Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hva er de beste karbohydratkildene?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-01-11, 12:29   #1
hessel
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hva er de beste karbohydratkildene?

Min kone og jeg har startet på lavkarbokosthold (LCHF). Imidlertid finner vi det litt vanskelig (tro det eller ei) å finne gode karbohydratkilder. Hva kan dere anbefale som gode karbohydratkilder? Vi ønsker å få i oss omtrent 50g karbohydrater pr. dag.

Hvilke karbohydratkilder vil dere anbefale som de beste?


Sist redigert av hessel : 04-01-11 kl 12:36.
  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 12:44   #2
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Noen forslag:

- Grønnsaker
- Ryvita knekkebrød/ fiberrik
- Yoghurt naturell (som kan blandes med cc, kanel og bringebær = dessert.)
- Bær - usukkret - blåbær, bringebær

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 12:45   #3
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Det blir jo sagt at karbene skal helst komme fra grønnsaker ja Sunnest det!

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 12:46   #4
hessel
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Opprinnelig lagt inn av Hellejenta, her.

Noen forslag:

- Grønnsaker
- Ryvita knekkebrød/ fiberrik
- yoghurt naturell (som kan blandes med cc, kanel og bringebær = dessert.)

Ja, grønnsaker skal være en viktig del av vårt kosthold. Men... hvilke grønnsaker er de beste når det gjelder karbohydrater? Mange grønnsaker har jo ganske få karbo pr. 100g.

Ellers takk for tips. Vi har allerede kjøpt inn Sætre Fiberrik.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 12:49   #5
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Det blir jo fort litt karber her og der, i feks sausen og andre ting.. Så jeg ville nok spist grønnsaker med lite karbohydrat.. Squash, brokkoli, asparges, blomkål, rosenkål, jordskokk, knutekål..

Kan jo spise 1-2 små poteter også om dere vil..

Spørs jo litt med hva dere liker også? Så lenge det blir under 50 gram karber totalt på dagen så er det jo fritt frem for dere

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 12:50   #6
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Opprinnelig lagt inn av hessel, her.

Ja, grønnsaker skal være en viktig del av vårt kosthold. Men... hvilke grønnsaker er de beste når det gjelder karbohydrater? Mange grønnsaker har jo ganske få karbo pr. 100g.

Ellers takk for tips. Vi har allerede kjøpt inn Sætre Fiberrik.

Grønnsaker som vokser over jorden! Minus mais!

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 12:51   #7
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Opprinnelig lagt inn av Hellejenta, her.

Noen forslag:

- Grønnsaker
- Ryvita knekkebrød/ fiberrik
- Yoghurt naturell (som kan blandes med cc, kanel og bringebær = dessert.)
- Bær - usukkret - blåbær, bringebær

Næh, ikke jåggert. Har mye sukker. Bruk skyr.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 12:51   #8
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Følg denne linken. Så kan dere lese om hvor mye karbohydrater ulike matvarer inneholder.

http://lavkarbo.no/matvaretabell

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 12:58   #9
hessel
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Takk for flere tips.

Vi har gått grundig igjennom matvaretabellen, men synes det er vanskelig å finne de meste "riktige" karbohydratkildene... Men vi vet ihvertfall at det bør være grønnsaker som vokser over bakken og trege karbohydrater. Vi ønsker å unngå stivelsesholdige matvarer. Er det dumt å spise f.eks. syltetøy, knekkebrød med en del karbohydrater osv. dersom man må "fylle på" karbohydrater for å oppnå 50g pr. dag?

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 13:11   #10
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Hvorfor måå dere spise 50g karbo om dere ikke klarer å nå dette? Vil si det er dumt å spise raske og usunne karbohydrater for å nå den grensa, ja..

Syltetøy er jo masse sukker og ikke noe bedre enn stivelse, og ikke noe særlig nyttig heller.

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 13:20   #11
hessel
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Ok, takk... Vi MÅ vel kanskje ikke ha 50g pr. dag nei... Men da har jeg forstått poenget tror jeg: spise trege og sunne karbohydrater. Har også forstått at stivelse og sukker er like ille.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 13:23   #12
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Da ville jeg heller ha brukt litt linser eller bønner, event litt potet eller gulrot, for å komme opp i 50 karber

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 13:23   #13
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Uansett tror ikke jeg det er vanskelig å komme oppi 50 gram om dagen.. Det kommer jo litt i sausene, i pålegg, i grønnsakene, litt her og der

om dere er usikre på hva dere skal spise så kan dere se på bloggen her hun har laget en ukesmeny, er jo ok bare for å få noen tips..

http://lenabeatrice.net/lavkarbomat/...o-ukemeny-1-2/ Kjempeflott blogg med oppskrifter og masse annet

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 13:39   #14
hessel
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Ja, vi følger med på bloggen til Lena Beatrice.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 13:57   #15
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Opprinnelig lagt inn av hessel, her.

Takk for flere tips.

Vi har gått grundig igjennom matvaretabellen, men synes det er vanskelig å finne de meste "riktige" karbohydratkildene... Men vi vet ihvertfall at det bør være grønnsaker som vokser over bakken og trege karbohydrater. Vi ønsker å unngå stivelsesholdige matvarer. Er det dumt å spise f.eks. syltetøy, knekkebrød med en del karbohydrater osv. dersom man må "fylle på" karbohydrater for å oppnå 50g pr. dag?

Skjønner ikke helt hvorfor man MÅ nå 50 gram karber om dagen. 20 holder i massevis. 120 går også helt fint. Men man fyller da slett ikke på karbokvoten sin med SYLTETØY, om det er butikkjøpt værtfall. Sukker sukker og sukker.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 14:18   #16
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Skjønner ikke hvorfor man skal ned i 20 karber om man helst vil være rundt 50 Men å fylle på med syltetøy det ser jeg ikke helt poenget med, når det er så mye annet man kan spise for å få det opp

Bær og nøtter er fint for å få opp karbene. Knekkebrød med 100% fullkorn går også ann Store havregryn, bønner og linser går ann, men da fyller du ille fort opp.

Spis og kos dere med grønnsaker ala brokkoli, blomkål, squash, aubergine, vårløk, salat, agurk, paprika, løk osvosv. Denna lista er fin for å finne ut hvor mye karber du finner i hver enkelt grønnsak

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 14:55   #17
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Jeg hadde samme problemet da jeg prøvde å ligge på 20g karbohydrater om dagen, faktisk. (Har ikke noen sånn regel nå - ligger vel som regel på 5-10 kh dagen)

Med et mål på 50 kh dagen, tja... gode grønnsaker kan være rød paprika (5,2 kh), hodekål (5,2 kh), kanskje noe persillerot om dere "tåler" det - litt bønner/erter kan også hjelpe på. Bær er også sunt og godt!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 15:35   #18
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Skjønner ikke hvorfor man skal ned i 20 karber om man helst vil være rundt 50

Om man helst vil være rundt 50 er helt greit, men når man har "problemer" med å fylle karbkvota så er det ingen krise og man trenger jo ikke å ty til syltetøy for å fylle den opp . Og med mindre man er helt speika nødt til å ligge på 50 så er det jo ingen problem. La bare være da, trenger ikke stresse med å spise nok karber.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 03:37   #19
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Næh, ikke jåggert. Har mye sukker. Bruk skyr.

Jadda, gammel tråd og alt det der, men jeg spør nå allikevel: Hvorfor blir det anbefalt Skyr? Det er jo så og si null fett i dem. Er det ikke bedre med de to ekstra kh pr 100 g fra vanlig naturell yoghurt samt masse koselig fett?

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 08:23   #20
nightly
Medlem
 
nightly sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Alder: 38
Innlegg: 228
nightly er ny på veien

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Jadda, gammel tråd og alt det der, men jeg spør nå allikevel: Hvorfor blir det anbefalt Skyr? Det er jo så og si null fett i dem. Er det ikke bedre med de to ekstra kh pr 100 g fra vanlig naturell yoghurt samt masse koselig fett?


Nei det er ikke bedre, fordi de inneholder sukker! Og sukker skal man ikke ha
Skyr er kunstig søtet og har mye proteiner. Er det fett man vil ha mer av, bør man vel velge noe annet enn yogurt
Da er det jo bedre med cc og bringebær eller noe

__________________


"Det finnes mange eksempler på yo-yo-slanking, men minst like mange eksempler på yo-yo-trening. Hjelper ikke å være flink en mnd, hvis du tar et halvt år fri"
Sitat Tommygutt
nightly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 18:22   #21
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

Nei det er ikke bedre, fordi de inneholder sukker! Og sukker skal man ikke ha
Skyr er kunstig søtet og har mye proteiner. Er det fett man vil ha mer av, bør man vel velge noe annet enn yogurt
Da er det jo bedre med cc og bringebær eller noe

Nemlig, var det jeg også tenkte. Jeg kan vanligvis stort sett det jeg burde, men ble himla forvirra her. Godt du kunne bekrefte det jeg trodde. Takk!

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 10:28   #22
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Hva er de beste karbohydratkildene?

Bær og nøtter
Linser og bønner
Tyrkisk youghurt
Grønnsaker til alle måltider
Paprika, tomat o.l på knekkebrødet
Rømme, fløte m.m
Fullkornsris
Hjemmelagde knekkebørd
Hjemmelaget lavkarbobrød
Rosenkål

Det er vel va dette jeg spiser for å komme opp i rundt femti gram per dag.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Din beste fiskeoppskrift! helsefreak Spørsmål om matvarer og oppskrifter 49 28-08-11 11:03
Verdens beste Nannah Kake/dessert og snacks 36 18-08-11 08:20
Min beste salat tulla123 Lunsj 4 06-05-11 12:59
Beste EU-argument til nå Huldr Livets lyse side 6 12-03-08 22:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no