Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Alkohol, lavkarbo og ketose

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-02-10, 22:39   #126
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Åh, men du BURDE spise etter inntak av alkohol!
De tre gylne reglene for å unngå å bli fyllesyk er:
-spis fet mat før og etter inntak av alkohol
-drikk minst en enhet vann til hver enhet alkohol
-aldri legg deg på stigende rus

Det fins bare to sikre måter å unngå bakrus på.

Nr 1 er å aldri begynne å drikke.

Nr 2 er å aldri slutte å drikke.

Men det du skrev hjelper også

  Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 12:44   #127
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Det fins bare to sikre måter å unngå bakrus på.

Nr 1 er å aldri begynne å drikke.

Nr 2 er å aldri slutte å drikke.

Men det du skrev hjelper også

Ha ha ha!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 15:28   #128
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Er det ikke slik at når du har drukket, bruker kroppen all energi for å forbrenne dette.. slik at hvis du spiser da blir dette fettlagret?

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 15:39   #129
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Opprinnelig lagt inn av andreasoe, her.

Er det ikke slik at når du har drukket, bruker kroppen all energi for å forbrenne dette.. slik at hvis du spiser da blir dette fettlagret?

Nope. Så lenge du har et stabilt blodsukker, og dermed ingen overproduksjon av insulin, så vil ikke kroppen lagre fett. Det stemmer dog at fettforbrenningen stopper opp inntil kroppen har forbrent alkoholen, men det tar jo ikke mer enn en halv dag, pluss minus.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 18:25   #130
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Det fins bare to sikre måter å unngå bakrus på.

Nr 1 er å aldri begynne å drikke.

Nr 2 er å aldri slutte å drikke.

Men det du skrev hjelper også

Haha - jeg kjører strikt etter Bulldogs andre lov. Faktisk er det mye som tyder på at vin i begrensede mengder hjelper på insulinsensitiviteten, mens sprit har en tilsvarende negativ effekt. Sikkert noe av grunnen til det franske paradokset og suksessen med middelhavsdietter. Det at alkohol stopper forbrenningen av alle andre næringsstoffer er også litt moralistisk begrunnet. Alt tikker og går som vanlig, men alkohol kommer i tillegg til - ikke i stedet for - resten av næringsstoffene. For å være helt ærlig så skulle jeg veid et tonn om så ikke var tilfelle

  Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 21:29   #131
MarLos
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 1
MarLos er på en erverdig vei

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Er det noen som vet hvor mye melk/lettmelk/skummet melk jeg kan drikke pr. dag? Jeg er veldig glad i et glass melk til mitt lavkarbo knekkebrød, men er det mye karbo'er i melk?

MarLos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 22:39   #132
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Opprinnelig lagt inn av MarLos, her.

Er det noen som vet hvor mye melk/lettmelk/skummet melk jeg kan drikke pr. dag? Jeg er veldig glad i et glass melk til mitt lavkarbo knekkebrød, men er det mye karbo'er i melk?

Du kan ikke drikke melk i det hele tatt! Alt for mye karber!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 16:36   #133
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Du kan ikke drikke melk i det hele tatt! Alt for mye karber!

Jeg mener å tro at Xtravagazaza (elns) er en type sultekur og egentlig ikke lavkarbo som sådan, så man kan sikkert drikke litt. Man skal vel også få oppfølging av arrangør, så jeg ville spurt dem.

  Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 21:27   #134
Clockwork
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Drammen
Innlegg: 103
Clockwork er på en erverdig vei

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Det står 0 kh på Whiskey (blended), gjelder dette all whiskey? Litt n00bspørsmål, hehe. En stor favoritt er Irsk Whiskey med tranebær, hehe.

Clockwork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / Generell Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 21:29   #135
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Opprinnelig lagt inn av Clockwork, her.

Det står 0 kh på Whiskey (blended), gjelder dette all whiskey? Litt n00bspørsmål, hehe. En stor favoritt er Irsk Whiskey med tranebær, hehe.

polets sider finner du innholdet på mye av sortimentet, kan være forsøket verdt å søke litt? Er du heldig er det null karbo i favoritten din

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 19:23   #136
Clockwork
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Drammen
Innlegg: 103
Clockwork er på en erverdig vei

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Jeg har et litt dumt spørsmål til jeg.
Er det greit å drikke alkohol på lavkarbo generelt, hvis man ikke nødvendigvis følger Atkins? Tenkte å prøve å følge Atkins, men det er såpass mange begivenheter i nær fremtid at å holde seg unna alkohol vil gjøre meg fryktelig usosial, haha. Synd men sant.

Vil jeg ødelegge opplegget mitt hvis jeg drikker innen den første, de to første ukene på lavkarbo, eller bare utsetter jeg forbrenningen\kickstarten, sett at jeg fortsetter på kostholdet og ikke sklir ut på fylla?

Clockwork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / Generell Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 01:55   #137
niccen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 5
niccen er på en erverdig vei

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Æh.. skal på fotballkamp i morgen, pub'en først. Jeg kommer til å slå opp leir rundt tappekrana, er jeg sikker på. Men ehm.. drikker jeg rundt 5-6 pils så er jeg - som the americans sier det: screwd?

Får i meg godt under 15 karber om dagen, typ 5 eller noe.
Mindre i morgen, rekkr bare frokost før jeg flyr ut på puben.

Og om jeg så går ut av ketosen er det vel i prinsippet bare å starte om igjen dagen derpå og fortsette lavkarbo-dietten til kroppen inntar ketosen igjen?

niccen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn mat Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 10:45   #138
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

jeg var på lønningspils på fredag, garantert ut av ketosen pga x antall øl ja... Men i går kveld var jeg back on track igjen!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-10, 00:22   #139
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Er ikke helt avholds, men det rekker med litt vin hver 3-4 måned, liksom.. Holder, det! Har funnet ut at det faktisk er ganske morsomt å være en av de få, noen ganger den eneste, som er klinke edru

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 22:09   #140
Småspiseren
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bø i Telemark
Innlegg: 270
Småspiseren er på en erverdig vei

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Men legger man på seg av det man spiser etter at man har drukket og mens kroppen brenner alkoholen? Eller bare stopper det litt opp, og så er man på'n igjen når alkoholen er ute av kroppen?? Skal på fest til helgen, og vil bare vite om det er "trygt" å drikke uten at man må starte helt på nytt igjen skal selvfølgelig passe på karbene da

__________________
Min Journal - som jeg skal bli kjempeflink til å oppdatere
Småspiseren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 22:13   #141
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Nei, så lenge du fortsatt er i ketose og ikke spiser masse karber, kan du ikke legge på deg.
Skilles det ikke ut noe insulin, er det ingen som gir beskjed om fettlagring!
Fettforbrenningen stopper opp mens kroppen forbrenner alkoholen, men det er alt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 22:57   #142
Småspiseren
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bø i Telemark
Innlegg: 270
Småspiseren er på en erverdig vei

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Så flott

__________________
Min Journal - som jeg skal bli kjempeflink til å oppdatere
Småspiseren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 19:22   #143
Live77
Juniormedlem
 
Live77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nes i Akershus
Innlegg: 46
Live77 er på en erverdig vei
Exclamation

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Er også veldig glad i Bacardi Razz, men så jo det var litt for mye karber i den. Men sjekket på Smirnoff Raspberry, og den hadde 0 !!! Så da skal jeg da jammen prøve den siden jeg har en flaske liggende.

__________________


Live77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 13:33   #144
lilly1977
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 7
lilly1977 er på en erverdig vei

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Uff, var litt uheldig med valg av vin i går ser jeg nå. Trodde den var halvtørr, så viser det seg i dag når jeg sjekker at det var 50.00 g/l med sukker... Herreman sier nå jeg bare. Drakk heldigvis bare 4 glass, fikk så hodeverk så jeg måtte legge meg i stedet for. Noen som vet hvor mye ca jeg har fått i meg? Glassene var ca 1,5 dl, altså 6 dl vin.

Går på ketolyse, men det er jo nå 15 timer siden jeg drakk og er ikke i ketose når jeg sjekker på ustix. Kjenner jeg er litt stresset her nå...

lilly1977 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 13:42   #145
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Opprinnelig lagt inn av lilly1977, her.

Uff, var litt uheldig med valg av vin i går ser jeg nå. Trodde den var halvtørr, så viser det seg i dag når jeg sjekker at det var 50.00 g/l med sukker... Herreman sier nå jeg bare. Drakk heldigvis bare 4 glass, fikk så hodeverk så jeg måtte legge meg i stedet for. Noen som vet hvor mye ca jeg har fått i meg? Glassene var ca 1,5 dl, altså 6 dl vin.

Går på ketolyse, men det er jo nå 15 timer siden jeg drakk og er ikke i ketose når jeg sjekker på ustix. Kjenner jeg er litt stresset her nå...

Det er jo ikke noe annet å gjøre enn å bare fortsette som du stevner, glem hele vinen og fortsett å spise etter ketolyseprinsippene, det er i grunn ikke noe annet å gjøre! Sånne glipper kan skje. Men når du sjekker med sticks om du er i ketose, så gjør det på kvelden, et par timer siden siste måltid, da får du det mest riktige resultatet. Og sånn ellers; Ikke heng deg så mye opp i sticks, den sier kun hva som skjer i urinen din, og ikke i kroppen, og fungerer i beste fall som en indikator.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 14:07   #146
lilly1977
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 7
lilly1977 er på en erverdig vei

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Skal prøve igjen i kveld, men gir ikke opp. Føler jeg endelig har funnet den kuren som passer for meg, men skal samtidig bli flinkere til å veie maten jeg spiser for å være helt sikker på kh jeg får i meg

Tusen takk for oppmuntrende ord

lilly1977 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-07-10, 14:10   #147
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Bare hyggelig . Men altså, du er ikke den første til å gjøre skivebom, jeg har helt i meg en G&T uten å ha fått med meg at baren jeg var på hadde skifta til et tonic-merke med sukker i ... Gjort er gjort, spist er spist, og om man ser på det, så er de jo bedre å ha fått i seg en ikke så lavkarbovennlig vin ved et uhell, enn å ha tryna i godteskåla med fullt overlegg .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 20:02   #148
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Bare en liten ting.. spiser lavkarbo.. og er i ketose. Men blir ikke fullere enn vanlig, altså tåler like mye eller mer nå. helt sant, har drukket helt utrolige megder rent brennvin, som rom og congnac uten at jeg blir alt for overstadig..

Det er jo stikk mottsatt av hva de skriver om ketolyse..

Skjønner ikkeno..

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 20:42   #149
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Opprinnelig lagt inn av tjeldberg, her.

Bare en liten ting.. spiser lavkarbo.. og er i ketose. Men blir ikke fullere enn vanlig, altså tåler like mye eller mer nå. helt sant, har drukket helt utrolige megder rent brennvin, som rom og congnac uten at jeg blir alt for overstadig..

Det er jo stikk mottsatt av hva de skriver om ketolyse..

Skjønner ikkeno..

Noen er som deg, men de fleste, meg selv inkludert, tåler mye mindre i ketose!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 22:36   #150
Kjetilsen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Bærum
Alder: 41
Innlegg: 24
Kjetilsen er på en erverdig vei

Sv: Alkohol, lavkarbo og ketose

Jeg kan også bekrefte at man tåler bare halvparten av alkoholen man vanligvis tåler under ketose, og det fant jeg ut 'the hard way'

Hadde gjort litt dårlige forundersøkelser tydeligvis, og siden jeg liksom bare gikk for 'lavkarbo' og ikke ketolyse regna jeg med at det ikke var noe problem, men da har jeg antageligvis vært i ketose da (?)

Jeg drikker veldig sjelden, drakk ikke i det hele tatt før jeg var 25, og her en gang i mai fant jeg ut at jeg skulle drikke litt en fredagskveld, og kjøpte meg en halvliters flaske med captain morgan rom, var vel knapt kommet halvveis i den før jeg skjønte at oi her skjer ting fort enda jeg hadde spist godt.

Så den kvelden endte med at jeg svimte av i godstolen i stua, glemte helt å drikke vann, så jeg våknet på morgenkvisten i en elendig forfatning, på vei til soverommet måtte jeg innom badet for å kaste opp, og fikk vel også kasta opp en tre ganger til på helt tom mage for sikkerhetsskyld.

Så vær forsiktig!

Kjetilsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige matvarer Svar med sitat
Svar

Emneord
alkohol


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alt du har ønsket å vite om ketose Nille Atkins kosthold 110 14-03-14 07:59
Alkohol og ketose deeluxe Vedvarende vekttap 38 08-07-07 00:07
Spørsmål om ketose og ketostix Tiril77 Lavkarbo generelt 6 18-01-05 19:27
Alkohol i julen friflex Lavkarbo generelt 34 23-12-04 23:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no