Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Utviklet allergi?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-09-11, 01:14   #1
merema
Medlem
 
merema sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 108
merema er på en erverdig vei

Utviklet allergi?

Heihei!
Den siste uka har jeg merket at jeg har begynt å reagere på noe av maten jeg spiser.. og jeg tror jeg har kommet fram til at det er fløten og osten jeg reagerer litt på.. Det er ikke store reaksjonen jeg får, men jeg får en sånn nummen følelse inni munnen på en måte? Som om at jeg hovner opp littegrann?

Kan det være at jeg har utviklet en allergi mot melkeprodukter? :S

merema er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 01:40   #2
LiseSJ
Medlem
 
LiseSJ sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Hønefoss
Alder: 34
Innlegg: 200
LiseSJ er på en erverdig vei

Sv: Utviklet allergi?

har ikke så mye peiling på slikt men søkte litt på nettet og fant dette på melk.no

Hva er symtomene?
Symptomene på melkeallergi kan komme fra flere organer. Det er vanlig med reaksjoner fra hud, mage-tarmkanal og luftveiene. Hudsymptomene kan være i form av kløe, rødhet, utslett, eksem og elveblest. Symptomene fra mage og tarm kan være i form av magesmerter, diaré og oppkast. Kløe og utslett lenger opp i fordøyelseskanalen som i munnhulen er også vanlig. Tetthet og pusteproblemer er symptomer fra luftveiene. I de alvorligste tilfellene av allergi vil blodtrykksfall og anafylaktisk sjokk kunne opptre, men dette er heldigvis sjelden når det gjelder melkeallergi.

Hvordan stilles diagnosen melkeallergi?
Man kan ikke stille diagnosen på melkeallergi eller andre allergier selv, det bør gjøres av kvalifisert helsepersonell. Det er flere forskjellige metoder som kan benyttes. Det vanligste er å gjøre en såkalt RAST. Dette går ut på at man lager bitte små snitt i huden og eksponerer personen for ekstrakter av den eller de matvarene man mistenker en reaksjon på. Hvis det er snakk om allergi vil det komme en tydelig hudreaksjon. Det er også mulig å ta blodprøver og sende disse inn til analyse der det måles nivåer av spesifikke antistoffer.

__________________
Journalen min =)

I am the one who got myself fat, who did all the eating. So I had to take full responsibility for it. Kirstie Alley
LiseSJ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert med et hint av LCHF Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 02:42   #3
merema
Medlem
 
merema sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 108
merema er på en erverdig vei

Sv: Utviklet allergi?

Men jeg har ingen av de symptomene.. noe som er veldig merkelig.. får bare en nummen følelse i munnen av å spise fløte og ost virker det som.. kanskje det er noe annet jeg reagerer på?

merema er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 12:32   #4
jente20
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 34
Innlegg: 64
jente20 er på en erverdig vei

Sv: Utviklet allergi?

jeg har også begynt å reagere på et eller annet siden jeg begynnte på lavkarbo.. har aldri reagert på noe mat før, og aner heller ikke hva det er jeg reagerer på nå. men jeg får utslett på ene siden av ryggen, på ene siden av puppen og på ene handa der man tar blodprøver.. veldig snedig-og klør så man kan bli helt tullete.

__________________


jente20 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :D Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 12:42   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Utviklet allergi?

Ekte allergi er faktisk svært sjeldent.
Men siden reaksjonen kommer i munnen og du mistenker opphovning, ville jeg ha fått meg en henvisning itl allergi- lege så fort som bare det og fått sjekket det før det evnt utvikler seg.
Om du brått hovner veldig opp i munn og svelg, har du ca 5 min på å komme deg til behandling, så dette er ikke noe å vente med!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Allergi Jærvsøstintan Spørsmål og svar 2 02-05-10 00:52
Allergi Gladimat Spis deg ned i vekt med Skaldeman 4 18-04-07 13:04
allergi mot sukker? Aadi Generell ernæringsdebatt 6 09-05-06 01:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no