Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Er du frisk nok til å spise brød ...?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-10-12, 19:34   #1
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Er du frisk nok til å spise brød ...?

Jeg er frisk nok til å spise brødet, sett med de "vanlige" lavkarbo øynene. Det blir jo ofte sagt at de som er rimelig normalvektige, og som ikke spretter opp i vekt så fort de ser et brød, kan innta brød, om enn i mindre mengder. Redusere, ikke kutte ut, med andre ord. Jeg trener mye og hardt, og bruker derfor opp en del karbohydrater i løpet av dagen. Men smerten i ryggen, den blir jeg ikke kvitt....til den dagen jeg kuttet ut brød. Jeg måtte over på strikt lavkarbo, fordi jeg hadde skeiet ut over lengre tid. Så merket jeg den første uken at smerten i ryggen ble borte. Jeg kunne kjøre tunge markløft, uten å kjenne det minste dagen etter. Dette måtte testes ut. Jeg inntok 3 skiver til frokost, med dugelig med smør på, og jeg behøvde ikke engang å vente til treninga. To timer etter satte "smellen" inn, og jeg var helt av i korsryggen. Sett forfra ser ryggen ut som det skjeve tårnet i pizza . Jeg har testet ut flere ting, og det viser seg, at jeg, som EGENTLIG ikke sliter med vekt, IKKE tåler karbohydrater bedre enn samboeren min, som går opp i vekt om hun spiser høykarbo. Nei, jeg får nemlig VONDT av å spise for mange karbo. Grensen ser ut til å gå rundt 30 gram, men brød gjør saken myyyye verre. Så det er kanskje mer enn bare karboene som gjør brødet til en versting.
PS: 2 liter cola var heller ikke et sjakktrekk Vondt som rakkern en hel dag etterpå.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 19:39   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er du frisk nok til å spise brød...?

Vel, det trenger ikke å være karbohydratene, men hveten spesielt. Selv om colareaksjonen din også tyder på en generell betenelsesprosess forverret av karbohydrater generelt.
http://trulyglutenfree.co.uk/2012/10...eins-in-wheat/
... og hele wheat belly-bloggen og boka.

Min erfaring - som jeg har gjenfortalt til det kjedsommelige - er at den mangeårige (myndige) bihuleproblematikken forsvant da jeg kuttet hvete, bygg, rug og havre... Og for min del tror jeg altså at det antakelig er fåtallet som tåler brød (moderne hvetemel) godt...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 19:55   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Er du frisk nok til å spise brød...?

Definitivt ikke frisk nok til å spise korn. Jeg får vondt i magen på alle vis og en ryggsmerte nederst i korsryggen. I tillegg blir jeg helt i ørska og helt svak.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 20:17   #4
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Er du frisk nok til å spise brød...?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Definitivt ikke frisk nok til å spise korn. Jeg får vondt i magen på alle vis og en ryggsmerte nederst i korsryggen. I tillegg blir jeg helt i ørska og helt svak.

Ok, så det er flere som får vondt i korsryggen...interessant. Kan undres på hvorfor. Magen kan jeg skjønne. Men ryggen? Ørska og svak kan jeg på en måte forstå på samme måten som mange. Vi burde nok hatt vinger for å tåle korn godt nok.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 20:20   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er du frisk nok til å spise brød...?

Kunne ønske jeg fikk vondt av å spise brød.
Korsryggen er øm uansett, pga skoliose.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 21:42   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Er du frisk nok til å spise brød...?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Ok, så det er flere som får vondt i korsryggen...interessant. Kan undres på hvorfor. Magen kan jeg skjønne. Men ryggen? Ørska og svak kan jeg på en måte forstå på samme måten som mange. Vi burde nok hatt vinger for å tåle korn godt nok.

Temmelig sikker på at det har med tarminnholdet å gjøre eller noe slik på meg. Smertene kan komme om jeg spiser litt mye sukkerfritt og får luft i magen, de kommer på nøyaktig samme sted og gir seg når lufta forsvinner. Men med kornspising er smerten der hele tiden.
Leste en teori et sted om ryggvondt i korsryggen og slaggstoffer fra korn/melk.
Uansett så gir det seg når jeg ikke spiser gluten.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 22:55   #7
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er du frisk nok til å spise brød...?

Bit Torres. Jeg får ikke vondt i ryggen, men hadde veldig problemer med magen (mye vondt i magen og diare) når jeg spiste mye brød. Etter at jeg kuttet de ut helt så forsvant også symptomene. Har blitt diagnostisert av legen med slik laktoseintoleranse, men melkdrikking og slike produkter gjorde det litt bedre, men ikke helt bra.

Nå reagerer jeg fremdeles på mye brødmat, eller kornprodukter generelt,men tåler greit et par brødskiver tidlig på dagen, evt havregryn tilsvarende. Dog spiser jeg det ikke foruten på mine oppkarbingsdager foran fysiske antrengelser.

Så for meg var det en vekker å kutte ut kornproduktene, men ta noe i ny og ne.
Null mageproblemer siden. Karbohydrater tåler jeg lassevis av, men kona sier jeg visstnok har en unormal høy toleransegrense for å være en som har vent kroppen til fettadapsjon.

  Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 00:23   #8
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Er du frisk nok til å spise brød...?

I gamle dager knaska jeg i meg hjemmebakte grove brød med god apetitt.Tenkte ikke over at jeg ogte hadde vond og hoven mage, diare og gass nok til og skremme de fleste avgårde.
Etter at jeg fikk diabetesen min for to år siden, oppdaget jeg kjapt at kornbrød, uansett type, førte blodsukkeret mitt altfor høyt opp.
Av og til om det klaffer slik at jeg har nybakt brød og føling samtidig, hender det jeg tar ei halv skive for og mimre. Resultatet er alltid diare, vondt og en sunnsyk gass.
Holder meg helst til mitt eget hjemmebakte proteinbrød. Da er blodsukkeret stabilt, magen funker og bikkjene rømmer ikke stua fordi jeg gasser

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 02:16   #9
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er du frisk nok til å spise brød...?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

I gamle dager knaska jeg i meg hjemmebakte grove brød med god apetitt.Tenkte ikke over at jeg ogte hadde vond og hoven mage, diare og gass nok til og skremme de fleste avgårde.
Etter at jeg fikk diabetesen min for to år siden, oppdaget jeg kjapt at kornbrød, uansett type, førte blodsukkeret mitt altfor høyt opp.
Av og til om det klaffer slik at jeg har nybakt brød og føling samtidig, hender det jeg tar ei halv skive for og mimre. Resultatet er alltid diare, vondt og en sunnsyk gass.
Holder meg helst til mitt eget hjemmebakte proteinbrød. Da er blodsukkeret stabilt, magen funker og bikkjene rømmer ikke stua fordi jeg gasser

Haha, må vise til kona! Ler her ja BenteR

  Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 09:07   #10
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Er du frisk nok til å spise brød...?

Kjenner ei som ble kvitt betennelse i arm etter å ha kuttet ut korn... og hun lever ellers på mest mulig ren mat, sukkerfrittt, også bevisst på å bløtlegge for å bryte ned fytinsyrer.. likevel - hun måtte kutte det helt ut for å bli bedre..

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 09:43   #11
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Er du frisk nok til å spise brød...?

Da jeg først la om kostholdet til ketogen lavkarbo - og litt uten å legge merke til det kuttet ut kornvarer - ble jeg kvitt 90% av "hjernetåka" (tidligere kunne jeg knapt lese bøker eller følge plottet i film/tv-greier - bare tåke). For et års tid siden var jeg på en liten London-ferie og trodde jeg kunne slippe unna med en "avslappet" innstilling til all den brødpanerte maten overalt, men dengang ei! Instant betennelse i flere ledd, oppsvulmet mage, og generelt dårlig humør.

Med disse erfaringene synes jeg slett ikke det er vanskelig å motstå nybakte cookies og muffins i butikkdiskene lenger.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 10:32   #12
maeve
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 178
maeve er ny på veien

Sv: Er du frisk nok til å spise brød...?

Etter bare tre uker på lavkarbokosthold har jeg gått fra å ta astmamedisin hver eneste dag til å kun ha tatt den TRE ganger i løpet av disse tre ukene.!
Ellers føler jeg meg mye mer pigg, jeg sover bedre, jeg har finere hud og hår, ikke oppblåst... Og i tillegg går jeg ned i vekt Hvorfor i alle dager har jeg ikke gjort dette før??

maeve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-10-12, 23:34   #13
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 52
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Er du frisk nok til å spise brød ...?

Leste en artikkel om at planter som vil at dyr skal spise og spre frøene deres pakker dem inn i velsmakende fruktkjøtt.
Plantene som ikke vil det bruker "antibeitestoffer" for å hindre dyr i å spise frøene deres.

Det er disse "antibeitestoffene" som slår ut hos folk på diverse måter.
Hvis man f.eks forer kyr med korn blir de syke grunnet disse stoffene da de ikke er motstandsdyktige mot de.

Jeg har mistet linken til artikkelen, men her er en annen lignende artikkel
http://torehansen.wordpress.com/2009...a-før-i-tiden/

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ny "frisk pust" pastill vi kan spise! Sisteinnsats Ketolysekuren 6 21-03-11 12:06
Kan jeg spise "brød" på Skaldemann-kur? wander Spis deg ned i vekt med Skaldeman 4 10-12-07 19:08
Hvilket brød er sunnest av "Dansk brød eller Lavkarbo? Aadna Lavkarbo generelt 14 28-09-06 22:25
Farlig å ikke spise brød! Aadna Spørsmål og svar 9 28-08-06 10:25
Kan man spise seg frisk av stoffskiftesykdommer? Iset Generell diskusjon 17 03-03-06 21:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no