Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Hoppe over måltider?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-08-04, 19:03   #1
Liva
Juniormedlem
 
Liva sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sunnfjord
Alder: 45
Innlegg: 25
Liva er ny på veien
Question

Hoppe over måltider?

Gjer det noko om ein hopper over måltider? Eg går på ein diett som ligner Atkins'...
Eg et vanligvis 4 måltider om dagen, og i går åt eg middagen i 15 tida. Om kvelden var eg ikkje så svolten då resten av familien åt, og så blei eg så opptatt av noko anna at eg gløymte heilt å ete. Men eg var jo heller ikkje svolten... trur eg aldri har hoppa over eit måltid nokon gong.
Eg blei jo litt glad i dag tidlig då, når eg såg at vekta hadde hoppa 1 kg ned...

I dag åt eg frukost i 8 tida, og ved lunsjtider var eg ikkje så svolten. Så kl var vel 14 før eg åt litt egg m skinke.

Går det greit å hoppe over måltider? Eller går kroppen over på sparebluss då?

Liva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Legens diett, ligner Atkins' Svar med sitat
Gammel 14-08-04, 19:44   #2
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Hei Liva

Du bør ihvertfall få i deg tre måltider om dagen helst fire. Det er jo avhengig av hva du spiser til måltidene også, men kroppen og forbrenningen har best av flere mindre måltider enn få store. I tillegg er det nok ønskelig at de fleste måltider bør inntas før kvelden.... det er da du har størst forbrenning.

Får du i deg for lite mat, kan "forbrenningen gå på sparebluss". Viktig med nok proteiner for muskelbyggingens del. Og viktig med riktig fett...Kaldpressede oljer, oliven, avocado, raps....

Lykke til...
Kan hende du får flere og mer utfyllende svar av andre, men enn så lenge...

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 14-08-04, 20:30   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Det bør ikke gå mer enn 6 timer mellom hvert måltid. Du tar ikke fortere av ved å glemme å spise eller spise skjeldnere. Atkins anbefaler 3-6 timer mellom hver gang du spiser. Du bør ha minst 3 måltider til dagen. Innimellom kan du ta en liten "snack" om du ønsker der. Det har noe med opprettholdelse av forbrenningen å gjøre. Holde kroppen i gang. Hvor sent du kan/skal spise har mer med leggetiden din å gjøre. Det anbefales at du ikke spiser tunge måltider mindre enn 3 timer før leggetid. Her er et svar fra Jonny Bowden som er ganske så kunnskapsrik når det gjelder lav karbo kosthold.

http://www.ivillage.com/diet/experts..._29912,00.html




Timing of Meals for Weight Loss

I've heard that if you want to lose weight you should refrain from eating after 8pm. I've also heard that it doesn't matter when you eat, as long as the total number of calories does not exceed your daily requirement. Which is correct?




Jonny Bowden, M.A., C.N.S.

Nationally known diet and fitness expert Jonny Bowden, M.A., C.N.S., is the author of the best-selling book Living the Low Carb Life: From Atkins to the Zone, Choosing the Diet That's Right for You


The health professionals who told you it doesn't matter when you eat believe that all that counts in weight management is calories. These folks believe that a calorie is a calorie is a calorie -- that it doesn't much matter where that calorie comes from or when it's eaten as long as the total amount taken in is less than the amount you're burning up.

In my opinion, that view is extremely dated. It misses a big part of the picture and doesn't stand up to clinical experience.

For one thing, the "calories are all" theory completely ignores the fact that what you eat -- the composition of your meals -- has a profound effect on hormones that your body releases, namely insulin and glucagon. The balance between these hormones is crucial to weight-loss success. High-carbohydrate meals stimulate more insulin than balanced, or low-carbohydrate, meals. Timing also seems to make a difference. In one study, for example, all participants ate the exact same 2,000-calorie meal once a day. One group ate in the morning and the other at night. The group who ate at night gained weight, while the morning group did not. If calories were the only thing that counted, it shouldn't have mattered when they ate them.

A large meal before you go to bed -- especially one high in carbs -- stimulates insulin, which in turn stimulates fat storage and definitely prevents "fat burning." A tried and true strategy in weight management is to cease eating as early in the evening as is both possible and practical -- a strategy that works quite well for most people. If you just can't go to bed on an empty stomach, stick with a small snack that has protein and some fat but is low in carbs; eat just enough so that you're not too hungry to sleep. Better yet, try not eating after 7 or 8 and see what happens.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan sette sammen måltider Mokia Induksjonen 4 08-04-09 02:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no