (eller et par ekstra fedd)
1 ss limesaft (presser av 1/2 lime)
salt og pepper

Hakk tomat, løk, hvitløk, jalapeno og koriander og ha i bolle.
Ha oppi kremost, rømme og krydder og bland med mixer til jevn og kremet konsistens. Salte og pepre til slutt.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-10-04, 17:39   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Tradisjonell Mexikansk Salsa

TRADISJONELL MEXIKANSK SALSA

Grill grønnsakene i ovnen først, da blir resultatet best

2 store tomater (skåldet, skrelt og i skiver) 1,5 - 2 cm tykke
1 rød løk i 1,5 cm tykke skiver
1 gul paprika, renset og delt i to
1/2 japapeno, renset (uten frø)
1 ss lime saft (1/2 lime)
1 ss hakket frisk koriander
1 klype salt
grovmalt pepper

Grill tomater, løk og paprika til tomatene er gjennomvarme, løken myk og paprika skinnet har blæret seg og blitt brunt. Avkjøl. Paprikaens skinn fjernes lettere om du lar den kjøles av i en liten bolle med gladpack over.

Kutt alle grønnsakene i små biter og bland dem i en liten bolle. Bland inn koriander, limejuice og krydder.

Denne er best hvis den spises med en gang. Lag så tett opptil servering som mulig.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-10-04, 17:43   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Pico De Gallo

Denne her er et "must" til enhver meksikans rett:

PICO DE GALLO
Tomater, løk, hvitløk og koriander hakkes og blandes - saltes og pepres. Mengden bestemmer du sjøl, men vær forsiktig med korianderen - den er sterkere på smaken enn den ser ut til !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-10-04, 20:45   #13
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Takk Nille! Jeg gleder meg til å prøve disse!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 16-10-04, 23:18   #14
ryli
Danseløve
 
ryli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Alder: 46
Innlegg: 890
ryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av guro

Takk Nille! Jeg gleder meg til å prøve disse!

Helt enig, Guro! Og endelig skjønner jeg hva som skal oppi gryta også. Hvordan skulle jeg f.eks. vite at gul bjelle-pepper er det samme som paprika?

ryli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Varierende... Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 18:57   #15
murmeluppa
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 45
Innlegg: 51
murmeluppa er på en erverdig vei

Sv: Ostesalsa-, salsa-, tacosausoppskrifter?

Er tacoskjell, tacolefser og nachos ok på ketolysedietten? (vann i munnen av disse oppskriftene)

__________________


murmeluppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 20:15   #16
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Ostesalsa-, salsa-, tacosausoppskrifter?

Sitat:

Er tacoskjell, tacolefser og nachos ok på ketolysedietten? (vann i munnen av disse oppskriftene)

Desverre, de er absolutt ikke lov! De fleste taco-retter og meksikanske retter er like gode uten, etter min mening, med en salat til i stedet for lefser.
Bare å stable i høyden, feks kjøttdeig med tacokrydder, løk, tomater, salsa, rømme, guacamole, ost... Nydelig!
Men du kan spise mama lupe's tortillas, som er lavkarbo og nydelige - fåes kjøpt på nettet (feks lavkarbopikene.no eller dialife.dk).

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 18:33   #17
Ana
Medlem
 
Ana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 394
Ana er på en erverdig vei

Sv: Ostesalsa-, salsa-, tacosausoppskrifter?

Ahh, her var de jo, det jeg lette etter i går. Abonnerer så jeg finner den igjen til neste texmex måltid

__________________
Julemålet



Ana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 18:44   #18
crystall
Seniormedlem
 
crystall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 35
Innlegg: 672
crystall er ny på veien

Sv: Ostesalsa-, salsa-, tacosausoppskrifter?

<--- Uttrykket mitt mens jeg leste denne tråden!

Luuuurer på om det blir noe taco-greier i kveld

__________________
Delmål 1: 90 kg - Delmål 2: 85 kg- Delmål 3: 80 kg - Delmål 4: 75 kg - Det ultimate målet: 70 kg


Min Journal
crystall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 04-03-17, 19:49   #19
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Ostesalsa-, salsa-, tacosausoppskrifter?

Min superenkle tacosaus:

1 boks grovhakkede tomater (jeg bruker rema 1000 sine som er superbillige)
1ss eddik (jeg bruker rødvinseddik pga at min franske kone alltid har det i skapet)
5-6 syltetde jalapeños. Kan erstattes med litt frisk chilli eller litt cayennepepper.
1/2 gul løk, finhakket
1 fedd hvitløk, hakket
1/2 ts spisskumin
litt salt og hvit pepper
5-10 blader koriander (jeg har alltid en halv busk frossen i fryseren etter siste indiske)

Hell halvparten av tomatene i en 1l målemugge, prøv å få med så mye av væsken som mulig. Ha i hvitløk, eddik, spisskummen og jalapeños. Kjør glatt med stavmikser.

Hell så resten av de grovhakkede tomatene, løken og korianderen og rør med ei spiseskje. Smak til med salt og pepper.Has i kjøleskap mens du steker kjøtt og hakker andre grønsaker.

Siden det er eddik i den så holder den en god del dager i kjøleskap. Jeg bruker ikke å ha hverken løk eller tomat ved siden av pga av denne salsaen.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bakt fisk med Bønner og Salsa Marianne Middag 0 10-10-04 00:21
Kjøttboller med salsa Iset Middag 0 06-05-04 12:05
Lekker peppermakrell med salsa psilocybe Induksjonen 0 19-02-04 19:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no