Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Jern, hvor mye jern skal et barn ha i seg?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-03-08, 00:21   #1
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Jern, hvor mye jern skal et barn ha i seg?

Jeg er ikke noen tilhenger av å gi grøt så fort det er tilrådelig, foretrekker naturlig tilvenning av mat. Og det virker som om vesla liker det, avocado og banan er det hun spiser om dagen, og hun elsker det.

Men helsesøster snakker jo om at det er så viktig at hun får i seg jern, og det er det jo. Og jeg har googla og leita, men finner ikke ut,

hvor mye jern skal en seks mnd gammel baby ha i seg?

Fint om det vises til en link!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 08:45   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jern, hvor mye jern skal et barn ha i seg?

http://www.frimm.no/Riktigkostholdfo...8/Default.aspx

http://www.matoghelse.no/hva-skal-ba...028-48940.html

Litt å lese gjennom!

For mye banan er ikke bra for noen, bare så jeg har sagt det!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 08:47   #3
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Jern, hvor mye jern skal et barn ha i seg?

Får barnet pupp eller flaske? For da får hun jo jern...

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 08:55   #4
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Jern, hvor mye jern skal et barn ha i seg?

Babyer kan fullammes til 12 mnd faktisk. Det er de som gjør det av allergigrunner. Man bare passer på at de ikke blir for jernfattige, det kan enten testes eller man ser at barnet ikke er unormalt mye sykt. Morsmelkjernet tas opp mye bedre i magen enn det derre skrapjernet i nestlegrøten...

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 09:58   #5
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Jern, hvor mye jern skal et barn ha i seg?

Det er jern i kjøtt. Når vi begynte å gi lillebror mat, så gav vi to middagsmåltider om dagen etterhvert. I førsten, så var det jo amming ved siden av advokado og bananmos og så la vi til middag og så ble det middag til middag og middag til kvelds (med brokkoli i, for det er rikt på jern). Og så ble det skive med leverpostei til frokost også. Da fikk vi sikret godt at han fikk nok jern. Det gikk noen måneder før vi introduserte grøt, og da gjorde vi det fordi han sluttet å drikke melk når han nærmet seg 10 måneder, for grøten inneholder mme. Vi har valgt grov og usukret grøt og brukt kanel på og oliveolje i og hatt svisker i (svisker og apsikos har jern). Nå er han blitt 14 måneder, og vi lurer litt på å gå over til grøten som storebroren spiser som er store havregryn kokt på helmelk og tilsatt eggeplomme og raspete valnøtter og olivenolje.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...


Sist redigert av Summer : 28-03-08 kl 10:04.
Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 10:54   #6
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Jern, hvor mye jern skal et barn ha i seg?

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Får barnet pupp eller flaske? For da får hun jo jern..

Babyer kan fullammes til 12 mnd faktisk. Det er de som gjør det av allergigrunner. Man bare passer på at de ikke blir for jernfattige, det kan enten testes eller man ser at barnet ikke er unormalt mye sykt. Morsmelkjernet tas opp mye bedre i magen enn det derre skrapjernet i nestlegrøten...

Vesla blir ammet. Jeg skulle gjerne fullammet lenger, men hun har behov for mer føde nå, og viser dessuten veldig interesse for den.
Det er jern i morsmelk ja, men det er ikke så mye. Du har rett i at det tas veldig godt opp.

Nestlè blir boikottet her i gården forresten, er ikke interessert i å støtte et firma som ødelegger fattige kvinners amming for deretter å tyne det lille de har ut av dem fordi de trenger mme..

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 10:57   #7
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Jern, hvor mye jern skal et barn ha i seg?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

http://www.frimm.no/Riktigkostholdfo...8/Default.aspx

http://www.matoghelse.no/hva-skal-ba...028-48940.html

Litt å lese gjennom!

For mye banan er ikke bra for noen, bare så jeg har sagt det!

Takk, 7,8 mg skal visst et barn ha i seg daglig..syns det hørtes mye ut jeg da..

Nei, det med bananen er jo mest for å ha noe å starte med. Og det er ikke mye hun får (litt er det vel uansett for en så liten kropp).. men vi prøver stadig nye ting, i dag skal hun få smake tomat!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 11:00   #8
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Jern, hvor mye jern skal et barn ha i seg?

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Det er jern i kjøtt. Når vi begynte å gi lillebror mat, så gav vi to middagsmåltider om dagen etterhvert. I førsten, så var det jo amming ved siden av advokado og bananmos og så la vi til middag og så ble det middag til middag og middag til kvelds (med brokkoli i, for det er rikt på jern). Og så ble det skive med leverpostei til frokost også. Da fikk vi sikret godt at han fikk nok jern. Det gikk noen måneder før vi introduserte grøt, og da gjorde vi det fordi han sluttet å drikke melk når han nærmet seg 10 måneder, for grøten inneholder mme. Vi har valgt grov og usukret grøt og brukt kanel på og oliveolje i og hatt svisker i (svisker og apsikos har jern). Nå er han blitt 14 måneder, og vi lurer litt på å gå over til grøten som storebroren spiser som er store havregryn kokt på helmelk og tilsatt eggeplomme og raspete valnøtter og olivenolje.

Ja, du gjør det som vi har tenkt å gjøre!

Driver og saumfarer matvaretabellen nå, for å finne ut hvilke matvarer som inneholder jern og ikke.
Takk for tips. Men hva slags grøt gav dere?

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 11:16   #9
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Jern, hvor mye jern skal et barn ha i seg?

Min jerngrøt:
Hirsegrøt fra Holle (helsekost), med vann, en ss rapsolje og ganske masse kokt eplemos. Hirse har mest jern, helt naturlig, og er lavallergen, det er også kokte epler. Vit C fra eplene gjør at jernet blir tatt opp maks.

Regner med at med tilknyningsomsorgen og sånn så kjenner du mine medsammensvorne Blomman og Fjummsi? du får hilse

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no