Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Forvirret

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-08-09, 23:36   #1
peder5
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Alder: 54
Innlegg: 27
peder5 er på en erverdig vei

Forvirret

Hei,

Skal i gang med ketolysekur nå på mandag. Har lest gjennom boken, men sitter egentlig igjen med en del spørsmål som jeg ikke skjønner helt.

Forstår jo at en i begynnelsen skal holde seg til rundt 15-20 KH for å komme i gang med fettforbrenningen (ketose var det vel det het). Men hvor mye mat/fett/proteiner kan/må en ha? Så at det var et forslag til ukesplan i boken, og jeg tenker med gru på at om jeg kun får spise det som står der, kommer jeg til å sulte....

Hvor mye fett skal en få i seg til dagen, og hvor mye proteiner? Så i en 3-minutters brosjyre at jeg i prinsippet kan spise hvor mye jeg vil pr. dag av egg, i alle former. Stemmer virkelig dette? Det var riktignok ikke en brosjyre om ketolysekuren, men om lavkarbo generelt.

Har søkt litt rundt i forumet, og det snakkes om mye om antall KH, men lite om fett/protein mengde.

Noen som har noen tips/gode veiledninger å komme med?

peder5 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 23:43   #2
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret

Kan ikke regne på fett/proteiner osv, men det kan noen andre sikkert.

Ellers: spis når du er sulten, og stopp når du er passe mett!

Lykke til.

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 23:58   #3
StoreLilleMeg
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Rogaland
Alder: 50
Innlegg: 230
StoreLilleMeg er på en erverdig vei

Sv: Forvirret

Du vil nok bli overrasket over hvor mett du blir på den maten vi spiser i ketose

__________________


StoreLilleMeg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 00:22   #4
peder5
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Alder: 54
Innlegg: 27
peder5 er på en erverdig vei

Sv: Forvirret

Det er mulig at mengden av mat faktisk er nok. Ser jo at de fleste andre mener det er mer enn nok. Men, ser også at det er veldig viktig å få i seg nok fett og proteiner, men ser ingen steder der det står noe om hvor mye en faktisk skal ha. Folk bruker jo olje, smør o.l for å øke fettinnholdet, men hvordan vet dere når dere får nok/for mye/for lite fett/proteiner?

Begynner å lure på om det er noe her jeg ikke har fått helt med meg....??

peder5 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 00:31   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret

Ca 75% av energi inntaket skal komme fra fett, så vidt jeg husker. Og fett inneholder 9kcal pr gram, også i henhold til min ikke alltid oppdaterte hukommelse.

For å sitere vår ukronede Guru- Gerd: Når du tror du har fått i deg nok fett, ta litt til!

Du kan også titte her på hennes oppskrifter, så ser du at forslagene i boken bare er akkurat det, forslag!

Hun har også lagt ut noen ukes menyer.

Om du spiser for mye fett, vil du få fett- diare, som ikke er festlig. Spiser du for lite fett, kan ønsket vektnedgang forsinkes/utebli!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 00:37   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret

Sånn var det det var:
1 gr fett = 9 kcal
1 gr Karbohydrat = 4 kcal
1 gr protein = 4 kcal


Så får du bare begynne å regne, når du skal ha 75% energi fra fett, 15-20gr karbohydrater og ca 1 til 1 1/2gr protein pr kg kroppsvekt!

__________________

Sist redigert av Kitt : 09-08-09 kl 01:18.
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 00:58   #7
peder5
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Alder: 54
Innlegg: 27
peder5 er på en erverdig vei

Sv: Forvirret

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Sånn var det det var:
1 gr fett = 9 kcal
1 gr Karbohydrat = 4 kcal
1 gr protein = 4 kcal


Så får du bare begynne å regne, når du skal ha 75% energi fra fett, 15-20gr karbohydrater og ca 1 til 1 1/2gr protein pr kroppsvekt!

La meg oppsummere litt for meg selv (og andre) for å sjekke at jeg får dette her med meg:
20 gr kh = 80 kcal
1,25 gr protein * 86 kg * 4 kcal = 430 kcal

Så 25% av energibehovet er da 430 kcal + 80 kcal = 510 kcal

Det vil da si at de andre 75% som kommer fra fett skal være 2040 kcal, og det blir da ca 226 gr fett

Oppsummert for meg (86 kg)
20 gr kh
107 gr protein
226 gr fett

Om dette er riktig, så har jeg jo forstått det, og da er det bare å sette igang...)

peder5 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 01:06   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret

Ser ut som om du har funnet formelen, ja!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 01:13   #9
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Forvirret

Det ser bra ut. Men husk at du ikke skal sulte. Så hvis de 2040 kcal ikke er nok for at du skal føle deg mett, så skal du ikke være redd for å spise litt mer. Hvis du trener kan du spise flere proteiner, og det er vanskelig å få i seg for mye fett. Ut i fra nicket ditt regner jeg med at du er en mann. Og menn trenger vel ofte mer enn 2000 kcal om dagen.

Det er jo ikke meningen at man skal sulte seg vettu

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 01:17   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Det ser bra ut. Men husk at du ikke skal sulte. Så hvis de 2040 kcal ikke er nok for at du skal føle deg mett, så skal du ikke være redd for å spise litt mer. Hvis du trener kan du spise flere proteiner, og det er vanskelig å få i seg for mye fett. Ut i fra nicket ditt regner jeg med at du er en mann. Og menn trenger vel ofte mer enn 2000 kcal om dagen.

Det er jo ikke meningen at man skal sulte seg vettu

2040 + 510 blir det.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 01:23   #11
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Forvirret

Selvfølgelig Da hørtes det straks mye bedre ut

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 01:36   #12
peder5
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Alder: 54
Innlegg: 27
peder5 er på en erverdig vei

Sv: Forvirret

Det burde jo holde ja. Trener endel sykkel (ca 7-8 timer i uken), men ser vel for meg at jeg må justere litt ned på treningsmengden. Får iallefall justere ned intensiteten på treningen, selv om det muligens justerer seg selv når jeg ikke får noen karbohydrater å snakke om.

Blir uansett spennende å gå i gang, og takker så meget for alle gode råd her. Må si jeg er imponert over antall svar en sen lørdagskveld...

peder5 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 02:23   #13
Anom
Seniormedlem
 
Anom sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Ved Mjøsa
Innlegg: 595
Anom er på en erverdig vei

Sv: Forvirret

Ny her, med de samme spørsmålene som peder5.

Derfor lurer jeg på om mitt regnestykke er rett også.
Regnet ut fra 2000 kcal pr. dag.

15 gram karbo = 60 kcal
110 gram proteiner = 440 kcal fra proteiner
166 gram = 1500 kcal fra fett (75% fett)
----------------------------------------
= 2000 kcal

Anom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 12:42   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret

Opprinnelig lagt inn av peder5, her.

Det burde jo holde ja. Trener endel sykkel (ca 7-8 timer i uken), men ser vel for meg at jeg må justere litt ned på treningsmengden. Får iallefall justere ned intensiteten på treningen, selv om det muligens justerer seg selv når jeg ikke får noen karbohydrater å snakke om.

Blir uansett spennende å gå i gang, og takker så meget for alle gode råd her. Må si jeg er imponert over antall svar en sen lørdagskveld...

I starten vil du nok merke at du ikke har karber å gå på, men det går seg til etter at kroppen har vendt seg til fettforbrenning!
Du kan søke opp feks Tommygutt og lese om hans erfaringer.

Her er alltid noen "hjemme" og sitter klare til å svare på det som måtte dukke opp av spørsmål!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ny og forvirret blondym8 Spørsmål og svar 4 15-07-09 00:42
Forvirret, jeg? Millsi Ketolysekuren 8 01-03-08 20:06
GB\GI - Forvirret Lindabtn Dr Lindbergs 7 29-02-08 22:18
????? forvirret jag.. Fridolina Spørsmål og svar 3 22-06-06 10:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no