Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-10-11, 11:44   #51
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

De har STENGT kommentarene på denne artikkelen så jeg poster mitt siste svar som ikke kom med her... Kommentarer mottas med takk

Dyrevennlig sier:

Sitat:

En studie fra 2011:
This expert panel reviewed the evidence and reached the following
conclusions: the evidence from epidemiologic, clinical, and mechanistic
studies is consistent in finding that the risk of CHD is reduced when
SFAs are replaced with polyunsaturated fatty acids (PUFAs).
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pu...

Furthermore, the effect of particular foods on CHD cannot be predicted
solely by their content of total SFAs because individual SFAs may have
different cardiovascular effects and major SFA food sources contain
other constituents that could influence CHD risk.

Og jeg svarer:

Sitat:

Litt usikker på bakgrunnen for å presentere denne studien - er det for å bevise at mettet fett er farlig, eller for å bevise at studien innehar så mange usikkerheter at det er vanskelig og trekke noen ordentlig konklusjon?


Studien du linker til sier at "expert panel reviewed the evidence" - vet du hva dette beviset er og på hvilket grunnlag studien er gjort? Antall studier som er vurdert, lengde på studiene, antall mennesker involvert? (Jeg har dessverre ikke tilgang til hele studien...)

En gjennomgang av HELE konklusjonen viser:

"Risikoen for hjerte- og karsykdommer reduseres når mettet fett erstattes med flerumettet fett. " Ok, greit utgangspunkt for diskusjon.
Deretter sies det at "i befolkningsgrupper som spiser en vestlig diett (les etter statens anbefalinger), vil det å erstatte 1% av energien fra mettet fett med flerumettet fett senke LDL kolesterolet, og vil SANNSYNLIGVIS (ikke helt sikkert altså) redusere hjerte-/karsykdom med 2-3%.

Min kommentar: LDL-kolesterol trenger ikke være farlig, det avhenger av hvilken TYPE LDL det her er snakk om. Lavkarbo øker størrelsen på LDL-partiklene, og dermed reduseres risikoen for hjerte-/karsykdom. Les mer her:
http://espenrostrup.com/2011/09/03/b...l-med-fet-mat/ (Bloggeier er hjertelege og -forsker så jeg har stor tiltro til at han vet hva han snakker om - han har samtidig tilgang til hele studier og går ofte gjennom slike i sin blogg).

For meg beviser det ikke at om man spiser et lavkarbokosthold er det større sannsynlighet for hjerte- og karsykdom pga høyt inntak av mettet fett, siden studien ser ut til å være basert på mennesker med vestlig diett. Så rådene om å redusere inntaket av mettet fett - OM man spiser etter statens anbefalinger kan da se ut til å ha noe for seg.

"Ingen klar fordel sees i å erstatte mettet fett med karbohydrater". Det er jo dette som faktisk gjøres i dagens lettprodukter. De inneholder mer karbohydrater enn "full-fet" versjonen. Ingen særlig forbedring i risk for hjerte- og karsykdommer om man spiser lettprodukter altså

At studien sier at det KAN være en fordel om mettet fett erstattes med lav GI karbohydrater overser jeg, det er mye som KAN VÆRE her i verden

"Ingen klar sammenheng mellom inntak av mettet fett relativt to raffinerte karbohydrater..." Ingen konklusjon her heller altså.

Avslutningsvis sier konklusjonen at "effekten av en diett basert på EN enkel biomarkør er utilstrekkelig bevis for å vurdere risikoen for hjerte- og karsykdom".

"I tillegg, effekten spesifikke matvarer har på hjerte-/karsykdommer kan ikke alene vurderes på bakgrunn av total mengde mettet fett, fordi individuelle mettete fettsyrer har forskjellig effekt på hjerte- og karsystemet, og de viktigste matvarene som inneholder mettet fett inneholder OGSÅ andre ting som kan påvirke risikoen for hjerte-/karsykdom."

Altså er grunnlaget for å trekke noen konklusjon ikke tilstede, fordi det er for stor usikkerhet om hvordan andre faktorer påvirker resultatet...

Det eneste jeg får utav denne studiens konklusjon er at om man spiser en typisk vestlig diett, som staten anbefaler, bør man ikke overdrive inntaket av mettet fett.

Den sier ingenting om høyt inntak av mettet fett i forbindelse med en lavkarbodiett.

Det er greit og linke fra en konklusjon i en studie, men da må du ta med alle forbehold som også er gjort i selve konklusjonen

Puh, det var litt fælt om jeg ikke kunne dele dette med noen

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 11:49   #52
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

De har STENGT kommentarene på denne artikkelen så jeg poster mitt siste svar som ikke kom med her... Kommentarer mottas med takk

Puh, det var litt fælt om jeg ikke kunne dele dette med noen

Skjønner jeg godt... og om du leser innlegget mitt i helsedelen av forumet så er ikke engang LDL uimotsigelig forbundet med hjerte-karsykdom...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 12:09   #53
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Skjønner jeg godt... og om du leser innlegget mitt i helsedelen av forumet så er ikke engang LDL uimotsigelig forbundet med hjerte-karsykdom...

Ikke sant! Men det ble for komplisert og forklare for meg i dag, holdt meg til store og små LDL-partikler jeg, og takker Espen Rostrup for å ha gjennomgått temaet så grundig

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 13:42   #54
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg tror dette er sakens kjerne. Man tilfredsstiller vekta gjennomkostholdet og speilet gjennom trening.

Men jeg tror også det ligger en sannhet i at når man er veldig stor så er trening så tungt at det er uoverkommelig å trene i en grad som av andre oppfattes som trening. Da er det lettere å komme igang når man har klart å bli litt lettere. Det er tungt å flytte en tung kropp.. og når overvekten er stor må vekta rikkes først for de fleste.

Jeg har aldri vært veldig overvektig, men jeg vet godt at det er lettere å bevege meg - mer lystbetont og enklere - når jeg har redusert de overflødige. Og den store fordelen med vektreduksjon gjennom lavkarbo er jo - mener jeg bestemt - at muskeltapet er mindre enn på f. eks GR. Det er iallfall min erfaring... og jeg sanket epler (treningspoeng) så det holdt på GR...

Når det er sagt så er det ingen tvil om helsegevinstene ved bevegelse - enten det er litt eller større mengder.

Ja, helt klart vil det være fordelaktig å starte med kostholdet for mange, selv Skaldemann begynte da smått om senn å trene mot slutten For andre kan det å begynne med trening motivere for å endre kosten, jeg har truffet flere glimrende eksempler på dette, begge med fibromyalgi som begge begynte å trene, etterhvert gav jeg de kostholdstips og de la om i mer lavkarbovennlig retning, ei gikk ned 20 kg på et halvt år og er kvitt fibromyalgien, hun andre har så langt gått ned 13,5 og er kvitt fibromyalgien selv om hun sliter med nakkesmerter ennå. Trening pusha di igang, men ift vekta gjorde nok kostholdsendringene 90% om ikke mer.

Ang lavkarbo og det å holde på muskler har du nok rett, dette har nok mye med proteinkvaliteten å gjøre da vi velger bedre kilder til protein med mer av de essensielle aminosyrene enn GR, mange på lavkarbo spiser litt mer protein, noe som også hjelper. GR baserer seg mye på brødmat og proteinsammensetninga i brød er elendig og på ingen måte verken egna til muskelbygging eller muskelbevaring. Samtidig er kursene restriktive til endel meieriprodukter, egg og rødt kjøtt som er meget gode proteinkilder med alle de essensielle aminosyrene

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 13:46   #55
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

nerthus: Trening fører til noe vektnedgang hos mange, eks en studie viste 3 kg vektnedgang over 3 mnd, elendig sammenligna med lavkarbo, men Taubes mente det var omtrent umulig siden man spiste så mye mer at man ikke gikk ned i vekt og brukte maratonløpere som argument (men han skriver ikke at de er maratonløpere og her ligger feilen). Men ja, trening er langt dårligere enn kost til å redusere vekta.

Høres ut som du ahr funnet deg en fin måte å bruke kroppen din på ift trening Den mentale biten er alfa omega, jeg pleier å si at man får trent viljen på de tunge dagene, bare det å gå utenfor huset kan være tøft nok, formen kan man trene på gode dager

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 13:49   #56
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Ang studien du debatterer nerthus så mener jeg denne ikke har særlig basis i studier men er mer bygget på antagelser. Mange har underskudd på omega 3 og for disse vil mer flerumettet fett minske sjansen for HKS, men ikke fordi det byttes med mettet fett. Å øke inntaket av flereumettet fett fra omega 6 kilder som soyaolje og kornprodukter tror jeg slår ut motsatt veg siden inflammasjonsprosessene i kroppen øker pga prostagladiner fra omega 6, som omega 3 motvirker.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 13:55   #57
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Ang studien du debatterer nerthus så mener jeg denne ikke har særlig basis i studier men er mer bygget på antagelser. Mange har underskudd på omega 3 og for disse vil mer flerumettet fett minske sjansen for HKS, men ikke fordi det byttes med mettet fett. Å øke inntaket av flereumettet fett fra omega 6 kilder som soyaolje og kornprodukter tror jeg slår ut motsatt veg siden inflammasjonsprosessene i kroppen øker pga prostagladiner fra omega 6, som omega 3 motvirker.

Ikke sant, det var forsåvidt derfor jeg ønsket og kommentere, fordi studien ikke virker helt solid i gjennomføring og konklusjon, det blir for mye "hvis om atte" og for mange utenforliggende faktorer som ikke er tatt med i studien til at konklusjonen blir god NOK for at jeg skal synes den er gyldig

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 20:16   #58
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Ang studien du debatterer nerthus så mener jeg denne ikke har særlig basis i studier men er mer bygget på antagelser. Mange har underskudd på omega 3 og for disse vil mer flerumettet fett minske sjansen for HKS, men ikke fordi det byttes med mettet fett. Å øke inntaket av flereumettet fett fra omega 6 kilder som soyaolje og kornprodukter tror jeg slår ut motsatt veg siden inflammasjonsprosessene i kroppen øker pga prostagladiner fra omega 6, som omega 3 motvirker.

Ifølge Ray Peat er Omega3 ikke et næringsstoff en kan innta uten å ta hensyn til at det kan være skyld i oksidering i kroppen, noe som fører til tidlig aldring...hva tenker dere om det?

sitat:
V. Stefannson, one of the early polar explorers, spent a winter living entirely on caribou meat, and felt that it had prevented the scurvy that had killed so many of the other explorers, who had counted on fruit and vegetables to prevent it. But he believed that meat was a metabolic stimulant that made people age prematurely, as Pearl's rate of living theory predicted. Stefannson said that Eskimo women were getting old in their twenties, and that at the age of 60 they looked as old as Europeans did at 80. He was a well informed anthropologist, and his observations were probably accurate. The Eskimos he observed ate large amounts of fish, and other unsaturated fats, and sometimes ate highly decayed fish. An accelerated rate of aging would be expected from such a diet, because of the toxic lipid peroxides. Min utheving

Fant enda en artikkel der han snakker om dette. http://raypeat.com/articles/articles...ted-oils.shtml

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 05-10-11 kl 20:21.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 21:03   #59
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Jeg tenker på at balansen mellom fettsyrene er viktig OG at oksidasjonsfaren er viktig. Så er spørsmålet hva som gjør mest skade i våre kropper - oksidasjon eller en overvekt av omega6. Det vil være avgjørende på hvordan man angriper problemet...

- bare redusere omega6?
- bare øke omega3?
- en kombinasjon? Og i så fall - hvor mye omega3 skal man tilsette?

Denise Minger hadde en tankevekkende post om dette.
http://rawfoodsos.com/2011/04/29/wil...ostate-cancer/
Se bort fra overskriften - den er designet til å gjøre 50% av leserne uinteressert lenge før enden hvor det interessante for begge kjønn står ...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 21:23   #60
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg tenker på at balansen mellom fettsyrene er viktig OG at oksidasjonsfaren er viktig. Så er spørsmålet hva som gjør mest skade i våre kropper - oksidasjon eller en overvekt av omega6. Det vil være avgjørende på hvordan man angriper problemet...

- bare redusere omega6?
- bare øke omega3?
- en kombinasjon? Og i så fall - hvor mye omega3 skal man tilsette?

Denise Minger hadde en tankevekkende post om dette.
http://rawfoodsos.com/2011/04/29/wil...ostate-cancer/
Se bort fra overskriften - den er designet til å gjøre 50% av leserne uinteressert lenge før enden hvor det interessante for begge kjønn står ...

Jeg tenker holde seg mest mulig borte fra å spise alle Omegaene i og med at kroppen vår er fullt ut i stand til å produsere dem selv...de er altså ikke essensielle fettsyrer, noe de fleste av en eller annen grunn tror .......

Om en inntar "for mye" av disse fettsyrene bør en i alle fall tilsette antioksidanter til kosten sin...... Naturligvis må en passe på at Omega6 ikke blir for dominerende i forhold til Omega3.....

Skulle så inderlig gjerne sett at myndigheter rundt om ville få fingern ut og komme igang med skikkelige studier på dette.

Inntil videre holder jeg meg strikt til mettet fett.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 02:08   #61
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Jeg tenker holde seg mest mulig borte fra å spise alle Omegaene i og med at kroppen vår er fullt ut i stand til å produsere dem selv...de er altså ikke essensielle fettsyrer, noe de fleste av en eller annen grunn tror .......

Om en inntar "for mye" av disse fettsyrene bør en i alle fall tilsette antioksidanter til kosten sin...... Naturligvis må en passe på at Omega6 ikke blir for dominerende i forhold til Omega3.....

Skulle så inderlig gjerne sett at myndigheter rundt om ville få fingern ut og komme igang med skikkelige studier på dette.

Inntil videre holder jeg meg strikt til mettet fett.....

Hva i allverden? Omega-3 og omega-6 er ESSENSIELLE fettsyrer. Å påstå noe annet blir rett og slett riv ruskende galt! Om du kommer med en slik hårreisende påstand, så får du hvertfall hoste opp en relativt pålitelig kilde som støtter det du sier.

Omega-3-fettsyren ALA og omega-6-fettsyren LA er regnet som de essensielle fettsyrene. Dette er fordi vi ikke har enzymer som kan sette inn dobbeltbindinger så langt ute i fettsyrene. Disse fettsyrene kan omdannes til de lengre omega-3 og omega-6-fettsyrene i kroppen, men omdanningen er ikke spesielt effektiv, og omega-6 vil prioriteres. Derfor bør man innta litt av de lengre omega-3-fettsyrene gjennom kostholdet.

At flerumettede fettsyrer oksiderer lettere enn mettede og enumettede er helt riktig. Vi bør derfor ikke få i oss store mengder av disse, og mesteparten av fettet vi får i oss bør heller være mettet eller enumettet. Det betyr likevel ikke at de flerumettede fettsyrene ikke er essensielle, for det er de i aller høyeste grad!

Tilsette antioksidanter i kostholdet? Antioksidanter finnes naturlig i mange matvarer, spesielt frukt og grønnsaker, og de aller sterkeste antioksidantene lager kroppen selv (glutation). Tilskudd av antioksidanter har i studier vist seg å ha en negativ effekt i forhold til sykdom, og er derfor normalt sett ikke noe å satse på.

Beklager den krasse tonen, men dette kan virkelig ikke få stå uimotsagt.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 07:17   #62
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Veldig bra Nerthus

Sjøl tenker jeg at vi mennesker her oppe i Nord har levd av og med mettet fett siden tidenes morgen, og er det noen som virkelig har trengt fettet for å overlve så er det jo oss her oppe i kulda! Tenker som så at all mat vi spiste dengang er bra for oss.
Vi spiste antagelig som dyrene den gangen...la oss opp et fett depot på høsten for å overleve vintern. Og hva bygget vi dette depoet opp av som det er mye av om høsten? Frukt og bær! Alle typer av markens grøde som gir karbohydrater .... og rask fettlagring.
Gjenom vinteren spiste vi kjøtt, fett og nøtter som tålte lagring. Og gav bedre brennstoff til kroppen i de harde månedene. Mer komplisert enn dette er det ikke i mitt hode

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 08:24   #63
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg tenker på at balansen mellom fettsyrene er viktig OG at oksidasjonsfaren er viktig. Så er spørsmålet hva som gjør mest skade i våre kropper - oksidasjon eller en overvekt av omega6. Det vil være avgjørende på hvordan man angriper problemet...

- bare redusere omega6?
- bare øke omega3?
- en kombinasjon? Og i så fall - hvor mye omega3 skal man tilsette?

Denise Minger hadde en tankevekkende post om dette.
http://rawfoodsos.com/2011/04/29/wil...ostate-cancer/
Se bort fra overskriften - den er designet til å gjøre 50% av leserne uinteressert lenge før enden hvor det interessante for begge kjønn står ...

Omega 3 uten antioksidanter fører til oksidasjon, så å drikke tran i et antioksidantfattig kosthold er ikke særlig smart. Fra naturens siden pleier matvarer rike på omega 3 å inneholde flere typer antioksidanter, noe som hindrer oksidasjon og dermed problemene, eks inneholder sjømat med rød farge astaxanthin som er en kraftig antioksidant som hindrer oksidering. Nøtter inneholder også mye naturlig antioksidanter. Antioksidanter gir såvidt meg bekjent minimalt med helseeffekter alene, da de egentlig bare er tiltenkt å beskytte flerumettet fett mot oksidasjon (korriger meg heipådu om jeg er på jordet). RAW-food-bevegelsen ville jeg stolt lite på da de neglisjerer studier som viser de positive effektene av omega 3 samt at de har endel fikse forestillinger om at mat ikke skal varmebehandles slik at endel stoffer ødelegges. Samtidig ignorerer de at de samme stoffene brytes ned i magen Vegetabilsk omega 3 er ikke spesielt bra, det marine er langt bedre. EPA og DHA finnes faktisk i landdyr også, men i mindre omfang enn i fra de marine kildene. Det kan uansett være fornuftig å innta rikelig med grønnsaker, jomfru olivenolje etc sammen med et laks eller ørretmåltid for å hindre oksideringseffekt i kroppen.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 08:27   #64
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Noen andre poeng er at marin omega 3 er vist å ha effekt mot en rekke sykdommer som revmatisme, noen former for HKS og enkelte kreftformen, den vegetabilske varianten ALA viser derimot langt dårligere resultater. Kombinerer man et kosthold med endel fet sjømat med mye grønnsaker og fjerne de verste omega 6 kildene og evt bruker noen av matvarene som hindrer omdanning av omega 6 til prostagladiner som ingefær, gurkemeie, grønn te osv så tror jeg mange vil kunne oppnå en rekke helseeffekter

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 08:41   #65
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Noen andre poeng er at marin omega 3 er vist å ha effekt mot en rekke sykdommer som revmatisme, noen former for HKS og enkelte kreftformen, den vegetabilske varianten ALA viser derimot langt dårligere resultater. Kombinerer man et kosthold med endel fet sjømat med mye grønnsaker og fjerne de verste omega 6 kildene og evt bruker noen av matvarene som hindrer omdanning av omega 6 til prostagladiner som ingefær, gurkemeie, grønn te osv så tror jeg mange vil kunne oppnå en rekke helseeffekter

... og så er det vel viktig å forsøke å få i seg de meste positive stoffer gjennom mat, og ikke piller dersom det lar seg gjøre. Jeg tar selv et omega3-tilskudd, men jeg er meget skeptisk til slike generelt siden vi har så liten mulighet til å undersøke kvaliteten på fettet... Har det harsknet eller ikke?

Legg også til at oppdrettslaks blir foret på en slik måte at omega3-innholdet blir redusert i forhold til de viltlevende. Vi vet heller ikke om oppdrettslaksen sin farge er like velgjørende som villaksen sin - siden vi ikke vet om oppdrettslaksen har blitt foret rekemel, rød gjær eller kjemisk framstilt fargestoff. http://www.food-info.net/no/qa/qa-fp13.htm Forhåpentligvis gir disse tilsetningene samme fargestoff i fisken og dermed samme positive virkninger for oss, men det vet iallfall ikke jeg. (EDIT: ser ut som at det blir til samme stoff: http://www.bellona.no/norwegian_impo.../fiskeri/28049 )

NB - dette er ikke en oppfordring til å avstå fra å spise oppdrettslaks. Jeg tror bestemt at de fleste av oss spiser så lite fisk at en middag eller tre med oppdrettslaks er en klar forbedring. Men om man spiser kun "grass fed" og "kun økologisk" ellers .... så hadde jeg nok også trålet etter villaks i stedet for oppdrettslaks.

Samme problematikk med laks gjelder forøvrig også for grønnsaker. De vi spiser i dag har høyere makronæringstetthet, men er lave på mikronæringsstoffer(vitaminer/mineraler) kontra grønnsaker som dyrkes uten kunstgjødsel. Sett det i sammenheng med at vi stort sett lever relativt stillesittende liv og dermed ikke skal ha overveldende mye makronæringsstoffer så er potensialet stort for at man ikke har optimal mengde av enkelte mikronæringsstoffer i kosten. Heldigvis er mennesket et fleksibelt dyr.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 06-10-11 kl 08:47.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 10:58   #66
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Konklusjonen blir vell:
- Spis i størst mulig grad villfisk som sardiner, sild, markell, brisling, ål ,kveite og andre fete fisker, oppdrettslaks og omega 3 tilskudd bør være et andrevalg men bedre enn å ikke ta noe. Visstnok endrer endel oppdrettere på dette nå og gir laksen mer marin føde siden undersøkelser viser fall i omega 3 og dårlig helsetilstand til laks som blir foret på "skrepmat" som soyaprodukter etc.
- Styr unna omega 6 fellene, få omega 6 naturlig fra grønnsaker, nøtter og kaldpressede oljer med naturlig lav innhold som linfrøolje, olivenolje og rapsolje. Unntaket er GLA-rike produkter siden denne fettsyren demper betennelser på tross av at den er i omega 6 familien.
- Bruk gjerne mange ulike krydder i maten da flere av dem har anti-inflammatoriske egenskaper.
- Lag din egen grønnsaks\frukthage, prøv å kjøpe mest mulig økologiske grønnsaker.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 11:19   #67
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

... og så er det vel viktig å forsøke å få i seg de meste positive stoffer gjennom mat, og ikke piller dersom det lar seg gjøre. Jeg tar selv et omega3-tilskudd, men jeg er meget skeptisk til slike generelt siden vi har så liten mulighet til å undersøke kvaliteten på fettet... Har det harsknet eller ikke?

Legg også til at oppdrettslaks blir foret på en slik måte at omega3-innholdet blir redusert i forhold til de viltlevende. Vi vet heller ikke om oppdrettslaksen sin farge er like velgjørende som villaksen sin - siden vi ikke vet om oppdrettslaksen har blitt foret rekemel, rød gjær eller kjemisk framstilt fargestoff. http://www.food-info.net/no/qa/qa-fp13.htm Forhåpentligvis gir disse tilsetningene samme fargestoff i fisken og dermed samme positive virkninger for oss, men det vet iallfall ikke jeg. (EDIT: ser ut som at det blir til samme stoff: http://www.bellona.no/norwegian_impo.../fiskeri/28049 )

NB - dette er ikke en oppfordring til å avstå fra å spise oppdrettslaks. Jeg tror bestemt at de fleste av oss spiser så lite fisk at en middag eller tre med oppdrettslaks er en klar forbedring. Men om man spiser kun "grass fed" og "kun økologisk" ellers .... så hadde jeg nok også trålet etter villaks i stedet for oppdrettslaks.

Samme problematikk med laks gjelder forøvrig også for grønnsaker. De vi spiser i dag har høyere makronæringstetthet, men er lave på mikronæringsstoffer(vitaminer/mineraler) kontra grønnsaker som dyrkes uten kunstgjødsel. Sett det i sammenheng med at vi stort sett lever relativt stillesittende liv og dermed ikke skal ha overveldende mye makronæringsstoffer så er potensialet stort for at man ikke har optimal mengde av enkelte mikronæringsstoffer i kosten. Heldigvis er mennesket et fleksibelt dyr.

Opplever at det ikke er så enkelt og få tak i villaks dessverre! Skulle ønske det fantes en "ren mat" butikk i nærheten, med både viltkjøtt, villaks, økologiske grønnsaker osv sånn at man slipper å bruke så mye tid på å lete opp maten...
Dessverre er det vel slik at jakt er privat, og jeg vet mange har mye viltkjøtt OG villaks i frysen sin som de foretrekker og spise selv.

Kanskje man skal ta jegerprøven og begynne og gå på jakt selv? Fristende... jeg har ingenting i mot og jakte på dyr når jeg setter så stor pris på maten det gir meg. Føler det som respekt for naturen når man jakter/fisker for matauk, og ikke for "moro" skyld. Jeg takker fremdeles "høyere makter" for maten når familien har vært ute på sjøen og hentet opp makrell, sei, torsk, lyr og masse krabbe som vi tilbereder og fryser ned for vinteren. Man er heldig om man har slik tilgang til ferske "ville" råvarer, og jeg anser meg som svært heldig som har hjemmelagete fiskekaker og masse krabbe jeg har hentet opp fra havet, kokt og rensket selv

Spiser for lite innmat derimot... må jobbe litt med den siden Elsket blodpudding fra barnsalder, men det var fordi (helt sikkert) at vi hadde smeltet smør og SUKKER på blodpølsa hehe

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 11:25   #68
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Man kan nå få kjøpt vilt (hjort) over nett iallfall. Vi har kjøpt en halv hjort nå (20kg = ca 2 bæreposer kjøttprodukter), men vi handlet via bekjentskap.
http://www.viltslakteri.no/

Man får også grassfora agnus (visstnok så er stort sett agnus og hereford gressforet http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45992 ) i norge.

Jeg må innrømme at jeg føler trang til å vri kostholdet denne veien (og mot grøstad gris og økologisk kylling). Ikke bare for helse og dyrevelfred, men også fordi maten rett og slett smaker bedre. Det tørrsaltede baconet fra Grøstad kostet flesk, men smakte også snadder...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 11:34   #69
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Både elg og rein selges på velassorterte butikker som Meny og Ica, men det koster!
Jeg føler meg eksepsjonelt heldig som har en far som både jakter elg og fisker. Får noen kilo elgkjøtt i året, og har god tilgang på sik, røye, ørret og abbor fra Femund! Ikke minst både graver han, røker og legger rak selv, flinke mannen!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 11:36   #70
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

(Og jeg må innrømme at jeg slet litt med de fiskenavnene, jeg ville helst ha skrevet sik, røe, aure og åbbår. )

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 11:38   #71
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Tar mannen bestillinger også? (Nytt fjes, jo!)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 11:51   #72
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Tar mannen bestillinger også? (Nytt fjes, jo!)

Lei av det gamle, begrenset hvor lenge man orker å skue utover Rådhusplassen.

Åh, nei. Ikke på elg -der går det rundt på familien, det var annerledes den gangen samene i familen overså pelsallergien og drev rein og donerte bort en halv en til oss i året. Men han selger bøttevis med rakfisk før jul hvert år (pleier i hvert fall). En liten sidebissniss han har drevet med så lenge jeg har levd, i alle fall. Så framt man kan ta seg til Nord-Østerdalens høye fjell og daler, så skulle man vel kunne kjøpe en kilo eller to.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 12:57   #73
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Opplever at det ikke er så enkelt og få tak i villaks dessverre! Skulle ønske det fantes en "ren mat" butikk i nærheten, med både viltkjøtt, villaks, økologiske grønnsaker osv sånn at man slipper å bruke så mye tid på å lete opp maten...

Ta deg en tur på Jakob's. De har det aller meste der. I Stavanger-området er det en liten kjede som heter Helgø. Det er vår Jakob's. En gang kjøpte jeg reinsdyrsteik.

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Spiser for lite innmat derimot... må jobbe litt med den siden Elsket blodpudding fra barnsalder, men det var fordi (helt sikkert) at vi hadde smeltet smør og SUKKER på blodpølsa hehe

Hva med smeltet smør og sukrin på blodpølsa da?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 13:15   #74
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Ta deg en tur på Jakob's. De har det aller meste der. I Stavanger-området er det en liten kjede som heter Helgø. Det er vår Jakob's. En gang kjøpte jeg reinsdyrsteik.

Hva med smeltet smør og sukrin på blodpølsa da?

Godt, men dyrt.

Ad blodpølse så er det mye karbohydrater i den:
http://www.næringsinnhold.no/blodpudding.html

... og ofte mel.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 06-10-11, 13:20   #75
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Man får vel lage seg blodpølse selv da

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lei av kommentarer fra andre! SnellaB Generell diskusjon 14 13-08-11 04:31
Positive kommentarer Etherena Ketolysekuren 10 12-10-10 17:10
Negative kommentarer Janevel Lavkarbo generelt 19 14-04-10 20:35
Ønsker kommentarer... ajn Lavkarbo generelt 3 16-07-05 22:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no