Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-04-10, 12:22   #1
Victory
Seniormedlem
 
Victory sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 47
Innlegg: 2.318
Victory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snill
Question

Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Hei!

Jeg lurer på hvor man skal legge seg pulsmessig når man jogger eller trener på annen måte og ønsker mest mulig forbrenning. Stemmer det at man bør ligge på 75% av makspuls ca? Hvor lenge bør man holde på da for at det skal være effektivt?

Victory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach - og hardt fokus på trening. Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 12:29   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Skillet går vel på hvor man forbrenner mest karbohydrater og hvor man forbrenner mest fett

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 14:15   #3
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Du bør vel egentlig trene variert for å få økt forbrenning. Nå aner jeg ikke hvor mye eller hardt du kan trene, men: 3 dager i uken er egentlig nok for å øke forbrenning MYE. Men en av de dagene bør være ganske hard intervalltrening, tilpasset din form, SELVFØGLELIG!
Alt som gjør treningen til noe ulystbetont, er IKKE TILPASSET DIN FORM.
Intervalltreningen bær nærme seg 90 % av max, og hver drag bør du kunne holde i 4 minutter. Ikke være helt kjørt når draget er ferdig, og hvile med småjogg i 3 minutter. 4 slike drag med 3 minutter småjogg imellom øker ditt oksygenopptak nærmest dramatisk på noen få uker. Dette øker også forbrenningen din mye, i og med at musklene blir avhengig av mer fett for å klare med den økende belastningen.
De to andre dagene bør du kjøre veldig rolig, fordi du skal kjøre lenge. Dette vil gjøre at musklene lærer seg å UTNYTTE oksygenet, som igjen setter enda mer krav til at kroppen slipper fettet. Dette er mye av samme trening som Petter Northug og Marit Bjørgen driver, men i forenklet form.
Hvor rolig og hvor lenge? Vel, ca 60-65 % av maxpuls i mer enn 30 minutter per gang. Orker du ikke å løpe hele tiden, så kan du gå og løpe. Ingrid Kristiansen, vår løperdronning, GIKK faktisk deler av sin trening under tiden da hun vant sine titler, for å forvisse seg om å holde pulsen på et veldig lavt nivå. Da går det også med fett så det holder.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 16:32   #4
krimed
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 5
krimed er på en erverdig vei

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Tommelfingerregel er at jo høyerer intensitet (altså puls), jo mer forbrenner man. Nå er det jo slik at man ikke orker å ligge på makspuls eller nær makspuls så altfor lenge, så måten å trene på da blir - som det står i innlegget over - intervaller. 4 x 4 med tre minutters pause. Pass på så de fire minuttene med 90 - 95% av makspuls virkelig blir fire minutter, slik at du nok må øke tempoet på slutten av de tre "hvile"minuttene for å være oppe i puls når neste intervall begynner. I "pausene" skal man ligge på ca 60-70% av makspuls, altså ikke stoppe opp! Disse pausene skal gi musklene tid til å kvitte seg med melkesyre før den hoper seg opp, og dermed hindre at man stivner. Da kan man kjøre høy intensitet lenger.

Pass også på at du ikke trener for hardt! Man skal kjenne at man hadde orket et minutt til på maks etter hvert intervall, og på slutten av økta skal man kjenne at man hadde klart et intervall til. Har man ikke pulsklokke, eller hvis man ikke vet makspuls er dette bra å bruke som referanse. Du skal kjenne at du blir skikkelig sliten, men du skal ikke kjøre deg så i kjelleren at du ikke klarer å fullføre, eller nesten ikke klarer å fullføre.

Intervalltrening er den beste metoden for å øke kondisjonen (maksimalt oksygenopptak), og det vil gi en økt forbrenning i lang tid etter at du er ferdig med å trene(dermed brenner du flere kalorier enn bare mens du trener). I tillegg har det flere andre gunstig effekter, blant annet øker det blodkarenes evne til å utvide seg - svært viktig!!, som langvarig trening med moderat intensitet ikke har, selv om man forbrenner like mange kalorier. Treningen går jo også unna mye raskere - du sparer tid. Det er jo deilig å kunne løpe/sykle lange turer på et par timer, men ikke alltid man har tid til det. Med oppvarming og nedtrapping tar en økt 4 x 4 ca 45 min.

krimed er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz/Poleszynski Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 21:49   #5
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

jeg skulle ønske at jeg hadde lest ovenstående innlegg tidligere.

jeg prøvde meg på 4x4 tidligere i vinter, men har tydeligvis gått alt for hardt ut, da jeg i starten ikke greide å gjennomføre mer enn to intervaller.

jeg er i helt elendig form og løp ,med 8,5 km/t og 4% stigning. Etter et slik drag var pulsen rundt 180 og jeg hadde problemer med å få pulsen under 150 mellom dragene(gåing 5,5 km/t).

Når man er i så dårlig form er det ikke like greit å bare gå hurtig, men selvsagt over lengre tid? Jeg har ingen problem med å få pulsen over 170 med bare gåing.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 17:50   #6
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Altså, når du går på lavkarbo, ketose, så kan de fleste glemme hvilken sone du ligger i, fordi de aller fleste får mye høyere puls på lavkarbo. 4x4 intervaller er greiest å kjøre etter "feeling". Glem pulsbeltet, og kjør etter pust. Ikke vær stiv eller hyperventiler når du er ferdig med draget. Merker du at syra kommer under draget, senker du sakte farten, slik at du holder ut. Når du passerer 4 minutter, så skal du ikke lengte etter at draget er ferdig, de 3 første. Kun det siste draget skal du begynne å blir ordentlig kjørt, men ikke verre enn at du kunne gjort et til. Kjør gjerne dragene ute, gjerne i motbakke. Jeg kjørte mine i 13 % bakke. Det var hardt, det gikk sakte, men det ga veldig utteling.
En rolig tur kan du godt kjøre 60 sekunder jogging, 90 sekunder gåing. Hold det gående i 30-60 minutter, det gir en annen type trening en intervall. Kjør de to typene trening sammen, og kondisjonen kommer til å komme sinnsykt raskt.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 13:12   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Altså, når du går på lavkarbo, ketose, så kan de fleste glemme hvilken sone du ligger i, fordi de aller fleste får mye høyere puls på lavkarbo. 4x4 intervaller er greiest å kjøre etter "feeling". Glem pulsbeltet, og kjør etter pust. Ikke vær stiv eller hyperventiler når du er ferdig med draget. Merker du at syra kommer under draget, senker du sakte farten, slik at du holder ut. Når du passerer 4 minutter, så skal du ikke lengte etter at draget er ferdig, de 3 første. Kun det siste draget skal du begynne å blir ordentlig kjørt, men ikke verre enn at du kunne gjort et til. Kjør gjerne dragene ute, gjerne i motbakke. Jeg kjørte mine i 13 % bakke. Det var hardt, det gikk sakte, men det ga veldig utteling.
En rolig tur kan du godt kjøre 60 sekunder jogging, 90 sekunder gåing. Hold det gående i 30-60 minutter, det gir en annen type trening en intervall. Kjør de to typene trening sammen, og kondisjonen kommer til å komme sinnsykt raskt.


Jamen, jamen.. Jeg trener med pulsklokke og når jeg sjekker tallene der så får jeg sjokk innimellom. Kan ha lagt på gjennomsnittspuls på 174 også har det ikke føltes hardt i det hele tatt.. (På lav-lavkarbo that is.. Nå som det er litt mer karbo så er det annerledes.)

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 17:43   #8
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Maxpuls er veldig individuelt. Det mange forholder seg til er 220-alder. men max varierer mye. Mange faktorer spiller inn : Vekt-alder-fysiskform-genetisk.

Det beste er nok å få testa maxpulsen i trygge former på et trenings-senter eller en annen plass hvor de kan.

Mvh Grovsnus

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 00:41   #9
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Har nå kjørt min første 4x4 i Bit Torres style.
2% stigning og 5,7 km/t i pausene
8%stigning og 6,3 km/t i "dragene"

sjekket ikke puls,men tipper at den var under 170 hele veien.

første draget var skikkelig tungt ,men de neste tre ville det ikke vært noe problem å holde på 1 minutt mer.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 10:18   #10
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Blir det FOR lett, kan du etterhvert legge til et ekstra drag

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 22:28   #11
krimed
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 5
krimed er på en erverdig vei

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

[quote=krimed;875944]Jeg må rette på en ting jeg skrev tidligere her! Nemlig at du skal opp på 95% puls FØR intervallet begynner. Det stemmer altså IKKE. Har fått en del nye fakta på plass nå, og greia med 4 x 4 intervaller er egentlig å ligge på samme hastighet (eks så så mange km/t på mølla) alle intervallene. Du vil da kanskje ikke komme opp i makspuls første intervall, men pulsen vil øke på og i siste intervall bør du komme opp på 95% av makspuls. Så greia blir da å finne den motstandet/farten som passer for deg! Du må bli kjent med din egen kropp, finne ut hva du orker. Pass på at du ikke bikker over den magiske melkesyre-grensa, dvs den anaerobe terskelen (det er hele greia med nettopp 4 x 4 intervaller: pausene i mellom er for at du skal kvitte deg med melkesyre).
Pausene skal MINST være tre minutter! de kan godt være lenger, det har ingenting å si for treningseffekten, det er intervall-delene som teller. Men hvis du tar lenger pauser enn tre minutter tar det jo lenger tid å fullføre økta da, hvis man skal være tidsøkonomisk her. I det du er ferdig med pausen setter du mølla på "intervall-sett", eks. 8 % helling med 10 km/t (det er for godt trente). Du skal bruke samme innstilling på alle intervallene.

Enda en viktig ting, som kan virke som en ubetydelig detalj, er at du skal løpe i MOTBAKKE. Altså MINST 5 % helling på mølla - helst mer, da de fleste møller er "snille" og viser et par tre prosent for lite, samt at det er forskjeller fra mølle til mølle. Igjen; bli kjent med ditt pulsnivå, og se hvordan du ligger an under oppvarming. Greia med å løpe i motbakke er at du da bruker de store muskelgruppene i bena mye bedre enn om du løper rett frem. Det er forbasket mye tyngre å løpe med bare litt helling, så du må nok senke farta betraktelig for å orke 5 -10 % motbakke. Men det betyr ikke at du trener dårligere, tvert imot vil du få et mye bedre resultat. I tillegg til at du sparer knær og ankler for belastning som kan føre til skader.

Og det med makspuls: Pulsen er fin indikator på SLAGVOLUM, dvs den mengden blod som hjertet pumper ut per slag. Det er den vi er ute etter å øke! Det er den som i bunn og grunn gir deg "kondis": det er om å gjøre for hjertet å bruke minst mulig slag for å få ut nok blod. Det er nemlig kun hjertet - hos de aller, aller fleste! - som begrenser kapasiteten din, ikke musklene! Musklene har evne til å ta opp 3 ganger så mye blod som hjertet kan levere (det er derfor bloddoping er så effektivt; gi en ekstra liter blod inn i årene, og musklene vil øke yteevnen med 20% hos en idrettsutøver!). Lungene begrenser ikke noe som helst når det gjelder utholdenhet (med mindre du har alvorlig lungesykdom selvfølgelig). Så det er altså hjerte vi vil trene, nærmere bestemt hjertets slagvolum. Da orker vi mere på en lavere puls - og det gir oss masse mer energi i hverdagen!

Jeg vil anbefale å investere i en pulsklokke hvis du er interessert å trene intervaller. Det er det verdt! Men du må selvfølgelig teste makspulsen din først, hvis ikke er det ikke så mye vits.. hvordan du tester den kan du finne masse info om. Alt du trenger er en tredemølle og en pulsklokke, og en venn som kan heie på deg. Og innsatsvilje!

Jeg synes det høres rart ut at "pulsen blir høyere på lavkarbo", så hvis noen kan gi en nærmere forklaring på det så hadde det vært fint! Makspuls er jo makspuls, og er i høy grad genetisk bestemt. Den sier ikke noe om kondisjon ( imotsetning til hvilepuls), og endrer seg svært lite ved trening, at alle som ikke er toppidrettsutøvere kan se bort i fra det. Hvor lett du når makspuls er jo en annen sak, men så vidt jeg kan se er det ingen logisk forklaring på at lavkarbo skal gi deg høyere makspuls.

Dette innlegget blir veldig langt, hehe, men jeg måtte rette opp i den feilen om når du skal opp i makspuls. Og når man er engasjert blir det fort litt mer!

Bare en liten ting ang. intervalltrening og vektreduksjon (som en del sikkert er interessert i): for å få igang motivasjonen enda mer her; jo bedre form du er i, jo mer vil du forbrenne på en 4 x 4 økt! En ganske utrent person vil kanskje forbrenne 400 kcal, mens en veldig godt trent kan forbrenne det dobbelte! Grunnen til dette er jo at jo bedre kondisjon (eller maksimalt oksygenopptak) du har, jo mere må kroppen din jobbe for å få deg opp i makspuls - ergo flere kcal forbrent!

For de som er interessert i å vite mer, så anbefaler jeg forskningen til Wisløff et. al (søk på PubMed), og Helgerud % Hoff, sistnevnte særlig ifm riktig styrketrening.

krimed er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz/Poleszynski Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 02:15   #12
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Da ser det ut som om jeg gjorde det riktig på siste 4x4 økt.

7% stigning og 7 km/t i alle dragene
2%stigning og 5,7 km/t i pausene
max puls første drag:153
max puls andre drag 163
max puls 3 drag 169
max puls i siste drag 174

Vet ikke hva min max puls er, men tipper den rundt 190-200.
Jeg er ikke i nærheten av å pådra meg melkesyre under en slik økt, det er pusten som er begrensende faktor.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 10:24   #13
Victory
Seniormedlem
 
Victory sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 47
Innlegg: 2.318
Victory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snill

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Hei alle og takk for svar!

Jeg trener selv mye, men det har stort sett vært på timer inne på treningsstudio, enten i salen eller på spinningen, og da følger man jo programmet man blir tildelt. Jogging har alltid vært min storev "skrekk" men i vinter endret det seg. Jeg skaffet meg ski, og ble faktisk skikkelig ivrig. Hvilken fantastisk form for trening!! Og etter det klarte jeg faktisk og overvinne joggingen, klarer fint og jogge en time halv annen nå, men det har vært stort sett i et jevnt tempo. Får begynne og variere meg litt og teste ut litt intervaller også. Bruker pulsklokke, men burde nok fått den justert litt mer nøyaktig. Når det tørker opp litt i skogen skal jeg ut og teste bakketrening igjen, er masse fine muligheter til det.

Men en ting jeg også lurer på er langkjøringer, jeg og en veninne syklet ca 3.2 mil, varierte mellom ca 75 og 85% hele veien, men hun sa at da hun hadde syklet samme runden tidligere hvor hun hadde lavere puls og da naturlig brukte lenger tid, hadde hun forbrent flere kalorier. Why????

Victory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach - og hardt fokus på trening. Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 10:57   #14
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

[quote=krimed;875976]

Opprinnelig lagt inn av krimed, her.

Pass på at du ikke bikker over den magiske melkesyre-grensa, dvs den anaerobe terskelen (det er hele greia med nettopp 4 x 4 intervaller: pausene i mellom er for at du skal kvitte deg med melkesyre).

Bare for å flisespikke litt. Poenget med 4x4, ett av de i hvert fall, er vel at man ønsker å trene på et nivå hvor hjertet fylles mest effektivt? Dette nivået greier man ikke å holde over lengre tid, fordi det krever ganske høy intensitet. Det vil med andre ord si at man er over den anaerobe terskelen, som er nivået hvor musklene produserer mer melkesyre (avfallsstoffene) enn man greier å transportere vekk. Hele poenget med pausene er som det blir presisert, å fjerne melkesyren, og det gjøres best på en viss innsats (hjertefrekvens/ % av VO2 max.) Derfor skal pausene ikke være helt på ryggen, men man bør holde en riktig intensitet. Poenget mitt er at man vil være over syreterskelen med slike intervaller, men man må ikke være for høyt over. Siden dragene bare varer 4 min vil det for de fleste merkes som relativt rolig, og det vil føles som at man ikke er over terskel siden man ikke surner og blir stiv. Man ville gjerne greid å presse seg flere minutter til på slik intensitet, men da forsvinner effekten av å ligge på maks fylling av hjertet. Men igjen, alle er forskjellig, og "tungt" er vel en subjektiv beskrivelse av et arbeid. Og ,det er vel riktig som mange sier at de fleste trener slike intervaller for hardt.

https://www.tn.no/drivkraft/artikler...-4-intervaller Denne artikkelen er en grei oppsummering av metoden, og årsaken til hvorfor det fungerer.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 11:05   #15
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

En aldri så liten dobbelpost her...

http://www.sport1.no/sw4557.asp Er også god lesing!

For øvrig presiseres det i den første linken jeg la ut, at det er viktig at energien kommer fra karbohydrater. Jeg er vel ikke den første til å være uenig med det. Jeg trener 4x4 i ketose, som så mange andre, og det fungerer helt utmerket! Jeg vil heller fremme en hypotese (spekulasjon) på at kondisjonstrening muligens er mer effektivt i ketose, siden det føles som at jeg kan holde høyere puls over lengre tid uten å bli sur. Altså fylle hjertet effektivt lengre enn jeg klarte som karbojunkie.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 15:42   #16
krimed
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 5
krimed er på en erverdig vei

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Ja, det er vel mye av det jeg har prøvd å si, men har kanskje ikke lyktes helt - bra å bli korrigert! Du vil nok være noe over anaerob terskel på slutten av intervallet, og pausen gir musklene mulighet til å forbruke den melkesyra som er dannet, slik at den ikke hoper seg opp. Poenget mitt er at du skal ikke kjøre så hardt ut at du kommer så langt over den terskelen at du går på den melskesyresmellen og stivner i løpet av intervalløktene. For det kan nemlig skje om du kjører for hardt (jepp, har skjedd med meg, og det var den dagen!). Musklene bruker jo melkesyra du danner som energi. Melkesyre er ikke et avfallsprodukt som mange tror, det kan brukes av kroppen til å danne energi for muskler. Når du trener aerobt danner du fortsatt melkesyre, men den brukes av muskler og særlig hjertet. Problemet er når du får dannet mere melkesyre enn musklene klarer å kvitte seg med - da stivner du. Så greia blir jo å bli kjent med kroppen din, sånn at du klarer å ligge under den grensa. Korrekt at om du kjører på med intervaller på 5-6-7 minutter vil du stivne (derfor har de valgt 4 min lange intervaller. da får hjertet kommet opp i maksimalt slagvolum (eller den beste fylningen om man vil), samtidig som du ikke holder på så lenge at du får melkesyreopphopning. Anaerob terskel er et godt mål på VO2 max, som enkelt sagt er "kondisjonen", når du trener intervall. Når VO2 max øker, øker anaerob terskel. Det merker du ved at du kan kjøre opp tempoet under intervallene etterhvert. I pausene skal pulsen helst ligge på rundt 60 %, som jeg tror jeg skrev tidligere her. Føler vel egentlig at jeg gjentar meg selv her mye, beklager for det. Men bra at folk er oppmerksomme på detaljene her, for de teller

krimed er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz/Poleszynski Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 21:59   #17
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Jepp, mye gode presiseringer her Innlegget ditt var nok videre oppklarende, skader ikke med noen gjentakelser heller, dette er viktige greier, hehe . Et hovedpoeng er jo som du sier, at det er fort gjort å kjøre for hardt.

Pulsklokke med alarm er nok en god investering for mange vil jeg tro.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 09:31   #18
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Forslag på en billig klokke med alarm ved for høy puls / lav?
Har hele to.. men dessverre helt elendige.

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 14:10   #19
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Måtte kjøre max her en dag, og pulsen var oppe i 230 før jeg nådde toppen av bakken. Etter en sjekk på bloggen til Dr. Michael Eades, finner jeg ut at ketoner gir hjertet ca 28 % større kapasitet, fordi flere organer er en "sucker" etter ketoner. Hjertet er et av de organene. På strikt kosthold dannes det mye ketoner, og det er nok også en av grunnene til at det føles lettere å kjøre intervaller enn på vanlig kost.

Jeg har sluttet med 4x4 nå, men kjører fortsatt intervaller en gang i uken, da ca 7 x 1000 meter. Det er sjelden jeg opplever at jeg stivner der, men som en før her sa..det er viktig å ikke gå for hardt ut i begynnelsen på økta, da er det kjørt.
Det samme opplevde jeg, men ved rolig og lang nok oppvarming, er effekten av intervalltrening langt høyere enn på vanlig kosthold, når det gjelder min kropp iallefall.
I det siste har jeg hatt et inntak på ca 5 gram. Merker ingen forskjell om jeg spiser 25 eller 5, men havner jeg utenfor ketose, merker jeg at syra kommer mye raskere enn ellers. Så for meg er cluet Ketose.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 22:19   #20
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

230 vil jeg si er en ganske høy makspuls Jeg snakket med en lege her om dagen. Vedkommende er veldig oppdatert på kosthold, søvn, og dette sett opp mot ytelse. Han har blant annet hjulpet polfarere med å lage kostholdsopplegg før eksepdisjoner, og han har forsket på kosthold ift militære øvelser med lite mat og søvn. Ift polfarerne, så kjørte han på med høyfettkosthold, kombinert med karbo for å få til mest mulig lagring, samtidig som kroppen ble vant til å benytte fett som brensel.

Da jeg forsøkte å fortelle om alle individuelle erfaringer som er gjort med trening og lchf kosthold, var han ganske fastlåst på at ytelse på et fettrikt kosthold var begrenset til lavere intensiteter. Jeg kontret med å spørre om hvordan man da kan forklare alle de individene som har opplevd tilsynelatende uforklarlige ting, ut fra "standard teorien", og han innrømmet faktisk at "her må det mer forskning til." Litt sånn at "det er ikke sant før en anerkjent forsker har publisert det, og det har seget inn i den allmene tanke..." Han var for så vidt enig med meg at det ville vært interessant å forsøke et type polfarereksperiment med lchf, spesielt siden muskler foretrekker fett, og hjertet er så glad i ketoner, men han var som sagt skeptisk ift høyere ytelser.

Da jeg nevnte at mange opplever en forhøyet makspuls, parerte han enkelt og greit med standardsvaret, at den er fast og at det ikke finnes noe dokumentasjon på at man kan påvirke den. Enkelthendelser er statistiske avvik, og pr def ikke virkelige i den etablerte forskersfæren

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 18:27   #21
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Men det er jo klart at det må mer forskning til, for hittil er det jo ikke noen som har forsket på dette med fett og trening, bare kosthold med mer fett I TILLEGG til vanlig, og da skjer det lite. Man må fjerne glukosen over tid, og jeg håper det kommer forskning på dette snart

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 09:27   #22
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Men er det så bra at pulsen er så høy og at makspulsen øker?
ville ikke hjertet få større belastning pga dette over lengre tid?

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 10:15   #23
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Opprinnelig lagt inn av andreasoe, her.

Men er det så bra at pulsen er så høy og at makspulsen øker?
ville ikke hjertet få større belastning pga dette over lengre tid?

Nei, det er det motsatte som skjer. Hjertet får evnen til å slå raskere, på grunn av at det går på ketoner, som er bedre enn både fett og glukose.
Det er altså ikke belastningen som øker, men evnen. Belastningen er større på de som går på sukker, fordi de må presse kroppen hardere, uten at de gir hjertet fullgodt drivstoff, som er fett eller ketoner, noe som åpenbart sliter på hjertet.

Hvilepulsen øker ikke på fett, den synker, slik at "spillerommet" til hjertet blir større - spillerommet er antall slag fra det laveste (hvilepuls) til det høyeste (maxpuls).

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 20:53   #24
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Akkurat dette synes også jeg er meget interessant! Og jeg håper noen smarte vitenskapsfolk kan forske og finne ut mer om dette. I mellomtiden får vi fortsette våre egne eksperiment som bekrefter at her er det noe å hente

Leste en gang at trekkhunder, type siberian huskys (heter de det?), har en makspuls på 350. De er jo carnivorer, og sikkert i ketose. Uten å sammenligne menneskelig og K9 fysiologi ut over det

Ultraløpere trener vel en del på lavere nivåer for å gjøre kroppen i stand til å hente ut fett som energi. Men samtidig er det jo slik at de kjører i seg mengder med karbo under slike ultraløp. Lurer på hvordan ultraløpere hadde fungert på ketose? En hypotese er at de ville hatt fordel av å trene i ketose, for da blir kroppen bedre til å hente ut fett ved høyere intensiteter, men at de under konkurranser også burde satse på å ha karbo tilgjengelig for å hente ut det lille ekstra. Hvor mye det ekstra lille er, er vel også noe som bør forskes på. Og kanskje er det motsatt, at ekstra karbo hadde påvirket fettforbrenningen såpass i negativ retning at den lille gevinsten man kunne fått av karbo, raskt ville forsvunnet i tapt effekt av fettforbrenningen...

Ny bok er anskaffet, "the paleodiet for athletes". Håper den kan svare på noen av disse spørsmålene

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 11-06-10, 13:25   #25
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hvilket pulsnivå forbrenner mest?

Opprinnelig lagt inn av aliasdictus, her.

Akkurat dette synes også jeg er meget interessant! Og jeg håper noen smarte vitenskapsfolk kan forske og finne ut mer om dette. I mellomtiden får vi fortsette våre egne eksperiment som bekrefter at her er det noe å hente

Leste en gang at trekkhunder, type siberian huskys (heter de det?), har en makspuls på 350. De er jo carnivorer, og sikkert i ketose. Uten å sammenligne menneskelig og K9 fysiologi ut over det

Ultraløpere trener vel en del på lavere nivåer for å gjøre kroppen i stand til å hente ut fett som energi. Men samtidig er det jo slik at de kjører i seg mengder med karbo under slike ultraløp. Lurer på hvordan ultraløpere hadde fungert på ketose? En hypotese er at de ville hatt fordel av å trene i ketose, for da blir kroppen bedre til å hente ut fett ved høyere intensiteter, men at de under konkurranser også burde satse på å ha karbo tilgjengelig for å hente ut det lille ekstra. Hvor mye det ekstra lille er, er vel også noe som bør forskes på. Og kanskje er det motsatt, at ekstra karbo hadde påvirket fettforbrenningen såpass i negativ retning at den lille gevinsten man kunne fått av karbo, raskt ville forsvunnet i tapt effekt av fettforbrenningen...

Ny bok er anskaffet, "the paleodiet for athletes". Håper den kan svare på noen av disse spørsmålene


Det finnes flere ultraløpere som både trener og løper i ketose, og som faktisk reagerer negativt på å innta karbo under løpet, fordi det reduserer fettforbrenningen så til de grader. Hjertet suger til seg ketoner under løp, og ved kutt i fett, blir det kutt i ketoner, som igjen gir hjertet dårligere energi, ergo : Ikke bra.

Jonas Colting er jo en triathlon som trener på en slags moderat LCHF. Han forbruker enorme mengder kcal, og spiser mye fett, og mye langsomme karbohydrater. Men under konkuranser går det nedpå kjeks, sjokolade, ahlgrens biler, cola, red bull, boller osv osv. Helt forferdelig. Enda påstår han at han har ekstremt bra fettforbrenning. Jeg har kranglet med ham og påstått at han ikke vet hva det vil si, noe som gjorde at han tente på alle pluggene og kalte meg en LCHF taliban

Jeg har prøvd å løpe i ketose og nær ketose, på langsommme karbohydrater og vanlig anbefalt kosthold. Best uten tvil: Ketose. På grunn av effektiviteten til hjertet. Foreløpig max på 230, men jeg tror nok den skal kunne heves iallefall til 250, det er bare å "keep trying"

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mat som forbrenner fett Tiger Andre bøker 2 23-08-10 23:13
MFF, mat som forbrenner fett Jolly Kostholdsfilosofier 12 16-11-09 11:16
Muskler forbrenner fett ... nellie Spørsmål og svar 1 08-02-08 13:09
Forbrenner fettet som inntas daglig ,men ikke mer nystolen Spørsmål og svar 21 11-09-07 04:06
Fettspisere forbrenner MER fett ved trening... Borealis Trening 5 23-05-07 09:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no